Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 december 2006, 16:36   #81
ossaert
Minister-President

ossaert's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Ik geloof dat ik aardig thuisben in 'Belgische toestanden' maar sommige dingen zijn voor mij nog steeds moeilijk te begrijpen. En met mij, denk ik, vele nederlanders.
Zoals:

Dit begrijp ik nog steeds niet. Praktisch gezien was federalisme natuurlijk een oplossing. Maar principieel? Hoe hebben vlamingen hier ooit mee kunnen instemmen? Sterker nog: Hoe hebben vlamingen dit ooit kunnen bedenken? Was dat het gevolg van een vlaams minderwaardigheidscomplex? Of overgave op voorhand?150 jaar unitair bewind en op het moment dat je getalsmatig een meerderheid kunt verwezenlijken haak je af. Dan lijkt het erop dat je niet w�*lt emanciperen. Zo zijn er meer belgische democratische reflexen die vanuit het noorden met verbazing worden bekeken. Niet, omdat zo'n oplossing niet mogelijk zou zijn maar omdat iedereen het vanzelfsprekend lijkt te vinden.
Het federalisme is min of meer door de Franstaligen naar voor geschoven uit angst overheerst te worden door de Vlaamse meerderheid. In vele gevallen wilden de Vlamingen om verschillende redenen genoegen nemen met een envoudiger of minimalistischer standpunt, maar werd dat door de Franstaligen afgeschoten. Een voorbeeld daarvan is de eentaligheid van de gewesten: Vlaamse politici hadden toen de tweetaligheid van het gehele grondgebied voorgesteld, maar dat wilde niemand aan Franstalige kant, waarop na enige onderhandelingen (met het voorstel enkel Vlaanderen tweetalig te maken) naderhand de eentaligheid van de gewesten de logische uitkomst was. Als je in één land wil (blijven) samenleven, moet het werkbaar blijven. Een unitaire staat waar de Vlamingen de dienst uitmaken is netzomin aanvaardbaar als de unitaire staat waar de Franstaligen de plak zwaaiden. Het zou bovendien ook pervers zijn om je zelf te gaan bezondigen aan datgene wat jou zolang is aangedaan. Federalisme is daar de enige mogelijke uitweg: of je creëert onnodige spanningen die het land onwerkbaar maken (cf. het koninkrijk Joegoslavië), of je schendt het gelijkheidsprincipe (door allerhande privileges aan de Franstaligen toe te kennen om minorisering te voorkomen).
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
ossaert is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2006, 16:41   #82
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Ik ben ook goed geïnformeerd. Het lijkt wel alsof ik alleen afgewimpeld wordt omdat ik taboes doorbreek.
Je doorbreekt helemaal geen taboes, maar geeft - nogmaals - er blijk van de subtiliteiten van de Belgische werkelijkheid niet te begrijpen. Voor een buitenstaander kan het inderdaad een relatief eenvoudig probleem lijken dat door taboes onopgelost blijft, maar van binnenuit is alles heel wat complexer. Dit is overigens niet als verwijt bedoeld: na ruim vijf jaar in Nederland moet ik ook erkennen dat ik niet alle regels en ongeschreven wetten van de Nederlandse politiek vat, ook al hou ik me lang niet afzijdig van de actualiteit.

Citaat:
Dat minderwaardigheidscomplex komt omdat de Vlaming niet bestaat. Enkel de Nederlandstalige Belg. Ik vind het woord Vlaming ook erg in de trant klinken van Hollander voor een willekeurige Nederlander.
De Vlaming heeft inderdaad soms last van een teveel aan bescheidenheid en mist het zelfbewustzijn van (onder meer) een Nederlander of een Fransman, dat is waar, maar dat is niet omdat hij niet zou bestaan. Sociologisch bestaat de Vlaming zeker, en hij is Waal noch Nederlander.

