Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 december 2006, 00:10   #81
Aspharanx
Vreemdeling

Aspharanx's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Dit forum is geen goede afspiegeling van de Vlaamse bevolking. Verhoudingsgewijs willen de meeste Vlamingen op dit forum onafhankelijkheid, terwijl dit in het echt niet (bewezen) is. Of is dat wel zo? Vlaams-nationalisme lijkt mij een behoorlijk taboe in België. Hebben jullie het er wel over met familie en vrienden? Weten zij hoe jullie erover denken?

Omdat de meeste Belgen voor België zijn is de poll opgesteld vanuit Belgicistisch oogpunt. Licht beledigend voor de Vlamingen dus. Maar wel eerlijk zijn hé!
Vrienden en naaste familie weten dat ik Vlaamsgezind ben, maar met een familie van 13 nonkels en tantes, waarvan vele kinderen hebben die dan op hun beurt kinderen hebben, hebben we een immens familie en nee, die weten niet allemaal dat ik Vlaams gezind ben. Hoewel het natuurlijk nu wat meer geweten is vermits het de 26e november immers familiefeest was in't Wiezenhof en ik een paar keer naar de oktoberhallen (vlakbij) ben geweest.

Op het werk praat ik daar niet echt over uit principe. Ik werk in de kinderopvang en maak daarbij deel uit van het stadspersoneel, ik vind het niet gepast om met Vlaamse leeuwen ed. in de kinderopvang te staan. Op het werk stel ik me dan ook neutraal op, net zoals iedereen. Ik kan me ook inbeelden dat niet elke ouder het even tof zou vinden als ik daar bv. met een Vlaamse leeuw zou rondlopen of van alles over Vlaanderen ed. zou vertellen tegen hun kinderen.

Voor de rest maak ik er in het algemeen geen probleem van om te zeggen wie ik ben. Maar ik loop nu wel niet op straat met vlaggen te paraderen ed. Enkel den 11e juli, dan hangt mijn vlag te wapperen.
Aspharanx is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 02:02   #82
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Je beseft dus wat de werkelijke reden was voor het cordon sanitaire?
U zegt dat vaker. Er zal ook best een kern van waarheid inzitten en toch geef ik u niet (helemaal) gelijk. De NVA krijgt toch ook niet te maken met een CS?
Ik denk dat de werkelijke reden van het CS toch is gelegen in de extreem-rechtse connecties van het VB, althans het gekoketteer ermee.

Het trieste is dat er in Vlaanderen/Belgie behoefte is aan een stevig maar fatsoenlijk rechtse vlaams-nationale partij (getuige de 1 miljoen kiezers op het VB) die er niet is. De (openlijk) racistische en/of xenophobe uitingen van sommige VB-mandatarissen gaan velen te ver.

Uw land zou baat hebben gehad van een Bolkenstein of Fortuyn; Wel de problemen durven benoemen maar ook met fatsoenlijke oplossingen komen.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 06:35   #83
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
Ik denk dat het VB meer naar Voorpost luistert dan omgekeerd...
Daar twijfelt niemand aan...
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 07:27   #84
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
U zegt dat vaker. Er zal ook best een kern van waarheid inzitten en toch geef ik u niet (helemaal) gelijk. De NVA krijgt toch ook niet te maken met een CS?
Ik denk dat de werkelijke reden van het CS toch is gelegen in de extreem-rechtse connecties van het VB, althans het gekoketteer ermee.

Het trieste is dat er in Vlaanderen/Belgie behoefte is aan een stevig maar fatsoenlijk rechtse vlaams-nationale partij (getuige de 1 miljoen kiezers op het VB) die er niet is. De (openlijk) racistische en/of xenophobe uitingen van sommige VB-mandatarissen gaan velen te ver.

Uw land zou baat hebben gehad van een Bolkenstein of Fortuyn; Wel de problemen durven benoemen maar ook met fatsoenlijke oplossingen komen.
Voor de N-VA heeft men niet één, maar zelfs twee cordons ingesteld: de kiesdrempel en het 'tsjevenkartel'.

