Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 2 juni 2007, 18:25   #81
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Judokus Bekijk bericht
Het doet er niet toe of hij de Romeinse gemeente gesticht heeft. Hij is wel in Rome terechtgesteld geweest. Daarenboven stond Petrus aan het hoofd van dé Kerk, zoals Christus hem dat heeft toegewezen.
Dat had ik reeds begrepen. Maar historisch gezien bent u het met mij eens dat Petrus de kerk van Rome niet heeft gesticht. Dat mag ik dus aannemen.

Laatst gewijzigd door system : 2 juni 2007 om 18:26.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 18:27   #82
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Dat had ik reeds begrepen. Maar historisch gezien bent u het met mij eens dat Petrus de kerk van Rome niet heeft gesticht. Dat mag ik dus aannemen.
Dat weet ik eerlijk gezegd gewoonweg niet.
Oud 2 juni 2007, 18:29   #83
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dat weet ik eerlijk gezegd gewoonweg niet.
Niemand weet het voor 100% natuurlijk. Maar u sluit het dus niet uit.
Oud 2 juni 2007, 19:31   #84
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Niemand weet het voor 100% natuurlijk. Maar u sluit het dus niet uit.
Idd
Oud 2 juni 2007, 19:34   #85
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het doet er niet toe of hij de Romeinse gemeente gesticht heeft. Hij is wel in Rome terechtgesteld geweest. Daarenboven stond Petrus aan het hoofd van dé Kerk, zoals Christus hem dat heeft toegewezen.
Of heeft de keizer dat toegewezen?
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 19:34   #86
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Idd
Stelt u zich nooit vragen over de correcte historiciteit van de toch vaak apologetische geschiedenis van uw kerk? Of is dat voor u niet van primordiaal belang?

Laatst gewijzigd door system : 2 juni 2007 om 19:36.
Oud 2 juni 2007, 19:43   #87
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Stelt u zich nooit vragen over de historiciteit van de geschiedenis van uw kerk? Of is dat voor u niet van primordiaal belang?
Uiteraard. Maar de RKKerk beweert ook helemaal niet dat Petrus de gemeente in Rome heeft gesticht. Wel dat hij daar is gestorven. Wie de stichter is van één gemeente is niet van primordiaal belang. Wel is van belang wie de leider is van alle gemeenten s�*men.

Want de vraag over de Romeinse gemeentestichting neemt niet weg dat Jezus een herder wou voor zijn kudde, één herder zelfs, niet twee of drie, of alle 12 apostelen. Hij heeft Zijn leerlingen gekozen, maar één uitgekozen om herder te zijn. En dat is Petrus. Christus vraagt hem om zijn kudde te hoeden (Joh 21,15-19). Zo ook zijn opvolgers, tot Christus terugkomt. In zijn afscheidsrede zegt Christus: Zie, Ik zal bij u zijn, tot het einde der tijden (Mt.28,20). Dat is precies wat de Kerk probeert te doen: de kudde hoeden tot Christus terugkeert.

Laatst gewijzigd door Judokus : 2 juni 2007 om 19:46.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 19:51   #88
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Uiteraard. Maar de RKKerk beweert ook helemaal niet dat Petrus de gemeente in Rome heeft gesticht. Wie de stichter is van één gemeente is niet van primordiaal belang. Wel de leider van alle gemeenten s�*men.

Want de vraag over de Romeinse gemeentestichting neemt niet weg dat Jezus een herder wou voor zijn kudde, één herder zelfs, niet twee of drie, of alle 12 apostelen. Hij heeft Zijn leerlingen gekozen, maar één uitgekozen om herder te zijn. En dat is Petrus. Christus vraagt hem om zijn kudde te hoeden (Joh 21,15-19). Zo ook zijn opvolgers, tot Christus terugkomt. In zijn afscheidsrede zegt Christus: Zie, Ik zal bij u zijn, tot het einde der tijden. (Mt.28,20) Dat is precies wat de Kerk probeert te doen: de kudde hoeden tot Christus terugkeert.
Daar kan ik het mee eens zijn, maar als u in een vorige posting zegt dat:
'Uit vele vroege geschriften weten we dat Petrus in Rome is gestorven', dan beschouw ik zulke uitspraak als op zijn minst voorbarig. We weten dat niet echt. Maar goed, ik ga er van uit dat voor u het geloof primeert en u zich daar niet zoveel vragen over stelt. Ik begrijp dat laatste niet zo goed maar ik respecteer dit ten volle natuurlijk.

Laatst gewijzigd door system : 2 juni 2007 om 19:53.
Oud 2 juni 2007, 20:10   #89
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Daar kan ik het mee eens zijn, maar als u in een vorige posting zegt dat:
'Uit vele vroege geschriften weten we dat Petrus in Rome is gestorven', dan beschouw ik zulke uitspraak als op zijn minst voorbarig. We weten dat niet echt. Maar goed, ik ga er van uit dat voor u het geloof primeert en u zich daar niet zoveel vragen over stelt. Ik begrijp dat laatste niet zo goed maar ik respecteer dit ten volle natuurlijk.
Wéten doen we nooit 100%. We moeten ons durven toevertrouwen aan de traditie en de geschriften uit die tijd.
Dat neemt niet weg dat historici, archeologici en andere wetenschappers zich moeten toeleggen op onderzoek naar de mogelijkheden of Petrus daar daadwerkelijk geweest is. Maar ik vrees dat men nooit echte 100% harde bewijzen zal hebben dat hij er absoluut wél (wat katholieken zou behagen) of absoluut niét (wat protestanten zou behagen) zou geweest zijn.

Laatst gewijzigd door Judokus : 2 juni 2007 om 20:11.
Judokus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 20:17   #90
duncan
Banneling

Standaard

Hmmm de naam christen mag wel veranderen moh moet het ?!

ow sorry ik wou ook deel uit maken van den topic of stoor ik ?
duncan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 2 juni 2007, 20:19   #91
Judokus
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duncan Bekijk bericht
Hmmm de naam christen mag wel veranderen moh moet het ?!

ow sorry ik wou ook deel uit maken van den topic of stoor ik ?
Neen Duncan, je stoort niet.

Het enige wat mij stoort is je taalgebruik.
Oud 2 juni 2007, 20:27   #92
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Neen Duncan, je stoort niet.

Het enige wat mij stoort is je taalgebruik.
Juist. Ofwel kunt u niet beter en dan weze het u vergeven. Ofwel doet u alsof en dan stoort het so wie so.

Maar u als persoon stoort me niet. Niemand stoort me. Zelfs de Benedictus stoort me niet noch Khomeiny of Boeddha.

Laatst gewijzigd door system : 2 juni 2007 om 20:28.
Oud 2 juni 2007, 20:49   #93
duncan
Banneling

Standaard

Dat is dan héél duidenlijk dat ik hier een storend element ben ....want zo wordt het dan ook geformuleert .

Ik denk dat jullie 2 broers zen zo veel mekaar opjagen enzovoort en gezwegen van julie taalfouten en houding .

Einde discutie ik voelde mij hier al ni welkom en verpruts men tijd hier bemerk ik .

salut

JA ik doe dit geschrijf MET redenen en neen tegen julie kan ik dat niet beginnen uit te leggen bemerkte ik ....vindt ook jammer dat ik hier moet gaan vingers wijzen zoals men met mijn taalgebruik doet ....wie weet ken ik meer talen dan u .

Triestig landje pffff erg .

Dada
Oud 3 juni 2007, 09:26   #94
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat is dan héél duidenlijk dat ik hier een storend element ben ....want zo wordt het dan ook geformuleert .

Ik denk dat jullie 2 broers zen zo veel mekaar opjagen enzovoort en gezwegen van julie taalfouten en houding .

Einde discutie ik voelde mij hier al ni welkom en verpruts men tijd hier bemerk ik .

salut

JA ik doe dit geschrijf MET redenen en neen tegen julie kan ik dat niet beginnen uit te leggen bemerkte ik ....vindt ook jammer dat ik hier moet gaan vingers wijzen zoals men met mijn taalgebruik doet ....wie weet ken ik meer talen dan u .

Triestig landje pffff erg .

Dada
Trek het je niet aan.
De mensen hier maken zich drukker over de Paus dan over de historische Jezus.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 21:18   #95
duncan
Banneling

Standaard

Het mij aantrekken doe ik niet enkel even prestigieus antwoorden met een sociale noot

da komt door die hollanders hier enzo
Oud 4 juni 2007, 04:50   #96
Esperanza
Eur. Commissievoorzitter

Esperanza's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Onzin. Dit is een openbaar forum en de vraag of iemand al dan niet welkom is, is irrelevant. Het enige wat meerdere forummers hebben gevraagd is een kleine moeite doen om fatsoenlijk Nederlands te schrijven. Dat is alles.
Oud 4 juni 2007, 22:31   #97
duncan
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Esperanza Bekijk bericht
Onzin. Dit is een openbaar forum en de vraag of iemand al dan niet welkom is, is irrelevant. Het enige wat meerdere forummers hebben gevraagd is een kleine moeite doen om fatsoenlijk Nederlands te schrijven. Dat is alles.

Das teveel moeite als ik rondkijk en boven me kijk ....achja de nieuwe naam voor de christenen is niet voor deze werelds dimentie hup ga wa oorlog voeren wa we al eeuwen doen .

Ik NIET en niets onzin met dat wat ik bemerk ....kleine moeites kosten LOON en tijds verspil !
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:10.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be