Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 1 januari 2007, 14:12   #81
van Maerlant
Perm. Vertegenwoordiger VN

van Maerlant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Phew, wat een signature, VM! Eens zien hoelang de mods dit gaan toelaten...
Pfff, ja, met de oude lay-out was enkel de bovenste banner zichtbaar. Zo kon ik snel van banner verwisselen. Ik heb de anderen nu verwijderd.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
van Maerlant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2007, 14:15   #82
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Geachte van Maerlant en NVA-er,
Ik heb er begrip voor dat je na BHV en JMDD een beetje in ademnood zit. Maar schelden brengt je geen soelaas!
Het VB stelt voor dat de Brusselaars vrij kiezen over hun toekomst, en garandeert een tweetalig Brussel. je hebt dus geen poot om op te staan.
Excuseer? Ik had het wel tegen Everytime, hoor. Zijn partij, het FDF, is nu éénmaal een fascistenpartij.

Ikzelf heb hoegenaamd niets tegen het Vlaams Belang. Op het feit dat ze sociaal-economisch links zijn na, natuurlijk. Ik ga ze zeker nooit 'fascist' noemen, aangezien ze dat mijns inziens niet zijn.
Love yourself. You have to love yourself. If we don't love ourselves, how can we love others? And when we know what we are, then we can find the truth about others, see what they are, the truth about them. And you know what the truth is, the truth about them, about you, about me. Do you? The truth is we are all perfect. Just as we are.

It’s the one place on earth that Heaven has kissed with melody, mirth and meadow and mist.
Oud 1 januari 2007, 14:36   #83
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door van Maerlant Bekijk bericht
2. Brussel kiest voor de EU. De stad wordt een district van Europa, en er zal bijgevolg veel geld in geïnvesteerd worden. Het zou immers de showcase van Europa zijn.
Volgens mij, ga je hierop de mist in. Het zal de EU-ambtenaren een worst wezen of ze nou in Brussel of in Straatsburg of nog ergens zitten, zolang hun comfortabele werk- en leefomstandigheden gewaarborgd worden. Brussel als verantwoordelijkheid van de EU is een, nee - veel - zorgen extra. Ze moeten wel gek zijn om deze zorgen vrijwillig op hun schouders te nemen. Brussel als een florerende stadsstaat en tegelijk de hoofdstad van de EU is een hersenschim.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2007, 15:21   #84
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Excuseer? Ik had het wel tegen Everytime, hoor. Zijn partij, het FDF, is nu éénmaal een fascistenpartij.

Ikzelf heb hoegenaamd niets tegen het Vlaams Belang. Op het feit dat ze sociaal-economisch links zijn na, natuurlijk. Ik ga ze zeker nooit 'fascist' noemen, aangezien ze dat mijns inziens niet zijn.
Dan zijn mijn vermoedens toch bevestigd.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2007, 15:38   #85
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Dan zijn mijn vermoedens toch bevestigd.
Allez, wat nu weer?

Oud 1 januari 2007, 15:43   #86
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Allez, wat nu weer?
Laat ik het zo stellen. De N-VA'ers op dit forum hebben dikwijls aangegeven dat ze helemaal losstaan van het Vlaams Belang. Nu, u beweert dat er slechts verschillen bestaan in economisch beleid, en dat u het voor de rest een goede partij vindt. Als u een partij die haat verspreidt, intolerantie predikt, en banden heeft met racistische organisatie vrijwel gelijkstelt aan uw eigen partij, dan begin ik sterk te twijfelen aan het onafhankelijke karakter van de N-VA.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2007, 15:49   #87
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Laat ik het zo stellen. De N-VA'ers op dit forum hebben dikwijls aangegeven dat ze helemaal losstaan van het Vlaams Belang. Nu, u beweert dat er slechts verschillen bestaan in economisch beleid, en dat u het voor de rest een goede partij vindt. Als u een partij die haat verspreidt, intolerantie predikt, en banden heeft met racistische organisatie vrijwel gelijkstelt aan uw eigen partij, dan begin ik sterk te twijfelen aan het onafhankelijke karakter van de N-VA.
1. Ja, één lid is natuurlijk de hele partij. Hoe liberaal bent u toch!

2. Ik zei dat ik niets had tegen het VB. Daarvan maakt u dat ik voor die partij ben. Prachtige logica! Ik ben ook tegen het communisme. Maakt me dat amerikaansgezind?

3. Tja, uw idiote reactie kan ik u niet kwalijk nemen. Als het eigen volk als zo enorm is geïndoctrineerd door het etablissement, dan is een derde partij dat uiteraard nog meer, aangezien die nul de botten kan nuanceren.

Nogmaals: DENK NA eer u post. Dan moet u zichzelf misschien niet de vraag stellen waarom u mijn respect niet krijgt.

Oud 1 januari 2007, 16:19   #88
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doki Bekijk bericht
De Vlaams Nationalisten zullen dat nooit toelaten, aangezien een groot deel onder hen Brussel als een Vlaamse stad beschouwen. Dit is vanuit historisch oogpunt een vreemde stelling, want Brussel heeft nooit tot Vlaanderen behoord behalve dan gedurende de kortstondige Vlaamse bezetting van Brussel ten tijde van de Brabantse successieoorlog. Ik zie dan ook geen enkele reden waarom Brussel bij Vlaanderen zou moeten worden ingelijfd.
Brussel is wel de hoofdstad van Vlaanderen. Wat Wallonië overigens niet gedaan heeft, want het heeft Namen als hoofdstad gekozen. En Brussel ligt nu eenmaal nog altijd midden in het Vlaamse Gewest en is altijd economisch verbonden geweest met de rest van Vlaams-Brabant, dat het hinterland van de stad vormt. Het is pas sedert de oprichting van het Brusselse Gewest in 1989 dat men de stad uit Vlaanderen heeft proberen te onttrekken. Dus de zaken niet omdraaien, aub. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de verfransing van Brussel, die al 176 jaar aan de gang is en de ENIGE reden vormde voor de oprichting van het derde Gewest en de onttrekking van Brussel aan Vlaanderen. En als we jouw feodale, middeleeuwse visie volgen (in de leer geweest bij Hans?), kan Leuven ook geen deel zijn van Vlaanderen, net zomin als Luik tot Wallonië kan behoren.

Citaat:
Aan de andere kant is het wel te begrijpen dat de Vlaamse beweging, die gegroeid is uit een reactie tegen de fnuiking van de Nederlandse taal en de Vlaamse cultuur door de franstaligen, een probleem ziet in een mogelijke uitbreiding van het Brussels Gewest. Uiteindelijk is die uitbreiding slechts een streefdoel voor een aantal franstaligen om eens en voor altijd het taalprobleem in de faciliteitengemeenten op te lossen in hun voordeel.
Daar ziet de Vlaamse beweging inderdaad, en met goede redenen, een probleem in. Want dacht jij nu echt dat de gebiedshonger van de Franstaligen zal gestild zijn mits het overhevelen van de faciliteitengemeenten naar Brussel, en dat het probleem dan voor 'eens en voor altijd' zal opgelost zijn? In 1963 waren er immers ook nog goedgelovige zielen die dachten dat het probleem voor 'eens en voor altijd' opgelost was, toen ze de taalgrens vastlegden en in zes randgemeenten van Brussel uitzonderlijke voorrechten aan de Franstaligen veleenden.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2007, 16:42   #89
luc broes

Standaard

Citaat:
Geachte mede-Nederlander, wat een onvriendelijke, onverdraagzame praat.
Kijk eens op onze webstek en zeg een heel duidelijk waarmee je niet akkoord gaat. En vooral: rustig blijven in dit nieuwe jaar!

genegen!

Laatst gewijzigd door luc broes : 1 januari 2007 om 16:43.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2007, 16:46   #90
luc broes

Standaard

Citaat:

Jammer voor het misverstand!
Havenbaas Bruno Valkeniers sociaal-economisch links?
Oud 1 januari 2007, 19:06   #91
van Maerlant

Standaard

Citaat:
Jammer voor het misverstand!
Havenbaas Bruno Valkeniers sociaal-economisch links?
Een man is geen partij. Ik heb het partijprogramma erop nagelezen, en ik kan allerminst zeggen dat de partij economisch rechts (en dus liberaal) is.

Oud 1 januari 2007, 19:09   #92
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Brussel is wel de hoofdstad van Vlaanderen. Wat Wallonië overigens niet gedaan heeft, want het heeft Namen als hoofdstad gekozen. En Brussel ligt nu eenmaal nog altijd midden in het Vlaamse Gewest en is altijd economisch verbonden geweest met de rest van Vlaams-Brabant, dat het hinterland van de stad vormt. Het is pas sedert de oprichting van het Brusselse Gewest in 1989 dat men de stad uit Vlaanderen heeft proberen te onttrekken. Dus de zaken niet omdraaien, aub. En dan heb ik het nog niet eens gehad over de verfransing van Brussel, die al 176 jaar aan de gang is en de ENIGE reden vormde voor de oprichting van het derde Gewest en de onttrekking van Brussel aan Vlaanderen. En als we jouw feodale, middeleeuwse visie volgen (in de leer geweest bij Hans?), kan Leuven ook geen deel zijn van Vlaanderen, net zomin als Luik tot Wallonië kan behoren.
Je vergeet dat Brussel ook nog de functie heeft van hoofdstad van de federale staat. In die zin was het een logische beslissing om van Brussel een derde gewest te maken. Brussel inlijven bij Vlaanderen zou hetzelfde geweest zijn als België splitsen.

Inderdaad, historisch gezien hoort ook Leuven niet bij Vlaanderen. Het is een beetje ironisch dat het eigenlijk door de franstaligen is dat het moderne "Vlaanderen" bestaat, aangezien zij hebben aangedrongen op de vorming van de gewesten. Zonder de franstaligen zouden er dus nu misschien geen Vlaams nationalisten zijn.