Citaat:
België moet natuurlijk wel een bananenrepubliek blijven hé, anders is het niet leuk meer.
Mochten we een republiek zijn, dan waren we toch al één stap in de goede richting...
Ik wil zeggen dat de mens Is, dat de mens Bestaat... welnu, laat hem zijn, laat hem bestaan! En dan zou het bestaan op zichzelf het enige einddoel zijn: de mens zou bestaan, en hij zou er alleen voor zorgen om te blijven bestaan in zo-groot-mate-mogelijk van relatief geluk en relatieve vrijheid. En dan zou het verkeerd zijn, misdadig, de mens zijn relatief geluk en relatieve vrijheid te doen opofferen voor een idee: voor god, de gemeenschap of de Staat.
Oud 18 december 2006, 16:44   #83
Conscience
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
De geschiedenisboeken. In Duitsland leefde voor het Duitse nationalisme trouwens een sterk anti-Frans sentiment, zeker nadat ze daar oorlog tussen hadden. Als gevolg hiervan werd het eigen volk verheerlijkt en u kent zelf de gevolgen.
Graag zou ik weten welke geschiedenisboeken, politieke geschiedenis lezen is een hobby en het interesseert me te weten wie dit schrijft. Het Duitse nationalisme uit het begin van de 20° eeuw wordt gezien als een uiting van interne dynamiek in een land dat pas 30 jaar verenigd was, en niet zoals u algemeen schijnt te stellen dat nationalisme per definitie voortkomt uit bange angstige volkeren.
Ik werk vaak in Turkije, en ik kan echt niet zeggen dat het nationalisme dat daar heerst een aanwijzing is van een bang angstig volk.
Conscience is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2006, 16:52   #84
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ossaert Bekijk bericht
Het federalisme is min of meer door de Franstaligen naar voor geschoven uit angst overheerst te worden door de Vlaamse meerderheid. In vele gevallen wilden de Vlamingen om verschillende redenen genoegen nemen met een envoudiger of minimalistischer standpunt, maar werd dat door de Franstaligen afgeschoten. Een voorbeeld daarvan is de eentaligheid van de gewesten: Vlaamse politici hadden toen de tweetaligheid van het gehele grondgebied voorgesteld, maar dat wilde niemand aan Franstalige kant, waarop na enige onderhandelingen (met het voorstel enkel Vlaanderen tweetalig te maken) naderhand de eentaligheid van de gewesten de logische uitkomst was. Als je in één land wil (blijven) samenleven, moet het werkbaar blijven. Een unitaire staat waar de Vlamingen de dienst uitmaken is netzomin aanvaardbaar als de unitaire staat waar de Franstaligen de plak zwaaiden. Het zou bovendien ook pervers zijn om je zelf te gaan bezondigen aan datgene wat jou zolang is aangedaan. Federalisme is daar de enige mogelijke uitweg: of je creëert onnodige spanningen die het land onwerkbaar maken (cf. het koninkrijk Joegoslavië), of je schendt het gelijkheidsprincipe (door allerhande privileges aan de Franstaligen toe te kennen om minorisering te voorkomen).
Ik begrijp de praktische oplossing van een federale staat om uit een impasse te komen wel. Maar dat is niet mijn punt. Het vlaamse voorstel tot tweetaligheid was volstrekt legitiem en redelijk en de meest democratische oplossing. Daarop had harder moeten worden ingezet maar betreft nog alleen de taal. De federale 'stem'verdeling is nog een andere zaak.

En waarom zou een unitaire staat waarin de vlamingen de meerderheid hebben niet werken? Zoals ik het zie hebben de vlamingen zich altijd volstrekt democratisch en bescheiden opgesteld. Dat zou dan toch ook zo zijn in een unitair België?
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2006, 17:01   #85
ossaert
Minister-President

