![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Minister
|
![]() Je vraag "Hoe ziet uw god er dan uit?" lijkt er van uit te gaan dat God een uiterlijk heeft. Aangezien dit voor mij echter betekenisloos is, kan ik die vraag niet beantwoorden.
Ik kan me wel voorstellen dat mijn godsbeeld zou evolueren door kennismaking met de inzichten van dit hypotethische intelligente buitenaards leven. Dit gebeurt echter eveneens door kennismaking met andere culturen/godsdiensten/... , dus zo speciaal is dit niet. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Overigens, valt me op dat jij je steeds geviseerd voelt door mijn uitspraken, wat totaal mijn bedoeling niet is. Last van paranoia, EFL? Laatst gewijzigd door Dycore : 26 februari 2007 om 14:51. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Minister
|
![]() Dycore,
Zelfs ons beider definities van pessimisme en optimisme zitten niet op dezelfde golflengte. Echt hoor, ik herken mezelf helemaal niet in het sloganeske optimism is a moral duty. Slogans zijn aan mij niet besteed. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Maar ik kan enkel voor mezelf spreken, en dus betrek ik zowat alles en nog wat (vaak onbewust) op mezelf. Noem het gerust egocentrisme, ja zelfs egotripperij. Maar da's nu eenmaal de aard van het beestje. Zelf heb ik me daar enigszins mee verzoend. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Banneling
|
![]() Ik heb het dan ook helemaal niet overjou EFL. Het is gewoon een stelling die ik graag bespreek met iemand die wat kan nadenken. Zeldzaam op dit forum.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Banneling
|
![]() Maar wat is optimisme dan volgens u? Je kan toch niet over alles positief zijn? Ik haalde daarnet het voorbeeld aan van een geliefde naaste die brutaal verkracht en verminkt wordt. Ga jij dat proberen optimistisch te benaderen? Ik hoop van niet. Negatieve factoren moet je kunnen onderkennen vind ik.Daarom hoeft men de moed niet te laten vallen, integendeel. Jij die ook over het goede praat, moet weten dat er voor eleke eigenschap een tegenpool is, met daartussen een overgang. Dus zonder slecht, geen goed. Of zonder goed, geen beter. Zegt dit dan niet voldoende over optimisme en pessimisme? En voor elk negatief probleem is er een positieve oplossing. Logisch toch?
Laatst gewijzigd door Dycore : 26 februari 2007 om 15:13. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Minister
|
![]() Dan zal ik het flamenco moeten vragen, aangezien die in de mens gods beeld erkent.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Okee, je stelling als zouden positief ingestelde lui gevaarlijk zijn wegens niet realistisch... Je geeft daar als voorbeeld een verkrachting. Hoe kan je de verkrachting van je moeder, je echtgenote... positief benaderen? Waarom zou dit gevaarlijk zijn? Ik vind je definitie van wat "positieve ingesteldheid" heet nogal vreemd. Niemand met een positieve instelling die aan zijn pas verkrachte moeder of vrouw iets zou zeggen van wat jij hen in de mond legt: "Nog een geluk dat je ervan genoten hebt." Ik vind je daarmee lui met een positieve instelling zwaar onrecht aandoen. Persoonlijk kan ik me zelfs niet voorstellen dat mensen zoiets aan een verkrachte vrouw zouden zeggen. Jij wel dan, dat je zulk voorbeeld geeft? Jij voelt je nietig, bescheiden en dus vrij en puur. Als dat jouw een beter mens maakt, wie ben ik dan om dit te veroordelen? Maar persoonlijk doe ik precies het tegenovergestelde, en plaats ik mezelf - niet uit hovaardij, maar uit pure blijdschap en dankbaarheid - juist midden in het centrum van de kosmos. Toen ik voor het eerst de fantastische Gorges du Tarn (Zuid-Frankrijk) mocht aanschouwen, op een lange fietstocht, en ik 500 m naar beneden keek in die gigantische kloof... ... toen dankte ik God omdat Hij dat riviertje tientallen miljoenen jaren terug aan het werk had gezet, enkel en alleen om mij een plezier te doen. Noem dat gerust egocentrisme. Maar dat is mijn manier om mijn dankbaarheid voor al dat moois uit te drukken. En die dankbaarheid maakt van mij gewis een beter mens, die een oprechte poging doet om zorgzaam om te springen met zijn leefmilieu. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Jaren geleden werd mijn zus, die toen nog in Brussel studeerde, brutaal overvallen op haar kot door drie jongelui die zich alledrie aan haar vergrepen. Ze was toen 21 jaar, ik 18. Of wij, onze ouders, mijn broer en mijn twee andere zussen dit positief onthaald hebben? Natuurlijk niet. Wel bleven we optimistisch. Wat konden wij anders? Moesten wij met onze pijn dan de hare nog verzwaren? Ons optimisme beperkte zich ertoe er gewoon voor haar te zijn. Soms sprak ze dagenlang geen woord, en zat ze in de zetel doelloos voor zich uit te staren. Ik herinner me de dag dat zij plots als een klein meisje terug plaatsnam op ons moeders schoot, en met vlakke stem fluisterde: "Sinds die dag ben ik geen seconde meer gelukkig geweest." Tranen om te wenen had ze allang niet meer. Had zij een boodschap dat wij haar welke stelling dan ook - een positieve of een negatieve - onder de neus zouden schuiven? Geen enkele boodschap had zij daaraan. Zij wist dat wij haar pijn nooit zouden kunnen voelen; en die wetenschap respecteerden we. Mijn zus heeft zich achteraf goed herpakt, trouwde, en is heden de fiere moeder van twee dochters (15 en 12 jaar oud). Maar haar studies heeft ze na de aanranding niet meer opnieuw opgenomen. Ik definieer optimisme (en ook pessimisme) ietwat anders dan jij dat doet. Op het ogenblik van zulke aanranding zijn géén van beide op hun plaats; het slachtoffer heeft er niet de minste boodschap aan. Het slachtoffer staat in de zwakste positie, en de ventilatie van diens emoties moet dan absolute voorrang krijgen. Pas achteraf kan men de balans maken. En die balans kan je optimistisch of pessimistisch stemmen. Naar verluidt krijgt in onze samenleving zowat 1 op 4 vrouwen te maken met seksueel geweld. Dat is niet niks. Toch blijft dergelijk geweld 3 op 4 vrouwen gelukkig bespaard. Deze vaststelling is zelfs voor een doorgewinterde optimist géén vrijkaart om die éne vrouw die wél het slachtoffer werd van seksueel geweld dan maar in de kou te laten staan. Zo redeneert zelfs de "ergste" optimist niet. Pessimisme daarentegen lijkt mij veel riskanter. Mensen neigen tot onverschilligheid: "Er is toch niks aan te verhelpen", luidt het dan. "Waarom zouden wij inspanningen leveren?" En deze houding lijkt mij bij veel mensen heel wat herkenbaarder dan de houding die jij optimisten toeschrijft dat ze een verkrachte vrouw mogen "troosten" omdat ze tenminste van de seksuele daad heeft mogen "genieten". |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door Dycore : 26 februari 2007 om 15:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Volledig akkord. Daarom noem ik mezelf dus zeker géén pessimist. Maar ook geen optimist. Hoewel ik me honderd procent in jou definitie van optimisme kan vinden - het beste ervan maken - vooruit willen - appreciatie tonen - ..., vind ik optisme toch een bijklank hebben. Misschien de context waarin de term steeds gebruikt wordt. Laatst gewijzigd door Dycore : 26 februari 2007 om 20:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 |
Banneling
|
![]() Zeg, EFL, ik heb een vraag voor je:
De barmhartige samaritaan komt een in elkaar geslagen man tegen langs de weg en helpt hem. Een schoolvoorbeeld van naastenliefde en goedheid. Ik vroeg mij altijd af wat de samritaan gedaan zou hebben als hij wat vroeger was aangekomen. Zou het ook van goedheid getuigen als de Samaritaan het slachtoffer zou verdedigen door zijn belagers te lijf te gaan? Of achteraf wraak te pakken en zo een voorbeeld te stellen? Is het niet beter om te voorkomen dan te genezen? Hoe moet je goedheid interpreteren? Je kan er veel richtingen mee uit. |
