![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | ||
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#82 |
Burger
|
![]() De meeste van die problemen kunnen opgelost worden door afschaffen van de "particratie" in onze "democratie", alfabetische lijst waar iedereen voor kandidaten kiest ( die uiteindelijk tot meerdere partijen kunnen behoren, of onafhankelijk optreden...zoals bij ons in Ierland..)
Luke[/quote] Ik zou nu niet Ierland als voorbeeld willen stellen van een rustge democratie, en een goede stemwetgeving! :roll:[/quote] Ik wil toch het "iers" kiessysteem verdedigenen tegenover de "particratie" die hier hoogtij viert en tot de meest ondemocratische overloperijen en kartels aanleiding geeft. Als EU-burger heb ik "stemrecht" als resident van Ierland, hoewel niet verplicht heb ik steeds gebruik gemaakt van mijn recht.... Een voorbeeld hoe het stemsysteem werkt is de "eenheidskijst" van de kandidaten,alphabetisch wordt er bij loting beschikt over het letter waarmee men begint. Bij mijn eerste deelname( nu jaren geleden) vroeg ik raad aan mijn buurman, hoe te stemmen. Hij hield mij voor dat de boeren uit omgeving afgesproken hadden over het volgend stemgedrag: Er waren slechts 4 plaatsen , men werd verondersteld de kandidaten een volgnummer te geven, maar slechts vier kandidaten waren verkiesbaar in Noord-Tipperary. Als eerste stelde men voor een functionerend minister van de "Fine Gael"(=CVP), als tweede een kandidaat die de boerenbelangen verdedigde, maar uit de Fine Fail(=VLD), als derde nam men een gehandicapte die zeer goed brieven kon schrijven (behoorde tot Labour), als vierde kandidaat stelde men "the coming man" van de Fine Gael voor, een jonge man.. Hoeft het te verwonderen dat de Ieren ook het bindend "referendum" kennen? De verkiezingen in Ierland zijn een ernstige zaak, maar er is geen stemplicht, ruim de helft van de kiezers komt opdagen, de stemburelen zijn een ganse dag open.. De moeilijkheden in het Noorden worden sedert geruime tijd democratisch betracht zowel door Bertie Ahern als door Blair, als door Sin Feinn. Het is slechts Paisley en de zijnen die (hoewel ze oorspronkelijk Schotten waren, nu nog als Britten willen zijn ,die "baas" zijn in N-Ierland...) Luke |
![]() |
![]() |