![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Geert Lambert (Spirit) - 12 tot 18 februari Geert Lambert (Oostende, 28 februari 1967) is een Vlaams politicus en advocaat. Lambert werd na de verkiezingen van 2003 voorzitter van de spirit-fractie in de Kamer van Volksvertegenwoordigers. In oktober 2004 volgde hij Els Van Weert op als partijvoorzitter. Tegenwoordig zetelt hij in het bestuur van het Vlaams & Neutraal Ziekenfonds, de Vlaamse mutualiteit. |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In tegenstelling tot jou heb ik geen enkele Zwitser in mijn familiekring. Mijn gezond verstand zegt me echter dat in een land waar het Bindend Referendum op Volksinitiatief bestaat, dit democratische instrument bij uitstek voor de gewone burger, allang was afgeschaft door de burger zelf indien een meerderheid dezelfde mening was toegedaan als de Zwitser uit jouw kennissenkring.
#82 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() In tegenstelling tot wat jij een 'nutteloze opmerking' noemt is jouw 'nuancering' natuurlijk van het grootste belang....
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Om maar één voorbeeld te noemen: in de buurt van scholen zou er dan nog 50km per uur (of misschien zelfs 60) mogen gereden worden inplaats van 30.
![]() |
#85 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik heb een breedband verbinding maar dat is toch tergend traag hoor. Ik blijf er verder toch bij dat er heel wat academisch gezwets op julie website staat. Je gaat de bevolking inderdaad niet overtuigen met een kattebelletje van 5 woorden. Maar ook niet met een ellenlang artikel dat eigenlijk alleen maar dingen zegt die al honderd keer door iemand anders zijn gezegd. U kiest natuurlijk uw manier maar probeer de mensen dan niet wijs te maken dat je daarmee binnen duizend jaar de DD kan invoeren. Mijn website is vrij beperkt met slechts 3500 woorden, waarvan je er zelfs gerust een deel kan overslaan. Maar zelfs dat aantal is voor de meeste mensen te veel om te gaan lezen. 90% van mijn reacties hebben dan ook betrekking op zaken die al beantwoord zijn op mijn website. Het is voor de meeste mensen blijkbaar te veel moeite om die te lezen. En u zou ze nog uitgebreider willen? Ik geloof niet echt dat u voorstander bent van het BROV. Ik heb eerder de indruk dat u, net zoals Vivant indertijd (en ook nog enige andere politieke partijen), de indruk wilt wekken dat u er voorstander van bent. Als u echt voorstander zou zijn. waarom vind ik dan nergens een konkreet plan op uw website. Alles wat er opstaat is (sorry) blablablabla.
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Je hebt een punt als je bang bent voor de macht van de media. Vooral als deze niet meer uitsluitend de mening van de machthebbers aan bod (mogen) laten komen. Of omdat de befaamde nota van de VRT niet meer voldoende zou zijn om het beoogde doel te bereiken.... Je gaat er trouwens, net als Geert Lambert, Hans van de Cauter en andere verlichte geesten van uit dat het volk nog altijd alles gelooft wat het wordt voorgeschoteld door de vierde macht. Je bent er anderzijds blijkbaar niet zo zeker van dat partijbonzen zoals Slangen en Janssens niet �*lles even gemakkelijk verkocht krijgen als de reclamejongens van Royco, die pakjes instantbrol aanprijzen als 'soep op grootmoeders wijze'. Ik zal eens een draad in 'Politiek Binnenland' opstarten om na te gaan of die reclamevlieger idd zo gemakkelijk opgaat als jij denkt. Om na te gaan of het waar is dat de gewone burger idd zo gemakkelijk kan gemanipuleerd worden dat de huidige machthebbers en hun volgelingen ervan in hun broek doen. Ik zal het de vermoedelijke tegenstanders zelfs zeer gemakkelijk maken daar mijn vraag zal slaan op iets waarvan de argumenten pro ons al een paar decennialang werden ingelepeld door de machthebbers, de Belgische pers en de Staatsomroep. De vraag zal luiden: Wilt u, ja dan neen, dat het cordon sanitaire effectief wordt opgedoekt zodat het (racistische) Vlaams belang door de (democratische)politieke partijen niet langer kan worden uitgesloten van regeringsdeelname?
![]() |
#88 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Als het van Albert I had afgehangen was het stemrecht voor vrouwen in Belgique ook veel eerder ingevoerd en dat was de beslissing van één man.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 14 februari 2007 om 13:16. |
![]() |
![]() |
#89 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Onder deze voorwaarden wil ik liever niet gaan stemmen, gewoon tijdverlies. Maar op het ogenblik dat ik iets te vertellen krijg wil ik mijn stemrecht en zal er dan ook gebruik van maken.
![]() |
#90 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Persoonlijk stel ik bijna dagelijks tot mijn grote ergernis vast dat 'het stond in de gazet' en 'het was op VTM' voor veel mensen nog altijd autoriteitsargumenten zijn... |
|
![]() |
![]() |
#91 | ||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Natuurlijk staat niet iedereen altijd voor 100% achter dezelfde dingen, maar het is wel duidelijk dat de meerderheid van de Zwitsers, in tegenstelling tot deze uit jouw kennissenkring, achter hun systeem van DD blijven staan. Dat is pech voor jouw kenissen maar ook in wat hier de 'parlementaire democratie' wordt genoemd heeft de meerderheid het voor het zeggen. Zelfs als er via betwistbare regels, wetten, partijpolitieke afspraken, geheime voorakkoorden, koppeltechnieken, cordons, twee derde meerderheden in elke taalgroep, alarmbelprocedures enz... aan die meerderheden wordt geraakt.
Het Oosten: De kiezer heeft niet altijd gelijk. De kiezer heeft alleen gelijk als hij stemt zoals Het Oosten het zou willen. Laatst gewijzigd door Knuppel : 14 februari 2007 om 13:40. |
||
![]() |
![]() |
#92 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
#93 |
Banneling
|
![]() Ter nuance: ik denk dat het een groot deel van de Zwitsers geen zak kan schelen, en dat er nog een groter deel voorstander is 'gewoon omdat het zo is'.
Wat de boer niet kent, lust hij niet. Weet u wel. ![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Vaak is hij zo overtuigd van zijn ideetjes dat het hem moeilijk valt om er kritiek op te verdragen, en meent hij door iets vaak en nadrukkelijk te herhalen altijd tot het overtuigen te komen van de globaliteit zijner medeburgers ![]() Het geeft hem grote geloofwaardigheid: men zoekt bij hem geen verborgen agenda's, en die zijn er allicht niet eens. Maar indien hij ongelijk heeft gedraagt hij zich zoals een verongelijkt kind, dat geen opmerkingen verdraagt omdat hij vindt dat hij gelijk heeft PER SE. Democratie is een bootje dat schommelt. Het geeft zelden oplossingen die iedereen goed uitkomen. Respect voor minderheden is er een essentieel deel van, ook binnen de partijen, ook binnen de parlementen. Indien wetten gestemd worden zijn ze van nature onvolmaakt: ze benadelen de ene en helpen de andere. Het voortdurend verfijnen van de wetgeving is de taak van politici. Zodat een maximale welvaart en zo groot mogelijk welzijn voor iedereen steeds dichterbij komt. Een consensus, politiek gezien, in een wereld waarin blatende onrechtvaardigheid door de enen wordt gezien als aanvaardbaar en aangenaam, zelf onmisbaar en door andereren als verwerpelijk, valt niet te realiseren. Geert zoekt een consensus tussen vossen en kippen, naar mijn persoonlijke mening. Het oude Vlaamse gezegde: "Als de vos de passie preekt, boer let op uw kippen" is aan Geert voorbijgegaan. De hippie-achtige, Rousseau-achtige, Rawling achtige softe benaderingswijze is fout omdat ze niet aansluit bij de realiteit. Een politicus dient geen vos te zijn, zeker geen kip maar een boer: degene die hekken zet en vossen van bij de kippen weg haalt. Indien alle mensen van goede wil moesten zijn, dan kan niet alleen Geert, maar iedereen aan politiek gaan doen. Ik denk dat een groot realpoliticus aan geert is voorbijgegaan. Overigens is het een gast waar iedereen met plezier een pint mee kan pakken: aanbevolen! Laatst gewijzigd door ericferemans : 14 februari 2007 om 13:53. |
|
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik citeer: Het volksinitiatief werd in de Verenigde Staten op deelstaatniveau gebruikt om de kwestie van het vrouwenstemrecht te forceren, en pas wanneer dit gebeurd was, werd (in 1920) de federale grondwet van de Verenigde Staten in die zin aangepast (Cronin, 1989, p. 97)
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Uw Zwitserse toog-kennissen? Of projecteer je simpelweg jouw persoonlijke voorkeur voor autoritaire en elitocratische regimes op het hele Zwitserse volk?
![]() |
#97 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik heb niet enkel toogkennissen, weet je wel. Mijn voorkeur voor autoritaire regimes? HALLO??!! ![]() |
|
![]() |
![]() |
#98 | |
|
![]() Citaat:
En wat dacht je van: Bindend referendum voor afschaffing van de doodstraf: 55 % voor; drie maanden later: bijvoorbeeld zaak Dutroux: Bindend referendum voor invoering van de doodstraf: 54% voor; half jaar laten, gemoederen bedaard: Bindend referendum voor afschaffing van de doodstraf: 52% voor. Om te voorkomen dat je 'knipperlicht'-wetten krijgt en rechtsongelijkheid moet je toch bepaalde zekerheden en garanties inbouwen. Maar... zekerheden en garanties zijn al weer minder democratisch. |
|
![]() |
![]() |
#99 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Een niet bindend referendum dat van bovenaf word ingericht heeft niets, Ik herhaal NIETS, te maken met het BROV. Vergelijk het daar dan ook niet mee a.u.b. Knipperwetten (leuk gevonden) maar daar kan je maatregelen tegen nemen. Die wel moeten goedgekeurd worden door de bevolking. Maar dat gaat geen probleem zijn daar de meerderheid van de bevolking gegarandeerd tegen dit soort misbruik is. Er zitten in mijn voorstel al sugesties daarover.
![]() |
#100 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |