![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Staatssecretaris
|
![]() Is er nu al iets concreet uit de bus gekomen? Waar en wanneer?
Voor mij zou Gent de beste locatie zijn, het beste voor iedereen is het geografische middelpunt van Groot Nederland (een leuk stuntje op de koop toe). |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Rotterdam op een zaterdagnamiddag is mijn voorstel. Een bruine kroeg niet te ver van het station. Indien interesse organiseer ik een stevige stadswandeling op voorhand. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() Laatst gewijzigd door Heftruck : 14 januari 2007 om 21:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Burger
|
![]() Citaat:
Ik zou een verregaande samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland geweldig vinden, maar voor de daarvoor nodige onafhankelijkheid van Vlaanderen zullen de Vlamingen dan wel eerst zelf moeten kiezen. Tot die tijd voel ik geenszins de behoefte mij in te mengen met staatkundige integriteit van een bevriende natie. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Het valt me overigens ook wel op dat er in korte tijd redelijk wat Nederlandse forumgangers zijn geregistreerd op dit forum (en blijkbaar vooral in communautaire). Volgens mij hebben onze Heel-Nederlandse vrienden een oproep gestuurd om hun visie hier mee te komen ondersteunen! ![]()
![]() |
![]() |
#86 |
|
![]() Sorry, maar dit vind ik belachelijk...
Alle grote revolutionairen aan de tafel, maar dan wel in de week anders moet ik me kaartje betalen van de trein. ![]() Voor mij is dat OK, maar als er met die ingesteldheid wordt verder gegaan, zie ik op die meeting niet veel gebeuren. Maar ik wil wel afkomen, liefst in maart wegens persoonlijke redenen...
![]() |
#87 |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Nee hoor, Kim, wij hebben genoeg aan de steun van Chirac en Sarkozy. Dat brengt heel wat meer cash in het laadje!
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En nee, ik zit er niet mee in om een treinticket richting Rotterdam te betalen, wat me waarschijnlijk best wel wat geld zal kosten...
![]() |
![]() |
#89 |
|
![]() Ik ben net Segolene Royal gaan opvrijen, dus wat de toekomst betreft, zitten we safe. Nu enkel nog onze vrienden van VB Le Pen laten aanpakken en dan komt de €€€€€ wel binnen, wie er ook wint...
![]() |
#90 | |
Burger
|
![]() Citaat:
![]() Ben overigens geen voorstander van Heel-Nederland. Heb al eerder aangegeven dat er mijns inziens onvoldoende potentieel is om op lange termijn met Walonië in tegenstelling tot Vlaanderen hetzelfde eenheidsgevoel te krijgen als nu binnen Nederland. Niet dat ik neerkijk op Walen zeer zeker niet, we zijn gewoon te anders, het is zo gezegd een brug te ver. Versterking van vormen van effectieve samenwerking binnen de Benelux vind ik wel een goed idee. Groot-Nederland vindt ik een verschikkelijke term, zou er zo snel mogelijk vanaf willen: 1 Het klinkt alsof het grijp grape Nederland haar grondgebied uitbreidt door Vlaanderen te annexeren. 2 Het klinkt TE nationalistisch 3 Het is disrespectvol naar de rol die Vlaanderen historisch gezien binnen de Nederlanden vervult heeft. Voor/tijdens het ontstaan van Nederland was Vlaanderen en Brabant meer dan alleen militair gezien het front. Vlaanderen en Brabant waren religieus, economisch, cultureel etc. de koplopers van de Nederlanden. Zelfs Willem van Oranje woonde lange tijd in Vlaanderen als ik me niet vergis. Ik zou het wel mooi vinden, maar als men het niet zou willen is dat jammer maar even goede vrienden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Staatssecretaris
|
![]() Dit is maar een werkterm, hoewel dat bij sommigen idd. gevoelig kan liggen. Je zou anders ook "de (Verenigde) Lage Landen" of "de (Verenigde) Nederlanden" kunnen gebruiken, maar die termen slaan op de hele Benelux, dus ook op Wallonie en Luxemburg. "Het (Europese) Nederlandstalige Staatsverband" is een neutraal werkterm en geeft een exact idee waar het om gaat, maar is wel erg lang. "Dietsland" is kort, maar voor velen emotioneel negatief beladen (of het terecht is is een ander verhaal, maar je kunt niet om het negatieve sentiment heen). Er lijkt gewoon niet zo veel naamkeus te bestaan. Ach ja, het gaat tenslotte toch maar om een werkbenaming.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() Stel je even voor dat een draak als "Europees Nederlandstalig Staatsverband (ENS)" 25 maal moet vermeld worden bij het punten geven op het Eurosongfestival.... Waarom niet gewoon Lage Landen, als roepnaam van het volledige "Confederatie der Lage Landen"? Kan in het Engels bovendien hetzelfde blijven als nu (The Netherlands). BTW: de Lage Landen zijn wel grotendeels, maar niet helemaal Nederlandstalig, en om die taal nu vast te bijtelen in de officiële benaming, dat lijkt me toch wel een beetje zelfcastratie... Laatst gewijzigd door baarle : 15 januari 2007 om 11:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | ||||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 15 januari 2007 om 12:09. |
||||
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Het zou niet slecht de naam "Confederatie der Lage Landen" alvast te bezetten, hij ademt namelijk zeer goed de juiste geest uit, en de confederatie open te laten voor nieuwe leden die later willen aansluiten. Laatst gewijzigd door baarle : 15 januari 2007 om 12:37. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
Problemen met de afgeleide woorden. Lagelander? Lagelandse? Lagelands (taal)?
![]() |
![]() |
#96 | ||
Staatssecretaris
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Minister-President
|
![]() Persoonlijk kies ik voor 'de Lage Landen'. Maar ik kan me ook zeer goed vinden bij 'de Nederlanden'.
![]() |
#99 | |
|
![]() Citaat:
Heh. De Lage Landen klinkt anders niet slecht. Maar dat gaat al meteen uit van een confederatie. ![]() Laatst gewijzigd door Heftruck : 15 januari 2007 om 13:36. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |