Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 14 januari 2007, 21:42   #81
Stef Leeuwenhart
Staatssecretaris

Stef Leeuwenhart's schermafbeelding

Standaard

Is er nu al iets concreet uit de bus gekomen? Waar en wanneer?
Voor mij zou Gent de beste locatie zijn, het beste voor iedereen is het geografische middelpunt van Groot Nederland (een leuk stuntje op de koop toe).
Stef Leeuwenhart is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 januari 2007, 21:48   #82
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Is dat zo ver weg, Ronse, of rijden de treinen zo langzaam?

Zoals ik aangaf dacht ik eerder aan een plaats in West-Brabant, maar als je inderdaad zo lang onderweg bent, is dat niet te doen (ik zou nog kunnen overnachten bij diezelfde familie).
Rotterdam lijkt me voor iedereen het makkelijkst te bereiken, met de auto zowel als met de trein.

Rotterdam op een zaterdagnamiddag is mijn voorstel. Een bruine kroeg niet te ver van het station. Indien interesse organiseer ik een stevige stadswandeling op voorhand.
Oud 14 januari 2007, 21:52   #83
Heftruck
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Indien interesse organiseer ik een stevige stadswandeling op voorhand.
Lunchpacket zelf meebrengen?

Laatst gewijzigd door Heftruck : 14 januari 2007 om 21:52.
Heftruck is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2007, 09:59   #84
kaap
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL
Of nog beter, een denktank om Nederland en België zo snel mogelijk om te vormen tot een confederatie der Nederlanden. De belangrijkste vraagstukken:
1) Hoe laten we België zo snel mogelijk barsten?
Ik vind dat een tamelijk bedenkelijke doelstelling. Is het correct om te pogen een (bevriende) natie te laten barsten als buitenlander als daartoe in die natie zelf al genoeg democratische mogelijkheden zijn? M.a.w. Als in België de democratische mogelijkheid bestaat om het te laten barsten, maar dat vooralsnog niet is gebeurt, ga je dan niet in tegen de wil van het volk door dat als buitenlander toch na te streven?

Ik zou een verregaande samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland geweldig vinden, maar voor de daarvoor nodige onafhankelijkheid van Vlaanderen zullen de Vlamingen dan wel eerst zelf moeten kiezen. Tot die tijd voel ik geenszins de behoefte mij in te mengen met staatkundige integriteit van een bevriende natie.
kaap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2007, 10:07   #85
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaap Bekijk bericht
Ik vind dat een tamelijk bedenkelijke doelstelling. Is het correct om te pogen een (bevriende) natie te laten barsten als buitenlander als daartoe in die natie zelf al genoeg democratische mogelijkheden zijn? M.a.w. Als in België de democratische mogelijkheid bestaat om het te laten barsten, maar dat vooralsnog niet is gebeurt, ga je dan niet in tegen de wil van het volk door dat als buitenlander toch na te streven?

Ik zou een verregaande samenwerking tussen Vlaanderen en Nederland geweldig vinden, maar voor de daarvoor nodige onafhankelijkheid van Vlaanderen zullen de Vlamingen dan wel eerst zelf moeten kiezen. Tot die tijd voel ik geenszins de behoefte mij in te mengen met staatkundige integriteit van een bevriende natie.
U zegt exact, hetzij met enige nuance , hoe ik erover denk.

Het valt me overigens ook wel op dat er in korte tijd redelijk wat Nederlandse forumgangers zijn geregistreerd op dit forum (en blijkbaar vooral in communautaire). Volgens mij hebben onze Heel-Nederlandse vrienden een oproep gestuurd om hun visie hier mee te komen ondersteunen!
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2007, 10:12   #86
Tantist

Stuur een bericht via MSN naar Tantist
Standaard

Sorry, maar dit vind ik belachelijk...

Alle grote revolutionairen aan de tafel, maar dan wel in de week anders moet ik me kaartje betalen van de trein.

