Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Partijdiscussies
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijdiscussies In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. Plaats hier alles die specifiek te maken heeft met een bepaalde partij (of meerdere partijen).

Discussietools
Oud 15 januari 2004, 00:00   #81
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Doffer
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Als u niet intern weet hoe het er aan toe gegaan is, gelieve te zwijgen inplaats van uit uw nek te praten!

Voor de rest, vriendelijke groeten.
Was jij er dan bij??? ... of ga je ook maar voort op wat "men" zegt of schrijft???
Of zie jij ook niet verder dan je neus lang is?

Voor de rest...? ook vriendelijke groeten...!
Ja ik was erbij! Ik zit in de partijraad! En was aanwezig op de barricaden toen die gesprekken gevoerd werden! Weliswaar niet in die vergadering zelf, maar moest alle gesprekken formeren aan alle arrondissementen.
Tot de dag ervoor hadden we nog open arrondissementele raden om zeker te zijn wat onze basis van de partij wou. Tot nu toe zijn de tegenstanders vertrokken (dus niet veel he)
En de leden blijven hun lidkaart vernieuwen.
giserke is offline  
Oud 15 januari 2004, 11:30   #82
Garga
Lokaal Raadslid

Garga's schermafbeelding

Standaard

Als er een ding mij in deze discussie duidelijk wordt, dan is het dat het Vlaams nationalisme en een Vlaamse republiek voor (een deel van) het Vlaams Blok een middel is en voor de N-VA een doel.
Oud 15 januari 2004, 11:51   #83
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Garga
Als er een ding mij in deze discussie duidelijk wordt, dan is het dat het Vlaams nationalisme en een Vlaamse republiek voor (een deel van) het Vlaams Blok een middel is en voor de N-VA een doel.
Vreemd, ik ben N-VA stemmer en Vlaamse onafhankelijkheid is voor mij ook "maar" een middel...
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 15 januari 2004, 12:07   #84
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Dat moet je eens nader uitleggen, want ik heb het niet helemaal begrepen.
zorroaster is offline  
Oud 15 januari 2004, 12:37   #85
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Distel
Citaat:
Vreemd, ik ben N-VA stemmer en Vlaamse onafhankelijkheid is voor mij ook "maar" een middel...
voor mij ook
giserke is offline  
Oud 15 januari 2004, 14:27   #86
luc broes
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
De commentaren tonen aan dat men niet begrijpt wat je zegt. Ik denk dat je enkel vruchteloos zoekt naar een verschil
luc broes is offline  
Oud 15 januari 2004, 17:08   #87
Garga
Lokaal Raadslid

Garga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door luc broes
Citaat:
De commentaren tonen aan dat men niet begrijpt wat je zegt. Ik denk dat je enkel vruchteloos zoekt naar een verschil
Blijkbaar moet ik me wat duidelijker uitdrukken...
Het Vlaams Blok, of toch een deel er van, ziet naar mijn mening de Vlaamse republiek als een Rechtse Vlaamse Republiek. Het wil met andere woorden een rechtse staat opbouwen, iets dat in België onmogelijk is (zie PS in Wallonië), terwijl daar in Vlaanderen mogelijk wel een draagvlak voor is. Hiermee wil ik niet zeggen dat dit de enige reden van hun Vlaams-Nationalistische houding is, maar het is er wel één die onbestaande is bij de N-VA.

N-VA zit namelijk niet vast in die Rechts-Links tegenstelling en heeft een republiek voor ogen waar alle strekkingen van het politieke spectrum tot uiting komen. Voor N-VA komt het bijna uitsluitend op zelfbestuur aan.

Daarbij denk ik trouwens ook al verder: wat met Vlaams Blok en N-VA als het doel bereikt is (Vlaamse Republiek)? Voor het Vlaams Blok is dat duidelijk, die kan gerust verder werken aan het rechtse programma (uiteindelijke doel?). De N-VA is dan echter, naar mijn mening sterk overbodig (doel bereikt) gezien de rest van het programma op een heel aantal punten nauw aansluit bij het CD&V programma. Wat trouwens niet onlogisch is als je de ontstaansgeschiedenis van de VU kent. De sterke troeven, zoals het uitgetekende gezinsbeleid, kunnen ook in de CD&V tot hun recht komen. Het lijkt voor sommigen misschien heiligschennis wat ik hier kom te vertellen, maar wat pragmatisme lijkt me hierbij aangewezen.
Oud 15 januari 2004, 17:37   #88
Distel
Secretaris-Generaal VN

Distel's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Het Vlaams Blok, of toch een deel er van, ziet naar mijn mening de Vlaamse republiek als een Rechtse Vlaamse Republiek. Het wil met andere woorden een rechtse staat opbouwen, iets dat in België onmogelijk is (zie PS in Wallonië), terwijl daar in Vlaanderen mogelijk wel een draagvlak voor is. Hiermee wil ik niet zeggen dat dit de enige reden van hun Vlaams-Nationalistische houding is, maar het is er wel één die onbestaande is bij de N-VA.

N-VA zit namelijk niet vast in die Rechts-Links tegenstelling en heeft een republiek voor ogen waar alle strekkingen van het politieke spectrum tot uiting komen. Voor N-VA komt het bijna uitsluitend op zelfbestuur aan.

Daarbij denk ik trouwens ook al verder: wat met Vlaams Blok en N-VA als het doel bereikt is (Vlaamse Republiek)? Voor het Vlaams Blok is dat duidelijk, die kan gerust verder werken aan het rechtse programma (uiteindelijke doel?). De N-VA is dan echter, naar mijn mening sterk overbodig (doel bereikt) gezien de rest van het programma op een heel aantal punten nauw aansluit bij het CD&V programma. Wat trouwens niet onlogisch is als je de ontstaansgeschiedenis van de VU kent. De sterke troeven, zoals het uitgetekende gezinsbeleid, kunnen ook in de CD&V tot hun recht komen. Het lijkt voor sommigen misschien heiligschennis wat ik hier kom te vertellen, maar wat pragmatisme lijkt me hierbij aangewezen.
Hier kan ik je volgen, althans voor een groot deel.
* Er bestaat evenveel bewijs voor het bestaan van god als voor het bestaan van gele ruimtekaboutertjes
Distel is offline  
Oud 15 januari 2004, 18:11   #89
Luddo
Minister

Standaard

Citaat:
N-VA zit namelijk niet vast in die Rechts-Links tegenstelling
Eens onder de mensen komen, Garga, en niet vergeten: ook in
N-VAkringen! En hou je maar goed vast aan 't gras!
Oud 15 januari 2004, 18:20   #90
luc broes

Standaard

Citaat:
Citaat:
1** Het Vlaams Blok,..., ziet ...de Vlaamse republiek als een Rechtse Vlaamse Republiek. Het wil ...een rechtse staat opbouwen, iets dat in België onmogelijk is (zie PS in Wallonië), terwijl daar in Vlaanderen mogelijk wel een draagvlak voor is.
2** N-VA zit namelijk niet vast in die Rechts-Links tegenstelling
3** en heeft een republiek voor ogen waar alle strekkingen van het politieke spectrum tot uiting komen. Voor N-VA komt het bijna uitsluitend op zelfbestuur aan.
4** wat met Vlaams Blok en N-VA als het doel bereikt is (Vlaamse Republiek)? het Vlaams Blok kan gerust verder werken aan het rechtse programma (uiteindelijke doel?). De N-VA is dan ...overbodig (doel bereikt) gezien de rest van het programma op een heel aantal punten nauw aansluit bij het CD&V programma. Wat trouwens niet onlogisch is als je de ontstaansgeschiedenis van de VU kent. De sterke troeven, zoals het uitgetekende gezinsbeleid, kunnen ook in de CD&V tot hun recht komen. ...
1** Als er een draagvlak is voor wat jij noemt een 'rechtse staat' wat is dan het probleem? De Vlamingen zullen onafhankelijk kiezen wat ze willen.
2** Je bent blijkbaar niet goed op de hoogte. Weet je dan niet waarom noch M.Storme, noch E.Defoort opkwamen bij de laatste verkiezingen?
De spanning links-rechts is aanwezig in alle partijen.
3** Natuurlijk streeft het VB ook naar een republiek waar alle strekkingen aan bod komen in vrije verkiezingen.
4** Ik denk niet dat er veel verschil is tussen het gezinsbeleid van VB, NVA en CD&V. En, neem me niet kwalijk, maar dat gezinsbeleid is eerder 'rechts'!!

