![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#81 |
|
Minister-President
|
Economische geschiedenis is niet aan jou besteed, niet? De Belgische - lees: de Waalse - industrie herstelde zich verbazingwekkend snel na de bevrijding, maar zakte al even snel in na pakweg 1950. De reden? De Belgische industriëlen wilden in 1940 de fouten van 1914 vermijden en besloten hun fabrieken draaiende te houden, zonder de collaboreren, maar evenmin zonder verzet (zoals tijdens de eerste Duitse bezetting). Op die manier bleef de industrie gespaard, maar toen na 1945 West-Europa een nieuwe take-off kende, raakte de Belgische industrie achterop. De late jaren 40 werden inderdaad beschouwd als een wonder, de jaren 50 waren er één van crisis. De 'gouden jaren 60' waren vooral een zaak van Vlaanderen, want toen reeds stagneerde Wallonië: enkel enorme staatssubsidies hielden de industrie er nog een aantal jaren, decennia op de benen. Toen reeds had men moeten ingrijpen, de door jou zo geroemde unitaire regering, maar ze heeft dat nooit gedaan. De federalisering heeft op dat gebied in Vlaanderen veel goed gedaan: de moeilijke, maar korte sluiting annex reconversie in Limburg, tegenover de aanslepende, pijnlijke doodsstrijd van de Waalse industrie.
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
|
|
|
|
#82 |
|
Eur. Commissievoorzitter
|
Goede vriend, wij hebben cijfers gegeven en een verslag van een wetenschappelijk onderzoek dat 20 jaar geduurd heeft.
Wij doen inderdaad niets anders dan argumenten en cijfers geven. U stelt daar enkel one-liners en vogelkreten tegenover. |
|
|
|
|
|
#83 |
|
Banneling
|
Waar zijn ze? Geef ze dan? Geen lange teksten, aub, dit is internet.
|
|
|
|
|
|
#84 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Er was in die tijd dus zeer duidelijk een zuid-noord-transfer. Vandaag mag men het terugverdieneffect niet uit het oog verliezen. Alle Belgen consumeren, ook de Zuid-Belgen. |
|
|
|
|
|
|
#85 | |
|
Banneling
|
Citaat:
Bovendien krijgt Limburg proportioneel meer steun. Ook in de jaren '80 toen het met unitair geld werd gefinancierd. |
|
|
|
|
|
|
#86 |
|
Banneling
|
Besluit:
Het verleden behoort tot het verleden. Nu moeten we denken aan de toekomst. Liefst één zonder communautaire problemen en met een ideologie die mensen (Belgen) verenigt, niet met één die ze uit elkaar drijft. |
|
|
|
|
|
#87 | |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
Citaat:
![]()
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are. It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist. |
|
|
|
|
|
|
#88 |
|
Staatssecretaris
|
Waarom blijven zeveren over de geschiedenis en over het feit dat de ene meer heeft gehad dan de andere en ga zo maar door.
Dit is een straatje zonder einde. We moeten kijken naar de realiteit en het is nu eenmaal dat de wereld steeds kleiner is geworden en men in europa streeft naar meer eenheid. althans een groot deel hiervan. Het zijn echter kleine nationalistische groeperingen met een misplaatste trots en arrogantie die een 1 groot Europa in de weg staan. En zo is het ook in België. De ene keer doet mijn vrouw iets meer op voor haar in het huishouden en de andere keer ikke. Het feit is dat we samen moeten letten dat we niet te veel moeten op doen per maand en zo is het ook met België, de ene periode dan heeft vlaanderen iets meer steun nodig en de andere periode wallonië. Daar is niks mis mee. We moeten proberen samen te werken en de taalstrijd dat is zever in pakjes, we bannen toch ook niet de hollywood films en amerikaanse technologie uit ons leven en dit terwijl we steeds meer aan het verengelsen zijn als ik het zo mag uit drukken. Ik zie dus geen probleem in het feit dat men op een bepaalde plaats frans spreekt en de andere vlaams. als ik een fransman tegenkom en hij vraagt mij iets zal ik hem helpen en ik heb ook al dikwijls hulp gekregen van walen die mij hielpen en dit terwijl ik zelf weinig of geen letter frans kan. hierin kunnen makkelijk een mouw passen en dat is de 2 taligheid