Voor mij is dat OK, maar als er met die ingesteldheid wordt verder gegaan, zie ik op die meeting niet veel gebeuren. Maar ik wil wel afkomen, liefst in maart wegens persoonlijke redenen...
Oud 15 januari 2007, 10:27   #87
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Volgens mij hebben onze Heel-Nederlandse vrienden een oproep gestuurd om hun visie hier mee te komen ondersteunen!
Nee hoor, Kim, wij hebben genoeg aan de steun van Chirac en Sarkozy. Dat brengt heel wat meer cash in het laadje!
Oud 15 januari 2007, 10:29   #88
Kim
Secretaris-Generaal VN

Kim's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Kim Stuur een bericht via Skype™ naar Kim
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Sorry, maar dit vind ik belachelijk...

Alle grote revolutionairen aan de tafel, maar dan wel in de week anders moet ik me kaartje betalen van de trein.

Voor mij is dat OK, maar als er met die ingesteldheid wordt verder gegaan, zie ik op die meeting niet veel gebeuren. Maar ik wil wel afkomen, liefst in maart wegens persoonlijke redenen...
Maart zou ook beter passen in mijn agenda.

En nee, ik zit er niet mee in om een treinticket richting Rotterdam te betalen, wat me waarschijnlijk best wel wat geld zal kosten...
Kim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2007, 10:29   #89
Tantist

Standaard

Citaat:
Nee hoor, Kim, wij hebben genoeg aan de steun van Chirac en Sarkozy. Dat brengt heel wat meer cash in het laadje!
Ik ben net Segolene Royal gaan opvrijen, dus wat de toekomst betreft, zitten we safe. Nu enkel nog onze vrienden van VB Le Pen laten aanpakken en dan komt de €€€€€ wel binnen, wie er ook wint...
Oud 15 januari 2007, 11:07   #90
kaap
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Kim Bekijk bericht
Het valt me overigens ook wel op dat er in korte tijd redelijk wat Nederlandse forumgangers zijn geregistreerd op dit forum (en blijkbaar vooral in communautaire). Volgens mij hebben onze Heel-Nederlandse vrienden een oproep gestuurd om hun visie hier mee te komen ondersteunen!
Och, dan zou u (of je) voor de aardigheid eens een blik werpen op de registratie data (Soms is lezen/luisteren net zo nuttig als schrijven/spreken).

Ben overigens geen voorstander van Heel-Nederland. Heb al eerder aangegeven dat er mijns inziens onvoldoende potentieel is om op lange termijn met Walonië in tegenstelling tot Vlaanderen hetzelfde eenheidsgevoel te krijgen als nu binnen Nederland. Niet dat ik neerkijk op Walen zeer zeker niet, we zijn gewoon te anders, het is zo gezegd een brug te ver. Versterking van vormen van effectieve samenwerking binnen de Benelux vind ik wel een goed idee.

Groot-Nederland vindt ik een verschikkelijke term, zou er zo snel mogelijk vanaf willen:

1 Het klinkt alsof het grijp grape Nederland haar grondgebied uitbreidt door Vlaanderen te annexeren.

2 Het klinkt TE nationalistisch

3 Het is disrespectvol naar de rol die Vlaanderen historisch gezien binnen de Nederlanden vervult heeft.

Voor/tijdens het ontstaan van Nederland was Vlaanderen en Brabant meer dan alleen militair gezien het front. Vlaanderen en Brabant waren religieus, economisch, cultureel etc. de koplopers van de Nederlanden. Zelfs Willem van Oranje woonde lange tijd in Vlaanderen als ik me niet vergis. Ik zou het wel mooi vinden, maar als men het niet zou willen is dat jammer maar even goede vrienden.
kaap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2007, 11:42   #91
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Groot-Nederland vindt ik een verschikkelijke term, zou er zo snel mogelijk vanaf willen
Dit is maar een werkterm, hoewel dat bij sommigen idd. gevoelig kan liggen. Je zou anders ook "de (Verenigde) Lage Landen" of "de (Verenigde) Nederlanden" kunnen gebruiken, maar die termen slaan op de hele Benelux, dus ook op Wallonie en Luxemburg. "Het (Europese) Nederlandstalige Staatsverband" is een neutraal werkterm en geeft een exact idee waar het om gaat, maar is wel erg lang. "Dietsland" is kort, maar voor velen emotioneel negatief beladen (of het terecht is is een ander verhaal, maar je kunt niet om het negatieve sentiment heen). Er lijkt gewoon niet zo veel naamkeus te bestaan. Ach ja, het gaat tenslotte toch maar om een werkbenaming.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2007, 11:51   #92
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
"Het (Europese) Nederlandstalige Staatsverband" is een neutraal werkterm en geeft een exact idee waar het om gaat, maar is wel erg lang.
Zoiets als de Former Yugoslav Republic Of Macedonia (FYROM)?

