Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 24 februari 2007, 12:55   #81
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President

Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
Ik probeerde dat al bij het VB zelf.

Zonder resultaat....
En dat verwondert u ???
Brugge Veilig en Leefbaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2007, 13:09   #82
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht

bindend referendum op volksinitiatief
directe democratie

for info: http://democratie.nu/

puntje 2.d vh ... Vlaams Belang partijprogramma

Eigenlijk verdien je klappen...
Dat staat dus in het programma. Wat wil men dan nog meer?
luc broes is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2007, 14:11   #83
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brugge Veilig en Leefbaar Bekijk bericht
En dat verwondert u ???

Intussen is het toch al het tweede punt in hun programma geworden. Net wat ik destijds vroeg. Ik wilde dat dit punt helemaal vooraan kwam te staan en niet ergens in het midden of, zoals in het miniboekje dat iedereen ooit in de bus kreeg, helemaal achteraan.

Volgens mij wordt echter niet duidelijk genoeg gemaakt wat het Bindend Referendum Op Volksinitiatief precies is. Ik vroeg me in de tijd dat ik er discussie over voerde met de studiedienst zelfs af of ze daar wel wisten wat het BROV precies was. Het VB noemt nu de punten op die het zélf via het BROV zou willen veranderen. Dat is het echter geen initiatief vanuit het volk maar vanuit de partij.

Hoe dan ook, ik ben er tevreden mee dat het BROV punt nummer twee in het VB-programma is geworden. Ik ben niet tevreden met de indruk die iemand onvermijdelijk krijgt bij het lezen van de tekst die erbij staat.
Het is echter al vele malen beter dan partijen zoals de CD&V en N-VA die zelfs van geen hondenbrokreferenda willen weten, en zeker beter dan de partijen die het wél in hun programma hadden staan maar die, na 8 jaar aan de macht te zijn geweest, niet eens de grondwet ter herziening hebben vatbaar verklaard. Wat nochtans een voorwaarde is opdat een volgende regering het referendum zou KUNNEN invoeren.
Oud 24 februari 2007, 14:13   #84
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes Bekijk bericht
Een duidelijkere uitleg over wat het BROV precies is. Het volk moet weten dat het ZELF een bindend referendum kan vragen en wat daartoe de voorwaarden zijn. Dat dit NIET via de partij hoeft te gaan.
Oud 24 februari 2007, 14:57   #85
ilfalco
Minister-President

Standaard

Citaat:
Een duidelijkere uitleg over wat het BROV precies is. Het volk moet weten dat het ZELF een bindend referendum kan vragen en wat daartoe de voorwaarden zijn. Dat dit NIET via de partij hoeft te gaan.
Wel ja het is toch al goed dat het Vb het op nr 2 zet in haar programma . vlaamse onafhnakelijkhied blijft sowieso nr 1.
ilfalco is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2007, 15:35   #86
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Jong N-VA'er's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door ilfalco Bekijk bericht
Wel ja het is toch al goed dat het Vb het op nr 2 zet in haar programma . vlaamse onafhnakelijkhied blijft sowieso nr 1.
Dat ze dan maar eens dringend dat eens duidelijk maken aan hun plaatselijk afdelingen. In de afdeling hier destijds was het vreemdelingen, vreemdelingen en nog eens vreemdelingen. Vlaanderen? Goh, als je er zelf over begon...
Oud 24 februari 2007, 16:12   #87
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Het is al weer een tijd geleden dat ik dat programma nog eens las, maar als ik me goed herinner staat het bindend referendum op volksinitiatief (elk woord is van belang...) er niet in. Er staat wel in dat het VB voorstander is van bindende referenda, maar dat wordt niet geïnstrumentaliseerd zodat elke burger of organisatie een initiatief kan nemen.

