Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Sterven voor je vaderland..
Alleen voor Vlaanderen 13 26,53%
Alleen voor Wallonië 0 0%
Voor heel België 3 6,12%
Helemaal nooit niet nergens voor! 30 61,22%
No Guts No Glory (roemzucht) 1 2,04%
Ik ben Nederlander dus ik stem NIET. Ook niet hier. 2 4,08%
Aantal stemmers: 49. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 30 september 2006, 19:11   #81
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

[quote=Patriot!;2032469][quote=Zwartengeel;2032407]
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Patriot! Bekijk bericht
Zei ik dat? Ik geloof niet in volkeren: ik geloof in naties - staten die gedragen worden door een meerderheid van de bevolking, zoals België.

Gelieve te antwoorden. Dank.
Zie post 77.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2006, 19:13   #82
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik geloof niet in volkeren: ik geloof in naties - staten die gedragen worden door een meerderheid van de bevolking, zoals België.
Eén van de meest originele definities voor een natie die ik al ben tegengekomen.

Persoonlijk houd ik het toch liever bij deze hier:

Een natie is een groep individuen die in staat is tot coherente, doelgerichte en collectieve actie (Brubaker, 1996: 14).

Een natie is een menselijke groep die bewust een gemeenschap vormt, een gemeenschappelijke cultuur deelt, een gemeenschappelijk verleden heeft verbonden is met een grondgebied en een gemeenschappelijk project heeft voor de toekomst en het recht opeist om zichzelf te regeren (Guibernau, 1999: 14).

Een natie is een specifieke politieke eenheid die gekenmerkt wordt door de soevereiniteit die erop uit is om de bevolking te integreren in de natie en die zijn rol wil spelen als actor op het internationale niveau (Schnapper, 1996: 219).

Een natie wordt opgevat als een grote gemeenschap die met elkaar verbonden is door een band die noch een gemeenschappelijke vorst is, noch het behoren tot een zelfde religie, noch het behoren tot een zelfde sociale klasse (Thiesse, 1999: 171).

Een natie is een menselijke bevolking die een historisch grondgebied, gemeenschappelijke mythes en herinneringen, een massa, een publieke cultuur, een enkele economie en gemeenschappelijke rechten en plichten voor alle leden deelt (Smith, 1996: 359).

Een natie is een verbeelde politieke gemeenschap die zowel beperkt is als soeverein (Anderson, 1995: 17).

Een natie is een groep die bestaat zolang de wil om stand te houden bestaat (Gellner, 1983: 7).

Een natie is een volk met een gedeelde solidariteit en identiteit erkennen gebaseerd op een gedeelde cultuur, geschiedenis en grondgebied (Guibernau & Goldblatt, 2000: 125).
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2006, 19:15   #83
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als je ervoor sterft, wat heb je er dan nog aan?
Wat een egocentrische gedachte. Van de BuB verwacht ik eigenlijk méér dan dit, aangezien JULLIE voor een unitair land pleiten. Een echte unitair land bereik je slechts met nationalisten. In jullie geval, Belgisch-nationalisten. Het hele idee van "sterven voor je land" is niet iets slechts omdat jij er zelf dan niks meer aan hebt, maar iets goed omdat de anderen, de rest, dan nog door kan gaan met hun leven zoals ze dat nu leiden! Mensen die sterven voor hun land zijn dus eigenlijk nationalisten, en dat zouden jullie toch moeten steunen?

Laatst gewijzigd door Keats : 30 september 2006 om 19:31.
Keats is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2006, 19:17   #84
Reza
Banneling

Reza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Ik zeg hier nergens dat ik sta te trappelen om te sterven voor Vlaanderen en ik sta zeker niet te springen om in Vlaanderen een oorlog uit te vechten, integendeel. Ik ben een volksnationalist, niet een staatsnationalist die het niet kan schelen dat zijn of haar land in brand staat.

Maar zoals ik eerder zei: wat moet, dat moet. En als een hogere macht dan mezelf beslist heeft dat ik moet sterven voor Vlaanderen, dan zij het maar zo. Wie ben ik om dat tegen te spreken.
Jij volgt dus slaafs als politici er een puinhoop van maken?
Ik vertik het om de rotszooi van politieke flaters met vuist noch wapens recht te zetten.

Heeft de ballen te maken met moraalridderij, eerder met gezond verstand en inzicht in hoe oorlog gevoerd wordt.
Als referentie geef ik je de burgeroorlog in jugoslavië. Daar hebben burgers zich ook laten ophitsen door politieke zever. Ik laat me er echter niet door vangen.
België zal niet door een ander land of zo worden aangevallen, dus is de enige mogelijkheid voor een mogelijke oorlog, een oorlog door politieke flaters.
Dan noet ge maar, maar moeten ze niet op mij gaan rekenen!

Laatst gewijzigd door Reza : 30 september 2006 om 19:19.
Reza is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2006, 19:17   #85
Reza
Banneling

Reza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Ik zeg hier nergens dat ik sta te trappelen om te sterven voor Vlaanderen en ik sta zeker niet te springen om in Vlaanderen een oorlog uit te vechten, integendeel. Ik ben een volksnationalist, niet een staatsnationalist die het niet kan schelen dat zijn of haar land in brand staat.

Maar zoals ik eerder zei: wat moet, dat moet. En als een hogere macht dan mezelf beslist heeft dat ik moet sterven voor Vlaanderen, dan zij het maar zo. Wie ben ik om dat tegen te spreken.
Jij volgt dus slaafs als politici er een puinhoop van maken?
Ik vertik het om de rotszooi van politieke flaters met vuist noch wapens recht te zetten.

Heeft de ballen
Oud 30 september 2006, 19:19   #86
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Het enige en de enige waar ik mijn leven nog voor in de weegschaal zou leggen zijn mijn kinderen.
En misschien " als ik ze ooit nog zou tegen komen" voor de vrouw die mijn hart kan veroveren.
Maar nooit meer van België dat is het niet waar en is er toch ondankbaar voor.

Laatst gewijzigd door Jantje : 30 september 2006 om 19:26.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2006, 19:20   #87
Percalion
Perm. Vertegenwoordiger VN

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Riksken Bekijk bericht
Als soldaat, voor we op missie vertrokken hoorden we steeds dezelfde woorden. "Waar we jullie heensturen kunnen jullie sterven. Zijn jullie bereid?"
Antwoord was ook steeds hetzelfde "Ja".

Als burger zou ik dat enkel doen voor mijn kinderen of familie.
En na het risico ingeschat te hebben zou ik het zelf wagen voor een onbekende.
Ja, de risico's van zandzakjes vullen zijn inmiddels genoeg bekend.

Nochtans: van zodra tien para's (tien! Vergelijk dat met de verliezen tijdens de wereldoorlogen...) doodgingen in Rwanda, was er onrust alom. Ik heb dat sowieso nooit begrepen: een brandweerman die brandwonden krijgt, daarover gaan we toch ook geen commotie beginnen?!
Oud 30 september 2006, 19:21   #88
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het enige en de enige waar ik mijn leven nog voor in de weegschaal zou leggen zijn mijn kinderen.
En misschien " als ik ze ooit nog zou tegen komen" voor de vrouw die mijn haar kan veroveren.
Maar nooit meer van België dat is het niet waar en is er toch ondankbaar voor.
die uw haar kan veroveren?
Oud 30 september 2006, 19:22   #89
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reza Bekijk bericht
Sterven voor je vaderland, doe je dat tijdens het shoppen dan of wa?
Pim Fortuyn heeft in mijn ogen zijn leven gegeven voor zijn land.

