Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 oktober 2006, 17:02   #81
ElFlamencoLoco
Minister

ElFlamencoLoco's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaffer Bekijk bericht
Nostradamus schreef uiteraard middeleeuws Frans , voor ons totaal begrijpelijk .
Het is logisch dat al die verzen vertaald worden naar de huidige talen .
Aangezien Middelfrans voor ons, 21e-eeuwers, perfect verstaanbaar is - tenminste voor de 21e-eeuwers die 21e-eeuws Frans goed beheersen, hetzij als moedertaal, hetzij als tweede of derde taal - zie ik niet in waarom jij het logisch vindt dat Nostradamus' karamellenverzen zo nodig naar de huidige talen moeten worden vertaald.

Blijkbaar ken je zelfs de geschiedenis van ons alfabet niet. In zijn oudere vorm werden de U en de V altijd als V geschreven. Kijk bvb. maar naar Latijnse opschriften, bvb. SANCTVS BENEDICTVS of zo.

Ook Nostradamus gebruikte de oudere schrijfwijze waar U en V samenvallen, weliswaar in het Frans en weliswaar met gebruikmaking van het teken U, en niet het teken V. Maar ook die taal wordt tot op de dag van vandaag in het Latijnse alfabet geschreven, zoals de overgrote meerderheid van alle Westerse talen. Nogal logisch dat hij bvb. TROUUERONT of OUUERTS schreef i.p.v. de hedendaagse vormen TROUVERONT en OUVERTS.

Alleen al het simpele feit dat jij je discussiegenoten hierop aanvalt, bewijst afdoende dat je van Nostradamus nog niet de eerste letter begrepen hebt.
ElFlamencoLoco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2006, 19:07   #82
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
he he he, ik zal een zaakje beginnen, "voorspellings bureau voor politieke leiders"...
OK, jij schrijft de basistekst, EFL scrhijft die uitgebreid uit, en ik doe al de rest.

Akkoord?
Oud 15 oktober 2006, 19:15   #83
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
Geen enkele bron durft duidelijkheid geven over de originele tekst van Nostradamus , een beetje bescheidenheid zou je dus sieren .
Je bronnen lijken mij inderdaad bescheten .
Wat een arrogantie , de schelp heeft een link ontdekt op internet , en dat is de unieke tekst .
Het bewijs dat je met de mensen echt alles kunt doen wat je wil .
Nostradamus : Het slavengezang der volken rijst op .
Dat heeft niets met arrogantie te maken, beste Kaffer. Had je wat beter opgelet als ik de oorspronkelijke tekst aanhaalde, dan had je je niet oeverloos belachelijk gemaakt.

Een van de boeken in m'n bibliotheek:
Jean Charles de FONTBRUNE, Nostradamus Historien et Prophète. Ses prophéties de 1555 �* l'an 2000, Editions du Rocher, 1980, ISBN 2-268-00088-5

Dat is intussen dus al 26 jaar geleden ... Nog voor de tijd van het Internet.

Laatst gewijzigd door Basy Lys : 15 oktober 2006 om 19:15.
Basy Lys is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2006, 22:41   #84
Kaffer
Banneling

Kaffer's schermafbeelding

Standaard

Ik weet het , ik weet het , maar wat is het nut van die middeleeuwse kwatrijnen ?
Is het niet beter je in te leven in de geest van toen , trachten te achterhalen wat ze bedoelden en deze om te zetten naar het huidig taalgebruik ?
Als ik hier die letterlijke kwatrijnen weergeef , wie buiten een paar kenners gaat daar iets van snappen ?
Ander voorbeeld .
De Bijbel vertaald uit het Hebreeuws is niet letterlijk vertaald .
Dit ligt aan het feit dat de mensen uit de oudheid soms iets heel anders bedoelden met dezelfde woorden en omdat woorden in het Hebreeuws soms iets heel anders betekenen dan dezelfde woorden die wij gebruiken .
Waarom iets moeilijk maken als het ook gemakkelijk kan ?

Laatst gewijzigd door Kaffer : 15 oktober 2006 om 22:43.
Kaffer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 oktober 2006, 23:49   #85
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
OK, jij schrijft de basistekst, EFL scrhijft die uitgebreid uit, en ik doe al de rest.

Akkoord?
OK. Moet ik daarvoor een nieuwe draad openen ?? U vraagt, wij serveren...
Oud 16 oktober 2006, 20:12   #86
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
Ik weet het , ik weet het , maar wat is het nut van die middeleeuwse kwatrijnen ?...
Nostradamus leefde ná de middeleeuwen, maar dat terzijde.

