Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 16 september 2006, 01:07   #81
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Jean-Pierre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ingenious Bekijk bericht
ipv te zagen op een ander zou je mss beter de posts van steven eens lezen. hij heeft die link hier al lang gezet en zijn mening staat hier ook al duidelijk.
En wat was de mening van Steven?....
Jean-Pierre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 01:09   #82
ingenious
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jean-Pierre Bekijk bericht
Dus gij kunt mij zelfs niet vertellen hoe racist Vandenbroucke een allochtoon kan herkennen? Op basis van wat gaat hij dan 'aanmoedigen'? Ik vraag al de ganse tijd naar de objectieve criteria van het voorstel. Tot nu toe hebt ge helemaal niets verteld. Ge laat weten wat het niet is... probeer nu eens te vertellen wat het dan wel is.
ik heb al wel gezegd hoe dat kan, lees mss de thread eens opnieuw.

in studies gebruikt men meestal een combinatie van verschillende criteria, om tot een betrouwbaar resultaat te komen. zo kijkt men meestal naar achternaam, thuistaal en nationaliteit van de ouders.

welke FVDB zal gebruiken weet ik niet, ik weet zelfs niet of hij er zal gebruiken. gij ook niet dus uw racismestelling is op niets gebaseerd.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Inge heeft altijd gelijk.
ingenious is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 01:10   #83
ingenious

Standaard

Citaat:
En wat was de mening van Steven?....
dezelfde als de mijne.

Citaat:
Oud 16 september 2006, 01:15   #84
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
ik heb al wel gezegd hoe dat kan, lees mss de thread eens opnieuw. ...in studies gebruikt men meestal een combinatie van verschillende criteria, om tot een betrouwbaar resultaat te komen. zo kijkt men meestal naar achternaam, thuistaal en nationaliteit van de ouders. ...welke FVDB zal gebruiken weet ik niet, ik weet zelfs niet of hij er zal gebruiken. gij ook niet dus uw racismestelling is op niets gebaseerd.
In feite weet ge dus niets. Volgens u gaat men '...een combinatie van verschillende criteria gebruiken' om dan te verklaren dat ge het ook niet weet. En het gebruik van de naam, thuistaal en nationaliteit zijn objectieve criteria (etnische afkomst, nationaliteit,...) om een racistische discriminatie vast te stellen. Bewijs mij nu het tegenovergestelde...
Oud 16 september 2006, 01:18   #85
Jean-Pierre
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
dezelfde als de mijne.
Voor zover ik heb kunnen nagaan heeft Steven geen enkele mening geformuleerd. Hij heeft een tekst afgedrukt zonder enige commentaar. Is dat ook uw mening?...Die tekst is duidelijk gebaseerd op racistische criteria zoals etnische afkomst en nationaliteit.
Oud 16 september 2006, 01:29   #86
ingenious

Standaard

Citaat:
In feite weet ge dus niets. Volgens u gaat men '...een combinatie van verschillende criteria gebruiken' om dan te verklaren dat ge het ook niet weet. En het gebruik van de naam, thuistaal en nationaliteit zijn objectieve criteria (etnische afkomst, nationaliteit,...) om een racistische discriminatie vast te stellen. Bewijs mij nu het tegenovergestelde...
LEER LEZEN

jezus man. ik heb nergens gezegd dat men iets gaat gebruiken, gij veronderstelt hier vanalles. ik zeg enkel wat men in de literatuur en onderzoeken gebruikt. onderzoeken kunnen bij mijn weten ook niet discrimineren.

Citaat:
Oud 16 september 2006, 01:31   #87
ingenious

Standaard

Citaat:
Voor zover ik heb kunnen nagaan heeft Steven geen enkele mening geformuleerd. Hij heeft een tekst afgedrukt zonder enige commentaar. Is dat ook uw mening?...Die tekst is duidelijk gebaseerd op racistische criteria zoals etnische afkomst en nationaliteit.
allez, lees die 5 pagina's nu eens rustig door en stop met jezelf belachelijk te maken.

Citaat:
Oud 16 september 2006, 06:21   #88
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Stratcat's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
het hele systeem zit vol parameters. er moeten nu eenmaal parameters zijn op basis waarvan men de totale pot kan verdelen. die parameters moeten bepaalde principes en ideeën concretiseren.
Het waanidee b.v. dat het zogenaamd allochtoon zijn een relevante paramater is.

Citaat:
zo wil men een efficiënter hoger onderwijs. welke criteria daarvoor relevant zijn is echter ook subjectief, want de menigen lopen daar erg over uiteen. idem als het op gelijke kansen aan komt. er zijn echter voldoende wetenschappelijke studies die aantonen waar de problemen zitten.
Sorry, maar je blijft de kar voor het paard spannen...
Waarom is de godsdienst van de ouders geen relevante parameter?
Oud 16 september 2006, 06:32   #89
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door waarnemer Bekijk bericht
Die wet mag wel zo genoemd worden, ze bevat kennelijk geen definitie van racisme. Komt het woord racisme op zichzelf wel in de wet voor?
Ja, in de titel.

Citaat:
Maar definities vinden we wel elders. En los van de strikte definities, en wetteksten, wie ziet nu niet in alle eerlijkheid het verschil tussen de teksten die in het vonnis tegen het VB werden geciteerd, en een maatregel die probeert een beetje recht te zetten wat is scheefgegroeit. Hierna zal er nog altijd een grote achterstand zijn voor de doelgroepen. Waarschijnlijk ook in vergelijking met de allochtonen op buitenlandse universiteiten.
Ik zie wat het principe betreft (indelen van mensen in groepen) geen verschil. In alle eerlijkheid.

Citaat:
Om dat op juridisch vlak te kunnen beoordelen heb je de echte tekst van het besluit nodig, geen stukje uit een artikel. Het is niet omdat 3 kinderen in een klas bijlessen krijgen voor taalbeheersing dat je discrimineert. Zelfs al zijn het alle drie allochtonen.
Tuurlijk is dat op zich geen discriminatie.

Citaat:
En niemand zegt dat de universiteit daar iemand anders voor moet benadelen, misschien wel anderen minder bevoordelen. Mogelijk volstaat een betere campagne naar die groep, een betere voorbereiding, een andere maar evenwaardige keuze van selectiecriteria. Of denken deelnemers aan deze discussie dat ze zo superieur zijn t.o.v....
'Die groep' bestaat niet.

Citaat:
Probleem is dat als politici, uit vrees voor stemmenverlies, het soort vreemde logica dat in deze treat te vinden is volgen, ze onze problemen voor de toekomst voorbereiden.
De politici hebben voor problemen gezorgd door een ondoordachte immigratiepolitiek, en proberen nu het als gevolg daarvan toegenomen racisme met racisme te bestrijden. Waardoor ze enkel nog meer racisme opwekken. En het Blok alleen maar groter wordt.

Citaat:
Het is gewoon noodzakelijk dat het opleidingsniveau van die groep stijgt en dat ze gunstige, hoger opgeleidde voorbeelden hebben.
'Die groep' bestaat niet.

Citaat:
Dit geld gaat op langere termijn veel meer de criminaliteit bestrijden dan stomme dingen als nultolerantie.
Dat is wat jij denkt. Ik denk dat niet.

Citaat:
En dan maar roepen: "Er is geen integratiebeleid."
Dat roep ik niet, want ik ben tegen een integratiebeleid.

Laatst gewijzigd door Stratcat : 16 september 2006 om 06:55.
Stratcat is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 06:47   #90
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
die 6 miljoen (zijnde zo'n 0.3% van de totale hoger onderwijs enveloppe als ik het goed voor heb) is niet om een quotum te halen, wel om instellingen aan te moedigen om zich in te zetten voor bepaalde beleidsspeerpunten. het gaat om diversiteit en gelijke kansen.
Gelijke kansen voor groepen.
Ik heb aan de unief nooit een groep ontmoet.
Oud 16 september 2006, 06:52   #91
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
schelden?
ik zeg enkel dat je zever verkoopt. van lange tenen gesproken seg.
FVDB gebruikt helemaal geen naam om allochtonen te herkennen of wat dan ook. zoals ik u reeds zei is het kabinet geen voorstander om een indicator te maken die instellingen met meer allochtonen extra te financieren.
A neen?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door voorstel fvdb
Voor zover mogelijk zullen wegingen worden toegepast die instellingen met een verhoudingsgewijs grotere instroom uit kwetsbare doelgroepen, compenseren voor de inspanningen om studenten uit deze groepen tot succes te leiden.
Citaat:
lees het voorstel van FVDB. echt.
Zie hierboven
Zoals ik als zei: een doelgroepenbeleid met inclusieve maatregelen is een contradictio in terminis die racisme moet maskeren.

