![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik merk dat de vlaamsnationalisten in zwart-wit denken en niet kunnen inzien dat het graafschap Vlaanderen van dezelfde geopolitieke factoren kon genieten als het Middenrijk: het was welvarend en het gezag van de koning was ver weg. Dat Vlaanderen vlak naast Brabant en dus Lotharingen lag en die mentaliteit dus voor het rapen lag, dat is blijkbaar een brug te ver.
![]() |
![]() |
#82 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
* Erfopvolging: een ander woord voor discriminatie op basis van afkomst * Solidariteit is een gevoel van samenhorigheid en kan niet opgelegd worden. De N-Z transfers zijn dus per definitie geen solidariteit, want niet vrijwillig * Democratie = demos + kratein (het volk heerst). Een land waar het laatste woord bij politici en niet bij de bevolking ligt, is dus per definitie geen democratie * Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Als ik naar de kaart kijk, zie ik een heel ander beeld: ![]() Van de Noordzee tot de Middellandse zee geen enkel land tussen Duitsland en Frankrijk. Kijken we naar de moderne situatie: ![]() Dan zien we daartussen Nederland, België, Luxemburg, Zwitserland, Italië... Nogal veroverde gebieden zeg. Hoe kunt u de geschiedenis toch zo verwringen en kneden om ze toch maar in uw ideologisch kader te duwen??? ![]()
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik zeg gewoon dat die band die vroeger het Middenrijk was, en na de val van dat rijk de speelbal werd van Frankrijk en Duitsland zich blijkbaar miraculeus hersteld heeft, dat kan IEDER KIND vaststellen als hij de landkaart bekijkt. Enkel Elzas-Lotharingen vormt een grensgebied tussen Duitsland en Frankrijk. Als ik zeg dat deze gebieden ook de bakermat vormen van de democratie, samen met Engeland, daarin gesteund door zelfs publicaties van het Vlaams Blok, uw partij, en u blijft ontkennen, dan kan ik niet anders dan vaststellen dat u zich gedraagt als een duveltje in een wijwatervat. En voor een keer dat we niet bezig zijn voor Vlaanderen-België... Bent u echt zo bang om af te gaan?
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Wat is uw probleem, beste man?
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
De rechtstreekse democratie vindt eigenlijk haar voorafbeelding in de Noorse en IJslandse volksvergaderingen die ook gedurende heel de Middeleeuwen nog hebben gefunctioneerd. Daar lag de echte democratie. Daarenboven is er geen lijn te trekken tussen de door u geschetste "democratische" bewegingen en de latere democratische hervorming vanaf de 19e eeuw. Die laatste hebben immers hun wortels in het verlichtingsdenken dat uit Frankrijk komt (en dat natuurlijk op zijn beurt werd geïnspireerd door wat in de Verenigd Koninkrijk gebeurde alsook in Engels Amerika). Publicaties van het Vlaams Blok? Over welke heeft u het eigenlijk? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Ik merk wel dat u gepikeerd lijkt over het feit dat Frankrijk met het grootste deel is gaan lopen van de koek, en niet Duitsland. Ik zou hier een conclusie aan kunnen verbinden, maar dat is al te grof (maar daarom niet minder waar). Ik roep geen hoera over het feit dat Frankrijk meer stukken Lotharingen heeft kunnen verkrijgen dan Duitsland, ik betreur ook niet dat Duitsland zoveel verloren heeft. Neen meneer, ik juich het toe dat 5 landen zich hebben kunnen onttrekken aan de greep van de Fransen en de Duitsers, en dat gezien vanuit de geopolitieke werkelijkheid van het voormalige Middenrijk. Dat is alles. Blijkbaar mag dat niet gedacht worden, hoewel het een logische gedachtengang is als je de kaartjes bekijkt. Triest, Jan, intriest.
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | ||||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
http://www.vlaamsbelang.org/pdf/vlaamse_grondwet.pdf Let vooral op het icoontje onderaan de eerste bladzijde ![]() De tekst die ik bedoel, begint op pagina 4. U heeft de grote pech dat ik de laatste tijd veel vlaamsnationalistische publicaties doorlees, en deze zat nog vers in het geheugen.
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Het Middenrijk is niet te herleiden tot de Bourgondische bezittingen trouwens. En dat weet u maar al te goed. U focust zich trouwens nogal sterk op die opstandige bewegingen net alsof er in de andere gebieden van het Duitse Rijk bijvoorbeeld (buiten de oude grenzen van het Middenrijk) geen dergelijke bewegingen zouden geweest zijn. Ik vermeldde al Bohemen en zijn warse houding tegenover de Duitse keizer. Helemaal geen Middenrijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Mijn stelling was dat Lotharingen echter min of meer verrezen is, zij het in ver gereduceerde vorm, in de vorm van Nederland, België, Luxemburg, Zwitserland en Italië. Die gebieden behoren onmiskenbaar niet tot Frankrijk of Duitsland. Het gebied is overigens nooit helemaal rustig geweest: twisten tussen Duitsland en Frankrijk, en de burgerbevolking en plaatselijke edelen die zich lieten gelden. Dat was mijn zijsprongetje naar de burgerdemocratie. Wat is er nu compleet onwaar aan deze stellingen? Het is niet omdat ik Belgisch gezind ben, dat u mij constant moet afbreken, beste vriend.
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat daar staat is correct, maar ik zie niet in wat dat met de door toegedichte democratische rol van het Middenrijk te maken heeft. Daar draait de discussie immers rond. Een IJslandse nationalist zou ook iets dergelijks kunnen schrijven over de Althing die ergens in de 10e eeuw teruggaat. |
|
![]() |
![]() |