![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Natuurlijk zullen er ook wel Duitsers zijn die ervan uitgaan dat iedereen wel Duits spreekt. Toch is de houding bij de meeste Duitsers een stuk voorzichtiger: men vraagt meestal eerst of de gesprekspartner Duits spreekt en bovendien uit men vaak zijn bewondering over het feit dat men in het Duits terecht kan. Duitsers lijken beter te beseffen dat het niet vanzelfsprekend is dat de hele wereld Duits spreekt en verstaat. Laatst gewijzigd door Dimitri : 1 december 2006 om 13:08. |
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Ik geef hen daarom geen gelijk hoor, geef mij maar de "Vlaamse meertaligheid" Citaat:
BTW: men sprak over Duitsers, maar Amerikanen zijn niet beter, die gaan er ook van uit dat iedereen Engels kan. ![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#83 | ||||
|
![]() Citaat:
![]() Jonge mensen zien soms niet in dat sommige zaken goed voor hen zijn, en inderdaad, twaalf jaar op de schoolbanken zitten kan soms wat lang lijken. Het opleggen moet dus soms voor hun eigen goed. Citaat:
![]() Citaat:
![]() Noch in het Engels, noch in het Nederlans, noch in het Frans, vragen ze dat. Ik denk dat België voor hen Franstalig is maar in sommige gebieden zitten nog wat barbaren die onder mekaar soms iets anders spreken? Ik vind dat je een veel betere indruk maakt op mensen als je hen dat vraagt, en nog veel meer als je het hen (hoe slecht ook) vraagt in hun moedertaal. Citaat:
Een expert in geschiedenis ben ik niet, maar hebben de Duitstaligen eigenlijk net zoals de Franstaligen een geschiedenis van gebieden inpalmen en verduitsen? (ik meen van niet?) Onlangs kwam ik een Italiaan tegen die me in het Nederlands iets vroeg, extreem gebrekkig waardoor ik die man niet op tijd naar het juiste perron wees. Hij bleek echter vrij vloeiend te zijn in het Engels. Ook kwam ik in Gent eens twee Polen tegen die me de weg vroegen, ze konden slechts twee talen : Pools en Nederlands (wel beetje gebrekkig, bood zelf aan om andere taal te zoeken maar vergeefs dus) Wat een wereld van verschil.
![]() |
![]() |
#84 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De Vlaamse emancipatie is nog niet voltooid. Dan zouden de federale regering, BHV, De Rand en de Brusselse taalpolitiek niet bestaan. De voltooing komt er na de volledige autonomie, maar dan mogen de Vlamingen indedaad niet met de rug naar de toekomst staan. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Kijk, als we er iets (commercieels) bij te winnen hebben, ja, gebruik dan een vreemde taal (naar anderstalige klanten toe, toeristen...). Gebruik het uit respect in andere landen met lokale bwoners. Enzoverder... Maar vraag ook respect! Het is dus nooit van zelfsprekend dat buiten toeristische sectoren altijd en overaal Frans gesproken word. Het is dus niet normaal of logisch dat een Franse werknemer bij een Vlaamse firma in Vlaanderen persé in het Nederlands met het sociaal kantoor kan bellen. Het is perfect niet on-respectvol dat men van zijn kant verwacht dat hij Nederlands begrijpt. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Wat die jobs betreft: daar is jaren geleden al eens een onderzoek geweest waar uit bleek dat men in veel vacatures Frans verwacht terwijl in de praktijk die job geen of toch maar weinig Frans nodig was. Conclusie was dat men de kennis en de kwaliteit van het Frans dat nodig is ook wel (steeds een beetje) overschat. Wil niet zeggen dat het niet belangrijk is, maar Vlamingen zouden het wat moeten durven nuanceren hoe vaak en hoe veel Frans NODIG is. Je kan wel VEEL gebruiken, maar is dat nodig? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Tijd dat alle Europeanen Engels leren als tweede taal. Taalproblemen opgelost.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Minister-President
|
![]() Net wat ik zei... een gebrek aan zelfbewustzijn én dat eeuwige defaitisme, al is mijn interpretatie enigszins anders. Het verbaast me dat je elders op dit forum de breuk CD&V - N-VA toejuichte: nu blijft de Vlaamse stem zeker buiten de macht, althans voor vier jaar, en kunnen we ons met z'n allen opnieuw in ons zelfbeklag wentelen. Allemaal samen: 'Dit is een kaakslag voor Vlaanderen!'...
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
|
![]() Esperanto zou dat dus niet hebben. Iedereen gelijk. Niemand die het haalt in discussies, niemand die land inpikt van anderen,... Moeilijk is het niet, heb ik gehoord. En er zouden toch nog steeds een miljoen mensen of zo zijn die het spreken, dus echt dood kan je het niet noemen. Castro spreekt het bijvoorbeeld ook.
![]() |
#95 |
|
![]() De taal van je naaste buurlanden (leren) spreken is ook een kwestie van beschaving en fatsoen. Voor de lage landen zijn talen als duits, engels én frans belangrijk, spaans, italiaans en portugees 'mooi meegenomen' .
Je kunt je veel zelfverzekerder bewegen in een internationaal gezelschap. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Waals
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() dat van castro wist ik niet? Van waar weet je dat?
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() OK, maar als Franstalige kan ik je één ding zeggen: Frans is het zeker niet.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Er is slechts één rechtvaardige en evenwichtige oplossing, nl. de keuze voor een neutrale en gemakkelijk te leren kunsttaal. Het Esperanto bijvoorbeeld. |
|
![]() |
![]() |