Standaard

Citaat:
Ik begrijp de praktische oplossing van een federale staat om uit een impasse te komen wel. Maar dat is niet mijn punt. Het vlaamse voorstel tot tweetaligheid was volstrekt legitiem en redelijk en de meest democratische oplossing. Daarop had harder moeten worden ingezet maar betreft nog alleen de taal. De federale 'stem'verdeling is nog een andere zaak.
Je moet ook de omstandigheden waarin deze voorstellen gedaan worden bekijken. In die dagen - om het eens bijbels te stellen - lag het overwicht nog duidelijk aan Franstalige zijden, die zowel economisch, sociaal als politiek (binnen de unitaire partijen) duidelijk de touwtjes in handen hadden. De scheidslijnen liepen dus niet duidelijk Vlaams-Waals, maar wel doorheen de verschillende partijen. Dat de Vlamingen er toen niet in slaagden om hun maximalistische eisen door te drukken, is nu misschien als een nederlaag te beschouwen, maar volstrekt logisch als je de toenmalige situatie bekijkt. De Franstaligen wilden in se niets veranderen, maar zagen zich genoodzaakt toe te geven aan de aanhoudende Vlaamse eisen, die zowel vanuit de (wisselende) oppositie als binnen hun eigen partijen kwamen. Je zou misschien eens de biografie van (bijvoorbeeld) Camille Huysmans moeten lezen, die op dit ogenblik bij De Slegte in de ramsj ligt (in Den Haag toch), dan begrijp je snel hoe moeilijk de verhoudingen toen lagen.

Citaat:
En waarom zou een unitaire staat waarin de vlamingen de meerderheid hebben niet werken? Zoals ik het zie hebben de vlamingen zich altijd volstrekt democratisch en bescheiden opgesteld. Dat zou dan toch ook zo zijn in een unitair België?
Omdat de Franstaligen dat nooit zouden aanvaarden. Zeker, de Vlamingen zijn doorgaans redelijk, democratisch en al wat je wil, maar zo ziet men het niet bezuiden de taalgrens. De beruchte RTBf-uitzending laat duidelijk het Franstalige beeld van 'de Vlaming' zien, die enkel zit te wachten op onafhankelijkheid om alle Walen van de tram te schoppen, onmiddellijk zo strenge grenscontroles in te voeren dat alle vluchten naar Zaventem naar Luik moeten afgeleid worden, en om spontane zangfeesten met vendelgezwaai en tromgeroffel te organiseren. Zelfs al aanvaarden ze dat ze van de Vlamingen niets te vrezen hebben, dan nog zou België België niet meer zijn, want dat is in de eerste plaats 'hun' vaderland: zij zijn Belgen, wij - of al wie aan de francofonie twijfeld - zijn Vlamingen, om het eens pathetisch en kort door de bocht te stellen.
Oud 18 december 2006, 17:05   #86
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Dat zou dan betekenen dat de Vlamingen een systeem recupereren en een politiek voeren, die ze zélf decenia lang bekempt hebben.

