![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U probeert van de eugenetica een pejoratief beeld op te hangen, een soort 'knoeien met de natuur'. Neen, het is een mogelijkheid om diepgaande menselijke -, persoonlijke -, en familiale drama's, lijden en verdriet in de toekomst te vermijden. Dat er een strikte deontologie moet zijn en er de nodige controles en nodig zijn, is natuurlijk evident. Het christendom gaat om liefde zegt u. U zegt dat wel ,maar uw houding bestaat erin om alles te laten zoals het is. En het lijden, dat door genetische defecten ontstaat, laat u ook blijven bestaan . Nu, in de toekomst en in de eeuwen der eeuwen indien het aan u ligt. Laatst gewijzigd door system : 12 juni 2007 om 17:02. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Ik zie eugenetica niet als 'knoeien met de natuur', maar het doden van mensen die niet eens een dodelijke ziekte hebben. Gewoon omdat men niet wil aanvaarden dat mensen 'anders' kunnen zijn, niet aan de perfectie beantwoorden. Enfin, ik ben nog meer verbolgen over uw reactie omdat ik ook persoonlijk een toffe gast met Down ken van mijn leeftijd, hij is zeer spontaan en iedereen die hem kent bemint hem enorm. Zijn ouders, familie, vrienden en ook ik zien er geen lijden in, wel liefde. Maar dan moet u wel durven kijken doorheen de façade van het 'anders'-zijn van een mens met Down.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 12 juni 2007 om 17:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 12 juni 2007 om 17:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Wanneer het kind nu ontvangen is en groeit, dan is er leven. Dan zijn we op de eerste plaats dankbaar voor die wonderbare en ongeloofelijk schoonheid die we kunnen ervaren tijdens de zwangerschap. Een nieuwe mens is zich aan het ontwikkelen, een nieuw leven, een nieuwe toekomst, een nieuwe wending in de geschiedenis, een steen is verlegd in de rivier en de rivier stroomt nu anders. Als we nu zouden beslissen om dat kind te aborteren omdat het een chromosoom te veel heeft en daardoor een mongooltje zal zijn, dan overschreid je toch een ENORME grens? Dan heb ik het nog niet over de abortus an sich maar de reden waarom: Je verheft je eigen leven als maatstaf en alle vormen die daaronder liggen dood je... Wat is er daar nu deontologisch aan? Is dat dan niet arrogant tegenover alle mensen die Down hebben of iemand kennen in de familie- of vriendenkring?
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 12 juni 2007 om 17:16. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 12 juni 2007 om 17:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Bij de échte eugenetica is er geen sprake meer van preventie, want het leven is al ontstaan: Bv. indien je zou screenen op embryo's en alle trisomie 21 geen kans zou geven om ze te doen ontwikkelen, dan is dat onchristelijk.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 12 juni 2007 om 17:26. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Maar geen nood, we kunnen dit verhelpen en u zult een normaal kind baren. Volgens uw moraal moet de vrouw dan zeggen: neen geeft me maar het kind met het syndroom van Down, want God heeft het zo gewild. Of geef me maar een kind dat deze genetische afwijking heeft, zodanig dat het op zijn 40ste lymfekanker zal krijgen. Want dat zal men dan allemaal weten in het jaar 2056. Dat begint men nu al te weten. Dus die christelijke vrouw moet dat dan zeggen. Ik denk dat er maar weinige moeders zullen zijn (ook christelijke) die dat lijden (lymfekanker) wensen voor hun kind. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Vind u het zelf niet heel onrechtvaardig als dergelijk kind geboren te worden en een onverdiende straf voor de ouders die ze levenslang moeten dragen. Waar is dan de rechtvaardigheid van uw God ? Het 'foutje' ligt immers in de genen en ligt niet aan het gedrag van vader en moeder.
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Banneling
|
![]() ![]() Citaat:
Volgens Judokus mag dit niet, want de eicel is reeds bevrucht door de mannelijke zaadcel en men mag daar niets meer aan veranderen want God heeft een nieuw leven laten ontstaan en de mens mag daar niet meer in tussenkomen. Laatst gewijzigd door system : 12 juni 2007 om 17:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Volgens Judokus mag men dus geen abortus plegen als men dergelijke afwijking constateert. Grotere belasting voor allen ken ik niet, voor de gehandicapte, voor de ouders en voor de maatschappij.
TOEKOMSTGERICHT tegen zinloos geweld en voor verantwoord ondernemen. VREDE en toekomst voor allen ![]() Het Universum, de Evolutie en Spiritualiteit zijn één . Als God bestaat is hij universeel en zijn alle godsdiensten, religies en filosofiën in de evolutie van de mensheid allicht een onderdeel. Laatst gewijzigd door labyrinth : 12 juni 2007 om 18:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 12 juni 2007 om 18:22. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Maar ik vind het afschuwelijk dat men abortus pleegt omwille van economische motieven. We gaan toch geen mensenlevens vernietigen omdat ze onze maatschappij geld kosten?
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Neen, die vrouw moet dat niet. Het is niet aan mij of aan u om te bepalen wat die hypothetische vrouw in dat hypothetisch geval moet doen.
Laatst gewijzigd door Dave Brocatus : 12 juni 2007 om 18:20. |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 |
Banneling
|
![]() Maar als die vrouw dat niet moet doen, dan keurt u dus met andere woorden het eugenetisch ingrijpen goed. U spreekt zich in deze flagrant tegen.
Laatst gewijzigd door system : 12 juni 2007 om 18:35. |
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |||
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Veel ouders zeggen na het overlijden van hun gehandicapt kind: mocht ik opnieuw zwanger worden van een gehandicapt kind, ik zou het direct weer houden. U onderschat de liefde! Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#97 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 12 juni 2007 om 18:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Die redenering volg ik niet. Volgens mij hebt u mijn reactie verkeerd gelezen. U vroeg mij of die vrouw eugenetisch ingrijpen moet toestaan of niet. Ik antwoordde dat ze dat niet moet doen.
![]() |
![]() |
#99 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Hoe dan ook, er is hier maar één besluit: de kerk is wel degelijk tegen de moderniteit. Laatst gewijzigd door system : 12 juni 2007 om 19:44. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
Een wereld zonder gehandicapten zou een armere wereld zijn. |
|
![]() |
![]() |