Ik zie het nut er echt niet van in, tenzij Lincoln het plezier te gunnen van zijn eigen kwatrijntjes op te stellen met islam-inslag. Ik was echt onder de indruk van zijn werk!

De Fontebrune zal u bewijzen dat de voorspellingen van Nostradamus eindigden in het jaar 1999. Ik zal proberen dit op te zoeken.
Oud 16 oktober 2006, 20:33   #87
Basy Lys
Minister

Standaard

Jean Charles de FONTBRUNE, Nostradamus Historien et Prophète. Ses prophéties de 1555 �* l'an 2000, Editions du Rocher, 1980, ISBN 2-268-00088-5

p. 31

En réalité la prophétie de Nostradamus s’arrête �* la fin du septième millénaire, selon la chronologie biblique, c’est-�*-dire �* la fin de l’ère des Poissons, aux environs de l’an 2000 de l’ère chrétienne. L�* encore Nostradamus a caché cette donnée derrière un astucieux calcul qui ne pouvait être restitué qu’en partant de la chronologie biblique qu’il donne dans la lettre �* Henry Roy de France second et qui est la suivante :

Le premier homme Adam fut devant Noé = 1242 ans
Après Noé vint Abraham = 1080 ans
Après vint Moyse = 515 ans
Entre le temps de David et Moyse = 570 ans
Entre le temps de David et N. Sauveur J.C = 1350 ans

Soit en total d’Adam �* J.C. de 4757 ans

Or dans la lettre �* César Nostradamus il écrit : « J’ai composé des livres de prophéties et ils contiennent de perpétuelles vaticinations depuis maintenant (où j’écris) jusqu’en l’an 3797. »

Du moment où il écrit (La lettre �* César est datée de 15555) jusqu’�* 3797 il y a une différence de 2242 ans.

Si l’on ajoute cet espace de temps �* la chronologie biblique déj�* citée, on obtient 4757 + 2242 = 6999 de la dite chronologie, soit 1999 de la chronologie chrétienne, date donnée en clair par Nostradamus pour le point de départ des guerres de l’Antéchrist :

X-72

L’an mil neuf cent nonante neuf sept mois
Du ciel viendra un grand Roy d’effrayeur
Ressusciter le grand Roy d’Angoulmois (1),
Avant apres Mars regner par bonheur.

(1) L’Angoumois fut conquis par les Wisigoths et bientôt menacé par les Huns, race mongole, sous le commandement d’Attila, « le Fléau de Dieu». On notera la perfection de l’analogie dans le fait que les Huns occupèrent d’abord la Pannonie pour ravager la France et l’Italie.
Oud 17 oktober 2006, 15:42   #88
Kaffer
Banneling

Standaard

Volgens alle bronnen die ik heb lopen de voorspellingen van Nostradamus tot 3.797 .
Het is niet omdat hij het jaartal 1.999 vermeld dat zijn voorspellingen dan eindigden .
Nostradamus vermelde trouwens ook het jaartal 1.666 , dat wil toch ook niet zeggen dat zijn voorspellingen dan eindigden ?
Oud 17 oktober 2006, 21:37   #89
Basy Lys
Minister

Standaard

Citaat:
Volgens alle bronnen die ik heb lopen de voorspellingen van Nostradamus tot 3.797 .
Het is niet omdat hij het jaartal 1.999 vermeld dat zijn voorspellingen dan eindigden .
Nostradamus vermelde trouwens ook het jaartal 1.666 , dat wil toch ook niet zeggen dat zijn voorspellingen dan eindigden ?
Ik heb alleen maar overgetypt wat de Fontbrune daarover schrijft.

Ik merk wel een typfoutje: (La lettre �* César est datée de 15555) moet zijn: (La lettre �* César est datée de 1555).

De Fontbrune wordt gezien als een autoriteit. Waarom zou ik aan zijn berekening twijfelen?
Oud 18 oktober 2006, 23:20   #90
Kaffer
Banneling

Standaard

Nostradamus vermeld zelf in een voorwoord tot zijn profetieen aan Hendrik 2 van Frankrijk dat zijn voorspellingen lopen tot 3.797 , dus ...
Oud 18 december 2006, 00:09   #91
Kaffer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Ik heb alleen maar overgetypt wat de Fontbrune daarover schrijft.

Ik merk wel een typfoutje: (La lettre �* César est datée de 15555) moet zijn: (La lettre �* César est datée de 1555).

De Fontbrune wordt gezien als een autoriteit. Waarom zou ik aan zijn berekening twijfelen?
Misschien omdat Nostradamus die brief aan Hendrik 2 schreef ?
Oud 18 december 2006, 17:18   #92
KrisKras
Banneling

KrisKras's schermafbeelding

Standaard

semi off-topic, maar omdat het over voorspellingen gaat, heeft er ooit iemand hier gehoord van John Titor?
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2006, 21:00   #93
Kaffer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door KrisKras Bekijk bericht
semi off-topic, maar omdat het over voorspellingen gaat, heeft er ooit iemand hier gehoord van John Titor?
Ik toch niet .
Wie is John Titor ?
Vertel KrisKras !
Oud 20 december 2006, 18:35   #94
KrisKras
Banneling

KrisKras's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik toch niet .
Wie is John Titor ?
Vertel KrisKras !

John Titor zou een tijdreiziger geweest zijn die rond 2000 een reeks voorspellingen heeft achter gelaten op het internet.

Het komt er in grote lijnen op neer dat er in 2004-2005 een burgeroorlog uitbreekt in de VS. In 2008 zou deze burgeroorlog duidelijk worden voor de mensen die niet tot dan betrokken waren.

Titor zelf zou terug gestuurd zijn naar de jaren 70 om er een bepaalde computer te halen, die nodig zou zijn om iets te doen met een bepaalde type UNIX (is lang geleden dat ik het gelezen heb).

Vervolgens zou hij in 2000 een tussenstop hebben gemaakt om zijn familie te bezoeken. Het verhaal is heel overtuigend gebracht, zo heeft Titor bijvoorbeeld nooit geaarzeld om bewijzen naar voor te dragen waneer men hem ernaar vroeg enz.

Je kan het geloven of niet, maar zelfs indien je het niet gelooft moet je toch toegeven dat het fantastisch in mekaar steekt. Ik zou zeggen, persoonlijk dan, Titor is echt, of Titor is een groep van vrij inteligente personen die een prachtig onderbouwde hoax hebben opgesteld, op een manier die je toch eens critisch doet nadenken over de toekomst. Hoedanook, zeker de moeite waard om eens te lezen.

Een laatste raad, als je het gaat lezen of verder onderzoeken, lees eerst het originele verhaal, volledig! Neem geen meningen van anderen over, maar vorm eerst je eigen mening vooraleer je andere mensen hun mening hieromtrend gaat raadplegen.

veel plezier ermee: John Titor
een interessante draad over Titor vind je hier: Above Top Secret

Laatst gewijzigd door KrisKras : 20 december 2006 om 18:54.
KrisKras is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2006, 19:24   #95
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Die antichrist zou Bin Laden kunnen zijn,
Kan inderdaad niet kloppen denk ik. Volgens hetgeen hierboven gepost werd, zou het iemand zijn die in eerste instantie heel positief onthaald werd. Zéker niet Bin Laden dus.

Ik denk dat we de fout maken te zoeken naar een slechterik die het er dik bovenop legt, terwijl het blijkbaar eerder een slechterik-antichrist is, die zich in eerste instantie heel goed kan verkopen.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 december 2006, 19:28   #96
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Europa verliest één derde van zijn bevolking, en de moslimwereld de helft of zo.
Staat dat óók in die voorspellingen van Nostradamus?
Oud 20 december 2006, 21:19   #97
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
In 2 andere kwatrijnen verwijst Nostradamus naar Alus en Mabus wat wellicht korrupte vormen zijn van het Latijnse woord malus dat " slecht" of " kwaadaardig " betekent .
Centurie 2 , vers 62 :
Mabus zal dan spoedig sterven en er zal komen
Van mensen en dieren een vreselijke slachting .
Dan zal men plotseling de wraak zien .
Honderd hand , honger dorst , ten tijde dat de komeet voortsnelt .

Centurie 6, vers 33 :
Zijn achterhoede zal zich voor de bloeddorstige Alus
Over zee niet meer in veiligheid kunnen brengen .
Tussen 2 rivieren verkeert de hoofdmacht in angst .
De woedende zwarte zal hem laten boeten .

Wat er ook van zij , die antichrist ziet er toch ook gene gemakkelijke uit !
Nogal verwarrend, dit gedeelte. Alus en Mabus zijn toch niet de antichrist? Of is het de antichrist die door Alus en Mabus verdreven wordt? Of nog iets anders?

Dat laatste, die centurie 6, vers 33, lijkt trouwens wat op de oorlog in Irak. Of is dat óók maar een idee?
Oud 20 december 2006, 22:06   #98
Kaffer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Nogal verwarrend, dit gedeelte. Alus en Mabus zijn toch niet de antichrist? Of is het de antichrist die door Alus en Mabus verdreven wordt? Of nog iets anders?

Dat laatste, die centurie 6, vers 33, lijkt trouwens wat op de oorlog in Irak. Of is dat óók maar een idee?
Volgens Nostradamus is die kwiestenbiebel van een antichrist een arabisch leider die gaat opstaan uit de richting van Perzie .
Perzen zijn geen Arabs, het moet dus Irak zijn , de twee stromen .
En wie daar achteruitgedreven gaat worden is nog koffiedik kijken .
Die antichrist gaat ook Turkije en Egypte inpalmen en Europa terugdrijven tot achter de Donau .
Vervolgens gaat Zuid-europa door de Noord-Afrikaanse staten veroverd worden .
Schauwe voorspellingen zijn dit inderdaad , anderzijds gezien de huidige politieke situatie lijkt het voorspel begonnen .
Stel dat Amerika zegt : Europa , trek uwen plan , en een Europees leger zou het moeten opnemen tegen een moslimleger ...

Sjonge , sjonge , sjonge ...

Laatst gewijzigd door Kaffer : 20 december 2006 om 22:08.
Oud 20 december 2006, 22:22   #99
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
Volgens Nostradamus is die kwiestenbiebel van een antichrist een arabisch leider die gaat opstaan uit de richting van Perzie .
Spreken die verschillende vertalingen van Nostradamus mekaar niet tegen? Ik dacht hier daarstraks te lezen dat de antichrist zeker géén Arabier zou zijn. Welke versie is nu de juiste?
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaffer
Perzen zijn geen Arabs, het moet dus Irak zijn , de twee stromen .
En wie daar achteruitgedreven gaat worden is nog koffiedik kijken .
Die antichrist gaat ook Turkije en Egypte inpalmen en Europa terugdrijven tot achter de Donau .
Vervolgens gaat Zuid-europa door de Noord-Afrikaanse staten veroverd worden .
Schauwe voorspellingen zijn dit inderdaad , anderzijds gezien de huidige politieke situatie lijkt het voorspel begonnen .
Stel dat Amerika zegt : Europa , trek uwen plan , en een Europees leger zou het moeten opnemen tegen een moslimleger ...
Sjonge , sjonge , sjonge ...
Allemaal straffe kost toch. Gezien de huidige situatie kan ik me best voorstellen dat de situatie in het Midden-Oosten nog escaleert (nieuwe inval van Israël in Libanon - bombardementen op Iran - wraak van Iran op Israël,... om maar iets te zeggen) maar een moslimleger dat Europa gaat veroveren? Dat klinkt toch weinig realistisch op dit moment. Hoeveel legers zijn er in het Midden-Oosten die ietwat voorstellen? Niet zoveel dunkt mij. Hoe zit het trouwens met al die andere Nostradamusvertalingen? Wat zeggen die hierover?
Oud 20 december 2006, 22:55   #100
Kaffer
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door groene flamingant Bekijk bericht
Spreken die verschillende vertalingen van Nostradamus mekaar niet tegen? Ik dacht hier daarstraks te lezen dat de antichrist zeker géén Arabier zou zijn. Welke versie is nu de juiste?
Allemaal straffe kost toch. Gezien de huidige situatie kan ik me best voorstellen dat de situatie in het Midden-Oosten nog escaleert (nieuwe inval van Israël in Libanon - bombardementen op Iran - wraak van Iran op Israël,... om maar iets te zeggen) maar een moslimleger dat Europa gaat veroveren? Dat klinkt toch weinig realistisch op dit moment. Hoeveel legers zijn er in het Midden-Oosten die ietwat voorstellen? Niet zoveel dunkt mij. Hoe zit het trouwens met al die andere Nostradamusvertalingen? Wat zeggen die hierover?
Perzie , Iran dus is geen Arabisch land .
Het Arabisch land dat het dichts bij Iran ligt is Irak.
Gezien het huidig radicalisme aldaar zou daar wel eens een toffe peer kunnen uit opstaan .
Uiteraard is een aanval vanuit de islamwereld nog niet voor morgen , maar in de nabije toekomst zou het wel kunnen .
Volgens Nostra gaat de hele oorlog , voorspel incluis 27 jaar duren , de oorlog zelf 13 jaar met een apotheose in de laatste 3 jaar en 7 maanden .
In eerste instantie verliest Europa overal , nadien gaat Europa of wat ervan overblijft , Duitsland , Polen en Rusland , samen met de mannen van het noorden ( scandinavie ) de islam uit Europa terugdrijven .
Eind goed al goed .
Dat intussen 2/3 van Europa en 3/4 van de moslims gesneuveld zullen zijn vermeld Nostradamus ook al .
Zoals ik al zei : eind goed al goed .
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:04.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be