Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 november 2006, 17:53   #81
Tashunka
Gouverneur

Tashunka's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Herhaling: er zijn geen vossen uitgezet in de Kempen!!! Er hebben daar altijd vossen gezeten. En vossen kunnen perfect door bewoond gebied migreren (vossen komen zelfs in steden voor). Problemen met de vos los je niet op door ze te bejagen. Die problemen komen namelijk niet doordat er te veel vossen zijn, maar simpelweg omdat het voedselopportunisten zijn. Ze eten wat ze makkelijk vinden. Zelfs al is er maar één vos, dan nog zal hij kippen eten indien hij er makkelijk aan kan. De oplossing is dus vosbestendige nachtkhokken voor kippen, niet vossen bejagen, want om "problemen" te vermijden zal je ze moeten uitroeien.

En meer belangrijk: hij heeft er ook alle belang bij dat er geen natuurlijk evenwicht bestaat. Dat is nu net waarom jacht en natuurbehoud niet samengaan (tenzij dan pure "beheersjacht").

Jij bent jager zeker? Jammer genoeg voor jou zijn heel wat dieren juridisch wel degelijk beschermd. En mag er vooralsnog niet zomaar overal in natuurgebieden gejaagd worden. Hopelijk blijft dat ook zo.
We kunnen in een welles nietes spel vervallen maar er zijn wel degelijk vossen uitgezet en wel hier in mijn gemeente. U weet wellicht ook dat een vos niet enkel doodt om te eten en ik raad u aan eens braambessen te eten die besproeit zijn met vossenurine.
Jacht zorgt voor een natuurlijk evenwicht in heel veel omringende landen en kan dus wel perfect ingeschakeld worden in het natuurbeheer. Ook de recreatiejacht.

Een dier is een zaak er zijn wetten die bepaalde diersoorten beschermen maar juridisch blijft een dier een zaak en heeft een dier geen subjectieve rechten zoals u en ik.
Nee ik ben geen jager.
Tashunka is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2006, 18:15   #82
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tashunka Bekijk bericht
We kunnen in een welles nietes spel vervallen maar er zijn wel degelijk vossen uitgezet en wel hier in mijn gemeente.
Daar zou ik dan graag eens je bron voor kennen. En de zoogdierenwerkgroep waarschijnlijk evenzeer. Nee hoor, dat vossen zijn uitgezet is een fabeltje (verspreid door jagers). Er zijn altijd vossen geweest in de Kempen! En de de verspreiding over Vlaanderen is volledig natuurlijk gegaan.

Citaat:
U weet wellicht ook dat een vos niet enkel doodt om te eten en ik raad u aan eens braambessen te eten die besproeit zijn met vossenurine.
In een kippenhok doodt een vos soms inderdaad meer kippen dan hij kan eten, maar in de natuur zal hij niet meer prooien doden dan nodig. Dat komt omdat de kippen in het hok panikeren en de vos daarvan erg opgewonden geraakt. Maar ik heb de oplossing al gegeven: vosbestendige nachthokken. Die heb je sowieso nodig als er vossen in de buurt zitten ongeacht hun dichtheid (vanwege hun voedselopportunisme). En hetzelfde geldt voor de braambessen die besproeit zijn: dat zal hoe dan ook gebeuren als er vossen in de buurt zijn, ongeacht hun dichtheid. Daar zal je dus mee moeten leren leven! Uitroeien is geen optie.

Citaat:
Jacht zorgt voor een natuurlijk evenwicht in heel veel omringende landen en kan dus wel perfect ingeschakeld worden in het natuurbeheer. Ook de recreatiejacht.
Jij weet duidelijk niet wat een natuurlijk evenwicht is dan, want dat impliceert juist dat er geen inmenging van de mens nodig is!!! En door de toevoeging van recreatiejacht geef je toe dat het niet om natuurbeheer gaat en dus ook niet om het creëren van een natuurlijk evenwicht. Integendeel: het is de bedoeling om een onevenwicht te behouden zodat jagen mogelijk blijft. Je hebt natuurlijk gelijk dat jagers niet gebaat zijn met het uitroeien van dieren. Jammer genoeg is hun kennis van de natuur niet altijd even goed waardoor ze hier in het verleden en elders ook nog nu wel degelijk (mee) verantwoordelijk zijn voor het uitsterven van dieren. Vissers hebben ook geen baat bij het plunderen van het visbestand in zee en toch hebben ze dat gedaan.

Citaat:
Een dier is een zaak er zijn wetten die bepaalde diersoorten beschermen maar juridisch blijft een dier een zaak en heeft een dier geen subjectieve rechten zoals u en ik.
Het is niet omdat dieren niet de rechten hebben die mensen mensen hebben dat ze daarom worden beschouwd als een "zaak"!!! De wet maakt wel degelijk een onderscheid tussen dieren en zaken. Overigens snap ik niet wat dit bij deze discussie komt kijken.

Laatst gewijzigd door Edina : 8 november 2006 om 18:17.
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2006, 18:22   #83
Tashunka
Gouverneur

Standaard

Elke bioloog zal u kunnen vertellen dat vossen ook in de natuur doden zonder te eten.
Dan is er in Vlaanderen nergens een natuurlijk evenwicht en is het ingrijpen van de jager zeker gelegitimeerd.
Overigens zijn er veel jagers met een grotere biologische kennis dan veel natuurliefhebbers/amateur ecologen. U weet toch dat bv. bij de sluipjacht een grote kennis vereist is wil men überhaupt klans maken iets te schieten.
Uw vergelijking met de vissers slaat nergens op want daarbij gaat het om commerciële visserij, de jacht in Vlaanderen is niet commerciël en ik ken geen enkele visvijver die is leeggevist.

Ik heb overigens zelf gezien dat die vossen zijn uitgezet.
Juridisch zijn dieren een zaak. Sla er het eerste beste handboek burgerlijk recht op na.
Oud 8 november 2006, 18:42   #84
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Elke bioloog zal u kunnen vertellen dat vossen ook in de natuur doden zonder te eten.
Ik ben bioloog ... je bewering klopt niet!!!

Citaat:
Dan is er in Vlaanderen nergens een natuurlijk evenwicht en is het ingrijpen van de jager zeker gelegitimeerd.
Er zijn wel degelijk plaatsen waar er een natuurlijk evenwicht is! En op de andere plaatsen is dat het streefdoel van natuurbehoud en dat komt dus rechtstreeks in conflict met de doelstellingen van jagers.

Citaat:
Overigens zijn er veel jagers met een grotere biologische kennis dan veel natuurliefhebbers/amateur ecologen. U weet toch dat bv. bij de sluipjacht een grote kennis vereist is wil men überhaupt klans maken iets te schieten.
Zij moeten daarvoor het gedrag van de dieren kennen, maar dat wil helemaal niet zeggen dat ze ook iets kennen van hun ecologie. En daar gaat het hier over.

Citaat:
Uw vergelijking met de vissers slaat nergens op want daarbij gaat het om commerciële visserij, de jacht in Vlaanderen is niet commerciël en ik ken geen enkele visvijver die is leeggevist.
En commerciële visserij heeft er wel baat bij haar inkomstenbron om zeep te helpen? En denk je nu echt dat er geen vis wordt uitgezet in die visvijvers???

Citaat:
Ik heb overigens zelf gezien dat die vossen zijn uitgezet.
Plaats, datum en daders? Het uitzetten van wilde dieren is verboden. Als je dat dus hebt gezien, dan zou je klacht hebben moeten indienen en moet dit feit bekend zijn (wat niet het geval is, want er zijn geen officiële gegevens beschikbaar over het uitzetten van dieren). Indien je geen klacht hebt ingediend, geloof ik geen bal van je bewering. Zo kan iedereen met beweringen afkomen hé.

Citaat:
Juridisch zijn dieren een zaak. Sla er het eerste beste handboek burgerlijk recht op na.
Bij mijn weten is er juridisch een onderscheid tussen personen, zaken en dieren, maar soit, wat heeft dat met deze discussie te maken. Het gaat hier toch niet over dierenrechten, maar over natuurbehoud!!!

Laatst gewijzigd door Edina : 8 november 2006 om 18:42.
Oud 8 november 2006, 18:51   #85
Tashunka
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Ik ben bioloog ... je bewering klopt niet!!!

Er zijn wel degelijk plaatsen waar er een natuurlijk evenwicht is! En op de andere plaatsen is dat het streefdoel van natuurbehoud en dat komt dus rechtstreeks in conflict met de doelstellingen van jagers.

Zij moeten daarvoor het gedrag van de dieren kennen, maar dat wil helemaal niet zeggen dat ze ook iets kennen van hun ecologie. En daar gaat het hier over.

En commerciële visserij heeft er wel baat bij haar inkomstenbron om zeep te helpen? En denk je nu echt dat er geen vis wordt uitgezet in die visvijvers???

Plaats, datum en daders? Het uitzetten van wilde dieren is verboden. Als je dat dus hebt gezien, dan zou je klacht hebben moeten indienen en moet dit feit bekend zijn (wat niet het geval is, want er zijn geen officiële gegevens beschikbaar over het uitzetten van dieren). Indien je geen klacht hebt ingediend, geloof ik geen bal van je bewering. Zo kan iedereen met beweringen afkomen hé.

Bij mijn weten is er juridisch een onderscheid tussen personen, zaken en dieren, maar soit, wat heeft dat met deze discussie te maken. Het gaat hier toch niet over dierenrechten, maar over natuurbehoud!!!
Het staat u vrij mij te geloven of niet maar er zijn ongeveer tien jaar geleden vossen uitgezet in Zoersel, het u welbekende Zoerselbos. Ik weet niet of dat toen al wettelijk verboden was.
De commerciële visserij heeft blijkbaar inderdaad weinig oog voor de visbestanden. Die mensen denken waarschijnlijk eerder aan hun dagelijks brood.
Ik ken biologen die dan blijkbaar iets anders beweren.

Waarom kan het in andere landen met overigens veel strengere milieubepalingen als wij wel dat recreatieve jacht wordt toegelaten in natuurgebied. (Canada, Duitsland, Zwitserland, Kenia, Tanzania,...)
Het jachtseizoen is ook niet zo lang hé.
Oud 8 november 2006, 18:53   #86
Tashunka
Gouverneur

Standaard

Geheel terzijde een dier is juridisch een zaak.
Oud 8 november 2006, 18:54   #87
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Geheel terzijde een dier is juridisch een zaak.
Daar hebben we dan de Christelijke kutmoraal voor te danken. Fan-fucking-tastic
Casca is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 november 2006, 18:57   #88
Tashunka
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
Daar hebben we dan de Christelijke kutmoraal voor te danken. Fan-fucking-tastic
U had misschien liever zoals in de middeleeuwen dieren vervolgd en geëxecuteerd.
Dat onderscheid heeft overigens niets te maken met christelijk of niet en het komt ook niet uit het kerkelijkrecht. Dit onderscheid stamt ui de Code Civil of beter bekend Code Napoleon. Ja de keizer die overigens a
Oud 8 november 2006, 18:58   #89
Tashunka
Gouverneur

Standaard

Ja de keizer die overigens atheïst was.
Oud 8 november 2006, 19:01   #90
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het staat u vrij mij te geloven of niet maar er zijn ongeveer tien jaar geleden vossen uitgezet in Zoersel, het u welbekende Zoerselbos. Ik weet niet of dat toen al wettelijk verboden was.
En dat heb je gewoon voor jezelf gehouden? Je hebt geen klacht ingediend, noch heb je de pers aangesproken. Toch gek dat er massa's zo'n geruchten zijn, maar geen enkel feitelijk bewijs: geen PV, geen gestaafd artikel in de pers (enfin: wel artikels met beweringen, maar zonder verdere details: wie, wat, waar, hoe, hoeveel,...). Vertel eens wat details over je uiterst interessante getuigenis?

En vooral: waarom zou iemand in gidsnaam ergens vossen uitzetten waar er al zitten. Want ik herhaal het nogmaals: in de Kempen zijn er altijd vossen geweest!!!

Laatst gewijzigd door Edina : 8 november 2006 om 19:03.
Oud 8 november 2006, 19:02   #91
Casca
Minister

Standaard

In de Bijbel staat toch dat de natuur een middel is, te gebruiken door de mens naar believen?

Doet mij redelijk aan een 'zaak' denken...
Oud 8 november 2006, 19:11   #92
Tashunka
Gouverneur

Standaard

Citaat:
En dat heb je gewoon voor jezelf gehouden? Je hebt geen klacht ingediend, noch heb je de pers aangesproken. Toch gek dat er massa's zo'n geruchten zijn, maar geen enkel feitelijk bewijs: geen PV, geen gestaafd artikel in de pers (enfin: wel artikels met beweringen, maar zonder verdere details: wie, wat, waar, hoe, hoeveel,...). Vertel eens wat details over je uiterst interessante getuigenis?
Waarom zou ik dat gaan aangeven? Bon, u gelooft mij niet. Prima.
Oud 8 november 2006, 19:12   #93
Tashunka
Gouverneur

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Casca Bekijk bericht
In de Bijbel staat toch dat de natuur een middel is, te gebruiken door de mens naar believen?

