![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
Bekijk resultaten enquête: bestaat God? | |||
ja! |
![]() ![]() ![]() |
33 | 37,50% |
natuurlijk niet! |
![]() ![]() ![]() |
55 | 62,50% |
Aantal stemmers: 88. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Burger
|
![]() Twijfel en geloof zijn inherent, denk maar aan Petrus (in gematigde vorm) en aan Judas (in extreme vorm). Beter te twijfelen en geloof steeds weer in vraag te stellen en indien mogelijk tot een oplossing (of tenminste tot een geestelijk vergelijk) te komen, dan schaapachtig dagelijks op een gebedsmatje tot Allah te knielen in de richting van Mekka, de geest te laten vertroebelen door preken van een mogelijk reactionaire iman en een provocatief gedrag ten toon te stellen aan de burgers van het gastland dat brood en onderkomen verschaft...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar vooral, wat paus Benedictus heeft aangehaald in zijn rede in Regensburg, dat het christendom op de rede is gefundeerd, en dat geloof en rede noodzakelijk zijn om te praten van een serieuze religie. Het christendom heeft bij haar verspreiding in de eerste eeuwen na Christus het geluk gehad dat ze in de Griekse wereld zich heeft kunnen wortelen in de Griekse filosofie. De Griekse nuchterheid heeft ervoor gezorgd dat er in het Christendom een grondige theologisch én filosofisch fundament is voor alles wat Christenen geloven. Vandaar dat voor christenen er een stevige verankering is tussen geloof en het Griekse denken. Geloofsmysteries werden niet gebouwd op 'recitaten uit de Hemel' maar via denkwerk toegelicht met filosofische systemen, o.a. Plato, en ook Aristoteles (waarop Thomas van Aquino zijn theologie opbouwde). Nu zijn deze filosofieën misschien achterhaald, maar voor die tijd hoogstaand en eigenlijk revolutionair rationeel. Misschien is het die basis-'rede' die de Islam mist, bij hen is er vanaf het begin theologie maar geen filosofie. Want een geloof zonder rede is gebouwd op zand, en is gedoemd om vroeg of laat in mekaar te zakken.
![]() |
![]() |
#83 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() De moslimwereld was anders destijds HET centrum voor wetenschap en fylosofie...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Tijdens Jezus' tijd was dat de Grieks-Romeinse wereld (school van Athene dat bestond tot een hele tijd in onze tijdsrekening), waar ook zijn eerste volgelingen uit kwamen (de schrijvers Paulus en Lucas waren geletterde Grieken en kenden de Griekse filosofie, en Johannes de Evangelist was filosoof en de geleerdste van allemaal (cfr. exegese N.T.), en vooral de Kerkvaderen Augustinus, Hiëronymus en Ambrosius... die de christelijke leer hebben vormgaven waren geleerden die het Christendom een redelijk fundament hebben gegeven. Dat maakt het Christendom (met name het Katholieke Christendom) een "moeilijke" (ingewikkelde) godsdienst, maar tenminste gefundeerd. (cfr theologische gronden over triniteit etc) Ik denk dat Mohammed niet zoveel kaas gegeten heeft van filosofie. De rede was: Allah heeft het zo gezegd PUNT. Mohammed was niet meer dan een faxmachine die Allahs woord heeft opgevangen en genoteerd. Over zelfreflexie, metafysische filosofie of theodicea geen sprake. En zo is het nog steeds, want terwijl de Bijbel al helemaal is uitgepluisd en geëxegeerd, durft geen enkele moslim met zijn fikken aan de Koran te komen.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 19 oktober 2006 om 22:07. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Vreemdeling
|
![]() 1 antwoord: de rechtzaak Luigi Cascioli.
![]() |
#86 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() The man who sued God. Ken ik, is een operette in de juridistiek geweest. Typisch Italiaans hihi. Hij schreef een boek 'de Fabel Christus' waarin hij het historisch bestaan van Jezus ontkent.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 19 oktober 2006 om 23:10. |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Banneling
|
![]() Ik heb het hier ergens in het begin van deze thread al eens geschreven meen ik , het bestaan van God is toch bewezen ?
Moesten diersoorten met hun instinkten onze hersenen hebben , ze bouwen de meest chaotische permanent oorlogvoerende maatschappij op. Bij de mensen is het steeds met vallen en opstaan . Wat is de reden daarvoor ? Volgens mij kwade wil en soms eens goede wil , zoals alle religies poneren . Laatst gewijzigd door Kaffer : 19 oktober 2006 om 23:30. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
|
![]() Citaat:
2) Het gaat inderdaad u petje te boven! 3) om in de sfeer te blijven: “Amor Fati – “Love Your Fate”, which is in fact your life.” 4) wat je wetenschappelijke blabla betreft; leuk maar niets nieuws hoor ![]() het ga je goed! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
|
![]() Citaat:
nu=> http://nl.wikipedia.org/wiki/God soit! Ik ben inderdaad geneigd verder katholiek-christen te gaan denken maar dat was de vraag niet. Wat onze gescrhiften verder betreft moet ik persoonlijk zeggen dat ik die allemaal maar met een korreltje zout neem; nl ik geloof dat er in elke tekst een boodschap zit; niet de letterlijke tekst wel 'een boodschap'. Ook moet je je nooit gaan binden aan een tekst en je leven erdoor laten lijden doch wel je daden erdoor laten inspireren! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
|
![]() Citaat:
En inderdaad dat geluk heeft onze kerk gehad. Maar de schuld van de teloorgang van de islam ligt niet in hun teksten maar in hun omgeving en hun attitude om te beginnen! Inderdaad we hebben dezelfde God; ik geloof daar zeker in! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
|
![]() Citaat:
->gestolen teksten uit oud rome en athene ->snoepertjes uit constantinopel ->leuke speeltjes uit het verre oosten fylosofie? Waar? Hoe? Wanneer? In de mohammedaanse wereld? Zeg dan eens namen! |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar natuurlijk is het begrip filosofie ook anders begrepen in de Mohammedaanse wereld . |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Welke bewijzen draag jij aan voor je stelling dat de moslimwereld destijds het centrumwas voor wetenschap en filosofie?
![]() |
![]() |
#95 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Het christendom is een godsdienst inderdaad, maar de "islam" is een politieke ideologie die door Mohammed en zijn opvolgers werd ontworpen om hun imperialistische rooftochten te rechtvaardigen.
![]() |
![]() |
#96 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Al-Kindi (801-873) Thabit ibn Qurra (826-901) Al-Farabi (870-950) Abulcasis (936-1013) Al-Biruni (973-1048) Avicenna (980-1037) Omar Khayyám (1048-1123) Al-Ghazali (1058–1111) Averroes (1126-1198) Nasir al-Din al-Toesi (1201-1274) Deze filosofen bevonden zich vooral in de culturele centra Bagdad, Basra, Damascus of het Spaans-Moorse Cordoba. Ze zijn voor het Westen vooral gekend door hun commentaren bij de klassieke Griekse filosofen.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 20 oktober 2006 om 08:03. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Ok blijf maar blind geloven. Het is je goed recht. Wil niet zeggen dat ik iets tegen je heb.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |