![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's. Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Praetorian, als je zegt ik geef niets om de partij, dan is dat op zich al "revisionisme" van het ML. Wordt nu niet kwaad omwille van wat woordjes (als je de teksten van die oude rotten uit de vorige eeuw leest: die zijn pas onvriendelijk tegen elkaar). Misschien heb je als KP'er de mens op de foto wel weten te herkennen ("avatar" of zoiets noemt dat?): dat is nu echt een voorbeeld voor mij.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Het is mijn mening dat een aanzienlijke hoeveelheid ML partijen Marx compleet hebben vern**kt. Ik hoef dan ook geen lessen te ontvangen van degenen die het marxisme willen reductioneren tot een partijmechanisme.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
|
![]() Ik heb met het woordje "revisionisme" niet zulke leuke scenes gezien in de geschiedenis van ML partijen. Ik word altijd overmand door achterdocht wanneer ik dat woordje hoor vallen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() ik denk dat Karl - theorie van de praxis - Marx zelf wel de laatste zou zijn om revisioneren te gaan verbieden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |||
Minister-President
|
![]() Citaat:
Citaat:
Trouwens "groter zijn dan de CD&V"? We hebben misschien wat euforisch gereageerd in de eerste dagen na de verdriedubbeling van onze verkozenen, maar al bij al denk ik dat de PVDA de voetjes op de grond gehouden heeft hoor. Citaat:
Het is een bewuste taktische keuze geweest van de PVDA om een doorbraak te proberen forceren in een paar welgekozen gemeenten. Vanzelfsprekend heeft men daarbij geopteerd voor die gemeenten waar er een sterke gemeentelijke werking was rond een groepspraktijk. Niets weerhoudt de PVDA ervan om volgend jaar een vergelijkbare taktische keuze te maken en bijvoorbeeld al zijn pijlen te richten op de provincie Antwerpen. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Op één jaar kunnen jullie onmogelijk iets gelijkaardigs realiseren op nationaal of provinciaal niveau. De PVDA-strategie om zich te focussen op enkele gemeenten, lijkt goed gelukt te zijn. Bij iedere gemeenteraadsverkiezingen kan je enkele nieuwe gemeenten aandoen. Het zal een werk van lange adem zijn, maar het grote voordeel is dat je dan echt ingeworteld bent bij de bevolking. Met die strategie in gedachten, moet de PVDA zijn pijlen vandaag nog niet richten op het nationale niveau. Dan lijkt het me beter de EAP nationaal ten volle te steunen (ofwel door een kartel EAP-PVDA ofwel door een soort stemadvies).
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Europees Commissaris
|
![]() Trouwens, wat vinden jullie ervan als ik zeg dat 11 van de 15 verkozenen van de PVDA dokters zijn; nogmaals via de tactiek geneeskunde voor het volk zal je echt nationaal nooit doorbreken, zeker niet op marxistische basis...
Mooie arbeiderspartij trouwens waarvan meer dan 2/3 van de verkozenen uit "meneer doktoors" bestaat; zelfs VLD, CD&V en SPa kunnen zo'n statistieken niet voorleggen... |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dit is dus het soort inhoudsloos partijbashen dat ervoor zorgt dat links nergens geraakt.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability". Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Europees Commissaris
|
![]() Ach ja, het was maar om aan te tonen dat je op deze basis onmogelijk de linkse leemte kan vullen; terwijl het wel als basis gebruikt wordt om niet mee te werken met EAP.
![]() |
#90 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar de eerste jaren kan van een dergelijke strategie nog geen nationale effecten verwachten. De PVDA heeft voor een strategie gekozen die kan zorgen trage gestage groei van de partij. Maar ze moeten vandaag nog niet de icarus proberen uithangen, en nationaal door te breken. Dat kan enkel tot frustratie leiden.
Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 24 oktober 2006 om 00:18. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Partijlid
|
![]() Mooie arbeiderspartij trouwens waarvan meer dan 2/3 bestaat uit kleinburgerlijke studentjes.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Bovendien hebben die dokters ervaring in het anti imperialistische werk in de "derde wereld" of hebben ze een tijdje gewerkt op een fabriek: om te zien hoe het er precies aan toe gaat. Andere dokters niet, maar die hebben dan weer veel contact met de arbeiders doorheen hun politieke werk rond fabrieken, mijne dokter is er zo eentje. Het zijn er goei met andere woorden!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Minister-President
|
![]() Er is nog iets waardoor die dokters weten hoe het leven voor arbeiders is. Ze leven namelijk zelf ook zo. Ze hebben een bediendenstatuut en werken aan een bediendenloon en wonen voor het overgrote deel in dezelfde wijken en huizen als hun patiënten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Mijn moeder is verpleegdkundige en mijn vader is arbeider. Is dat tegenwoordig ook al een kleinburgerlijk milieu? Laatst gewijzigd door solidarnosc : 24 oktober 2006 om 14:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En no offence, alle respect voor de gedrevenheid van de ALS kameraden, maar ik denk dat op dit moment één pvda doktoor dus wel degelijk meer impact heeft dan twintig studenten van de LSP.
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
|
![]() ik vraag mij af hoe jullie een massapartij willen opbouwen als enkel echte fabrieksarbeiders blijkbaar goed genoeg zijn.
nogal paradoxaal trouwens: langs de ene kant beweren dat al wie in loondienst werkt eigenlijk arbeider is, om daarna te beginnen vechten over wie nu het meeste echte arbeiders heeft. en dan maar mekkeren dat er geen linkse eenheid is. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#100 |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Ik denk dan direct aan "Hannah Arendt" ze heeft een goede synthese, waaraan je kunt afmeten waneer je arbeid vericht of werk.
Vertel eens: ik ben wel nieuwschierig of ik volgens Hannah écht werk? Voor de rest maakt het niet veel uit hé: een linkse partij heeft mensen van alle slag nodig (slimmerikken die goed bepaalde dingen kunnen bestuderen, mensen die goed kunne babbelen, anderen die goed kunnen organiseren, weer een ander is goed in communicatie, de ene werk op een fabriek de ander is bediende bij een bank, of heeft een eigen zaak etc.) : dat zal bij de LSP en de PVDA niet verschillen zeker? |
![]() |
![]() |