Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 23 oktober 2006, 17:24   #81
vulpes
Gouverneur

Standaard

ik vrees dat het een verfransing in de hand zal werken.. immers, mensen vertrekken uit het centrum omdat men graag wat groen heeft, omdat de prijzen wat lager liggen..

voor vele brusselaars is 'de rand' niet betaalbaarder dan brussel... denderleeuw bijvoorbeeld is beter te doen... dus krijg je mensen die uit het brusselse verhuizen richting denderleeuw om dan dagelijks te pendelen...

ergo: verdere verfransing richting pajottenland.. overigens: denderleeuw is zelfs al oost-vlaanderen...
vulpes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2006, 09:08   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Het is alleen spijtig dat men zo'n kleine 30 jaar geleden net het omgekeerde heeft gedaan en de laatste tram sporen nog geen 10 jaar geleden zijn verwijderd geweest.
Een duidelijk bewijs dat men terug de oude zaken en gewoontes eens moet gaan herwaarderen en de goede terug in gebruik moet stellen.

Het zou prachtig zijn moesten we België kunnen door en rond reizen met de tram.
Er bestond vroeger een bijzonder uitgebreid buurtspoorwegennet dat jammer genoeg tijdens WO II zwaar geleden heeft en dat slechts gedeeltelijk weer werd opgebouwd. In de jaren vijftig en zestig begon men met de afbouw van dat net tot er uiteindelijk nog maar één buurtspoorwegennet overbleef in Vlaanderen, nl. de kusttram. Daarnaast bleef de tram in Antwerpen en Gent. In Brugge en andere steden moest de tram wijken voor opkomende koning auto...

Dit terug in gebruik stellen is een vrome illusie, daar de meeste beddingen niet meer bestaan en nu ingepalmd zijn door wegen, verkavelingen, enzovoort.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2006, 09:10   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom gaan de mensen steeds meer en meer op het platte land wonen en waarom lopen de steden met hun oververzadiging van OV leeg?
In veel steden is er geen "oververzadiging van het openbaar vervoer". Er spelen trouwens een heleboel andere factoren een rol bij de stadsvlucht, b.v. duurte van de woningen (Brugge bijvoorbeeld), drukte (Gent), enzovoort.
Oud 27 oktober 2006, 09:37   #84
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Er bestond vroeger een bijzonder uitgebreid buurtspoorwegennet dat jammer genoeg tijdens WO II zwaar geleden heeft en dat slechts gedeeltelijk weer werd opgebouwd. In de jaren vijftig en zestig begon men met de afbouw van dat net tot er uiteindelijk nog maar één buurtspoorwegennet overbleef in Vlaanderen, nl. de kusttram. Daarnaast bleef de tram in Antwerpen en Gent. In Brugge en andere steden moest de tram wijken voor opkomende koning auto...

Dit terug in gebruik stellen is een vrome illusie, daar de meeste beddingen niet meer bestaan en nu ingepalmd zijn door wegen, verkavelingen, enzovoort.
En toch is men stilletjes terug bezig met dit netwerk te heraanleggen.

Maar om het werkelijk rendabel te maken moet men de auto ook de toegang tot grote delen van de steden en de dorpskernen ontzeggen.

Ja,ja, ik ben aan het dagdromen. Steden en dorpen zonder auto's, het zal wel een ilusie blijven.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2006, 09:41   #85
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
In veel steden is er geen "oververzadiging van het openbaar vervoer". Er spelen trouwens een heleboel andere factoren een rol bij de stadsvlucht, b.v. duurte van de woningen (Brugge bijvoorbeeld), drukte (Gent), enzovoort.
Heb dat ook niet gezegt, heb gezegt dat er in de grootsteden een oververzadiging is op de ene plaats en de ander gewoon niet bereikbaar is met het openbaar vervoer.

En de stadsvlucht is idd niet door het openbaar vervoer veroorzaakt.