Laatst gewijzigd door Stratcat : 16 september 2006 om 06:56.
Oud 16 september 2006, 06:52   #92
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

foutje

Laatst gewijzigd door Stratcat : 16 september 2006 om 06:56.
Oud 16 september 2006, 06:59   #93
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

@ingenious
Ik zal er binnenkort nog eens over praten met iemand die nogal nauw bij dit beleid betrokken is. Altijd leuke gesprekken, tot een gat in de nacht .

Laatst gewijzigd door Stratcat : 16 september 2006 om 07:14.
Oud 16 september 2006, 07:02   #94
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
is het trouwens ook zo'n drama dat de overheid extra geld uittrekt voor blinde studenten, of voor studenten die langdurig ziek zijn?
Dat lijken mij nu eens wél relevante parameters.
Oud 16 september 2006, 07:03   #95
Cynicus
Banneling

Cynicus's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
vrijdag 15 september 2006
Extra 100 miljoen voor hoger onderwijs
In ruil voor extra geld, verwacht Vandenbroucke concrete inspanningen.
Gelijke kansen en kwaliteit. Dat zijn de kernbegrippen van het nieuwe financieringssysteem dat de minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke (SP.A), vanaf volgend jaar geleidelijk invoert.
Om zijn doelstellingen te bereiken, zal er vanaf 2010, wanneer het systeem volledig op de sporen staat, jaarlijks ruim 100 miljoen euro extra naar alle hogescholen en universiteiten samen gaan. Op een budget van 1,115 miljard euro is dat ruim 9 procent. Dat maakte Vandenbroucke woensdagavond tijdens een toespraak aan de KU Leuven bekend.

Zes miljoen euro is bestemd voor het ,,aanmoedigingsfonds''. Dat is voor de minister van Onderwijs een zeer belangrijk onderdeel in de hele nieuwe financiering. Het geld dat daaruit komt, is bestemd voor de hogescholen en universiteiten die erin slagen om meer gelijke kansen en/of meer diversiteit te realiseren.

Met iedere instelling wordt daarvoor in de beheersovereenkomst onderhandeld over de nodige resultaten. Zo kan een hogeschool of universiteit zich voornemen om vijf jaar later een bepaald percentage allochtone studenten te hebben. Als die doelstelling wordt gehaald, dan krijgt die instelling geld uit het aanmoedigingsfonds.

,,De overheid doet extra inspanningen; de Vlaamse regering trekt bijkomende middelen uit. In ruil daarvoor mag je inspanningen in het dagelijkse werk verwachten'', licht Frank Vandenbroucke toe. ,,Dat geldt trouwens niet alleen voor onderwijs. De overheid draagt niet als enige verantwoordelijkheid om de maatschappelijke problemen aan te pakken. De hele samenleving is verantwoordelijk om resultaten te behalen.''

In de overgangsperiode zal de minister de plannen die de hogescholen en universiteiten indienen, beoordelen. Eerst komt er een proefperiode van drie jaar. De beheersovereenkomsten daarna zullen voor vijf jaar worden afgesloten, voorlopig evenwel zonder duidelijke resultaatindicatoren.
Alle beheersovereenkomsten die daarna komen, zullen duidelijke meetbare indicatoren moeten bevatten, die op het einde van de periode worden getoetst.

In het oorspronkelijke plan wilde de minister voor iedereen dezelfde doelstellingen opleggen. Volgens de jongste versie kan elke hogeschool en universiteit over die doelstellingen met de overheid onderhandelen.
www.ond.vlaanderen.be/ hogeronderwijs
http://www.standaard.be/Krant/Tekst/...&date=20060915
VAN ONZE REDACTEUR PIETER LESAFFER, De Standaard
Wat we in het onderwijs nodig hebben, is meer natuurlijke selectie. Wie wil slagen, moet zelf maar voldoende inspanningen leveren.
Cynicus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 07:53   #96
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De anarchistische bankier Bekijk bericht
Tuurlijk is dat op zich geen discriminatie.
Correctie: ik bedoel discriminatie in de zin van de strafwet.
Oud 16 september 2006, 08:07   #97
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cynicus Bekijk bericht
Wat we in het onderwijs nodig hebben, is meer natuurlijke selectie. Wie wil slagen, moet zelf maar voldoende inspanningen leveren.
dat zou een logische redenering kunnen zijn cynicus, deze kunnen we echter missen als de pest.