Als de Vlamingen eerst beweren dat Vlamingen en Walen twee volkeren zijn, met eigen taal, cultuur en economie, is het nadien moeielijk om je als "goede Belg" te gaan gedragen en een unitair beleid te gaan voeren.
De Vlaamse beweging had kritiek op een aantal mistoestanden, en is die mistoestanden (terecht) gaan linken aan het systeem. Daarom dat de Vlaamse beweging meer voordeel zag in het bekampen van het (Belgisch) systeem, dan van de recuperatie ervan.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2006, 17:08   #87
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Conscience Bekijk bericht
Graag zou ik weten welke geschiedenisboeken, politieke geschiedenis lezen is een hobby en het interesseert me te weten wie dit schrijft. Het Duitse nationalisme uit het begin van de 20° eeuw wordt gezien als een uiting van interne dynamiek in een land dat pas 30 jaar verenigd was, en niet zoals u algemeen schijnt te stellen dat nationalisme per definitie voortkomt uit bange angstige volkeren.
Ik werk vaak in Turkije, en ik kan echt niet zeggen dat het nationalisme dat daar heerst een aanwijzing is van een bang angstig volk.
Het boek heet Sprekend Verleden. Als factoren voor nationalisme worden angst, onderdrukking en armoede aangegeven. In Duitsland was al in een vroeg stadium sprake van cultureel nationalisme. Schrijvers die haalde oude volksverhaaltjes weer terug e.d., en dat deed men dankzij het anti-Franse sentiment. Men wilde die eigenheid weer terug. Na loop van tijd werd dat nationalisme zo erg dat men het eigen volk begon te verheerlijken en men een Duitse eenheid nastreefde, een eenheid die alle andere landen zou overtreffen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2006, 17:11   #88
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het boek heet Sprekend Verleden.
U baseert zich op één enkel boekje. Nu begint het duidelijk te worden....
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Oud 18 december 2006, 17:16   #89
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Je doorbreekt helemaal geen taboes, maar geeft - nogmaals - er blijk van de subtiliteiten van de Belgische werkelijkheid niet te begrijpen. Voor een buitenstaander kan het inderdaad een relatief eenvoudig probleem lijken dat door taboes onopgelost blijft, maar van binnenuit is alles heel wat complexer. Dit is overigens niet als verwijt bedoeld: na ruim vijf jaar in Nederland moet ik ook erkennen dat ik niet alle regels en ongeschreven wetten van de Nederlandse politiek vat, ook al hou ik me lang niet afzijdig van de actualiteit.
Ik denk dat in ieder geval kan stellen dat ik veel meer weet van België dan de gemiddelde Nederlander. Ik ben ook erg geïnteresseerd in geschiedenis en volg de situatie in België op de voet. Ik probeer eerlijk waar zo objectief mogelijk te oordelen met de informatie die ik heb vergaard. U kunt het niet met me eens zijn, maar als mijn informatie fout is, zegt u dan alstublieft welke informatie er fout is. Ik heb namelijk mezelf een maand beziggehouden met de vraag hoe nationalisme ontstaat en wat de gevolgen ervan zijn.

Citaat:
De Vlaming heeft inderdaad soms last van een teveel aan bescheidenheid en mist het zelfbewustzijn van (onder meer) een Nederlander of een Fransman, dat is waar, maar dat is niet omdat hij niet zou bestaan. Sociologisch bestaat de Vlaming zeker, en hij is Waal noch Nederlander.
Sorry dat ik hier weer tussen moet komen, maar hij gaat mij toch vooral om de benaming ''Vlaming'' (he dat rijmt!). Dat ligt bij mijzelf nogal gevoelig omdat ik niet graag Hollander genoemd wordt. Ik kan op basis van mijn gegevens zeggen dat de Nederlandstalige Belgen zich na de revolutie steeds meer als een blok gingen ontwikkelen, en dat blok heet nu Vlaanderen. Terwijl oorspronkelijk alleen maar Oost en West-Vlaanderen bestonden. Ik noem de Vlaming dus liever een Nederbelg.
Citaat:
Mochten we een republiek zijn, dan waren we toch al één stap in de goede richting...
Bea is OK hoor!
Oud 18 december 2006, 17:17   #90
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
U baseert zich op één enkel boekje. Nu begint het duidelijk te worden....
Dat boek is 500 bladzijden lang en wordt zelfs door docenten geschiedenis gebruikt om de werkelijkheid zo nauwkeurig mogelijk weer te geven.
Oud 18 december 2006, 17:23   #91
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Respect voor BUB en zo
Even tussendoor: Zie je nu dat Hans1 er weer eens tussenuit gepiept is, middenin de discussie? En dat terwijl hij toch hier ergens rondhangt?
Citaat:
Oud 18 december 2006, 17:30   #92
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Even tussendoor: Zie je nu dat Hans1 er weer eens tussenuit gepiept is, middenin de discussie? En dat terwijl hij toch hier ergens rondhangt?
Die is nu op een ander bericht aan het reageren. Maar ach, dat maakt me op zich niet zoveel uit. Er is volgens mij nog een enkeling die een antwoord van hem tegoed heeft. Maar als hij het kan, waarom richten wij dan geen partij op? De NPP, de Nederlandse politics.be-partij.
Wordt een compromis tussen wat alle Heel-Nederlandse Nederlanders op dit forum willen.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 18 december 2006 om 17:31.
Oud 18 december 2006, 17:33   #93
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Die is nu op een ander bericht aan het reageren. Maar ach, dat maakt me op zich niet zoveel uit. Er is volgens mij nog een enkeling die een antwoord van hem tegoed heeft. Maar als hij het kan, waarom richten wij dan geen partij op? De NPP, de Nederlandse politics.be-partij.
Er is wel een algeheel 'gevoelen' om te komen tot een soort "Heel- of Groot-Nederlandse' vereniging met de hier aanwezige vlamingen en nederlanders. Er zou al een forumbijeenkomst komen onder die noemer...
Oud 18 december 2006, 17:38   #94
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er is wel een algeheel 'gevoelen' om te komen tot een soort "Heel- of Groot-Nederlandse' vereniging met de hier aanwezige vlamingen en nederlanders. Er zou al een forumbijeenkomst komen onder die noemer...
We zouden ook kunnen beginnen met een denk-tank.
Oud 18 december 2006, 17:38   #95
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Zeg Ossaert, deze Nederlander begint de Belgische situatie te begrijpen en jij doet nu alsof hij er niets van kent. Soms heb je juist een afstandelijke en simpele blik nodig om zaken beter te begrijpen en oplossingen te vinden. Ik, als geboren en getogen Belg, geef hem alvast gelijk in de meeste van zijn bedenkingen.