Toegegeven, na de LDD en de VLD (sic...) heeft het VB op dit punt het meest verregaande programma, maar dat is - om je vraag te beantwoorden - niet genoeg. Ten eerste moet het element "op volksinitiatief" geoperationaliseerd worden, en ten tweede zou de partij hier net als van de onafhankelijkheid of de veiligheid een prioriteit moeten van maken om geloofwaardig te zijn.
Oud 24 februari 2007, 17:56   #88
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jong N-VA'er Bekijk bericht
Dat ze dan maar eens dringend dat eens duidelijk maken aan hun plaatselijk afdelingen. In de afdeling hier destijds was het vreemdelingen, vreemdelingen en nog eens vreemdelingen. Vlaanderen? Goh, als je er zelf over begon...
En maak jij je partij maar eens duidelijk dat het Vlaanderen, Vlaanderen, Vlaanderen moet zijn in plaats van Belgique, alsook dat het tijd wordt dat ze het BROV 'ergens' in hun programma opnemen.
Oud 24 februari 2007, 18:24   #89
luc broes

Standaard

Citaat:
Beste Jong NVA-er,
Moest je wat meet de dagelijkse politieke commentaar op de VB-website lezen dan zou je weten dat alle belangrijke problemen aangekaart worden, waarvan enkel een minderheid ivm vreemdelingen. Hoewel dat laatste wellicht het belangrijkste probleem is van heel het westen.
Een meerderheid van allochtonen verlaat de school zonder diploma en eindigt zo gemakkelijk in de werkloosheid of erger. Is dat geen reuzegroot probleem dat van alle partijen de nodige aandacht zou moeten krijgen?
Of denk je dat zien, horen en zwijgen van de 'democratische' partijen de oplossing is?
Oud 24 februari 2007, 18:46   #90
Brugge Veilig en Leefbaar
Minister-President

Brugge Veilig en Leefbaar's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Intussen is het toch al het tweede punt in hun programma geworden. Net wat ik destijds vroeg. Ik wilde dat dit punt helemaal vooraan kwam te staan en niet ergens in het midden of, zoals in het miniboekje dat iedereen ooit in de bus kreeg, helemaal achteraan.

Volgens mij wordt echter niet duidelijk genoeg gemaakt wat het Bindend Referendum Op Volksinitiatief precies is. Ik vroeg me in de tijd dat ik er discussie over voerde met de studiedienst zelfs af of ze daar wel wisten wat het BROV precies was. Het VB noemt nu de punten op die het zélf via het BROV zou willen veranderen. Dat is het echter geen initiatief vanuit het volk maar vanuit de partij.

Hoe dan ook, ik ben er tevreden mee dat het BROV punt nummer twee in het VB-programma is geworden. Ik ben niet tevreden met de indruk die iemand onvermijdelijk krijgt bij het lezen van de tekst die erbij staat.
Het is echter al vele malen beter dan partijen zoals de CD&V en N-VA die zelfs van geen hondenbrokreferenda willen weten, en zeker beter dan de partijen die het wél in hun programma hadden staan maar die, na 8 jaar aan de macht te zijn geweest, niet eens de grondwet ter herziening hebben vatbaar verklaard. Wat nochtans een voorwaarde is opdat een volgende regering het referendum zou KUNNEN invoeren.
En u bent van oordeel dat het autoritaire VB (particratie ²), eenmaal aan het beleid, hun macht zullen delen met "Het Volk" ? Sweat draems...
Brugge Veilig en Leefbaar is offline   Met citaat antwoorden
Oud 24 februari 2007, 18:50   #91
baarle
Eur. Commissievoorzitter