Het is opmerkelijk hoe vooral Vlaanderen zich grote zorgen maakt over de verfransing van Brussel. De Brusselaars zelf zitten daar niet zo mee, en hanteren gemoedelijk de twee landstalen door elkaar. Vlaanderen hoeft zich niet te profileren als de redder van de arme nederlandstalige brusselaars. Die nederlandstalige brusselaars kunnen zelf hun boontjes wel doppen en hun mannetje staan op taalvlak. Er wordt veel Frans gesproken in Brussel ja, maar er wonen dan ook veel franstalige inwijkelingen. Ik herinner je er even aan dat de originele nederlandstalige bewoners en masse de hoofdstad hebben verlaten na de 2de wereldoorlog, en die leegte is dan ingenomen door mensen die hoofdzakelijk Frans spreken (inclusief immigranten). Eigen schuld dikke bult, en nu dus niet komen bleiten.

Laatst gewijzigd door Doki : 1 januari 2007 om 19:10.
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2007, 20:59   #93
luc broes

Standaard

Citaat:
Een man is geen partij. Ik heb het partijprogramma erop nagelezen, en ik kan allerminst zeggen dat de partij economisch rechts (en dus liberaal) is.
Een Vlaamsnationale partij die naar onafhankelijkheid streeft moet alle krachten verenigen om dat doel te bereiken. Dat moet voorrang hebben op de rest. Eens onafhankelijk worden we een normaal land en gaat ieder zijn eigen weg zoals het hoort in een democratie.
Oud 1 januari 2007, 21:02   #94
luc broes

Standaard

Citaat:
Je vergeet dat Brussel ook nog de functie heeft van hoofdstad van de federale staat. In die zin was het een logische beslissing om van Brussel een derde gewest te maken. Brussel inlijven bij Vlaanderen zou hetzelfde geweest zijn als België splitsen. ....
Logischer zou wellicht zijn om Brussel 'stad' te laten beheren door de Brusselaars,
en Brussel 'hoofdstad' door de deelstaten.

Laatst gewijzigd door luc broes : 1 januari 2007 om 21:03.
Oud 1 januari 2007, 21:06   #95
luc broes

Standaard

Citaat:
Het is opmerkelijk hoe vooral Vlaanderen zich grote zorgen maakt over de verfransing van Brussel. De Brusselaars zelf zitten daar niet zo mee, en hanteren gemoedelijk de twee landstalen door elkaar.
Als dat zo is waarom zijn de Fr in de Vlaamse rand dan zo ongelukkig?
Oud 1 januari 2007, 21:16   #96
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als N-VAers steunen wij volmondig het Vlaams-Nationalistisch en separatistisch project van het VB.

Van racisme en haat houden wij ons echter ver af.

Wat is daar in hemelsnaam mis mee?
Als D66 over een bepaald onderwerp dezelfde mening heeft als de SP, wil dat dan zeggen dat D66 haar partij vrijwel gelijksteld aan de SP?

Vreemde logica
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2007, 21:18   #97
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Als dat zo is waarom zijn de Fr in de Vlaamse rand dan zo ongelukkig?
Goeie vraag....
Oud 1 januari 2007, 21:18   #98
lomeanor
Eur. Commissievoorzitter

lomeanor's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is opmerkelijk hoe vooral Vlaanderen zich grote zorgen maakt over de verfransing van Brussel. De Brusselaars zelf zitten daar niet zo mee, en hanteren gemoedelijk de twee landstalen door elkaar. Vlaanderen hoeft zich niet te profileren als de redder van de arme nederlandstalige brusselaars. Die nederlandstalige brusselaars kunnen zelf hun boontjes wel doppen en hun mannetje staan op taalvlak.

U woont blijkbaar héél ver van Brussel dat u er zo over denkt.
Het leven voor Nederlandstaligen in Brussel kan hard zijn, en er is vrijwel niemadn die 'gemoedelijk de twee talen door elkaar gebruikt.' Nederlandstaligen en franstaligen kunnen misschien wel buren zijn, maar ze leven in een andere wereld.

En in de rand is dat nog meer het geval!

"Gemoedelijk" is nu niet echt het woord dat ik zou gebruiken voor de verhoudingen tussen franstaligen en nederlandstaligen hier. "Koude oorlog" zou een beter woord zijn.

Laatst gewijzigd door lomeanor : 1 januari 2007 om 21:19.
lomeanor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2007, 21:29   #99
Doki
Parlementsvoorzitter

Doki's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Logischer zou wellicht zijn om Brussel 'stad' te laten beheren door de Brusselaars,
en Brussel 'hoofdstad' door de deelstaten.
Je kan verschillende constructies bedenken, maar de huidige was op dat moment wel de beste denk ik.
Doki is offline   Met citaat antwoorden
Oud 1 januari 2007, 21:32   #100
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Je kan verschillende constructies bedenken, maar de huidige was op dat moment wel de beste denk ik.
25% werkloosheid, nood aan miljarden euro's Vlaams én Waals geld, er niet in slagen patienten in de Brusselse ziekenhuizen in het Nederlands te woord te staan, een GEN dat een toonbeeld is van conflicten tussen de verschillende vervoermaatschappij'en, enz...
Mooie "beste constructie"...
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 06:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be