Doet mij redelijk aan een 'zaak' denken...
Het ging over de juridische kwalifikatie.
U heeft het overigens over het oude testament dus u kan dan net zog goed de Joden verwijten.
Oud 8 november 2006, 19:14   #94
Casca
Minister

Standaard

Citaat:
Het ging over de juridische kwalifikatie.
U heeft het overigens over het oude testament dus u kan dan net zog goed de Joden verwijten.
Ja, met de lange Joodse traditie die Vlaanderen heeft gekend...
Oud 9 november 2006, 11:19   #95
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ericferemans Bekijk bericht
Indien dit waar is is de minister een uiterst betwistbaar politicus.
Dan stelt zich de vraag of hij een leugenaar is, een hypocriet of een oplichter.
Dan stelt zich ook een politieke vraag: dient hij aan te blijven?
wie is hier de leugenaar? Edina of de minister? ik denk dat er in dit geval geen twijfel overbestaat.

Hier is er al één van haar leugens die ontmaskerd wordt:

Een vos in je kippenhok?

Problemen met de vos treden meestal op als hij een kippenhok ontdekt. De vos is een opportunist. Wanneer hij de kans krijgt om gemakkelijke prooien als kippen of ander klein pluimvee te verschalken, zal hij dit zeker niet nalaten. Een vos in een kippenhok raakt zodanig opgewonden door de panikerende kippen, dat hij meer kippen gaat doden dan hij eigenlijk kan opeten. Door dit kenmerkende instinctief gedrag kan de schade die hij aanricht behoorlijk oplopen.
De vos jaagt vrijwel uitsluitend ’s nachts. Bij incidenten overdag, waarbij ook vaak met de vinger wordt gewezen naar de vos, gaat het echter in de meeste gevallen om loslopende of verwilderde honden. In stedelijk gebied durven vossen ook al eens een vuilniszak te plunderen. Dit komt echter veel minder voor dan vuilniszakken die door honden of katten onder handen zijn genomen.

Laatst gewijzigd door jan hyoens : 9 november 2006 om 11:27.
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2006, 11:27   #96
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door jan hyoens Bekijk bericht
wie is hier de leugenaar? Edina of de minister? ik denk dat er in dit geval geen twijfel overbestaat.
Klopt, geen twijfel mogelijk.

politici staan er om bekent beroepsleugenaars te zijn.

Dus je vraag was zelfs overbodig.

Een minister krijgt geld om te liegen!!!!!!
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2006, 11:31   #97
jan hyoens

jan hyoens's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
Klopt, geen twijfel mogelijk.

politici staan er om bekent beroepsleugenaars te zijn.

Dus je vraag was zelfs overbodig.

Een minister krijgt geld om te liegen!!!!!!
Ik wist niet dat Edina in de politiek zat.
jan hyoens is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2006, 11:36   #98
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Daar bestaat inderdaad geen twijfel over: dat is Minister Flop!

Citaat:
Hier is er al één van haar leugens die ontmaskerd wordt:

Een vos in een kippenhok raakt zodanig opgewonden door de panikerende kippen, dat hij meer kippen gaat doden dan hij eigenlijk kan opeten.
Ik schreef eerder dit:

Citaat:
In een kippenhok doodt een vos soms inderdaad meer kippen dan hij kan eten, maar in de natuur zal hij niet meer prooien doden dan nodig. Dat komt omdat de kippen in het hok panikeren en de vos daarvan erg opgewonden geraakt.
Waar zat dan precies de leugen, Jan?

(en volgende keer bronnen vermelden hé, wanneer je nog eens een tekst copy and paste: in dit geval was dat de website van de zoogdierenwerkgroep, die mijn mening overigens perfect deelt inzake jacht)

Laatst gewijzigd door Edina : 9 november 2006 om 11:37.
Oud 9 november 2006, 11:37   #99
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik wist niet dat Edina in de politiek zat.
Dan weet je dus met zekerheid wie er betaald word om te liegen.

En aangezien Edina niet in de politiek zit, mag zij niet liegen.

Dat is voor behouden aan politici.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 november 2006, 11:39   #100
C uit W

C uit W's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door StevenNr1 Bekijk bericht
U bedoelt?
Want neem nu konijn en vos, die populaties gaan met de tijd op en neer, afhankelijk van de andere, die houden elkaar in evenwicht normaal, dacht ik toch.
Ja, als er teveel vossen zijn, eten de konijnen ze op

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 21:45.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be