Nu het kartel opgebroken is en de partij wel eens goed zou kunnen scoren, doet men er in de media alles aan om ze door het slijk te halen en haar terug in de pas te doen lopen door naar het kartel terug te keren.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 09:34   #85
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Voor de N-VA heeft men niet één, maar zelfs twee cordons ingesteld: de kiesdrempel en het 'tsjevenkartel'.
Tsjevenkartel. Is dat Friesch ofzo?
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 11:00   #86
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Sorry, maar dat kan je voor de BUB en andere kleine partijen ook zeggen hoor (de kiesdrempel toch).
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 11:21   #87
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stel je dan eens even voor dat de N-VA in kartel was gegaan met het VB inplaats van met de CD&V....
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 11:56   #88
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Nu het kartel opgebroken is en de partij wel eens goed zou kunnen scoren, doet men er in de media alles aan om ze door het slijk te halen en haar terug in de pas te doen lopen door naar het kartel terug te keren.
Toch nog even onderstrepen dat, voor zover mijn berekening juist was, Groen! eveneens getroffen is in 2003 door die kiesdrempel. Maar is dat eigenlijk niet serieus in vraag te stellen? Wie beslist zo een kiesdrempel? Het parlement? Jamaar als vijf procent kan, waarom dan geen tien (wat men in Turkije ongeveer doet), of vijftien of zo?
Oud 8 december 2006, 12:01   #89
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Jamaar als vijf procent kan, waarom dan geen tien (wat men in Turkije ongeveer doet), of vijftien of zo?
Omdat vijf% voldoende is 'om de versplintering van het politieke landschap' tegen te gaan in Belgique?
Oud 8 december 2006, 12:02   #90
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Er mankeert wel een essentiele keuzemogelijkheid als je het toch hebt over eerlijk zijn:
"Ik ben voor mijn inkomen en dat van mijn gezin afhankelijk van de staat als ambtenaar, gepensioneerde, werkloze, steuntrekkende of werknemer in een overheidsbedrijf en daarom wens ik dat Belgie blijft bestaan."
En dan zeggen dat 'de meeste belgen willen belgie behouden' een eerlijke uitspraak is? 't Is maar hoe je het bekijkt.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 12:04   #91
evilbu

Standaard

Citaat:
Omdat vijf% voldoende is 'om de versplintering van het politieke landschap' tegen te gaan in Belgique?
Mja, wie mag oordelen over wat versplintering is en wat niet?
Oud 8 december 2006, 12:41   #92
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hetgeen in de bugermanifesten, ook openlijk, te lezen staat verschilt anders niet gek veel van wat je van 'sommige VB-mandadarissen' hoort. Wat Verhofstadt niet belette premier van Belgique te worden.

Om meer uitgebreid terug te komen op mijn vorige vraag voor je je vastrijdt met je antwoorden....

Stel nu dat de N-VA een kartel had gevormd het VB en onder dezelfde voorwaarden: ze hebben een eigen programma en mogen het onverkort behouden. Enkel elkaars gemeenschappelijke standpunten steunen ze. Om het met hun eigen woorden te zeggen: 'wij zoeken naar wat ons bindt, niet naar wat ons scheidt'. Zou dat de N-VA belet hebben om voor de rest van zijn bestaan achter een cordon sanitair te belanden?

Ik herinner me de uitspraken van Yves Leterme en Miet Smet nadat Leterme met het VB ging 'praten' en meteen regeringsdeelname uitsloot. Géén van beiden hoorde ik zeggen: 'Jamaar, het VB is extreem rechts en dat kan voor ons niet'. Wat ik wél hoorde is: Het VB wil Belgique splitsen, boem baf!'

Voor zo'n ontoegeeflijke houding in verband met het eerste programmapunt van de N-VA hoefde de CD&V echter niet te vrezen. De voorganger van de N-VA had trouwens al ruimschoots bewezen hoeveel ze wel kon geven en toegeven eens ze goed en wel in het Belgische pluche had plaatsgenomen. Wat overigens de reden was dat zich een flink deel van de VU afscheurde, om weer een radicale, separatistische partij op te richten. Dat de N-VA zelfs dit woord tegenwoordig mijdt als de pest is veelzeggend. Over hun eerste programmapunt, zijnde het onafhankelijke Vlaanderen, hoor je ze nooit meer. Sinds haar deelname aan de 'Vlaamse' regering heet het Vlaams 'independentisme', wat best te rijmen valt met het confederalistisch Belgique waar de CD&V heel af en toe mee uitpakt. Dit alles verklaart nogal duidelijk waarom de N-VA, in tegenstelling tot het VB, niet als een gevaar voor het land wordt gezien en het regime er geen noodzaak in ziet een cs rond de N-VA te trekken. Die partij is immers, in tegenstelling tot het VB, compromisbereid op de punten die het Belgisch regime belangrijk acht. Een leeuwenspeldje aan de tricolore burgemeestersjerp in Vlaanderen kan dus. De splitsing van een ongrondwettelijke kieskring niet.
Oud 8 december 2006, 12:43   #93
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Mja, wie mag oordelen over wat versplintering is en wat niet?
De 'parlementaire democratie' oftewel degenen die jou en mij beweren te vertegenwoordigen?
Oud 8 december 2006, 12:51   #94
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Er mankeert wel een essentiele keuzemogelijkheid als je het toch hebt over eerlijk zijn:
"Ik ben voor mijn inkomen en dat van mijn gezin afhankelijk van de staat als ambtenaar, gepensioneerde, werkloze, steuntrekkende of werknemer in een overheidsbedrijf en daarom wens ik dat Belgie blijft bestaan."
En dan zeggen dat 'de meeste belgen willen belgie behouden' een eerlijke uitspraak is? 't Is maar hoe je het bekijkt.
Dat is dus de essentie! Wiens brood men eet, diens woord men spreekt. Je wordt zelfs uit de Belgische vakbonden gekieperd als je een woord spreekt dat de Belgische staat en zijn vazallen niet welgevallig is.

Wie eerlijk is moet toegeven dat eerlijk zijn broodroof en uitsluiting tot gevolg heeft.
Oud 8 december 2006, 12:55   #95
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Toch nog even onderstrepen dat, voor zover mijn berekening juist was, Groen! eveneens getroffen is in 2003 door die kiesdrempel.
Groen keurde de kiesdrempel wel zelf mee goed, zij het in tijden dat ze er zichzelf niet door in gevaar achtte...
Oud 8 december 2006, 13:33   #96
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
50% moet je hebben, alles of niks.
Oud 8 december 2006, 13:47   #97
evilbu

Standaard

Citaat:
Groen keurde de kiesdrempel wel zelf mee goed, zij het in tijden dat ze er zichzelf niet door in gevaar achtte...
Kan je eigenlijk nog meer afgaan?

Maar hoe gaat dat in zijn werk (ik ben een newbie, ik weet het)? Ministers stellen dat voor, en parlementsleden stemmen voor, en de klus is geklaard?

Omdat ik me dus echt vragen stel bij hoe ver je kan gaan?

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
50% moet je hebben, alles of niks.
Dat zou wel grappig zijn. Geen enkele partij die de kiesdrempel haalt? Wat moet je dan doen? Een leeg parlement? Koning aan de macht!
Oud 8 december 2006, 14:50   #98
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wat overigens de reden was dat zich een flink deel van de VU afscheurde, om weer een radicale, separatistische partij op te richten. Dat de N-VA zelfs dit woord tegenwoordig mijdt als de pest is veelzeggend. Over hun eerste programmapunt, zijnde het onafhankelijke Vlaanderen, hoor je ze nooit meer.
Alsof je van het VB ooit hoort over Vlaamse onafhankelijkheid...
Eén keer om de tien jaar mag Annemans eens het woord "Vlaams!" brullen, en nadien wordt hij weer voor tien jaar in een kooi gestoken door de Belgiscistische racist Dewinter en de rechts-liberalen VanGaever en Coveliers.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 december 2006, 16:54   #99
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar hoe gaat dat in zijn werk (ik ben een newbie, ik weet het)? Ministers stellen dat voor, en parlementsleden stemmen voor, en de klus is geklaard?
Het is idd geweten dat het niet zozeer de voorstellen zijn die vanuit het parlement komen die goedgekeurd worden dan deze die vanuit de regering komen.
Vergeet ook de partijtucht niet dewelke de 'volksvertegenwoordigers' in het parlement verplicht te gehoorzamen.
Oud 8 december 2006, 16:58   #100
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Alsof je van het VB ooit hoort over Vlaamse onafhankelijkheid...
Eén keer om de tien jaar mag Annemans eens het woord "Vlaams!" brullen, en nadien wordt hij weer voor tien jaar in een kooi gestoken door de Belgiscistische racist Dewinter en de rechts-liberalen VanGaever en Coveliers.
Het is ontegensprekelijk waar dat, �*ls er een VB-er op tv mag, het bijna zonder uitzondering FDW is. Ik heb me daar ook al aan doodgeërgerd. Wie een beetje nadenkt wéét echter waarom FDW voor de camera's gehaald wordt en niet Annemans.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 04:14.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be