![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Vreemdeling
|
![]() Beste Djimi,
mocht je met die partij willen starten heb je in ieder geval mijn stem, maar ik vrees dat ik de analyse van heel wat andere mensen deel; one-issue partijen zijn niet of nauwelijks levensvatbaar, zeker als het over het BROV gaat. Het fantastische aan het BROV is juist dat het het ultieme politiek neutrale strijdpunt is. Communist en kapitalist, Waal en Vlaming, vrijmetselaar en rabiate katholiek, ... allemaal kunnen ze het in principe eens worden over het BROV als instrument van de democratie. We moeten dat dan ook zoveel mogelijk op die manier proberen uitspelen. Door een politieke partij op te richten doe je (mijns inziens) juist het tegenovergestelde; je verschijnt op het politieke strijdtoneel als kandidaat-machthebber, als concurrent van alle huidige machthebbers. Dan wek je meteen een negatieve reflex op bij de huidige politieke partijen, je bent per definitie een tegenstander, terwijl eigenlijk niemand tegen het BROV zou kunnen zijn. Dat is de reden dat Democratie.Nu (inderdaad, vergeet niet om je lidgeld te betalen ![]() Zelfs dan is het niet evident om de focus te blijven houden op het BROV zonder er andere thema's bij te slepen. Kijk bijvoorbeeld hoe snel het onderwerp van deze thread veranderd is van BROV naar andere politieke kwesties die blijkbaar veel 'boeiender' zijn dan het BROV. Je kan als niet-partijpolitieke burgerbeweging òòk veel doen om te strijden voor de invoering van het BROV, maar daar vertellen we je graag meer over bij een van onze volgende bijeenkomsten; 11 januari komt er alvast iets aan in Gent, hou onze website maar in de gaten! vriendelijke groeten, Michaël Laatst gewijzigd door Michaël Bauwens : 20 december 2006 om 20:18. |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() ![]() ![]() Gelukkig zijn er medemensen die hem er nog eens aan doen denken !! 2. 11 januari ? Ik denk wel dat dat kan lukken. Ik hou de website zeker in het oog, ook vriendelijke groeten, djimi |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Over de theorie van Baarle zul je hem zelf best aanspreken, ik heb in Mechelen niet elke finesse goed begrepen door de schuld van het plaatstelijke trippelbier
![]() Maar wat ik persoonlijk vind is dat je door een massale boycot van de verkiezingen een duidelijker statement maakt dan via deelname eraan. Zeker in zulk zeldzaam land met stemplicht zou het al een enorm statement zijn als 1/3 kiezers weigert deel te nemen aan de verkiezingen. Bij een land zonder stemplicht lijkt me dat al wat onduidelijker en zal je (natte vingerwerk) 3/4 of meer moeten overtuigen om niet te gaan kiezen. Bij de verkiezingen van het EP in 2004 kwam bv. maar 40% van de kiezers stemmen in Nederland. Dat heeft de EU al een enorm stukje legitimiteit doen verliezen in Nederland en dat werd destijds ook zo ervaren. Wat als in 2009 maar een kwart van de Nederlanders zou gaan stemmen? 2004 was alleszins een prelude op het afwijzen van de grondwet van de EU in 2005.
![]() |
#84 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door luc broes : 20 december 2006 om 20:39. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
sta me toe dat ik mij verdedig : Ik denk niet dat ik groepsvorming op basis van familiebanden en dergelijke minacht of ontken, maar ik vind wel dat dat geen erg geschikte basis is voor een geëvolueerde politieke organisatie als een 'referendum-republiek', die er alle baat bij heeft dat er zo 'rationeel' mogelijk wordt omgegaan met de vele praktische problemen die een samenleving met zich meebrengt. Als het gaat over het kiezen van een levenspartner, of het aanknopen van vriendschapsbanden, dan zie ik niet goed in waarom en op basis waarvan ik me daarmee zou moeten gaan moeien. Ik geef wel toe dat ik het leuker zou vinden mochten er wat meer 'allochtonen' met een 'autochtone' partner optrekken, en omgekeerd, maar zoiets laat zich ook niet dwingen, hé. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#87 | |
|
![]() Citaat:
Wat jij (en ik) leuk vinden mogen we natuurlijk niet opleggen aan anderen. Anderzijds spreken de feiten voor zichzelf. Als democraat dokteren we dus beter geen systeem uit dat flagrant in strijd is met wat de meesten 'uit emotionele' of andere gronden verkiezen. **Mag ik er nog aan toevoegen dat het zeer rationeel is om bij het ordenen van een samenleving rekening te houden met ALLE factoren en zeker met (zeer) belangrijke, ook al zijn het 'emotionele'. Laatst gewijzigd door luc broes : 20 december 2006 om 21:45. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik zal mijn best doen !
![]() Wat ik denk : 'emotionele' politiek : dat is iets voor tribale samenlevingen, koninkrijken, natie-staten, ... en andere 'natuurlijke' entiteiten. Niet noodzakelijk onverenigbaar met democratie, maar nogal vaak verkiest men het zonder te doen. 'rationele' politiek : dat is iets voor meer-volkeren-staten, statenbonden, ... en andere 'artificiële' entiteiten. Niet noodzakelijk onverenigbaar met dictatuur, dat geef ik toe, maar deze entiteiten blijken in dat geval toch geen lang leven beschoren. Als ik moet kiezen, dan kies ik voor een 'artificiële' en 'rationele' politieke entiteit, die een minimum aan macht toebedeeld krijgt, net genoeg om te kunnen functioneren in het belang van iedereen die er toe behoort. Een 'natuurlijke' en 'emotionele' politieke entiteit staat - paradoxaal genoeg - te veel in functie van zichzelf en ontsnapt volgens mij derhalve al te gemakkelijk aan controle door de individuele leden. Ik wou dat ik wat meer van politieke theorie afwist, dan kon ik je dat allemaal nog veel beter uitleggen. Ik hoop alleszins dat ik voldoende duidelijk ben. |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar 'rekening houden met' betekent nog steeds niet hetzelfde als 'toegeven aan', hé ? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
|
![]() Citaat:
Is er iets blijven kleven dat je irriteert misschien?
![]() |
![]() |
#91 | |
|
![]() Citaat:
Dus als ik het goed begrijp dan mag het van jou nu toch een beetje wel. Dat zou dus vooruitgang zijn. 'toegeven aan' is inderdaad niet hetzelfde. Men mag niet 'toegeven aan' het volk als het iets wil wat de hogepriesters niet lusten. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een 'gemeen' voorbeeld : 't is niet omdat 'het volk' vindt dat de 'negro' moet worden gelyncht en wel nu onmiddellijk omdat de 'negro' het aandurfde te glimlachen naar een blank meisje, dat 'het volk' zijn zin moet krijgen, of wel ??? Bij het creëren van een samenleving geef ik de voorkeur aan een 'koude', 'artificiële', 'rationele' entiteit zoals de "Confoederatio Helvetica" boven een 'warme', 'natuurlijke', 'emotionele' als het Japanse Keizerrijk. Voor zover ik te kiezen heb, natuurlijk. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | ||
|
![]() Citaat:
De politiek zal nooit een splitsing goedkeuren Bij beide stellingen heb je dezelfde boosdoener, je moet voor beide hetzelfde probleem aanpakken, in andere woorden, iemand die beweerd dat een referendum er nooit zal komen kan evengoed zeggen dat er nooit een onafhankelijk Vlaanderen zal komen, aangezien het probleem op identiek dezelfde plaats zit.
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | ||
|
![]() Citaat:
Stephen F. Roberts: "...I contend that we are both atheists. I just believe in one fewer god than you do. When you understand why you dismiss all the other possible gods, you will understand why I dismiss yours."
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En wat de helse klus aangaat : het ziet er naar uit, hé. Vandaar dat ik lid geworden ben (maar m'n lidgeld nog moet betalen ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | ||
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door luc broes : 20 december 2006 om 23:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | ||||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() ![]() Citaat:
Soit, het voorbeeld dat je aangeeft is zeer bekend, maar volgens mij geen argument tegen democratie. Democratie betekent niet dat wat de meerderheid van de bevolking (nogmaals, spreken over 'het volk' is zeer verwarrend; als je twee referenda op één dag hebt, en bij het ene referendum behoor je bij de meerderheid, bij het andere niet, ben je dan deel van 'het volk'?) wil of vindt of denkt altijd juist of goed is, verre van. Mensen moeten zoveel mogelijk zichzelf een oordeel vormen over wat goed of slecht is, en het argument 'omdat de meerderheid zo denkt' is een slecht argument. Democratie betekent wél dat wat de meerderheid van de bevolkiing tot wet wil maken, ook wet zal worden. Daar is dus een fundamenteel onderscheid tussen 'moraal' en 'wet'. Democratie gaat over de wet, individuen beslissen over goed en kwaad. Dus over je voorbeeld; een lynchpartij tegenhouden is géén ondemocratische handeling ![]() Citaat:
![]() |
||||
![]() |
![]() |