Dat is een veel ingewikkerdere zaak dan enkel openbaar vervoer.
De individuele mobiliteit heeft dit mogelijk gemaakt.
Maar rede en oorzaak liggen idd niet bij het vervoer.
Oud 27 oktober 2006, 10:29   #86
araneus
Gouverneur

Standaard

Vroeger reed de tram vanuit Brussel toch ook tot in Vilvoorde ? De laatste restanten van de sporen en de bovenleidingen zijn pas enkele jaren geleden verwijderd. Ik heb nooit begrepen waarom men een lijn als deze zou willen opdoeken, ik kan me voorstellen dat er bijzonder veel pendelaars gebruik van zouden kunnen maken.

Die trams zouden een welkome aanvulling zijn op het aanbod aan openbaar vervoer naar Brussel. Momenteel zijn de treinen al overvol en is er weinig mogelijkheid om extra treinen bij in te leggen (capaciteitsproblemen in de noord-zuid verbinding).

Momenteel werken al bijzonder veel Vlamingen in Brussel, op deze manier wordt het ook voor hen nog gemakkelijker om in Brussel te werken. Als de in Brussel werkende Vlaming zich wat assertiever zou opstellen en resoluut Nederlands zou spreken zou dit al veel helpen.
araneus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 oktober 2006, 10:50   #87
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door araneus Bekijk bericht
Vroeger reed de tram vanuit Brussel toch ook tot in Vilvoorde ? De laatste restanten van de sporen en de bovenleidingen zijn pas enkele jaren geleden verwijderd. Ik heb nooit begrepen waarom men een lijn als deze zou willen opdoeken, ik kan me voorstellen dat er bijzonder veel pendelaars gebruik van zouden kunnen maken.

Die trams zouden een welkome aanvulling zijn op het aanbod aan openbaar vervoer naar Brussel. Momenteel zijn de treinen al overvol en is er weinig mogelijkheid om extra treinen bij in te leggen (capaciteitsproblemen in de noord-zuid verbinding).

Momenteel werken al bijzonder veel Vlamingen in Brussel, op deze manier wordt het ook voor hen nog gemakkelijker om in Brussel te werken. Als de in Brussel werkende Vlaming zich wat assertiever zou opstellen en resoluut Nederlands zou spreken zou dit al veel helpen.
Maar over het hele land zijn de laatste restanten van het vroeger tramnetwerk nog maar pas weg en op sommige plaatsen liggen de sporen van vroeger er zelfs nog.

Hier moeten ze er enkel de pek uitbranden, want zelfs de sporen van de boeretram liggen hier nog onder het huidige wegdek verstopt.
En andere stukken moeten ze enkel terug gras en boom vrij maken, want die zijn enkel overgroeit daardoor. Maar nooit verwijderd.

Het zijn dus soms ( alle heel vaak) echte kiekens hier in den Belgiek.
Eerst zetten ze iets buitenngebruik dan ruilen ze het half op en dan gaan ze het terugleggen en opnieuw gebruiken.

Wedden dat ze binnen een paar 10 jaar den paardentram ook terug uit stal halen.
Veel milieuvriendelijker en zorgt voor meer werk.
Oud 29 oktober 2006, 19:35   #88
Avondland
Lokaal Raadslid

Avondland's schermafbeelding

Standaard

Zoiets werkt natuurlijk verstedelijking in de hand, wat erg jammer is. Aan de andere kant kan het de congestieproblematiek oplossen maar weegt dit op tegen het samensmelten van vele gemeenten tot 1 grijze, grauwe massa van gebouwen?
Avondland is offline   Met citaat antwoorden
Oud 29 oktober 2006, 21:20   #89
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Avondland Bekijk bericht
Zoiets werkt natuurlijk verstedelijking in de hand, wat erg jammer is. Aan de andere kant kan het de congestieproblematiek oplossen maar weegt dit op tegen het samensmelten van vele gemeenten tot 1 grijze, grauwe massa van gebouwen?
Daar is echt geen openbaar vervoer voor nodig.
Vaak krijgen streken pas openbaar vervoer nadat ze verstedelijk zijn.
Oud 30 oktober 2006, 13:35   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En toch is men stilletjes terug bezig met dit netwerk te heraanleggen.
Waar dan wel als ik vragen mag? Kunt u mij één lijn van de voormalige buurtspoorwegen aanwijzen die weer werd aangelegd nadat ze gesloten en uitgebroken werd?
Oud 23 november 2006, 16:15   #91
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waar dan wel als ik vragen mag? Kunt u mij één lijn van de voormalige buurtspoorwegen aanwijzen die weer werd aangelegd nadat ze gesloten en uitgebroken werd?
In opvolging van de uitbreiding van tram 3, wordt de verlenging van tram 10 tot in Schilde wel degelijk een "Herstel" van de vroegere "Boerentram".
De kustlijn kan je gerust beschouwen als een overblijfsel van het vroegere systeem van interregionale tramlijnen. Een nieuwigheid zou het aanleggen van "Stadstreinen" of "Voorstadsspoorwegen" zijn zoals reeds in uitvoering in Brussel het "GEN" project - Ook Antwerpen en Gent verdienen zij het op bescheidener niveau zulk netwerk. In het geval Antwerpen zou zo'n Netwerk zich kunnen uitstrekken tussen de As Essen/Turnhout/Lier/Mechelen/Boom/Sint Niklaas