Stel je even voor dat een draak als "Europees Nederlandstalig Staatsverband (ENS)" 25 maal moet vermeld worden bij het punten geven op het Eurosongfestival....

Waarom niet gewoon Lage Landen, als roepnaam van het volledige "Confederatie der Lage Landen"? Kan in het Engels bovendien hetzelfde blijven als nu (The Netherlands).

BTW: de Lage Landen zijn wel grotendeels, maar niet helemaal Nederlandstalig, en om die taal nu vast te bijtelen in de officiële benaming, dat lijkt me toch wel een beetje zelfcastratie...

Laatst gewijzigd door baarle : 15 januari 2007 om 11:52.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2007, 12:03   #93
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Zoiets als de Former Yugoslav Republic Of Macedonia (FYROM)?

Stel je even voor dat een draak als "Europees Nederlandstalig Staatsverband (ENS)" 25 maal moet vermeld worden bij het punten geven op het Eurosongfestival....
Ik heb daarom nog benadrukt dat het maar om een werkbenaming gaat en niet om de werkelijke naam voor het Nederlandstalige staatsverband. Ook heb ik er wel bij gezegd dat "Europees Nederlandstalig Staatsverband", hoewel exact, maar wel erg lang is. Ja ja, precies van het type FYROM, dus waarschijnlijk ook niet helemaal als een werknaam geslaagd.

Citaat:
Waarom niet gewoon Lage Landen, als roepnaam van het volledige "Confederatie der Lage Landen"?
Omdat deze naam op de hele Benelux slaat en is dus niet geschikt als het alleen om het Nederlandse taalgebied gaat.
Citaat:
Kan in het Engels bovendien hetzelfde blijven als nu (The Netherlands).
En "Belgique" in het Frans.
Citaat:
BTW: de Lage Landen zijn wel grotendeels, maar niet helemaal Nederlandstalig, en om die taal nu vast te bijtelen in de officiële benaming, dat lijkt me toch wel een beetje zelfcastratie...
Nogmaals, het gaat maar om de werknaamkeus. De werkterm "Groot-Nederland" schijnt voor sommigen bezwaarlijk te zijn. Zelf denk ik dat het in de praktijk gewoon bij de naam "Nederland" blijft wanneer het ENS een feit is.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 15 januari 2007 om 12:09.
Oud 15 januari 2007, 12:36   #94
baarle
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
Omdat deze naam op de hele Benelux slaat en is dus niet geschikt als het alleen om het Nederlandse taalgebied gaat.
"Nederland" slaat toch ook op een veel groter gebied als de huidige, gelijknamige staat?

Het zou niet slecht de naam "Confederatie der Lage Landen" alvast te bezetten, hij ademt namelijk zeer goed de juiste geest uit, en de confederatie open te laten voor nieuwe leden die later willen aansluiten.

Laatst gewijzigd door baarle : 15 januari 2007 om 12:37.
baarle is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 januari 2007, 12:44   #95
Tantist

Standaard

Citaat:
Och, dan zou u (of je) voor de aardigheid eens een blik werpen op de registratie data (Soms is lezen/luisteren net zo nuttig als schrijven/spreken).

