![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Een beetje zoals eerwraak dus. Dit gaat mij te ver omdat men ervan uitgaat dat er nooit een grijze zone is waarin het schuldaandeel van de betrokkenen minder duidelijk is. Zeker bij een gevoelige kwestie als verkrachting. Als je dan met vergelding werkt die als zeer onrechtvaardig wordt beschouwd door de andere partij, start je een eindeloze ketting van vetes op. Theoretisch principe dat mooi klinkt, maar dat in de praktijk wel eens heel andere gevolgen zou kunnen hebben.
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Een levenslang rijverbod zou dus nog een leven kapot maken? Het is maar een stuk blik!
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het is niet voor niets dat ge heel dikwijls hoort na het oppakken van criminelen dat men zegt "een bekende bij het gerecht".
![]() |
![]() |
#85 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Maak gratis u leven kapot, neem de trein of bus...
Laatst gewijzigd door illwill : 11 januari 2007 om 10:54. |
||
![]() |
![]() |
#86 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Uiteraard kunnen er afspraken rond gemaakt worden, maar toch lijkt het me niet opportuun om zoiets als een gevangenis over te laten aan privéinstanties, in plaats van aan de samenleving, zoals het hoort. In theorie klopt het dat gevangenen hun eigen kosten dragen, en daaruit vloeit die privatisering voort, maar er zijn talloze gevolgen verbonden aan die privatisering die volgens mij "blinde gerechtigheid" en "heropvoeden" en "mensen helpen ipv straffen" in de weg staan. En net dat is volgens mij de essentie van rechtspraak. Rechtspraak zoals jij die voorstelt, oog-om-oog, daar is niemand mee gebaat. Er zijn verschillende problemen hiermee: - Wie gaat bepalen wat afdoende is ? Oké, hij sloeg mij, jij mag terugslaan. Maar jij sloeg harder ? - Een verkrachter die op zijn beurt verkracht is, leert die het af ? Is die geholpen ? Is het slachtoffer nu 'minder verkracht' ? - Je kan tegen de doodstraf zijn omdat het systeem ook soms faalt. Al is het maar één keer, dan is er wel een onschuldige gestorven in jouw handen. (en moet die rechter dan op zijn beurt vermoord worden ? Wie spreekt dan nog doodstraffen uit ?) - Je kan ook tegen de doodstraf/oog-om-oogstraf zijn omdat je dan van de maatschappij een moordenaar maakt. Iemand die andere mensen iets afpakt. Wil je niet liever een maatschappij zijn die andere mensen iets bijbrengt ? Maar misschien ben ik weer een onverbeterlijke idealist... |
|
![]() |
![]() |
#87 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Trouwens: Het levenslang afpakken van het rijbewijs helpt ook niemand. De enige manier om die verkeersdoden weg te krijgen is het rijbewijs van iedereen afpakken. Dat gaat niet. Die man moet gestraft worden, om zijn fouten in te zien. We moeten ervoor zorgen dat hij nooit meer dronken achter het stuur kruipt. Dan heb je iets betekend voor de maatschappij. Laatst gewijzigd door Ozymandias : 11 januari 2007 om 10:58. |
|
![]() |
![]() |
#88 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#89 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
(Ah oui, pour échapper �* la précarité, vous savez...) Je me suis spécilalisé en liquidations de meurtriers qui ont été trop peu ou pas punis par les juges. Les familles insurgées peuvant 's adresser �* mon INBOX pour recevoir mes tarifs... Laatst gewijzigd door eno2 : 11 januari 2007 om 11:55. |
|
![]() |
![]() |
#90 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Nope, drankcontroles ed zijn de punten waarop je mensen de kans geeft om na te denken waar hij mee bezig is, na een dode...kans verstreken in mijn ogen. Je kan er nooit voor zorgen dat iemand niet dronken of onder invloed van drugs achter het stuur gaat zitten. Het proberen is dus nutteloos.
![]() |
![]() |
#91 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Ik durf te betwijfelen of er een verhoogde kans is dat hij dronken achter het stuur kruipt, enkel omdat hij het al eens gedaan heeft en toen mensen heeft doodgereden. Ik zou zelfs kunnen aannemen dat die persoon een verlaagde kans heeft om het nog eens te doen, maar zover wil ik hier niet gaan. Jij gaat uit van het principe "eens een dief, altijd een dief", en daar ben ik het fundamenteel niet mee eens. Mensen kunnen iets doen wat niet past in een maatschappij, en moeten daarvoor bestraft worden. Maar in jouw ogen is elke straf levenslang, en dat is onrechtvaardig. Hier ga ik geen bijval mee oogsten, maar ik ga het toch zeggen: Als hij terug zou hervallen, dan heeft niet de persoon, maar de maatschappij gefaald. Gefaald in het heropvoeden en gefaald in het heropnemen in de maatschappij. |
||
![]() |
![]() |
#92 | ||
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Citaat:
Gisteren nog, was er een film op tv: The life of David Gale. Niet dat de film zo begeesterend was, maar daar werd gezegd dat Plato (geloof ik) opgepakt is geweest, en de doodstraf zou krijgen, maar dat hij onder de Atheense wet zelf een alternatieve straf mocht bedenken. Als de aanklager daarmee akkoord ging (die straf dus 'equivalent' vond), dan werd die alternatieve straf uitgevoerd... Een beetje een lang verhaal om te vragen of het zoiets is wat je bedoelt ? Dat vind ik een interessante stelling. Kan je dat even verduidelijken ? Volgens mij is het recht niet zo eenzijdig gebaseerd op één stelling, maar als je die toch zoekt, lijkt het mij kies om te stellen dat "De orde in de maatschappij hersteld moet worden" via rechtsspraak. Aan de ene kant kan/moet dat gebeuren via een vergoeding van de schade, en aan de andere kant via een heroepvoeding van het individu als deel van die maatschappij. |
||
![]() |
![]() |
#93 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Reciprociteit kan je wel juridisch gaan definiëren, maar proportionaliteit al veel moeilijker (ik dacht aan die rechter die iemand 1 jaar effectief gaf voor het doodschieten van 12 kippen).
![]() |
#94 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Vanmorgen wel nog een kleine bedenking gemaakt: het gevaar van de 'toeleveringseconomie' die bestaat rond private gevangenissen in Amerika. De toeleveringsbedrijfjes die er onstaan rond een gevangenis en die soms een belangrijke economische factor worden voor de regio waar die gevangenis gelegen is. Als het aantal gevangenen daalt, daalt het omzetcijfer van die bedrijven. Ik weet het niet hoor, maar kan dit geen (rechtstreekse of onrechtstreekse) weerslag krijgen op een evolutie naar een zo streng en zo langdurig mogelijke strafuitvoering, op den duur zelfs voor onbenullige misdrijven? Dat het beeld omtrent strafbepaling en -uitvoering volledig ondergeschikt raakt aan economische motieven?
![]() |
#95 | |||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Steel je iets dan staat er een straf op, doe je een gewapende overval dan staat daar een zwaardere straf op, doe je een overval met gijzeling bv, nog zwaarder, een dode...jackpot! Rijd je rond onder invloed, straf, rij je te hard...straf, rij je te hard en onder invloed...nog zwaardere straf, vluchtmisdrijf, nog zwaarder, rij je iemand dood terwijl je onder invloed bent...jackpot. De maastchappij heeft hier geen fluit mee te maken. Je kan anders wel alles van je afschuiven, wij hebben geen enkele verantwoordelijkheid volgens jou dus... ![]()
Laatst gewijzigd door illwill : 11 januari 2007 om 15:35. |
|||||
![]() |
![]() |
#96 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
IK betaal 6.570,00 euro per jaar aan Wallonië en dit al meer dan 20 jaar.... Dat is 131.400 euro in totaal....of in oude franken... 5.300.662 fr. HET IS STILAAN GENOEG GEWEEST! Als ik nog 20 jaar verder werk dan betaal ik nog eens 131.400 euro. In totaal zou dat dan 262.800 euro of 10.616.857 oude franken zijn. PEOPLE WHO WANT TO BAN HATE SPEECH, JUST HATE SPEECH. VRIJE MENINGSUITING !!! |
|
![]() |
![]() |
#97 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Een ongeval met doden is een ongeval.
Maar een ongeval met doden, waarvan de veroorzaker onder invloed is van welk middel dan ook is geen ongeval, maar moord met voorbedachte rade. Hetzelfde geld voor mensen zonder rijbewijs. Nooit gehad, of afgepakt... maakt niet veel uit, er is een reden waarom die persoon er geen meer heeft. dan toch achter het stuur kruipen is een DIKKE fout.
#98 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
Tuurlijk zijn die mensen in fout. Tuurlijk moet dat aangepakt worden. Maar lynchen door het volk, op voorhand schuldig verklaren, en een stigmatisering (schuldig of onschuldig) door de maatschappij, is niet de goede richting. |
|
![]() |
![]() |
#99 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Je weet als gebruiker van welk genotsmiddel dan ook dat je rijvaardigheid in het gedrang komt.
Dan nog in je wagen stappen is net hetzelfde als een HVT die met een jachtgeweer door 't stad zwaait. Het enige verschil is dat men de wagen niet herkent als wapen in de handen van een idioot.
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Het zou nogal wat worden indien het gewoon de schuld is van de maatschappij. Alcohol controles zijn dan niet meer nodig want indien je iemand aanhoud die teveel blaast...stuur de rekening maar door naar de staat wnat het is hun shuld. Ik rij en drink, t'is mijn schuld toch niet indien ik iemand omver rijd. LOl
![]() |