Je hoeft het niet met zijn persoon of zijn ideëen eens te zijn, maar je moet toegeven dat hij voor zijn mening uitkwam en dingen hardop durfde te zeggen die andere mensen ook dachten. Dat heeft hij met de dood moeten bekopen. Hij wist dat wat hij deed tegen de gevestigde orde hem veel problemen bezorgde, maar toch ging hij door omwille van de mensen in zijn land.

Het hoeft dus niet altijd met oorlog.
Oud 30 september 2006, 19:23   #90
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Wat een egocentrische gedachte.
Awel, euh, ja hé.

Maar ik zie geen reden om anders te denken dan egocentrisch. Voor zover ik weet, en voor zover ik kan denken, weet ik enkel wat ik weet en denk ik enkel wat ik denk. Dat wil niet zeggen dat ik niet verliefd kan worden, geen vrienden kan hebben... maar het lijkt me logisch dat ik niet ondergeschikt ben aan een abstractie als "de natie" of "het volk" of "de staat" of "het ras".
Oud 30 september 2006, 19:27   #91
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Patriot!'s schermafbeelding

Stuur een bericht via ICQ naar Patriot! Stuur een bericht via MSN naar Patriot!
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Hoe ga ik aan iemand van een partij die niet eens de betekenis van 'Vlaanderen' begrijpt in godsnaam uitleggen wat het Vlaamse volk is?
Gelieve te antwoorden, dank.
Patriot! is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2006, 19:29   #92
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wat een egocentrische gedachte. Van de BuB verwacht ik eigenlijk méér dan dit, aangezien JULLIE voor een unitair land pleiten. Een echte unitair land bereik je slechtsts met nationalisten. In jullie geval, Belgisch-nationalisten. Het hele idee van "sterven voor je land" is niet iets slechts omdat jij er zelf dan niks meer aan hebt, maar iets goed omdat de anderen, de rest, dan nog door kan gaan met hun leven zoals ze dat nu leiden! Mensen die sterven voor hun land zijn dus eigenlijk nationalisten, en dat zouden jullie toch moeten steunen?
Ik ga wel niemand de dood injagen om België unitair te maken hé.

Mensen die dat voor hún zaak wel willen zien gebeuren zijn niet beter dan Bin Laden of Nasrallah.
Oud 30 september 2006, 19:29   #93
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Je vergeet wel dat er toen een vreemde bezetter, zijnde Duitsland, aanwezig was in België. Dat is iets heel anders dan wat er in deze topic gaande is.
Je lult jezelf een beetje klem nou...

Als vechten en sneuvelen tegen een vreemde bezetter niet "sterven voor je land" is, wat is het dan wel?

Iemand die in het verzet in de oorlog is gesneuveld, of in Indonesië in '49 of nu in Irak of Uruzgan, doet dat toch om de belangen van z'n land te verdedigen, ofniet soms? In feite is het dus hetzelfde.

Een Canadese jongen die in WOII in Nederland is gesneuveld heeft dat gedaan om onze vrijheid te beschermen, terug te krijgen. Die is ook gestorven voor z'n land, en voor het onze.
Oud 30 september 2006, 19:30   #94
Patriot!
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Eén van de meest originele definities voor een natie die ik al ben tegengekomen.

Persoonlijk houd ik het toch liever bij deze hier:

Een natie is een groep individuen die in staat is tot coherente, doelgerichte en collectieve actie (Brubaker, 1996: 14).

Een natie is een menselijke groep die bewust een gemeenschap vormt, een gemeenschappelijke cultuur deelt, een gemeenschappelijk verleden heeft verbonden is met een grondgebied en een gemeenschappelijk project heeft voor de toekomst en het recht opeist om zichzelf te regeren (Guibernau, 1999: 14).

Een natie is een specifieke politieke eenheid die gekenmerkt wordt door de soevereiniteit die erop uit is om de bevolking te integreren in de natie en die zijn rol wil spelen als actor op het internationale niveau (Schnapper, 1996: 219).

Een natie wordt opgevat als een grote gemeenschap die met elkaar verbonden is door een band die noch een gemeenschappelijke vorst is, noch het behoren tot een zelfde religie, noch het behoren tot een zelfde sociale klasse (Thiesse, 1999: 171).

Een natie is een menselijke bevolking die een historisch grondgebied, gemeenschappelijke mythes en herinneringen, een massa, een publieke cultuur, een enkele economie en gemeenschappelijke rechten en plichten voor alle leden deelt (Smith, 1996: 359).

Een natie is een verbeelde politieke gemeenschap die zowel beperkt is als soeverein (Anderson, 1995: 17).

Een natie is een groep die bestaat zolang de wil om stand te houden bestaat (Gellner, 1983: 7).

Een natie is een volk met een gedeelde solidariteit en identiteit erkennen gebaseerd op een gedeelde cultuur, geschiedenis en grondgebied (Guibernau & Goldblatt, 2000: 125).
De meeste definities gelden, die van Gellner is zelfs exact wat ik zeg.
Oud 30 september 2006, 19:33   #95
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ga wel niemand de dood injagen om België unitair te maken hé.
Gelukkig niet

Ik denk dat ik dan passief "sterven voor je land" bedoel. Niet door terroristische aanslagen ofzo.
Oud 30 september 2006, 19:33   #96
Reza
Banneling

Reza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Pim Fortuyn heeft in mijn ogen zijn leven gegeven voor zijn land.

Je hoeft het niet met zijn persoon of zijn ideëen eens te zijn, maar je moet toegeven dat hij voor zijn mening uitkwam en dingen hardop durfde te zeggen die andere mensen ook dachten. Dat heeft hij met de dood moeten bekopen. Hij wist dat wat hij deed tegen de gevestigde orde hem veel problemen bezorgde, maar toch ging hij door omwille van de mensen in zijn land.

Het hoeft dus niet altijd met oorlog.
Ok, da klopt misschien.
Maar politiek is sowieso ni aan mij besteed.

Ik zou wel m'n leven kunnen geven aan iets da me dierbaar is, maar das ni politiek gelinkt!
Oud 30 september 2006, 19:37   #97
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
Ja, de risico's van zandzakjes vullen zijn inmiddels genoeg bekend.

Nochtans: van zodra tien para's (tien! Vergelijk dat met de verliezen tijdens de wereldoorlogen...) doodgingen in Rwanda, was er onrust alom. Ik heb dat sowieso nooit begrepen: een brandweerman die brandwonden krijgt, daarover gaan we toch ook geen commotie beginnen?!
De heibel die toen ontstaan is ging niet over de dood van deze Para's, maar over de manier waarop zij naar daar waren gestuurt en het onverantwoordelijk mandaat dat zij hadden tegenover de taak en het risico dat zij daar hadden.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2006, 19:38   #98
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De meeste definities gelden, die van Gellner is zelfs exact wat ik zeg.
Die vindt u van toepassing op een artificieel land met twee volkeren als België? Een 'groep' die nooit bestaan heeft?

Laatst gewijzigd door Zwartengeel : 30 september 2006 om 19:42.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2006, 19:43   #99
Ambiorix

Standaard

voor een stukske geasfalteerd en verontreinigd West-Europa ga ik doelbewust mijn leven niet opgeven. Zelfmoorderdenaars moeten een héel grondige reden hebben, in de méeste gevallen vind ik het geindoctrineerde dwazen.

Wél zou ik, als ons volkske wordt bedreigd door vuile imperialisten, gaan meevechten om ons te verdedigen. Als een kogel mij dan op de verkeerde plaats raakt, tja, da ben ik dood. Maar dan ben ik gestorven voor iets anders dan voor een lapke grond.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 30 september 2006 om 19:45.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 30 september 2006, 19:44   #100
van Maerlant

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Reza Bekijk bericht
Ni zagen. Ga een ander lastigvallen met uw persoonlijke gezwets!
Ik ben onder de indruk.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be