Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 19 februari 2007, 12:27   #81
Hertog van Gelre
Perm. Vertegenwoordiger VN

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Tantist Bekijk bericht
Tijdens de Tiendaagse Veldtocht ontmoette het Nederlandse leger pas het Franse in Boutersem in Vlaams-Brabant. In Pellenberg is dan een overeenkomst bereikt. Die intocht van Franse troepen was overigens illegaal, maar goed.

De bedoeling was eerder om gunstige onderhandelingsposities te veroveren dan om de opstand neer te slaan. Ik vind dat je Willem I dus wel vaandelvlucht kan verwijten, maar dat lijkt me een eindeloze discussie. Het is wel mijn basis voor mijn anti-oranje orangisme
Ik denk dat je hem te hard valt. Zuid-Nederland hoorde pas weer 15 jaar bij Noord-Nederland, en hij had al zoveel protesten vanuit het zuiden meegemaakt. Verder waren zijn handen gebonden door de grootmachten en was Nederland allang zelf geen grootmacht meer. Willem I heeft het in ieder geval nog geprobeerd, al was het veel te laat. Hij rekende teveel op zijn zoon die echter door de sluwe fransen de franse troon was beloofd.

Reden te meer om te veronderstellen dat België een frans opzetje was.

Het blijft echter inderdaad geen mooie episode in onze geschiedenis.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 12:50   #82
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
Het zal hoe dan ook via een autonome Vlaamse staat als tussenstap moeten gaan, vrees ik. Hoewel de gedachte aan een mogelijke splitsing van België hoe langer hoe minder een utopie lijkt, blijft het feit dat de meeste Vlamingen heden ten dage wellicht nog teveel behept zijn met 'anti-Ollander' sentimenten om een hereniging zelfs maar te overwegen. Daar zijn de geesten nog lang niét rijp voor.
Daarom dat het VB in zijn partijprogramma spreekt over 'samenwerking'.
Alles op zijn tijd.
Oud 19 februari 2007, 13:08   #83
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 1handclapping Bekijk bericht
Ik heb Van Hecke in het EP eens horen vertellen dat hij tegen elke federatie is
maw federaties, confederaties zijn voor hem uit den bozen - hij is resoluut voorstander van afzonderlijke onafhankelijke staten.
Het VB is niet voor (Belgisch) confederalisme omdat 'Europa' enkel onafhankelijke staten erkent. Als wij dus willen meebeslissen in 'Europa' kan dat enkel als onafhankelijke staat.
Dat is dus geenszins bedoeld tegen Nederland.
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 13:55   #84
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door amydal Bekijk bericht
wat lees ik hier:

mm, hoe zit dat? Ik had nog nooit gehoord dat "federatie met nederland" in het programma van het blok zat!

Maar wat is de reactie op het feit dat er niet meer geijverd zal worden naar een federatie met Nederland?
Dat 'feit' is dus gezwam op Wiki pedia. De ractie op dat gezwam zal zeker de moeite waard zijn.
En 'federatie met Nederland' is zo vaag dat het in deze context alle betekenis verliest.
Oud 19 februari 2007, 14:12   #85
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Beste Luc,

1/ Dat "romantisch-nationalistisch ideetje" sloeg overduidelijk niet op de Vlaamse republiek maar op een bepaald soort Heelnederlandisme. Herlees mijn reactie. Schreef je niet: 'Het Vlaamsnationalisme van het VB is in drie decennia van een romantisch heelnederlandisme gëevolueerd naar het aloude, op België gestoelde, klein-Vlaamse flamingantisme' ?

2/ Je antwoordt niet op mijn bezwaren, welk bezwaar?maar verwijt me eigenlijk alleen maar dat ik niet "in lijn" reageer. Sorry dat ik je ontgoochel, maar ik vind idd niet dat we moeten blijven stilstaan. Bedoel je daarmee dat ik wel wil blijven stilstaan?

3/ Ik ben nog niet zo lang politiek actief als jij, maar toch ook al een beetje lang, en ik heb in de loop der jaren mijn analyse bijgesteld in functie van wat ik rond me zie. En ik geloof idd niet meer dat een klein-Vlaamse republiek (vanwaar dat klein- ?)een oplossing kan bieden voor de problemen die België gecreëerd heeft en de reusachtige problemen die vanuit de wereld op ons afkomen. Ik denk dat enkel een sterke Nederlandse staat ons veiligheid kan bieden. De VB-tekst gaat toch in die richting. Of denk je dat het VB de komende kiesstrijd moet inzetten met als thema: aansluiting bij een sterke Nederlandse staat?

4/ Die VB-tekst blijft redeneren in de lijn die de Vlaamse Beweging al een halve eeuw volgt. Onjuist! Een zelfstandige Vlaamse staat is door het VB als doel gesteld. Een groot deel van de Vlaamse beweging is gevolgd. En niet alleen de traditionele Vl beweging, maar ook heel wat bedrijfsleiders en dit uit zuiver economische motieven. Zie het Manifest van De Warande. Hij is geschreven vanuit een angstreflex: angst voor identiteitsverlies als Vlaming (of als Nederlander?). Welnu, "Vlaming" is voor mij een subidentiteit. Wij zijn altijd Nederlanders geweest en zullen ons pas echt weer thuis voelen als alle misvorming die België in ons hoofd geplant heeft, genezen is. Incluis de idee van een aparte Zuid-Nederlandse, dit is in essentie Belgische identiteit. Beste Baarle daarover zijn we het toch eens!

5/ Ik wens niet meer vanuit angst te reageren (ik wel?), dat is het beste recept om een Vlaamse staat te laten mislukken. Wij moeten als burgers complexloos volwassen worden, zoals de burgers in onze buurlanden. Dat kunnen we alleen als we voluit kiezen voor de natuurlijke identiteit die we in ons hebben. We moeten geen eigen huis bouwen, we hebben er al een.
Nogmaals, daarover zijn we het toch allemaal eens!

6/ Ons probleem is geen kwestie van instellingen, bedoelje dat het Belgisch regime dat ons versmacht geen probleem is?maar een kwestie van mentaliteit. De slaaf in ons hoofd, of voor sommigen "het gekwetste kind" in hun ziel, zal altijd voor problemen zorgen, België of geen België. De hoofdtaak ligt wmb dan ook op het vlak van attitude ?????.

Laatst gewijzigd door luc broes : 19 februari 2007 om 14:24.
Oud 19 februari 2007, 17:35   #86
ilfalco
Minister-President

Standaard

Citaat:
Het zal hoe dan ook via een autonome Vlaamse staat als tussenstap moeten gaan, vrees ik. Hoewel de gedachte aan een mogelijke splitsing van België hoe langer hoe minder een utopie lijkt, blijft het feit dat de meeste Vlamingen heden ten dage wellicht nog teveel behept zijn met 'anti-Ollander' sentimenten om een hereniging zelfs maar te overwegen. Daar zijn de geesten nog lang niét rijp voor.
Het Vb spreekt in zijn programma inderdaad over nauwe samenwerking. trouwens zij die zeggen dat het VB niet populair is in nederland moeten maar eens kijken op de redactiemodule van bvb de telegraaf als er een bericht over het Vb verschijnt. Er zijn trouwens nogal wat nederlanders die lid zijn van eht VB.

het is niet omdat die paar linkse extremisten veel kabaal maken dat ze daarom ook met veel zijn. kogels, bakstenen ... dat zijnd e wapens van links.

De anti-nderlandse reflex bij veel vlamingen is aangeleerd en ebrust niet op rationele elementen. maar men zal wel eerst die reflex in een onafhankelijk vlaanderen moeten wegnemen voordat er verdere toenadering mogelijk is.

OOk weer typisch dat het tegenstanders van het Vb zijn die menen te mogen bepalen wat het Vb denkt en wat er in het Vb programma staat.

Laatst gewijzigd door ilfalco : 19 februari 2007 om 17:38.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 februari 2007, 18:33   #87
Hans1
Banneling

Hans1's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Waarom zou het Vlaams Belang een progressieve partij moeten worden? Als VB'er ben ik een gelukkig man dat we tenminste nog een ethisch conservatieve en Vlaamsgezinde partij hebben. Ik hoef helemaal geen progressief gedoe. Uit ervaring weet ik trouwens dat het heelnederlandisme weldegelijk nog bij de kaderleden leeft, alleen heeft men de nodige reserves ten aanzien van de daadwerkelijke uitvoering van dit idee. Daarom eerst een Vlaams staat nastreven. Dan zien we wel.
Ah zo, en u maar steeds verwijzen naar het meertalige, federale Zwitserland. Ik begrijp u toch niet, hoor.
Hans1 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 februari 2007, 04:20   #88
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
De anti-nderlandse reflex bij veel vlamingen is aangeleerd en ebrust niet op rationele elementen. maar men zal wel eerst die reflex in een onafhankelijk vlaanderen moeten wegnemen voordat er verdere toenadering mogelijk is.
Alles op zijn tijd ofte 'first things first'.
Oud 20 februari 2007, 09:13   #89
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hans1 Bekijk bericht
Ah zo, en u maar steeds verwijzen naar het meertalige, federale Zwitserland. Ik begrijp u toch niet, hoor.
Hans, wie zou er nu deze opmerking begrijpen?
Oud 21 februari 2007, 16:24   #90
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
De vraag is of we nog echt de keus gaan hebben.
Daar zeg je nu wel wat belangrijks. Het is ook belangrijk te bekijken op wat voor manier Vlaanderen onafhankelijk wordt. Als Vlaanderen met het Vlaams Belang in de meerderheid (bijvoorbeeld) de republiek sticht, dan zal dat in Europa en de wereld niet veel blije reacties opleveren, laat staan dat ze de staat erkennen.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 21 februari 2007, 16:30   #91
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Daar zeg je nu wel wat belangrijks. Het is ook belangrijk te bekijken op wat voor manier Vlaanderen onafhankelijk wordt. Als Vlaanderen met het Vlaams Belang in de meerderheid (bijvoorbeeld) de republiek sticht, dan zal dat in Europa en de wereld niet veel blije reacties opleveren, laat staan dat ze de staat erkennen.
Daar wil ik even iets over zeggen. Het is duidelijk dat de andere partijen niet willen meewerken aan een referendum. Een separatist kan dus politiek niets doen behalve stemmen op een separatistische partij, waardoor je eigenlijk de boel ontwricht (kijk even naar mijn vraag aan CD&V'er Roel Deseyn daarover: http://forum.politics.be/showthread.php?t=80200 , en dan moet je bedenken dat zijn partij in een kartel met NVA zit)

Ook moet je kijken naar de samenstelling van het Vlaams Parlement :
http://verkiezingen2004.belgium.be/n..._tab_etop.html

Toegegeven : Vlaams Blok/Belang is groot, maar nog steeds maar een kwart.
Ik denk dus niet dat Vlaams Belang de plak zal zwaaien voor altijd over Vlaanderen.
Integendeel, eens we zelf kunnen beslissen over veel zaken zal misschien de nood om op VB te stemmen juist afnemen.
Oud 21 februari 2007, 16:32   #92
1handclapping
Europees Commissaris

1handclapping's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Het VB is niet voor (Belgisch) confederalisme omdat 'Europa' enkel onafhankelijke staten erkent. Als wij dus willen meebeslissen in 'Europa' kan dat enkel als onafhankelijke staat.
Dat is dus geenszins bedoeld tegen Nederland.
Ik heb het begrepen als het tegen het deel uitmaken van "Vlaanderen"
in eender welke federale staat is of dat nu een "Heel-nederlandse" of een "Europese" federale staat is. Stellen dat de EU in wezen geen confederale bond is maar een associatie van onafhankelijke staten is een beunhazenspelletje : 80 % van onze regelgeving wordt op EU niveau beslist. Het populistisch anti-EU gedoe is er alleen ten gunste van de globalizerende kapitalisten, die liever zo weinig mogelijk democratische besluitvorming binnen Europa wensen.
Oud 16 januari 2008, 10:34   #93
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

ffkes oppompen
Oud 16 januari 2008, 11:08   #94
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hier ben ik het helemaal mee eens.
Oud 16 januari 2008, 11:13   #95
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Daar wil ik even iets over zeggen. Het is duidelijk dat de andere partijen niet willen meewerken aan een referendum. Een separatist kan dus politiek niets doen behalve stemmen op een separatistische partij, waardoor je eigenlijk de boel ontwricht (kijk even naar mijn vraag aan CD&V'er Roel Deseyn daarover: http://forum.politics.be/showthread.php?t=80200 , en dan moet je bedenken dat zijn partij in een kartel met NVA zit)

Ook moet je kijken naar de samenstelling van het Vlaams Parlement :
http://verkiezingen2004.belgium.be/n..._tab_etop.html

Toegegeven : Vlaams Blok/Belang is groot, maar nog steeds maar een kwart.
Ik denk dus niet dat Vlaams Belang de plak zal zwaaien voor altijd over Vlaanderen.
Integendeel, eens we zelf kunnen beslissen over veel zaken zal misschien de nood om op VB te stemmen juist afnemen.
Oud 16 januari 2008, 11:15   #96
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
ffkes oppompen

Goed zo!

Het was de moeite om het te lezen.
Oud 16 januari 2008, 11:16   #97
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En met dit ben ik het helemaal niét eens. Liberalist, kun je dit nog even verder staven met rationele argumenten? Als het VB op een democratische manier de meerderheid zou verwerven, waarom zou dit dan voor andere landen een beletsel vormen om Vlaanderen als onafhankelijke staat te erkennen?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2008, 11:23   #98
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En met dit ben ik het helemaal niét eens. Liberalist, kun je dit nog even verder staven met rationele argumenten? Als het VB op een democratische manier de meerderheid zou verwerven, waarom zou dit dan voor andere landen een beletsel vormen om Vlaanderen als onafhankelijke staat te erkennen?
Goeie vraag.

En nu maar hopen op een niet 'grappig' antwoord.
Oud 16 januari 2008, 11:40   #99
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Hetzelfde is het geval met een onafhankelijk Kosovo (tot nu toe heeft alleen Europa nog maar uitgesproken het te erkennen), een onafhankelijk Catalonië of Baskenland, de internationale gemeenschap is hierover vaak verdeeld. Overigens is in die internationale gemeenschap (echte) democratie helemaal geen gewoonte. Ik denk dat Frankrijk misschien nog wel flink gaat lopen stoken...
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 januari 2008, 12:29   #100
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Hetzelfde is het geval met een onafhankelijk Kosovo (tot nu toe heeft alleen Europa nog maar uitgesproken het te erkennen), een onafhankelijk Catalonië of Baskenland, de internationale gemeenschap is hierover vaak verdeeld. Overigens is in die internationale gemeenschap (echte) democratie helemaal geen gewoonte. Ik denk dat Frankrijk misschien nog wel flink gaat lopen stoken...
En waar is het VB nu ineens naartoe?
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:35.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be