Degenen die willen slagen aan de unief kunnen best alvast een abonnement zonnebank kopen, verklaren dat hun moeder allochtoons is, en voor de meisjes: DRAAG EEN HOOFDDOEK (Bea Cantillon heeft een paar jaar geleden in haar openingsspeech van het academisch jaar gezegd dat ze binnen tien jaar 30 (DERTIG) procent hoofddoeken wou hebben in haar aula!

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door darwin op http://forum.politics.be/showthread.php?t=21595
Volgens vice-rector Cantillon is dit een grote uitdaging voor het actief pluralisme waarvoor de Universiteit Antwerpen bij haar eenmaking heeft gekozen. Elke student moet zijn levensbeschouwing ook op de universiteit een plaats kunnen geven.
“Daarom zullen we wellicht ook ingaan op de vraag van een afgestudeerde allochtoon om aan de universiteit een speciale gebedsruimte in te richten. Over twee jaar - in het laatste bachelorjaar - willen we ook een ‘ethisch reflectievak’ invoeren dat verplicht wordt voor alle faculteiten.”
“Ik volg kardinaal Danneels als hij zegt: ‘We moeten de Europese islam omarmen, niet de fundamentalistische islam.’ Dat kan alleen via het onderwijs. Wij hebben de sleutel in handen om die volgende generatie om te vormen in een geest van verdraagzaamheid. Dat is een héél grote verantwoordelijkheid. Toch ben erg optimistisch. Over 10 jaar zullen onze aula’s er helemaal anders uitzien. Nu vallen vrouwen met een hoofddoek nog op. Dan zal het aandeel hopelijk 25 to 30 procent bedragen.”
"ik weet dat ik spijtig genoeg Janssens heet mevrouw Cantillon, maar ons mama is wel marokkaanse hoor"! "en ik heb me bekeerd tot islam" "daarom moet ik nu een hoofddoek dragen"!
BINGO! je slaagkansen zijn alvast verdubbeld.

domme natuurlijke blondjes met blauwe ogen moeten zich gewoon maar onthouden van enige hogere studies: als ze moeten kiezen tussen een blonde domme en een hoofddoek dan weet je waar je voor staat.
Ook hier kan de hoofddoek echter soelaas brengen dit maal in combinatie met bruingekleurde lenzen: Bea content (weer een hoofddoek bij in de aula), Vandenbroucke content (zie je wel dat mijn programma werk) en de prof content (zie je wel dat ik gene rassist ben!)

Dé klederdracht voor blonde studentinnen: (vergeet nooit te vermelden dat je moeder ofwel Marokkaanse ofwel Turkse is: dit geeft twee pluspunten ((1° vader is geen racist, 2° Allochtoon: minstens één van de ouders komt uit Marokko (voor andere allochtonen krijgen ze van FVDB vast geen extra subsidies - "mijn mama is Argentijnse helpt dus totaal niet: die is een dochter van gevluchte nazis en dan levert je strafpunten op).

Een mondeling examen ziet er dan als volgt uit:

Janssens!
"sorry mijnheer, mijn vader heette wel Janssens, maar mijn mama heet Aisha Bouyerie en ze was een nichtje van de vader van Mohammed die die vuile Van Gogh zijn verdiende loon gaf!"
bingo 25%
"ze is teruggekeerd naar islam, en ik heb ook de waarheid ontdekt, vandaar mijn hoofddoek"
50%

"Mijn mama is gescheiden van onze pa want die was een vuile vlaams blokker"
75%

"en hij klopte haar dus af"
80%

gevolg: grote onderscheiding, extra subsidies voor het Instituut en een bevordering voor de prof.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o

Laatst gewijzigd door circe : 16 september 2006 om 08:35.
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 08:27   #98
Stratcat
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Uit de Standaard van vandaag.
Beperk de gezinshereniging, dat zal kinderen uit de 'doelgroepen' veel meer helpen dan een zogenaamd gelijkekansenbeleid. Dat is: als men per se het socialistische zekerheidssysteem wil behouden. Veel beter zou het zijn om geen beperkingen aan immigratie te stellen en de zogenaamde welvaartsstaat te onttakelen.

Citaat:
Helft allochtonen verlaat school zonder diploma

Bekijk de pagina uit de krant

Een op de twee leerlingen van Noord-Afrikaanse en Turkse oorsprong maakt het secundair onderwijs niet af.

De dramatische ongelijkheid tussen allochtone en autochtone leerlingen blijkt uit een onderzoek van de Vrije Universiteit Brussel (VUB). De helft van de allochtone leerlingen in de Vlaamse Gemeenschap verlaat de middelbare school zonder enig diploma. Dat is bijna vier keer meer dan bij autochtone leerlingen.

De vaststelling bevestigt vroegere onrustwekkende onderzoeksgegevens. Allochtonen zitten meer dan anderen in het beroepsonderwijs (BSO), ze slagen minder vaak in het hoger onderwijs en ze behalen minder goede studieresultaten.

Volgens Nils Duquet, die het onderzoek uitvoerde, heeft dat vooral met het begin van de schoolloopbaan te maken. ,,Er loopt duidelijk iets mis in de vroege jaren van het onderwijs'', zei hij gisteren op de VRT-radio. Kinderen komen de school binnen met een taal- en cultuurachterstand. En van die achterstand geraken ze niet meer verlost.

Hij stelde in zijn onderzoek vooral bij de meisjes een probleem vast: ,,We merken dat meisjes van thuis uit geblokkeerd worden om verder te studeren. Jongens worden daarentegen meer gepusht om goede resultaten te halen.''

Daarom pleit Duquet ervoor om de inspanningen op de eerste jaren te concentreren. ,,Hoe vroeger we met taallessen beginnen, hoe meer kansen we creëren voor de verdere schoolloopbaan van die jongeren.''

In het beleid van de minister van Onderwijs, Frank Vandenbroucke (SP.A), worden enkele aanzetten gegeven om precies in de eerste jaren op school de lat voor allochtonen hoog genoeg te leggen.

Zo wordt iedereen aangespoord om zijn kind naar de kleuterschool te sturen. Nu begint de leerplicht pas op zes jaar. Een algemene leerplichtverlaging komt er niet, omdat het te veel administratie en extra controles zou vergen. Wel komen er sensibiliseringscampagnes om zo vroeg mogelijk, vanaf 2,5 jaar, naar school te komen. Ervaring leert namelijk dat vooral de sociaal zwaksten en allochtonen hun kinderen pas later voor het eerst naar school brengen.

Een ander initiatief zijn de taaltoetsen. Zowel bij de overgang van het kleuter- naar het lager onderwijs als bij de stap van de lagere naar de middelbare school, komen er testen Nederlands. Als blijkt dat de taalkennis onvoldoende is, wordt de overgang uitgesteld. Op die manier moet een te grote taalkloof in de klas vermeden worden.

In hoeverre dergelijke maatregelen zullen volstaan, is nog afwachten. Dat het probleem nijpend is, bewijst alleszins de VUB-studie.

Meer gegevens over het onderzoek wilde Nils Duquet gisteren niet geven. Volgende maand komt de studie in boekvorm uit.
Oud 16 september 2006, 08:31   #99
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

@Circe: Allochtoon zijn faken, zou u toch niets opleveren hoor.

Voor de laatste keer, die gevraagde extra weginsfactor voor allochtone studenten zou voor extra geld zorgen voor de instelling, niet voor de student. De instelling moet daarmee wel een beleid voeren om de slaagkansen en de doorstroom van de gemiddeld slechter scorende allochtone studenten te verbeteren maar dit beleid komt ook ten goede aan andere studenten daar die de mogelijke maatregelen vaak evenzeer kunnen gebruiken (en sommige allochtone studenten zullen er bijv. geen behoefte aan hebben en er dus geen gebruik van maken terwijl de instelling wel extra financiering 'voor hen' ontvangt.)

Laatst gewijzigd door StevenNr1 : 16 september 2006 om 08:37.
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 september 2006, 08:34   #100
StevenNr1

StevenNr1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het waanidee b.v. dat het zogenaamd allochtoon zijn een relevante paramater is.
Sociologisch onderzoek (zoals gezegd weet ik niet welke definitie er daar gehanteerd wordt, dat zoek ik vanavond wel eens op) toont nochtans wel iets dergelijks aan.
Citaat:
Waarom is de godsdienst van de ouders geen relevante parameter?
Waarom zou het?
StevenNr1 is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:57.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be