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Minister
|
![]() Citaat:
De Samaritaan daarentegen haalt de overvallene niet alleen uit de puree, hij ontfermt zich daarenboven ook nog eens over hem en betaalt de herbergier alle gemaakte en nog te maken kosten. Daaruit leer ik dat goedheid niet iets is van één ogenblik. Bij het beijveren van echte goedheid streef je ernaar die vol te houden totdat het doel bereikt is. (In het verhaal van de Samaritaan houdt die zijn goedheid vol totdat het slachtoffer er weer helemaal bovenop is.) Tja, stel nu dat de Samaritaan daar wat eerder was aangekomen, op het moment van de overval zelf. Wat heet dan goedheid? De overvallers onvervaard te lijf gaan? Wanneer ze slechts met zijn tweeën zijn maak je een kans in een man tegen man gevecht, zeker wanneer het slachtoffer nog niet neergeslagen werd. Bovendien moet je afwegen of je voldoende gewapend bent om de overvallers op de vlucht te kunnen jagen. Geen makkelijke vraag, Dycore. In een poging me in de situatie in te leven zou ik eerst snel evalueren hoeveel kans ik maak door tussen te komen. Misschien volstaat mijn op de proppen komen op zich al om de bandieten weg te jagen. Maar voor hetzelfde geld pakken ze mij ook nog hard aan, en dan blijf je met twee slachtoffers zitten. Het zou mogelijk nog wel het verstandigst zijn jezelf even gedeisd te houden totdat de overvallers hun slachtoffer berooid achterlaten, om onmiddellijk daarna de eerste zorgen toe te dienen en hulp in te roepen. Geen makkelijke vraag... maar goedheid hoeft me dunkt niet zover te gaan dat ze roekeloosheid wordt. Met roekeloosheid kom je er meestal helemaal niet. Immers, de bandieten kunnen overreageren en hun slachtoffer(s) vermoorden, i.p.v. genoegen te nemen met hun bezittingen. Wraak nemen? Ligt niet echt in mijn aard, denk ik zo. Wat ik wél zou pogen na te streven is het recht zijn beloop laten krijgen door bvb. de overvallers zo goed mogelijk te observeren en hen later te (helpen) identificeren zodat ze hun gerechte straf niet ontlopen. Maar ik herhaal het: makkelijker gezegd dan gedaan. Ik heb zelf ooit - op fietstocht in Zuid-Italië - oog in oog gestaan met drie jongeren met minder prettige bedoelingen. Nooit had ik van mezelf vermoed dat ik in de tegenaanval zou gegaan zijn, maar in een reflex sloeg ik mijn aanvaller mijn knie in de maag en brak ik hem met een kopstoot de neus. Dat volstond kennelijk om zijn twee companen op de vlucht te drijven. En het was gebeurd vooraleer ik er zelf erg in had. De carabinieri waren er binnen een paar seconden bij (ik begrijp nog steeds niet hoe) en toen de jonge arrestant huilend rechtkroop zag ik plotseling een stilletto liggen. Nog altijd word ik ijskoud bij de gedachte dat één seconde aarzeling van mijn kant me wellicht mijn leven had kunnen gekost hebben. De psychologische schok kwam met twee dagen vertraging... En neen, ik heb niet de minste paramilitaire training gehad. Een afgetraind atleet ben ik geenszins, ik beschik over een "normale" fysieke conditie. Of mijn reactie (of beter: mijn reflex) bij een volgende gelegenheid - God verhoede het - nog dezelfde zou zijn? 'k Zou het echt niet weten. Kort gezegd: goedheid wordt m.i. mede door de rede gestuurd. Een onredelijke goedheid, hoe goedbedoeld ook, richt vaak meer kwaad aan en is meestal contraproductief. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
waar mensen in onvrede met elkaar leven zul je religie vinden. religie is u onderwerpen, het weigeren van besef omtrent eigen verantwoordelijkheid over uw leven. uw god heeft 1 doel het onderwerpen van de mens door ons zoveel mogelijk beknotten in ons zijn.
![]() |
![]() |
#100 | |
Minister
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |