Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Bekijk resultaten enquête: bestaat God?
ja! 33 37,50%
natuurlijk niet! 55 62,50%
Aantal stemmers: 88. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 oktober 2006, 19:54   #81
chev.errant
Burger

Standaard

Twijfel en geloof zijn inherent, denk maar aan Petrus (in gematigde vorm) en aan Judas (in extreme vorm). Beter te twijfelen en geloof steeds weer in vraag te stellen en indien mogelijk tot een oplossing (of tenminste tot een geestelijk vergelijk) te komen, dan schaapachtig dagelijks op een gebedsmatje tot Allah te knielen in de richting van Mekka, de geest te laten vertroebelen door preken van een mogelijk reactionaire iman en een provocatief gedrag ten toon te stellen aan de burgers van het gastland dat brood en onderkomen verschaft...
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MARE Bekijk bericht
Zal je god je niet straffen omdat je aan hem twijfelt? Twijfel is toch niet hetzelfde als geloof?
chev.errant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 21:10   #82
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chev.errant Bekijk bericht
Twijfel en geloof zijn inherent, denk maar aan Petrus (in gematigde vorm) en aan Judas (in extreme vorm). Beter te twijfelen en geloof steeds weer in vraag te stellen en indien mogelijk tot een oplossing (of tenminste tot een geestelijk vergelijk) te komen, dan schaapachtig dagelijks op een gebedsmatje tot Allah te knielen in de richting van Mekka, de geest te laten vertroebelen door preken van een mogelijk reactionaire iman en een provocatief gedrag ten toon te stellen aan de burgers van het gastland dat brood en onderkomen verschaft...
Ik wil hier geen polemiek beginnen met christenen tegen moslims. We geloven in dezelfde God van Abraham, maar christenen kleuren Hem wel helemaal anders in, bv. dat God werkzaam is �*n de mensen, God noemen als 'Vader', de radicale naastenliefde voor de medemens,...

Maar vooral, wat paus Benedictus heeft aangehaald in zijn rede in Regensburg, dat het christendom op de rede is gefundeerd, en dat geloof en rede noodzakelijk zijn om te praten van een serieuze religie. Het christendom heeft bij haar verspreiding in de eerste eeuwen na Christus het geluk gehad dat ze in de Griekse wereld zich heeft kunnen wortelen in de Griekse filosofie. De Griekse nuchterheid heeft ervoor gezorgd dat er in het Christendom een grondige theologisch én filosofisch fundament is voor alles wat Christenen geloven. Vandaar dat voor christenen er een stevige verankering is tussen geloof en het Griekse denken. Geloofsmysteries werden niet gebouwd op 'recitaten uit de Hemel' maar via denkwerk toegelicht met filosofische systemen, o.a. Plato, en ook Aristoteles (waarop Thomas van Aquino zijn theologie opbouwde). Nu zijn deze filosofieën misschien achterhaald, maar voor die tijd hoogstaand en eigenlijk revolutionair rationeel.

Misschien is het die basis-'rede' die de Islam mist, bij hen is er vanaf het begin theologie maar geen filosofie. Want een geloof zonder rede is gebouwd op zand, en is gedoemd om vroeg of laat in mekaar te zakken.
Oud 19 oktober 2006, 21:41   #83
Bovenbuur
Perm. Vertegenwoordiger VN

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

De moslimwereld was anders destijds HET centrum voor wetenschap en fylosofie...
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 22:04   #84
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Met alle respect voor de moslims, ik heb het niet over wie het centrum ooit gehad heeft, maar hoe men zijn geloof heeft verankerd met de rede.

Tijdens Jezus' tijd was dat de Grieks-Romeinse wereld (school van Athene dat bestond tot een hele tijd in onze tijdsrekening), waar ook zijn eerste volgelingen uit kwamen (de schrijvers Paulus en Lucas waren geletterde Grieken en kenden de Griekse filosofie, en Johannes de Evangelist was filosoof en de geleerdste van allemaal (cfr. exegese N.T.), en vooral de Kerkvaderen Augustinus, Hiëronymus en Ambrosius... die de christelijke leer hebben vormgaven waren geleerden die het Christendom een redelijk fundament hebben gegeven. Dat maakt het Christendom (met name het Katholieke Christendom) een "moeilijke" (ingewikkelde) godsdienst, maar tenminste gefundeerd. (cfr theologische gronden over triniteit etc)

Ik denk dat Mohammed niet zoveel kaas gegeten heeft van filosofie. De rede was: Allah heeft het zo gezegd PUNT. Mohammed was niet meer dan een faxmachine die Allahs woord heeft opgevangen en genoteerd. Over zelfreflexie, metafysische filosofie of theodicea geen sprake. En zo is het nog steeds, want terwijl de Bijbel al helemaal is uitgepluisd en geëxegeerd, durft geen enkele moslim met zijn fikken aan de Koran te komen.