Ben overigens geen voorstander van Heel-Nederland. Heb al eerder aangegeven dat er mijns inziens onvoldoende potentieel is om op lange termijn met Walonië in tegenstelling tot Vlaanderen hetzelfde eenheidsgevoel te krijgen als nu binnen Nederland. Niet dat ik neerkijk op Walen zeer zeker niet, we zijn gewoon te anders, het is zo gezegd een brug te ver. Versterking van vormen van effectieve samenwerking binnen de Benelux vind ik wel een goed idee.

Groot-Nederland vindt ik een verschikkelijke term, zou er zo snel mogelijk vanaf willen:

1 Het klinkt alsof het grijp grape Nederland haar grondgebied uitbreidt door Vlaanderen te annexeren.

2 Het klinkt TE nationalistisch
En wat met Groot-Brittannië?

Citaat:
3 Het is disrespectvol naar de rol die Vlaanderen historisch gezien binnen de Nederlanden vervult heeft.
Ik vind Lage Landen wel mooi hiervoor. Etymologisch is het krak hetzelfde, maar de link met de huidige staat Nederland is kleiner.

Problemen met de afgeleide woorden. Lagelander? Lagelandse? Lagelands (taal)?
Oud 15 januari 2007, 13:20   #96
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
"Nederland" slaat toch ook op een veel groter gebied als de huidige, gelijknamige staat?
Dat kan ook waar zijn, met het gevolg dat je telkens moet aanduiden over welke betekenis het gaat als je deze naam gebruikt. Erg omslachtig, vind je niet?

Citaat:
Het zou niet slecht de naam "Confederatie der Lage Landen" alvast te bezetten, hij ademt namelijk zeer goed de juiste geest uit, en de confederatie open te laten voor nieuwe leden die later willen aansluiten.
M.i. is het te vroeg om nu al de praktische naam voor de nieuwe staatseenheid te zoeken, voor wie zich niet in de naam "Nederland" kan vinden. Dit probleem lijkt mij nog niet aan de orde. Als werknaam lijkt "Confederatie der Lage Landen" me ook niet geschikt, want te lang. Groot-Nederland dan maar?
Oud 15 januari 2007, 13:26   #97
Heftruck

Standaard

Citaat:

Ik vind Lage Landen wel mooi hiervoor. Etymologisch is het krak hetzelfde, maar de link met de huidige staat Nederland is kleiner.

De Confederale Verenigde Belgische Nederlanden (CVBN), dan is iedereen content. (Behalve de Vlaams-nationalisten, haha! )
Oud 15 januari 2007, 13:29   #98
job
Minister-President

job's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Persoonlijk kies ik voor 'de Lage Landen'. Maar ik kan me ook zeer goed vinden bij 'de Nederlanden'.
Oud 15 januari 2007, 13:36   #99
Heftruck

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door job Bekijk bericht
Persoonlijk kies ik voor 'de Lage Landen'. Maar ik kan me ook zeer goed vinden bij 'de Nederlanden'.
"Hi, I'm from the Lowlands."

Heh.

De Lage Landen klinkt anders niet slecht. Maar dat gaat al meteen uit van een confederatie.

Laatst gewijzigd door Heftruck : 15 januari 2007 om 13:36.
Oud 15 januari 2007, 16:15   #100
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Op deze manier kijk ik daar niet tegenaan. Het plan dat ik voor me zie is als volgt: De provincies, zoals die nu bestaan, zullen de bevoegdheden die nu tot Vlaanderen en Wallonië behoren, overnemen. Omdat ik voor de Nederlanden een confederatie in gedachten heb, zullen de federale bevoegdheden steeds meer bij de provincies komen te liggen. Nederland handelt op dezelfde manier, alleen worden de unitaire bevoegdheden overgedragen aan de provincies. Als het aantal bevoegdheden van de provincies van Nederland en België op gelijk peil is gebracht, en de macht van beide blokken dusdanig is afgebouwd, kan men beginnen met het vormen van een confederale regering tussen de provincies van de voormalige landen Nederland en België. Natuurlijk, zoals u ook al zei, moeten de bevolkingsgroepen daar eerst zelf voor kiezen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 11:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be