![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Algemeen Hier kan een gesloten groep deelnemers debatteren over allerhande onderwerpen. Indien je wil deelnemen dan moet je toegang vragen bij de moderator via je control panel. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Europees Commissaris
|
![]() In een anarchie bestaat er dus wel "een exclusief gebruiksrecht" dat in wezen
niet veel van "eigendom" verschilt, behalve dan dat het door de maatschappelijke aéanvaarding begrensd wordt.
![]() |
#82 |
Minister
|
![]() Wat mij opvalt aan deze tekst is in de eerste plaats de toon en de stijl, die serieus verschilt van wat we gewoon zijn van politiek-filosofische werken. Proudhon gaat rechtstreeks de dialoog aan met zijn lezer, hij spreekt de lezer aan alsof hij vlak voor hem staat. Hij gebruikt veel retorische stijlfiguren.
Daarom vermoed ik dat hij zelf zijn beroemde one-liner in zekere zin ook als een retorische stijlfiguur gebruikte, als een hyperbolische overdrijving, bedoeld om de mensen hun ogen te openen. Want, als we zijn zin "eigendom is diefstal" strikt logisch-filosofisch ontleden, dat stoten we op een interne contradictie. Immers, indien er geen "eigendom" zou bestaan, dan was "diefstal" een zinledig begrip. Het ene concept haalt zijn betekenis uit de negatie van het ander concept. Indien we deze begrippen gelijkschakelen, dan worden beide inhoudsloos. Wat mij ook opvalt is dat hij schrijft "I build no system. I ask an end to privilege, the abolition of slavery, equality of rights, and the reign of law. Justice, nothing else; that is the alpha and omega of my argument: to others I leave the business of governing the world." Dus, Proudhon aanvaardt de "reign of law", wat hem onderscheidt van de meeste anarchisten en libertairen. Bakoenin zou zeggen dat de wet enkel onderdrukt, en nooit kan leiden tot meer rechtvaardigheid. Anderzijds, stel dat ik ongelijk heb met mijn assumptie over "eigendom is diefstal" als retorische overdrijving, en dat Proudhon dit echt 100 % meende, dan gaat hij veel verder dan de meeste van zijn ideologische verwanten. Velen zullen het er mee eens zijn dat eigendom verworven via uitbuiting diefstal is, maar dit uitbreiden naar elke vorm van eigendom is toch voor velen (en voor mij) een brug te ver. Waarom zouden mensen geen recht hebben op privé-bezit, als ze dit hebben verworven dankzij hun eigen arbeid? En nog veel belangrijker, hoe zou de "onteigening" dan moeten gebeuren? Proudhon zegt dat hij geen systeem pretendeert te bouwen, en daarmee maakt hij er zich wel erg gemakkelijk van af. Volgens mij heb je maar beperkte mogelijkheden om deze theorie in de praktijk uit voeren: -met creëert een staat die alles collectief beheert in aam van de massa's. Deze oplossing heeft volgens mij steeds geleid tot zeer negatieve gevolgen, zoals dictatuur en repressie, bureaucratie en ineffeciëntie, en gigantische, onmenselijke schaalvergroting. -men tracht iedereen te overtuigen (verplichten?) om alle bezittingen (dus niet enkel landbouwgrond bvb) zelf collectief te beheren. Dit kan werken als de mensen mee willen, maar dat is meestal niet het geval (tenzij collectief bezit een eigenschap is van de lokale cultureel-historische traditie). Als de mensen niet mee willen werken, dan neemt men meestal zijn toevlucht tot indoctrinatie, propaganda, "heropvoeding" of regelrechte represie of zelfs massa-liquidatie.
Be an independent thinker. There is no other kind. Laatst gewijzigd door Dr. Strangelove : 19 juli 2007 om 15:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Hoe meet men de "maatschappelijke aanvaarding"?
![]() |
![]() |
#84 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Eén ding echter: projecteer je 'vindsels' niet op mij. Je kent me immers niet. Ergo: laat me met rust. Fair deal ? Ik ga jou ook niet betuttelen, laat staan beoordelen wanneer je daar allerminst om vraagt.
![]() |
![]() |
#85 | ||||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Hineininterpretierung, noemen onze Oosterburen zoiets. Nonsens, zou ik kort samenvatten. Citaat:
Zagen? Weer spoken aan het jagen of zo ? Citaat:
Maatschappelijke conventies? Waar lal jij eigenlijk over? Citaat:
ps. etatisme en sociale controle zijn twee totaal verschillende zaken.
![]() |
![]() |
#86 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Dan hoef ik niet meer de antwoorden. Tsjah... Liever d�*t dan .... (vul zelf maar aan; ik ben in een clemente mood vanavond)
![]() |
![]() |
#87 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Ik stel gewoon dat jou defenitie negatieve implicaties kan hebben en zoek iets anders. Jammer dat je zo reageert.