Laatst gewijzigd door Judokus : 19 oktober 2006 om 22:07.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 22:42   #85
Ik-haat-afwassen
Vreemdeling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door largo_w Bekijk bericht
de vraag is heel simpel: "bestaat voor jou zoiets als "God"?

En als je dan al "ja" antwoord wat is het/hij/zij/... voor jou?
1 antwoord: de rechtzaak Luigi Cascioli.
Oud 19 oktober 2006, 22:56   #86
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ik-haat-afwassen Bekijk bericht
The man who sued God. Ken ik, is een operette in de juridistiek geweest. Typisch Italiaans hihi. Hij schreef een boek 'de Fabel Christus' waarin hij het historisch bestaan van Jezus ontkent.

Laatst gewijzigd door Judokus : 19 oktober 2006 om 23:10.
Oud 19 oktober 2006, 23:29   #87
Kaffer
Banneling

Kaffer's schermafbeelding

Standaard

Ik heb het hier ergens in het begin van deze thread al eens geschreven meen ik , het bestaan van God is toch bewezen ?
Moesten diersoorten met hun instinkten onze hersenen hebben , ze bouwen de meest chaotische permanent oorlogvoerende maatschappij op.
Bij de mensen is het steeds met vallen en opstaan .
Wat is de reden daarvoor ?
Volgens mij kwade wil en soms eens goede wil , zoals alle religies poneren .

Laatst gewijzigd door Kaffer : 19 oktober 2006 om 23:30.
Kaffer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 23:34   #88
largo_w

largo_w's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MARE Bekijk bericht
Jongen toch, ga je weer beginnen? Komt toch niet echt christelijk over moet ik zeggen. Ik geloof niet, dus ik mag twijfelen. Als je echt in een god gelooft, dan twijfel je daar niet aan. Ik twijfel er niet aan dat er geen god bestaat. Uit deze discussie valt duidelijk op te maken dat jullie over een verpersoonlijkt opperwezen praten waar de mens mee in contact kan komen. Als god gewoon iets is, zoals je zegt, hou dan gewoon op met die term te gebruiken en noem het natuurlijke of fysische fenomenen die mens niet kan begrijpen omdat hem daarvoor de intelligentie/hersenen ontbreken. Maar noem het dan niet god. En begin dan meteen met quotes van fysici, filosofen en andere wetenschappers aan te halen, en niet de bijbel. Want de bijbel heeft het niet over 'iets'. Jullie zitten vast in jullie wereldje en raken dan nog eens gefrusteerd als iemand je daar op wijst. Ik twijfel niet dat er geen god bestaat. Net zo min als ik er niet over twijfel dat ik een man ben en dat mijn ogen bruin zijn. Ik twijfel er ook niet aan dat ik geen homo ben. Ik krijg namelijk een erectie bij het denken aan een vrouw en niet bij een man. Ik twijfel er niet aan wie mijn moeder en vader zijn. Ik draag immers fysische kenmerken van hen en met dna kan het bewezen worden. Ik twijfel er niet aan dat de donder en bliksem perfect verklaarbare natuurfenomen zijn. De aapmens twijfelde daar wel aan. Die dacht ongetwijfeld dat donder en bliksem een vorm van god was, zoals jullie twijfelen. Er zijn een heleboel andere dingen waar ik wél aan twijfel. Het heelal is voor mij bv. een groot vraagstuk. Daar kan ik blijvend over twijfelen zonder antwoorden te vinden. En ik weet dat ik die antwoorden nooit zal vinden omdat ik dat als mens niet kan omvatten. Dat er vanalles is dat wij als mens niet kunnen omvatten is duidelijk. Maar ik twijfel er niet aan dat dat niet gekoppeld mag worden aan de idee van een god. Er is zeker 'iets', maar ik versta daar iets helemaal anders onder dan jij, en dat weet jij even goed als ik. Natuurlijk is er iets. Wat een verrassing. Je denkt toch niet dat wij als mens zo superieur zijn dat we alles kunnen begrijpen? 't Zou me in elk geval niet verbazen als je dat denkt. Eigenlijk is het dat wat jullie zeggen: alles wat we niet begrijpen is iets en dat is god. God is dood zei Nietsche toen hij ontdekte dat de God waar hij jaren in geloofde niet kon bestaan. Hij is depressief gestorven. En, waar sta jij nu Largo? Wil je me nog verder uitdagen, of laat je het hierbij? Amen.
1) God is met een grote G!