Er zullen natuurlijk altijd verschillen bestaan ook tussen Vlaamsnationalisten, maar in grote lijnen willen we nu hetzelfde: Laten we nu samenwerken: zelfbestuur, gedaan met de transfers enz. En later zien we wel.
luc broes is offline  
Oud 15 januari 2004, 18:29   #91
Garga
Lokaal Raadslid

Garga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Luddo
Citaat:
N-VA zit namelijk niet vast in die Rechts-Links tegenstelling
Eens onder de mensen komen, Garga, en niet vergeten: ook in
N-VAkringen! En hou je maar goed vast aan 't gras!
Ik snap wat je bedoelt, ik heb m'n gedachten dan ook slecht verwoord

N-VA sukkelt intern juist wel sterk met deze tegenstelling, daarom dat enkele (uiterst?) rechtse figuren de overstap gemaakt hebben. Wat ik bedoel is dat de partij als zelfverklaarde centrumpartij geen rechts -of linksideaalbeeld voor ogen heeft. Misschien hebben de individuele (kader)leden dit wel, maar iedereen doet bij mijn ondervinden toch ten zeerste zijn best om de centrumgedachte te verwoorden. Zowel links als rechts. Wat natuurlijk niet wegneemt dat de N-VA leden en sympathisanten eerder rechts georienteerd zijn. Naar mijn bescheiden mening is er echter toch nog steeds een manouvreerruimte, maar misschien wat te beperkt, voor linkse Vlaamse Nationalisten binnen de N-VA, Defoort en dergelijke ten spijt.
Oud 15 januari 2004, 18:47   #92
Garga
Lokaal Raadslid

Garga's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
1** Het Vlaams Blok,..., ziet ...de Vlaamse republiek als een Rechtse Vlaamse Republiek. Het wil ...een rechtse staat opbouwen, iets dat in België onmogelijk is (zie PS in Wallonië), terwijl daar in Vlaanderen mogelijk wel een draagvlak voor is.
2** N-VA zit namelijk niet vast in die Rechts-Links tegenstelling
3** en heeft een republiek voor ogen waar alle strekkingen van het politieke spectrum tot uiting komen. Voor N-VA komt het bijna uitsluitend op zelfbestuur aan.
4** wat met Vlaams Blok en N-VA als het doel bereikt is (Vlaamse Republiek)? het Vlaams Blok kan gerust verder werken aan het rechtse programma (uiteindelijke doel?). De N-VA is dan ...overbodig (doel bereikt) gezien de rest van het programma op een heel aantal punten nauw aansluit bij het CD&V programma. Wat trouwens niet onlogisch is als je de ontstaansgeschiedenis van de VU kent. De sterke troeven, zoals het uitgetekende gezinsbeleid, kunnen ook in de CD&V tot hun recht komen. ...
1** Als er een draagvlak is voor wat jij noemt een 'rechtse staat' wat is dan het probleem? De Vlamingen zullen onafhankelijk kiezen wat ze willen.
2** Je bent blijkbaar niet goed op de hoogte. Weet je dan niet waarom noch M.Storme, noch E.Defoort opkwamen bij de laatste verkiezingen?
De spanning links-rechts is aanwezig in alle partijen.
3** Natuurlijk streeft het VB ook naar een republiek waar alle strekkingen aan bod komen in vrije verkiezingen.
4** Ik denk niet dat er veel verschil is tussen het gezinsbeleid van VB, NVA en CD&V. En, neem me niet kwalijk, maar dat gezinsbeleid is eerder 'rechts'!!

Er zullen natuurlijk altijd verschillen bestaan ook tussen Vlaamsnationalisten, maar in grote lijnen willen we nu hetzelfde: Laten we nu samenwerken: zelfbestuur, gedaan met de transfers enz. En later zien we wel.

1' en 3' Natuurlijk zullen de mensen kiezen wat ze willen, ik zeg toch zelf dat er een draagvlak is... waar maak ik daar trouwens een probleem van? Wat ik daar schrijf is louter een persoonlijke mening voortgevloeid uit een persoonlijke vaststeling. Ik oordeel noch veroordeel, ik stel vast. Uw verdedigende stelling is nergens voor nodig en kan nu verlaten worden.

