Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Debatclub > Links
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Links Dit forum is voorbestemd voor een beperkte groep die wil discussieren rond linkse thema's.
Om deel te nemen aan de discussies moet u zich hier aanmelden.

Antwoord

Discussietools
Oud 26 januari 2007, 16:05   #81
Ambiorix
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Percalion Bekijk bericht
De binnenlandse concurrentie neemt toe omdat de inefficiënte ondernemingen terug kunnen toetreden tot de markt. De ondernemingen die duurder produceren dan de wereldmarkt dus; de ondernemingen die de handdoek in de ring gooiden omdat ze er niet in slaagden goedkoper te produceren dan de Chinezen.

Ik kan evengoed zeggen dat jij nogal geïndoctrineerd bent om te geloven dat vrijhandel niét goed is; daar schieten we niet veel mee op hé.

Maar bon, ik ga een bad gaan pakken. Mijzelf gaan wassen in onschuld.
Door de binnenlandse verscherping van de concurrentie kunnen wij het loonverschil overbruggen dat MNO's puur winnen door negatieve kostenbesparing (d.i. slecht voor ontwikkeling van buitenland, voor milieu, voor arbeidsontvoogding, etc ). Ik denk dat er in een positieve kostenbesparing veel mer toekomst zit, in het teken van duurzame economie: iets dat volgens mij een basis is voor de volgende Kondratiev golven (duurzaamheid en milieu als basisdoelstelling ipv als bijkomend na te streven doel).

maar bon, ik ga ik ook es verderdoen.

Laatst gewijzigd door Ambiorix : 26 januari 2007 om 16:06.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 16:12   #82
Thomas B.
Burger

Thomas B.'s schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ah... Je gaat eerst rustig afwachten tot de loonkloven weggewerkt zijn.

Wel ik moet zeggen, dat jullie globalisten (Verhofstadt en consoorten) daar druk werk van aan het maken zijn. Jullie open grenzen zorgen voor een nivelering van de lonen naar onder toe! Onze werknemers moeten dankzij de open grenzen van de libero-trotskisten concurreren met Poolse en Roemeense arbeiders!
ik heb hierboven al een paar keer duidelijk gezegd dat ik geen voorstander ben van de globalisatie politiek zoals die nu gevoerd word maar ik ben wel voor de globalisatie maar ze moet anders verlopen met een wereldwijde solidariteit.

over de loonkloven wil ik een nivelering naar boven zodat we niet hoeven te concurreren met de poolse of roemeense arbeiders maar we samen een sterk front kunnen bouwen tegen de alsmaar verdere afbraak van de sociale zekerheid en andere verworvenheden van de vakbonden. als we nu in belgie staken voelen ze het messchien een klein beetje in hun portomonee maar wat moesten er wereldwijde acties kunnen komen bv alle volkswagen fabrieken plat dan kan je pas druk uitoefen op het patronaat, nu laten ze gewoon de andere fabrieken iets harder werken en zo zijn de arbeiders er weer de dupe van.
Oud 26 januari 2007, 16:27   #83
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas B. Bekijk bericht
ik heb hierboven al een paar keer duidelijk gezegd dat ik geen voorstander ben van de globalisatie politiek zoals die nu gevoerd word maar ik ben wel voor de globalisatie maar ze moet anders verlopen met een wereldwijde solidariteit.

over de loonkloven wil ik een nivelering naar boven zodat we niet hoeven te concurreren met de poolse of roemeense arbeiders maar we samen een sterk front kunnen bouwen tegen de alsmaar verdere afbraak van de sociale zekerheid en andere verworvenheden van de vakbonden.
Stel. Ik ben een Bulgaarse werknemer die aan één euro per uur werkt. Ik krijg het voorstel om te gaan werken voor een Belgisch bedrijf tegen 5 euro per uur. De Belgische vakbonden zullen mij dan afraden om daar op in te gaan, omdat zoiets druk zet op de Belgische lonen.

Wel, ik zal denken: Den boom in met die Belgen!! Als ik mijn loon kan vervijfvoudigen, zal ik dat ook doen. Liever een job tegen 5€ per uur, dan geen job tegen 20€ per uur.

Je kan dit bedreuren, maar dat is de realiteit.

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Thomas B. Bekijk bericht
moesten er wereldwijde acties kunnen komen bv alle volkswagen fabrieken plat dan kan je pas druk uitoefen op het patronaat, nu laten ze gewoon de andere fabrieken iets harder werken en zo zijn de arbeiders er weer de dupe van.
De fabrieken van Volkswagen werken in een keten. Als er één fabriek stilvalt, kan dat voor problemen zorgen voor de bevoorrading in andere fabrieken, enz...

Dus liever een strijdbare Vlaamse vakbond, dan een Europese compromis-vakbond. Je kan je misschien eens afvragen waarom de Baskische vakbonden veel strijdvaardiger zijn dan de heel-Spaanse? Idem met de Corsicaanse en de heel-Franse?
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 16:44   #84
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ook.

Als de prijs op de wereldmarkt 10 euro per vierkante weetikveel is, en de prijs van de gemiddelde Vlaamse textielboer 12 euro, dan heeft de ondernemer die 14 euro vraagt een sterke neiging om de prijs tot 10 te laten zakken. Of te stoppen.

Als je de internationale concurrentie wegneemt, moet hij de prijs maar tot 12 laten zakken om competitief te zijn.

12 is meer dan 10.

Prijs stijgt, dus.
Ik geloof niet dat ze de eenvoudige economische grondslagen van Bastiat, gepopulariseerd door Hazlitt, hier al te goed willen kennen.
Oud 26 januari 2007, 16:49   #85
Percalion

Percalion's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Stel. Ik ben een Bulgaarse werknemer die aan één euro per uur werkt. Ik krijg het voorstel om te gaan werken voor een Belgisch bedrijf tegen 5 euro per uur. De Belgische vakbonden zullen mij dan afraden om daar op in te gaan, omdat zoiets druk zet op de Belgische lonen.

Wel, ik zal denken: Den boom in met die Belgen!! Als ik mijn loon kan vervijfvoudigen, zal ik dat ook doen. Liever een job tegen 5€ per uur, dan geen job tegen 20€ per uur.
Tof hé?

Maar goed, ik heb het al gezegd: ik vind dat Belgische werknemers gewoon solidair moeten zijn met hun Bulgaarse collega's.

Laatst gewijzigd door Percalion : 26 januari 2007 om 16:49.
Percalion is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 16:51   #86
Praetorian

Praetorian's schermafbeelding

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Stuur een bericht via MSN naar Praetorian
Standaard

Citaat:
Tof hé?

Maar goed, ik heb het al gezegd: ik vind dat Belgische werknemers gewoon solidair moeten zijn met hun Bulgaarse collega's.
Inderdaad, te samen hangen we de liberalen op. De enige manier om de uitbuiting te stoppen.
Oud 26 januari 2007, 16:53   #87
Praetorian

Locatie: Anti-liberalenstaat Ideologie: marxisme,Bolshevik-Leninism, Gramsci, Althusser, Badiou, Zizek, Sorel
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Ik geloof niet dat ze de eenvoudige economische grondslagen van Bastiat, gepopulariseerd door Hazlitt, hier al te goed willen kennen.
Het veronderstelt een a priori dat concurrentie voor iedereen positieve gevolgen heeft. Natuurlijk is dit ongelooflijke onzin, daarom zijn we dan ook marxisten, vermits de gevolgen niet terug te vinden zijn in realiteit.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 26 januari 2007 om 16:53.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 16:53   #88
Percalion

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Praetorian Bekijk bericht
Het veronderstelt een a priori dat concurrentie voor iedereen positieve gevolgen heeft. Natuurlijk is dit ongelooflijke onzin, daarom zijn we dan ook marxisten, vermits het niet terug te vinden is in realiteit.
Veronderstelt, veronderstelt. Toon eens w�*�*r precies dat een a priori is.
Oud 26 januari 2007, 16:55   #89
Praetorian

Standaard

Citaat:
Veronderstelt, veronderstelt. Toon eens w�*�*r precies dat een a priori is.
Waarom zou je anders het principe van de concurrentie verdedigen? Om mensen te kloten? Dan is het wel een zeer pervers gedoe met dat geneut over "vrijheid".
Oud 26 januari 2007, 17:00   #90
Percalion

Standaard

Citaat:
Waarom zou je anders het principe van de concurrentie verdedigen? Om mensen te kloten? Dan is het wel een zeer pervers gedoe met dat geneut over "vrijheid".
Neenee, nu de zaken niet verwarren hé. Je zei dat Bastiat a priori veronderstelt dat concurrentie goed is, en ik vroeg w�*�*r precies Bastiat dat geschreven heeft.

Dat hij dat concludeerde, daar twijfel ik niet aan.

Maar er is een verschil tussen een conclusie, en een vooronderstelling.
Oud 26 januari 2007, 17:01   #91
lombas
Secretaris-Generaal VN

lombas's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het veronderstelt een a priori dat concurrentie voor iedereen positieve gevolgen heeft. Natuurlijk is dit ongelooflijke onzin, daarom zijn we dan ook marxisten, vermits de gevolgen niet terug te vinden zijn in realiteit.
Waar veronderstelt het dat? Het laatste wat ik zeg, is dat de vrije markt en private eigendom armoede, lijden en liefdesperikelen zal oplossen.
Oud 26 januari 2007, 17:03   #92
Praetorian

Standaard

Citaat:
Neenee, nu de zaken niet verwarren hé. Je zei dat Bastiat a priori veronderstelt dat concurrentie goed is, en ik vroeg w�*�*r precies Bastiat dat geschreven heeft.

Dat hij dat concludeerde, daar twijfel ik niet aan.

Maar er is een verschil tussen een conclusie, en een vooronderstelling.
Zonder die a priori klopt geen enkele liberale theorie, dat is juist de reden waarom het waardeloos is als analysemodel. Of bastiat op blz. 1 van zijn werken had geschreven dat hij dit in gedachten hield, weet ik totaal niet. Ik spreek globaal over het liberalisme als economisch model.
Oud 26 januari 2007, 17:04   #93
Praetorian

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lombas Bekijk bericht
Waar veronderstelt het dat? Het laatste wat ik zeg, is dat de vrije markt en private eigendom armoede, lijden en liefdesperikelen zal oplossen.
Maar bv. Thomas Friedman wel. Maar die spuwen jullie dan weer uit voor god weet welke sektarische reden.
Oud 26 januari 2007, 17:40   #94
Percalion

Standaard

Citaat:
Zonder die a priori klopt geen enkele liberale theorie, dat is juist de reden waarom het waardeloos is als analysemodel. Of bastiat op blz. 1 van zijn werken had geschreven dat hij dit in gedachten hield, weet ik totaal niet. Ik spreek globaal over het liberalisme als economisch model.
Het is geen a priori. Het is een conclusie, gebaseerd op andere a priori's.

De Law of Comparative Advantage, of de "Law of Association" zoals Mises het noemt, is geen a priori, geen axioma; het is een conclusie.
Oud 26 januari 2007, 17:42   #95
Praetorian

Standaard

Citaat:
Het is geen a priori. Het is een conclusie, gebaseerd op andere a priori's.

De Law of Comparative Advantage, of de "Law of Association" zoals Mises het noemt, is geen a priori, geen axioma; het is een conclusie.
Comparative advantages is een a priori, ingesteld door Ricardo. Eentje die nog nergens is bewezen in handelsrelaties tussen naties.

Laatst gewijzigd door Praetorian : 26 januari 2007 om 17:43.
Praetorian is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 januari 2007, 17:45   #96
Percalion

Standaard

Citaat:
Maar bv. Thomas Friedman wel. Maar die spuwen jullie dan weer uit voor god weet welke sektarische reden.
Een beetje zoals de PVDA en de LSP en de KP en de CAP en de UAG en de SAP en de ...
Oud 26 januari 2007, 17:45   #97
Percalion

Standaard

Citaat:
Comparative advantages is een a priori, ingesteld door Ricardo. Eentje die nog nergens is bewezen in handelsrelaties tussen naties.
Fijn dat je hier meteen de hele Methodenstreit onder de mat veegt.
Oud 26 januari 2007, 17:46   #98
Percalion

Standaard

En als je met "nog nergens" bedoelt, "nog nergens waar wij marxisten gekeken hebben", dan zou dat nog wel kunnen kloppen. Een beetje.
Oud 26 januari 2007, 17:46   #99
Praetorian

Standaard

Citaat:
Fijn dat je hier meteen de hele Methodenstreit onder de mat veegt.
Ik kies Schumpeter als uitweg, ik denk niet dat je verbaasd bent.
Oud 26 januari 2007, 17:47   #100
Percalion

Standaard

Citaat:
Ik kies Schumpeter als uitweg, ik denk niet dat je verbaasd bent.
Zoals jij evenmin verbaasd zal zijn dat Lombas en ik Schumpeter "uitspuwen" om één of andere "sektarische" reden?

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:40.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be