![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() het gaat over de abortuspil eh. jij hebt het over de MAP. tijd om je voor te lichten, blijkbaar. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De overige psychologische risico's hangen af van de opvattingen van de vrouw die voor een abortus kiest. Wanneer het gebruik van de abortuspil als iets normaals wordt gezien, verkleint het risico op negatieve psychologische gevolgen. Je ziet hetzelfde bij de MAP. Als je de MAP inneemt, dood je het aanwezige leven. Hetzelfde bij het spiraaltje. Sommigen hebben daar enorm veel problemen mee. Hen de MAP laten nemen zal tot problemen leiden (schuldgevoelens, gewetensproblemen). Ik heb zelf twee keer de MAP genomen en ik heb daar, behalve een paar dagen serieus ziek zijn, geen enkel ander gevolg van gehad. Ik heb geen schuldgevoelens, geen gewetensproblemen, geen vragen 'wat als'. Had ik de MAP toen niet genomen, en bleven m'n maanstonden uit, dat had ik een luttele drie weken later de abortuspil kunnen nemen. Voor mij zou dat weldegelijk een verschil uitgemaakt hebben, voor een groep jonge vrouwen is daar blijkbaar niet zoveel verschil tussen. Ze hebben géén negatieve houding tav de abortuspil, zien dat niet als iets 'slecht'. Dat is leuk voor die vrouwen natuurlijk, want die gaan minder en vaak zelfs geen psychologische problemen hebben, maar ze zullen wel vaker overgaan tot abortus. Het hangt echt wel af van perceptie, en percepties bij jongeren zijn heel moeilijk te veranderen door volwassenen (leerkrachten, ouders,...). Als iemand mij komt vertellen dat ik me schuldig ga voelen nadat ik de MAP heb genomen, dan ga ik eens "yeah right" denken. Een groep jongeren reageert blijkbaar hetzelfde op de abortuspil. Ik zou dat probleem toch niet minimaliseren, en vooral denken wat eraan kan gedaan worden. Vooral de perceptie tav het abortuspilgebruik vlak na het uitblijven van de maanstonden is iets dat me moeilijk te veranderen lijkt. De abortuspil op het laatste nippertje gebruiken brengt mensen nogal eens onder de indruk (omdat het vruchtje dat dan uit je komt vaak echt zichtbaar is. Een vrouw die op 't toilet zit en opeens iets uit haar voelt komen en een plons hoort is daar meestal eventjes efkes nie goe van). Citaat:
![]() |
![]() |
#84 | ||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
|
![]() buiten de mens idd.
![]() |
#86 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
onafgezien van dat aspect staat die eenvoudige bedenking en de opmerking dat dit niet in de originele bedoeling lag van dat uit het strafrecht te halen Citaat:
![]() idem dito hier... ik zou dat ook liever zo zien maar stel dat ondanks de voorlichting en met de wetenschap bij eenieder betreffende de draagwijdte van abortus je net het omgekeerde ziet ? houden we het dan ook maar bij een eenvoudig 'ethische opvattingen veranderen' ? |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
vrij moeilijk dingetje maar als blijkt, vraag is hoe dit te bepalen, dat er ergens, 'vuil' spel gespeeld zou zijn zou er een mogelijkheid moeten bestaan die verantwoordelijkheid te kwijten Citaat:
komkom maakt dat ook deel uit van je algemene indrukken ontleent uit gesprekken van je omgeving ... of is het deel een vrouwelijke kronkel ? je kan dit maar op 1 manier te weten komen dat is door een enquête met de juiste vragen ( dwz in context vanwege dat natuurlijke euveltje ) of nog éénvoudiger met het afdwingbaar maken ervan Citaat:
![]() Citaat:
|
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ai... 'k was deze nog bijna vergeten se... stel je voor
dat als reactie op dit Citaat:
een zaak van pure rancune dus ![]() Laatst gewijzigd door praha : 3 september 2006 om 20:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() je vergist je hier Duupje.. 'k heb het ook effe moeten opzoeken toen ik dat las en meteen hetzelfde dacht
het gaat hier niet over de morning-after pil maar over de abortus pil dat kan tot 49 dagen gerekend vanaf de eerste dag na je laatste ... dus bij uitblijven van je volgende spreken we toch gelijk over wat meer dan 72 uur je dient dat te halen in een abortuskliniek ( en dat wordt net zogoed opgevolgd ( medisch ) met de 5 wettelijke dagen en of je er in aanmerking voor komt ed als een zuigcurettage maw het is als het ware het chemische equivalent ervan daar waar de noodpil of morningafterpil niet echt aanzien wordt als een abortus |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
exclusief een hoop andere ethische bezwaren en 'gevaren' geef ik je wel ergens gelijk met dat punt ... verwijs ik weer effe naar hetzelfde principe in mineur : man wenst het, vrouw wenst het niet btw ... stel dat we dat doorvoeren dan lijkt het me het best het aantal kandidaat adopteerders wat uit te breiden ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
waarbij er nog geen ontwikkeling is ge kunt moeilijk ontkennen dat er nog geen ontwikkeling is bij een vrucht van 12 weken. Ontwikkeling is een proces. Dat proces begint bij de conceptie. dan 1 pas geboren baby die levend in een vuilbak wordt gedumpt. dat lijkt me een probleem dat serieus andere grondslagen heeft dan 'te weinig voorlichting' over de mogelijkheid van abortus.
![]() |
![]() |
#93 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
anderszijds kan men wel concreet stellen dat echt wel niet veel voorstelt in het begin... dus dat de ethische vraag rond abortus zich niet meteen opdringt.... doch van zodra men een grens gaat stellen : dit kan nog net, dit niet ... verkrijg je sowiezo het fenomeen dat men die grens zal proberen te verschuiven naargelang de huidige maatschappelijke visie het is dus zeker niet uitgesloten dat een spiraal waarbij men de grens alsmaar later legt kan onstaan Citaat:
Laatst gewijzigd door praha : 3 september 2006 om 21:40. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Als je dit fundamenteel probleem wilt oplossen, dan glij je af in een totalitaire maatschappij. Enfin, afglijden... Soms denkt een mens bij zichzelf... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
|
![]() Enkele bedenkingen:
1) In het oorspronkelijke artikel staat ook dat ons land het laagste abortuscijfer ter wereld heeft. Daar heeft precies iedereen over gelezen. Ik denk dus niet dat het aantal abortussen in België vooralsnog alarmerend is. Wat niet wegneemt dat de voorlichting (vooral bij bepaalde groepen) moet verbeterd worden en ook de kosten van anticonceptiva moeten dalen (of eventueel zelfs gratis moeten zijn voor bepaalde groepen). Abortus mag niet gezien worden als alternatief voor anticonceptie, maar ik denk ook niet dat velen dat nu effectief doen. 2) Er wordt voorbijgegaan aan het feit dat stress tijdens de zwangerschap heel negatief is voor het kind, met alle problemen vandien, gaande van spontane abortus tot serieuze problemen bij de ontwikkeling van het kind. En bij een ongewenste zwangerschap komt wel veel stress kijken hé. 3) Door enkelen hier wordt geopperd dat het veel beter zou zijn om ongewenste kinderen af te staan voor adoptie aangezien er veel vrouwen geen kinderen kunnen krijgen. Nu, in de eerste plaats zijn er op de wereld veel meer kinderen zonder ouders dan er vraag is naar adoptie, wat dit argument al meteen van tafel veegt. Maar bovendien wordt hier wel voorbijgegaan aan het feit dat een kind afstaan voor adoptie - ook als het ongewenst is - een enorm moeilijke opgave is voor de moeders die hen voor de rest van het leven zal tekenen (twijfel, schuldgevoel, spijt,...). Iemand tot zoiets dwingen is dan ook immoreel. 