vroeger proberen aan te leren. kinderen waarvan de ouders meer dan 1 taal spreken leren al van in de wieg 2 talen en kinderen kunnen dit perfect en mits een beetje begeleiding geraken ze niet in de war als ze van jongs af aan 2 talen leren dus begin ook in het 1ste studie jaar met frans of nederlands als 2de taal. probeer vlaamse jongeren aan te moedigen om te studeren aan waalse universiteiten en andersom en dan lost dit taal probleem zich zelf op en dan wil ik nog zeggen dat wallonië zijn grootste troef de natuur en het toerisme is en hier moeten we meer gebruik van maken. vele van ons gaan duizenden kilometers op vakantie en dit terwijl heel wat mooie plekjes op minder dan 200 kilometer te vinden zijn. Een beter milieu beleid en dit gecombineerd met een milieu bewust toeristisch beleid en wallonie kan dan een meerwaarde zijn voor vlaanderen en dus belgië maar het beleid in wallonië is wel niet het geschikte hiervoor maar omdat er een paar decennia een slecht beleid is is toch geen reden om een gans volk proberen buiten te gooien omdat waalse politici enkel hun eigen zakken proberen te vullen? belgië moet zijn eenheid behouden want het zou hypocriet zijn om enerzijds het voortouw te willen nemen naar een 1 europa en dit terwijl we langs de andere kant niet willen samenleven met onze eigen buur iets om over na te denken dus |
|
|
|
|
|
#89 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#90 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Nu nog de Walen overtuigen dat zij NL moeten leren als tweede taal en ik geef je onmiddelijk 10 op 10.
|
|
|
|
#91 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#92 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#93 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
|
|
|
|
#94 |
|
Staatssecretaris
|
ja, iedereen moet water bij de wijn doen anders is het niet mogelijk, laten we er gewoon een federale wet van maken dat frans en nederlands van he 1ste studiejaar word gegeven en wie dan niet volgt tja die heeft dan pech en 2 taligheid word de norm in het beroepsleven dus de fransen die geen nederlands kunnen krijgen ook geen job meer vast
|
|
|
|
|
|
#95 |
|
Minister-President
|
Zoals sommige andere forumbezoekers zeggen : Moeten staan in de wei.
|
|
|
#96 |
|
Staatssecretaris
|
|
|
|
|
|
|
#97 | ||
|
|
Citaat:
Wel worden er twee verschillende administraties ingericht: een voor de Vlamingen en een voor de Walen. Dat is iets heel anders he vriendje... Citaat:
|
|
|
|
#98 |
|
|
En wat is uw perceptie waard?
|
|
|
#99 | ||||||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Maar we hebben decenia lang moeten strijden voor het recht om eigen Nederlandstalig onderwijs in te voeren. Het Belgisch establishment heeft ons al die tijd verboden om onze jeugd op te leiden in onze eigen taal. Het is dan ook evident dat wij vandaag met dezelfde verbetenheid blijven vechten tegen de pogingen om het onderwijs aan de universiteiten in het Engels te laten voeren. Citaat:
De Walen moeten geen Nederlands leren. Waarom zouden wij moeten tweetalig worden? Omdat er in België twee (eigenlijk drie, maar het racisme van België tegen de Duitstaligen zijn we intussen al gewoon) talen worden gesproken? U beseft toch dat zoiets onversneden fascisme is? U wil de bevolking aanpassen aan de staat, ipv omgekeerd. In België leeft een Nederlandstalige Vlaamse gemeenschap, en een Franstalige Waalse gemeenschap. De staat moet zich ondergeschikt stellen aan de gemeenschap(pen), ipv omgekeerd. Citaat:
Maar ik ben geen isolationist die enkel op reis wil gaan naar zijn eigen land. Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 8 september 2006 om 17:34. |
||||||
|
|
|
|
|
#100 | |
|
Minister-President
|
Citaat:
Een onafhankelijk Vlaanderen is voor 'rest-België' een grote stap achterwaarts. Dat is de reden waarom men Vlaanderen in België wil behouden. Anderzijds is een onafhankelijk VL voor Vlaanderen een seriueze stap voorwaarts. Niet alleen binnen de EU, ook daarbuiten. Toch iets om over na te denken...
|
|