![]() |
![]() |
#88 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Positief of negatief komen er niet aan te pas. Aangezien het niemand gegeven is de absolute waarheid te kennen, gaan we ervan uit dat het ook niemand gegeven is om die aan Pol en klein Pierke' op te leggen. Bovendien, als we nou eens afspreken elkaar met rust te laten, dan zal je vanzelf wel zien hoe mensen spontaan en eerlijk elkaars gezelschap opzoeken en zich 'vrij'willig (nouja, 'vrij' is een relatief begrip, daarom gebruik ik het niet graag) aan elkaar spiegelen. De rest is moraliserende preekstoelpraat. En daar heb ik idd. geen boodschap aan. (in deze discussie)
![]() |
![]() |
#89 | |||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Gek als ik ben sleep ik daar het libertarisme bij, maar dat zal wel compleet fout zijn. Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#90 | ||
|
![]() Citaat:
Je weet maar al te goed wat ik bedoel. Citaat:
![]() |
![]() |
#91 | ||
|
![]() Citaat:
Zelf neutraliteit heeft een bepaalde waarde door een andere bril (citeerde ik de halve wereldbevolking). Ik blijf erbij dat uw (ideologische) blabla geen goeie blabla is. Ik heb liever dat we direct een evenwicht tussen individu en gemeenschap hebben. Libertarisme lijkt me nu niet echt gemeenschapsminnend. Citaat:
![]() |
![]() |
#92 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Idem als voorgaande. Als je een eitje te pellen hebt, doe dat dan op een iets duidelijker manier. Ik heb de grootste moeite om de feiten van jouw fictie te onderscheiden. En bovendien niet al te veel zin in puzzeltjes de laatste tijd. Citaat:
Citaat:
Verrek... er staat er ook geen !
![]() |
![]() |
#93 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Dan is verdere gedachtenwisseling eigenlijk overbodig, niet? Of wou je mij 'dwingen' tot meer gemeenschapszin (zoals jij die in al je alwetendheid schijnt te kunnen definiëren)? Citaat:
En hoeveel meer had je gewenst? Behoefte aan mama om je handje vast te houden in deze grote wijdse wereld? Zekerheden? Tutterkes en pamperkes? Of nog iets anders?
![]() |
![]() |
#94 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Over Europa ga ik geen berichten zoeken waar jij het 'sociale model' aanvalt, maar da's omdat de zoekfunctie hier slecht werkt, ik hoop dat je nu ook dat niet gaat ontkennen... Citaat:
Citaat:
Heb ik nochtans netjes geciteerd.
![]() |
![]() |
#95 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Zoveel mogelijk vrijheid zolang die maar de vrijheid van de anderen niet beperkt. Een voorbeeldje: Ik heb de vrijheid om alles te doen, ik mag dus ook iemand vermoorden. Ik vermoord een collega. Dit mag niet, want je ontneemt hem de vrijheid te leven.
Laatst gewijzigd door Don Geronimo : 20 juli 2007 om 17:50. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | ||
|
![]() Citaat:
Dat lijkt me toch geen verwaarloosbare opmerking. 2. Die 'laat me gerust' is niet echt werkbaar voor maatschappelijke issues. ( w�*t er gemeenschappelijk is, da's een ander paar mouwen) Citaat:
Ik zal die persoonlijke opmerking maar negeren.
![]() |
![]() |
#97 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je begrijpt het wezen van het libertarisme gewoon niet. De grootste fascist of communist kan een libertariër zijn.
![]() |
![]() |
#98 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#99 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Maar mijn poetsvrouw had dit inhoudelijk stukken beter becommentarieerd dan jij. (en die is dan nog Poolse op de koop toe) Sorry, naast de kwestie maat... Amerika toen versus Europa nu... nergens sprake van! (where's the quote on that?) Ik ga geen lessen geven in begrijpend lezen hoor.
![]() |
![]() |
#100 | ||
Minister-President
|
![]() Citaat:
En waarom is die 'laat me met rust' niet werkbaar voor maatschappelijke issues? Komaan, ruil je stellingendrift eens in voor een stukje argumentatie. Citaat:
Persoonlijke opmerking? Nee, ga daar gerust maar eens op in, C... Ik wil écht wel eens weten wat jij nog méér wil. (ik gaf je al enkele suggesties; was trouwens ook mijn allereerste reactie bij het lezen van het pamperboekje van die kersverse tsjevenhuisfilosoof... hoe heet dat ventje ook al weer?)
The pen is mightier than the sword, and considerably easier to write with. Laatst gewijzigd door Desiderius : 20 juli 2007 om 20:00. |
||
![]() |
![]() |