4) Vrouwen die herhaaldelijk tot abortus overgaan de voorwaarde sterilisatie opleggen, is natuurlijk helemaal verwerpelijk. Sterilisatie is nog steeds een zeer ingrijpende en bovendien voor vrouwen complexe ingreep. Je kan onmogelijk iemand de keuze opleggen tussen ongewild moederschap en permanente sterilisatie. Het is bovendien onmogelijk om na te gaan in hoeverre abortus als alternatief op anticonceptie wordt gezien en dus onmogelijk om te beslissen wanneer een vrouw tot die keuze moet gedwongen worden. 5) De abortuspil heeft misschien wel tot een stijging van het aantal abortussen geleid, maar het is toch een zegen. Ik ben ervan overtuigd dat het merendeel van de vrouwen die een abortus ondergaat daar echt niet licht over gaat en ik zie dus ook niet in waarom het vergemakkelijken van die abortus een probleem zou zijn. Om nog maar te zwijgen van de complicaties van een klassieke curretage. Dat de abortuspil er bij sommigen toe zou leiden dat ze het als alternatief op anticonceptie zien, is natuurlijk geen argument om het voor anderen moeilijker te maken dan nodig. 6) Wat betreft de afkomst van de vrouwen die abortus laten uitvoeren: het is bekend dat daar naar verhouding meer allochtone vrouwen bij zijn (maar niet alleen moslims hoor). Maar het is even goed bekend dat het aantal ongewenste zwangerschappen ook naar verhouding hoger ligt bij die allochtone vrouwen, alsook het aantal allochtone vrouwen dat zijn kind afstaat voor adoptie. Conclusie: het heeft dus te maken met gebrekkige voorlichting en/of het taboe op voorbehoedsmiddelen bij die allochtone vrouwen en niet met het ontbreken van ethiek zoals Genehunter sugereerde. 7) Wat met de verantwoordelijkheid van de mannen? Anticonceptie is nog al te vaak de verantwoordelijkheid van de vrouwen. Waarbij maar al te vaak vergeten wordt dat sommige van die anticonceptiemethoden ook serieuze nevenwerkingen heeft (er is zelfs een verband tussen het langdurig gebruik van de pil en borstkanker, toch wel één van de belangrijkste doodsoorzaken van vrouwen). Mannen die er zeker van willen zijn dat de vrouw waarmee ze vrijen niet zwanger wordt, kunnen altijd een condoom gebruiken hé (met als bijkomend positief punt dat het ook beschermt tegen een aantal SOA's waaronder AIDS). En bij correct gebruik is het condoom zeer betrouwbaar. Een groot deel van de ongewenste zwangerschappen zijn het gevolg van het niet of niet correct gebruiken van anticonceptie en dat is de verantwoordelijkheid van beiden!!! 8) De keuze voor abortus berust bij de vrouw en zal dat altijd blijven aangezien het de vrouw is die zwanger is. Ik kan begrijpen dat het soms moeilijk is voor de man, maar die man kan een vrouw onmogelijk dwingen tot het dragen van een ongewild kind (dat zou trouwens ook het kind niet ten goede komen: zie hoger mijn opmerking over stress). En een man kan ook onmogelijk een vrouw dwingen tot abortus indien hij het kind niet wil, aangezien het de vrouw is die de abortus moet ondergaan en er ook mee zal moeten leven. Dat de vrouw de man wel kan dwingen tot financiële verantwoordelijkheid voor een ongewild kind staat daar los van, vind ik. Je kan het ondergaan van een abortus niet vergelijken met een financiële verplichting. Maar ik kan mij natuurlijk wel situaties voorstellen waarbij die financiële verantwoordelijkheid niet echt aanvaardbaar is... Er zijn overigens wel enkele studies te vinden mbt achtergronden van de vrouwen die abortus laten uitvoeren en hun motivatie: Sensoa en CRZ Laatst gewijzigd door Edina : 4 september 2006 om 19:08. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Abortus is moord. Legitieme moord, als je het mij vraagt.
![]() |
![]() |
#99 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | ||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
ik ga ier geen heel debat beginnen welke grens nu nog wel aanvaardbaar zou zijn of welke net niet inzake we zouden kunnen spreken over moord Citaat:
je moet erkennen als je dat zo stelt.... dat dat mes langs twee kanten snijdt en het slechts terugvalt op de definitie mens... en aan wie moeten we dat dan weer overlaten ? |
||||
![]() |
![]() |