Flaminganten en wallinganten maken onze situatie veel te complex. Dat is nergens goed voor tenzij voor hun eigen minderheid en dan nog (want ze zijn niet content).
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2006, 17:53   #96
Chilles
Partijlid

Chilles's schermafbeelding

Standaard

Het is niet omdat hij zich achter jouw inzichten schaart, hij er verstand van heeft. Integendeel.
Chilles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2006, 17:55   #97
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chilles Bekijk bericht
Het is niet omdat hij zich achter jouw inzichten schaart, hij er verstand van heeft. Integendeel.
Leest u mijn openingspost nog maar eens, dan kunt u zien dat ik het op sommige fronten niet eens ben met de BUB.
Oud 18 december 2006, 17:58   #98
Chilles
Partijlid

Chilles's schermafbeelding

Standaard

Ik heb uw openingspost gelezen. Ik doelde meer op Hans dan op u.
Chilles is offline   Met citaat antwoorden
Oud 18 december 2006, 18:03   #99
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
maar als mijn informatie fout is, zegt u dan alstublieft welke informatie er fout is.
Citaat:
Terwijl oorspronkelijk alleen maar Oost en West-Vlaanderen bestonden. Ik noem de Vlaming dus liever een Nederbelg.
DIT is dus totaal fout. En als dat in uw boek staat, zou ik uw turf van 500 blz'en voor één keer nuttig gebruiken en er de stoof mee aansteken.
Er heeft nooit een eenheid Oost- + West-Vlaanderen bestaan. De provincies zijn altijd een louter administratieve grens geweest (ingevoer door Napoleon), en heeft nooit enige culturele betekenis gehad.

Dit zegt u een Oost-Vlaming uit het Brabants dialectgebied.
Oud 18 december 2006, 18:23   #100
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Zeg Ossaert, deze Nederlander begint de Belgische situatie te begrijpen en jij doet nu alsof hij er niets van kent. Soms heb je juist een afstandelijke en simpele blik nodig om zaken beter te begrijpen en oplossingen te vinden. Ik, als geboren en getogen Belg, geef hem alvast gelijk in de meeste van zijn bedenkingen.

Flaminganten en wallinganten maken onze situatie veel te complex. Dat is nergens goed voor tenzij voor hun eigen minderheid en dan nog (want ze zijn niet content).
Gaat u nog ergens in op de kritiek op uw partij? Of houdt u het weer even voor gezien?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be