Laatst gewijzigd door 1handclapping : 23 november 2006 om 16:18.
1handclapping is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2006, 17:02   #92
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Men wil tram 3 zelfs terug tot aan de Nederlandse grens laten rijden.
Dus de volledige oude boerentramlijn op de Bredabaan heraanleggen.

En er bestaan plannen om de tram van uit Antwerpen tot Turnhout te laten rijden. Was vroeger ook een boerentramlijn.

En er zouden plannen bestaan om de trams van uit Mortsel verder te laten rijden tot in Mechelen en Lier. Of dit oude boerentramlijnen zijn weet ik niet, maar zou het wel eens kunnen opzoeken.
Oud 23 november 2006, 17:08   #93
De schoofzak
Secretaris-Generaal VN

De schoofzak's schermafbeelding

Standaard

Nie zeveren hé jongens.
Daar is een kantelmoment dat de tram relatief te duur wordt tegenover een autobus.
Ge zijt er u toch van bewust dat een autobus veel soepeler is in gebruik dan een tram, die dan weer andere troeven heeft.
Een tram van Antwerpen tot Turnhout lijkt me wat teveel van het goede. Net zoals een tram tussen Antwerpen en Brussel: daar komen de sterke kanten van de trein beter tot hun recht.

Het Gentse voorbeeld (tram tot flanders ekspo bijvoorbeeld) daarentegen is dringend te volgen voor Brussel. Als ik op de parking van Groot-Bijgaarden goedkoper en veiliger kan parkeren om daar over te stappen op de metro-tram ... 't zal heel wat leefbaarder zijn in het centrum van Brussel ...

Laatst gewijzigd door De schoofzak : 23 november 2006 om 17:09.
De schoofzak is offline   Met citaat antwoorden
Oud 23 november 2006, 20:12   #94
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Nie zeveren hé jongens.
Daar is een kantelmoment dat de tram relatief te duur wordt tegenover een autobus.
Ge zijt er u toch van bewust dat een autobus veel soepeler is in gebruik dan een tram, die dan weer andere troeven heeft.
Een tram van Antwerpen tot Turnhout lijkt me wat teveel van het goede. Net zoals een tram tussen Antwerpen en Brussel: daar komen de sterke kanten van de trein beter tot hun recht.

Het Gentse voorbeeld (tram tot flanders ekspo bijvoorbeeld) daarentegen is dringend te volgen voor Brussel. Als ik op de parking van Groot-Bijgaarden goedkoper en veiliger kan parkeren om daar over te stappen op de metro-tram ... 't zal heel wat leefbaarder zijn in het centrum van Brussel ...
Om de tram van Antwerpen naar Mechelen te nemen, doet deze daar idd vrij lang over en is de trein idd veel beter. Maar het is voor de mensen die daar tussen wonen en werken. En dat men daar trams wil inzetten in plaats van bussen, is omdat trams een grotere capaciteitheden met 1 bestuurder. Als de Grootsteden idd meer betaalbare bewaakte parkings buiten de steden zouden voor zien, zo het OV idd beter gebruikt worden.

Maar ja, dat zal wel een utopie blijven.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 16:01.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be