2) Het gaat inderdaad u petje te boven!

3) om in de sfeer te blijven:
“Amor Fati – “Love Your Fate”, which is in fact your life.”

4) wat je wetenschappelijke blabla betreft; leuk maar niets nieuws hoor

het ga je goed!
largo_w is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 oktober 2006, 23:40   #89
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Morduk Bekijk bericht
Vermeersch heeft de term ooit gelanceerd, geloof ik.
"Ietsisme is de moderne overtuiging dat er �*ets is, maar dat hoeft geen god te zijn."

Veel mensen wijzen het geloof in een god resoluut af, maar vervallen toch niet in totaal atheïsme. Iets... en daarmee is de kous blijkbaar af.

en Zeus en Jupiter en Odin
en waarom niet Quetzalcoatl, ik begrijp het wel hoor.

Ik stelde maar dat 'God' associaties oproept met het geloof waarmee je vertrouwd bent en onvermijdelijk je antwoord daardoor laat conditioneren.
Als je de vraagstelling echter puur metafysisch (breder dan een godsconcept, het 'is there something out there' gevoel) beschouwt, krijg je antwoorden in de trant van 'er is misschien wel iets...'.

Ik kan natuurlijk ook geloven in eender welk concept dat als ersatz kan dienen voor het concept God.
Dus de vraag kan dan evengoed zijn: gelooft u in iets?
De begin vraag was of je in zoiets als "God" geloofde
nu=> http://nl.wikipedia.org/wiki/God
soit! Ik ben inderdaad geneigd verder katholiek-christen te gaan denken maar dat was de vraag niet.
Wat onze gescrhiften verder betreft moet ik persoonlijk zeggen dat ik die allemaal maar met een korreltje zout neem; nl ik geloof dat er in elke tekst een boodschap zit; niet de letterlijke tekst wel 'een boodschap'. Ook moet je je nooit gaan binden aan een tekst en je leven erdoor laten lijden doch wel je daden erdoor laten inspireren!
Oud 19 oktober 2006, 23:44   #90
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Ik wil hier geen polemiek beginnen met christenen tegen moslims. We geloven in dezelfde God van Abraham, maar christenen kleuren Hem wel helemaal anders in, bv. dat God werkzaam is �*n de mensen, God noemen als 'Vader', de radicale naastenliefde voor de medemens,...

Maar vooral, wat paus Benedictus heeft aangehaald in zijn rede in Regensburg, dat het christendom op de rede is gefundeerd, en dat geloof en rede noodzakelijk zijn om te praten van een serieuze religie. Het christendom heeft bij haar verspreiding in de eerste eeuwen na Christus het geluk gehad dat ze in de Griekse wereld zich heeft kunnen wortelen in de Griekse filosofie. De Griekse nuchterheid heeft ervoor gezorgd dat er in het Christendom een grondige theologisch én filosofisch fundament is voor alles wat Christenen geloven. Vandaar dat voor christenen er een stevige verankering is tussen geloof en het Griekse denken. Geloofsmysteries werden niet gebouwd op 'recitaten uit de Hemel' maar via denkwerk toegelicht met filosofische systemen, o.a. Plato, en ook Aristoteles (waarop Thomas van Aquino zijn theologie opbouwde). Nu zijn deze filosofieën misschien achterhaald, maar voor die tijd hoogstaand en eigenlijk revolutionair rationeel.

Misschien is het die basis-'rede' die de Islam mist, bij hen is er vanaf het begin theologie maar geen filosofie. Want een geloof zonder rede is gebouwd op zand, en is gedoemd om vroeg of laat in mekaar te zakken.
Plato is en blijft en zal altijd revolutionair blijven!

En inderdaad dat geluk heeft onze kerk gehad. Maar de schuld van de teloorgang van de islam ligt niet in hun teksten maar in hun omgeving en hun attitude om te beginnen!

Inderdaad we hebben dezelfde God; ik geloof daar zeker in!
Oud 19 oktober 2006, 23:46   #91
largo_w

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Ik-haat-afwassen Bekijk bericht
wtf? Wat heeft een rechtzaak tegen het bestaan van Jezus te maken met het bestaan van "God"?
Oud 19 oktober 2006, 23:49   #92
largo_w

Standaard

Citaat:
Wetenschappelijk centrum?
->gestolen teksten uit oud rome en athene
->snoepertjes uit constantinopel
->leuke speeltjes uit het verre oosten

fylosofie? Waar? Hoe? Wanneer? In de mohammedaanse wereld? Zeg dan eens namen!
Oud 20 oktober 2006, 00:07   #93
Kaffer
Banneling

Kaffer's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wetenschappelijk centrum?
->gestolen teksten uit oud rome en athene
->snoepertjes uit constantinopel
->leuke speeltjes uit het verre oosten

fylosofie? Waar? Hoe? Wanneer? In de mohammedaanse wereld? Zeg dan eens namen!
Averoes ?
Maar natuurlijk is het begrip filosofie ook anders begrepen in de Mohammedaanse wereld .
Kaffer is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 01:07   #94
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Fylosofie??

Welke bewijzen draag jij aan voor je stelling dat de moslimwereld destijds het centrumwas voor wetenschap en filosofie?
Oud 20 oktober 2006, 01:11   #95
Basy Lys
Minister

Basy Lys's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Het gaat dean ook helemaal niet om een polemiek tussen christenen en moslims, tussen twee manieren om in een god te geloven.

Het christendom is een godsdienst inderdaad, maar de "islam" is een politieke ideologie die door Mohammed en zijn opvolgers werd ontworpen om hun imperialistische rooftochten te rechtvaardigen.
Oud 20 oktober 2006, 07:30   #96
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaffer Bekijk bericht
Ik heb het hier ergens in het begin van deze thread al eens geschreven meen ik , het bestaan van God is toch bewezen ?
Moesten diersoorten met hun instinkten onze hersenen hebben , ze bouwen de meest chaotische permanent oorlogvoerende maatschappij op.
Waar komt deze bewering vandaan? Als je naar dieren kijkt zie je dat ook zij puur voor zichzelf of voor de groep kunnen werken, dat ook zij familiebanden kennen en sociale regels hebben. Daar zitten verschillen in van soort tot soort, populatie tot populatie en individu tot individu, maar het is er wel. Konijnen, stokstaartjes, koeien, ze hebben allemaal vreedzame maatschappijen. De maatschappij van de bonobo's is gefundeerd op samenwerkende vrouwen, en de enige soorten die op oorlogsvoering betrapt zijn zijn wij en de chimpansee. Mensen 'voelen' of iets in hun maatschappij goed of kwaad is, maar dat betekent niet dat goed altijd de goede keuze is. Soms heeft iemand wat te bewijzen, of kan iets stiekem gebeuren. In dat gevasl wordt de keuze gemaakt om het kwade te doen. Gratis muziek downloaden is illegaal, zorg ervoor dat je het een beetje stiekem doet zodat niemand het ziet. Maar wel aan je vrienden vertellen natuurlijk!
Oud 20 oktober 2006, 08:02   #97
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Basy Lys Bekijk bericht
Fylosofie??

Welke bewijzen draag jij aan voor je stelling dat de moslimwereld destijds het centrumwas voor wetenschap en filosofie?
Alle Arabische filosofen:
Al-Kindi (801-873)
Thabit ibn Qurra (826-901)
Al-Farabi (870-950)
Abulcasis (936-1013)
Al-Biruni (973-1048)
Avicenna (980-1037)
Omar Khayyám (1048-1123)
Al-Ghazali (1058–1111)
Averroes (1126-1198)
Nasir al-Din al-Toesi (1201-1274)

Deze filosofen bevonden zich vooral in de culturele centra Bagdad, Basra, Damascus of het Spaans-Moorse Cordoba.
Ze zijn voor het Westen vooral gekend door hun commentaren bij de klassieke Griekse filosofen.

Laatst gewijzigd door Judokus : 20 oktober 2006 om 08:03.
Oud 20 oktober 2006, 08:52   #98
MARE
Provinciaal Gedeputeerde

MARE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door chev.errant Bekijk bericht
Akkoord. Ik zeg nog eens: het citaat van mij dat je aanhaalde was een grap. Om jullie op de tenen te trappen.
MARE is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 oktober 2006, 08:53   #99
MARE
Provinciaal Gedeputeerde

MARE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
1) God is met een grote G!

2) Het gaat inderdaad u petje te boven!

3) om in de sfeer te blijven:
“Amor Fati – “Love Your Fate”, which is in fact your life.”

4) wat je wetenschappelijke blabla betreft; leuk maar niets nieuws hoor

het ga je goed!
Ok blijf maar blind geloven. Het is je goed recht. Wil niet zeggen dat ik iets tegen je heb.
Oud 20 oktober 2006, 08:57   #100
MARE
Provinciaal Gedeputeerde

MARE's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kaffer Bekijk bericht
Fuckin' idiot. Sorry, maar da's 't enige antwoord dat een mens daarop kan geven.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:25.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be