baarle's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En u bent van oordeel dat het autoritaire VB (particratie ²), eenmaal aan het beleid, hun macht zullen delen met "Het Volk" ? Sweat draems...
Waarschijnlijk niet, net zoals Verhofstadt die in 1999 van het BROV een belangrijk campagnepunt maakte om het voorgoed te droppen eenmaal hij eersteminister was.
Oud 24 februari 2007, 18:54   #92
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Waarschijnlijk niet, net zoals Verhofstadt die in 1999 van het BROV een belangrijk campagnepunt maakte om het voorgoed te droppen eenmaal hij eersteminister was.
En daar zijn we intussen al zeker van.
Oud 24 februari 2007, 22:33   #93
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
En maak jij je partij maar eens duidelijk dat het Vlaanderen, Vlaanderen, Vlaanderen moet zijn in plaats van Belgique, alsook dat het tijd wordt dat ze het BROV 'ergens' in hun programma opnemen.
Enkel ernstige referenda die de toekomst van dit land duiden. Voor alle andere referenda pas ik evenzeer. Te manipulatief voor voor -en tegenstanders, waardoor je niet meer weet waarom en waarvoor je stemt.
Daar pas ik voor. Referenda zijn geen multiple-choice vragen.
Oud 24 februari 2007, 22:33   #94
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Klinkt zo verdomd communistisch
Oud 24 februari 2007, 22:36   #95
Jong N-VA'er
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Beste Jong NVA-er,
Moest je wat meet de dagelijkse politieke commentaar op de VB-website lezen dan zou je weten dat alle belangrijke problemen aangekaart worden, waarvan enkel een minderheid ivm vreemdelingen. Hoewel dat laatste wellicht het belangrijkste probleem is van heel het westen.
Een meerderheid van allochtonen verlaat de school zonder diploma en eindigt zo gemakkelijk in de werkloosheid of erger. Is dat geen reuzegroot probleem dat van alle partijen de nodige aandacht zou moeten krijgen?
Of denk je dat zien, horen en zwijgen van de 'democratische' partijen de oplossing is?
Op de website...damn is dat nu het enige wat jij leest: de VB-website?
Oh die laatste moet je echt eens op een lokaal VB-ensemble zeggen, je krijgt gegarandeerd dit te horen: "Die bruin manne die willen nie werke, alleen ons vrouwe verkrachten" (echt gehoord, 4 jaar geleden)
Oud 25 februari 2007, 00:52   #96
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baarle Bekijk bericht
Het is al weer een tijd geleden dat ik dat programma nog eens las, maar als ik me goed herinner staat het bindend referendum op volksinitiatief (elk woord is van belang...) er niet in.
Citaat:
Om het volk meer te betrekken bij de besluitvorming, kiest het Vlaams Belang voor een bindende volksraadpleging op volksinitiatief
Het staat er met zoveel woorden wel in.
Beter lezen.
Oud 25 februari 2007, 03:24   #97
Rr00ttt
Eur. Commissievoorzitter

Standaard

Citaat:
Enkel ernstige referenda die de toekomst van dit land duiden. Voor alle andere referenda pas ik evenzeer. Te manipulatief voor voor -en tegenstanders, waardoor je niet meer weet waarom en waarvoor je stemt.

Waarom hebben politici volgens u de wijsheid (meer) in pacht (dan de bevolking zelf)? Van wat ik zie van de top politiek is mijn conclusie dat een groot deel van hen in de gevangenis thuishoort, een ander deel aanzienlijk dommer is dan de gemiddelde mens die ik in het dagelijks leven ontmoet, haast allen partijslaven zonder eigen mening zijn en zogoed als geen enkele politicus het belang van de bevolking (laat staan de toekomstige generaties) centraal stelt.
Rr00ttt is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2007, 08:27   #98
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
http://www.vlaamsbelang.org/files/br...angrondwet.pdf

Het staat zelfs in hun proeve van grondwet: artikel 41 tem 43
pag 25 vd brochure.
(Vervelend dat ik geen tekst kan copiëren.)

Laatst gewijzigd door stab : 25 februari 2007 om 08:28.
stab is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2007, 12:28   #99
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Ben jij er soms zeker van dat het parlement bevolkt is met mensen die beter weten waar ze voor stemmen dan jij en ik? Dat zij de burger vertegenwoordigen als zij het ja/neen-knopje indrukken en niet aan de partijdwang gehoorzamen?

Het is verdorie juist omdat ZIJ bang zijn voor die 'ernstige' referenda waar jij niet voor past dat zij het referendum weigeren in te voeren!

Laatst gewijzigd door Knuppel : 25 februari 2007 om 12:29.
Knuppel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 februari 2007, 12:32   #100
luc broes

Standaard

Citaat:
Op de website...damn is dat nu het enige wat jij leest: de VB-website? Dat is niet het enige maar wel het bijzonderste en veruit het meest verspreide als je wil weten wat het VB aan belangstellenden voorhoudt.
Oh die laatste moet je echt eens op een lokaal VB-ensemble zeggen, je krijgt gegarandeerd dit te horen: "Die bruin manne die willen nie werke, alleen ons vrouwe verkrachten" (echt gehoord, 4 jaar geleden)
In geen enkele VB-vergadering heb ik ooit zulke praat gehoord.
Maar ik kan me wel voorstellen dat spijtig genoeg overal al eens onbehoorlijke praat verkocht wordt. Bij autochtonen, mogelijk zelfs door NVA-ers, en bij allochtonen.

Overigens vind ik dat NVA-ers beter iets anders doen dan ons VB-ers aanvallen met iets dat je 4 jaar eens ergens gehoord hebt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 12:15.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be