Ik wil enkel aantonen wat ik bedoel met doel en middel. Ondanks of omwille van de interne links-rechts spanningen, profileert de N-VA zich, naast het Vlaams-Nationalisme, in grote lijnen vergelijkbaar met de CD&V, een centrumpartij zoals ik al zei. Eenmaal het doel voor N-VA bereikt, zie ik ze er dan ook mee stoppen. Het Vlaams Blok is echter zo sterk geprofileerd aan de rechtse zijde, dat ze zelfs nog ruimte over heeft om door te groeien, ook in een Vlaamse Republiek. Doel en Middel.

2' zie vorige post

4' Och misschien wel, maar algemeen kan men toch stellen dat N-VA qua programma, met uitzondering van hun Vlaams Nationalisme, eerder aansluit bij CD&V dan bij Vlaams Blok (uitzonderingen niet ten na gesproken)
Oud 15 januari 2004, 23:36   #93
Fribre
Parlementsvoorzitter

Standaard

Algemene reactie:

Zou het niet beter zijn af te wachten tot de volgende verkiezingen of tot de N-VA Startmeeting op 1 februari (te Hasselt) alvorens de N-VA (praktisch) dood te verklaren. Waartoe draagt het heen en weer gescheld bij?
Oud 17 januari 2004, 15:39   #94
Doffer
Schepen

Standaard

Citaat:
Als u niet intern weet hoe het er aan toe gegaan is, gelieve te zwijgen inplaats van uit uw nek te praten!
In een volgende tussenkomst schreef jij... IK WAS ERBIJ !!!!

Jij was dus OOK op de hoogte van de koehandel... voor 600.000 € de provinciale kieskringen er door jagen...! Complot met de VLD???

Ha, dus iets verder gekeken dan een neus lang is: 24 miljoen oude Bf is ook niet niks hé!

NVA: corrupt ? Neen !!! Of... toch...?
Oud 17 januari 2004, 15:42   #95
Doffer
Schepen

Standaard

Eén keer voor NVA gekozen...! (Vermis VU verdwenen was! Spijtig voor mijne vriend Willy van Herent)

Dus nu.... NOOIT meer!

D�*t is mijn besluit!
Oud 17 januari 2004, 16:04   #96
Fribre
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
Eén keer voor NVA gekozen...! (Vermis VU verdwenen was! Spijtig voor mijne vriend Willy van Herent)

Dus nu.... NOOIT meer!

D�*t is mijn besluit!
Verdoken dubbelaccount van een belgicist? Tis maar een vermoeden...
Oud 17 januari 2004, 17:27   #97
zorroaster
Europees Commissaris

zorroaster's schermafbeelding

Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
Standaard

Citaat:
Citaat:
In een volgende tussenkomst schreef jij... IK WAS ERBIJ !!!!

Jij was dus OOK op de hoogte van de koehandel... voor 600.000 € de provinciale kieskringen er door jagen...! Complot met de VLD???

Ha, dus iets verder gekeken dan een neus lang is: 24 miljoen oude Bf is ook niet niks hé!

NVA: corrupt ? Neen !!! Of... toch...?
Ja hoor... Heel flink... Nog grote-mensen-dingen die je ontdekt hebt?
zorroaster is offline  
Oud 17 januari 2004, 19:41   #98
luc broes

Standaard

Ik begrijp niet waarom men hier over corruptie spreekt. Elke partij heeft gewoon gestemd in het belang van de eigen partij.
luc broes is offline  
Oud 17 januari 2004, 19:53   #99
Lekker Links!
Parlementslid

Lekker Links!'s schermafbeelding

Standaard

Tuurlijk is dat opgezet van Bourgeois ivm met de partijfinanciering. Centjes voor akkoord ivm de provinciale kiesomschrijvingen. tja.....da's politiek hé...
Lekker Links! is offline  
Oud 17 januari 2004, 20:15   #100
luc broes

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Niels!
Tuurlijk is dat opgezet van Bourgeois ivm met de partijfinanciering. Centjes voor akkoord ivm de provinciale kiesomschrijvingen. tja.....da's politiek hé...
Ik denk toch niet dat de stem van Bourgeois enige invloed had op de goedkeuring van die nieuwe kiesomschrijving. Hoe kan men dan een verband leggen met die 600.000 euro.
Ik denk dan ook dat elke beschuldiging hier onterecht is.
luc broes is offline  

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:48.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be