![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ha, dat was me nog niet opgevallen. Dank u wel
![]()
![]() |
![]() |
#82 | |||||||||||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Citaat:
Een frappanter voorbeeld is Zwitserland. Dit heeft altijd een republikeins karakter gehad, en is niet ontstaan door dynastietjes allerhande, of het moest zijn door een zich afzetten tegen de monarchie, de invloed van de Habsburgers. Daartoe richten de Zwitsers in 1291 een Zwitsers Eedverbond op, om hun onafhankelijke positie tov de Habsburgers te handhaven. Hier is niet de monarch het symbool van de natie, maar het zich afzetten tegen de monarch is de basis van de staat. Het zal dan ook geen wonder zijn dat Zwitserland het enige echte democratische land ter wereld is. Het staatshoofd is trouwens uitermate zwak, het roulerende systeem zorgt voor een goedkoop en niet-machtig staatshoofd, zodat het volk werkelijk soeverein kan blijven. Zwitserland is trouwens een multietnische constructie van Duitsers, Italianen, Fransen en Raetoromanen. Dat deze verschillende etnische groepering een uninationale staat kunnen vormen (tegen Frans, Duits en Italiaans nationalisme in), duidt op een overkoepelende factor, een element dat hen onderscheid van hun volksgenoten en dat hen doet kiezen voor Zwitserland te gaan ipv Frankrijk, Duitsland of Italië. Dat is de vrijheid en de volkssoevereiniteit, de directe democratie, die in Zwitserland heerst. Dat verbindt hen, en dat onderscheid de Zwitserse Natie. Dat is een ideologie. De waarneming dat een vorst de natie meer symboliseert is dus een zeer subjectieve waarneming, die zelden strookt met de waarnemingen. M.i. is ze enkel correct voor Thailand, waar ze ook geen democratische onderbouw heeft. Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Ik hoef u niet te vertellen dat er al o zo vele dynastieën en monarchieën gevallen zijn of de staat een farce werd, juist door dit erfelijke systeem, dat onbekwamen aan de macht bracht (zoals Caligula, die zijn paard tot senator benoemde; of Nero, die zijn stad in brand stak; of Ludwig II van Beieren, de zotte koning), of waarvan het een factor van discontinuïteit en instabiliteit was (Lodewijk XVI en de Franse Revolutie, het vierkeizerjaar in Rome, de vadsige Merovingen, Filips II en de Tachtigjarige Oorlog, de val van het Chinese keizerrijk en het Romeinse Rijk (de naam van de laatste keizer zegt veel Romulus Augustulus (="Augustusje")), het Ottomaanse rijk, de koningskwestie in België, de Spaanse Successieoorlog, de Carlistische oorlogen...) Citaat:
Citaat:
Nummer 2: Mohammed VI boog het conservatieve, autoritaire beleid van zijn vader Hassan II om en voerde vele democratische en liberale maatregelen door. Nummer 3: Karel V - Filips II Etc... Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De argumenten zijn ondertussen al zo'n stuk of vijf keer weerlegt, dus mijn stelling blijft:
Er zijn geen argumenten ter verdediging van een monarchie in een democratische context. Gevolg: België is geen democratie in de strikte betekenis.
![]() |
![]() |
#84 | |
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#85 | ||
Europees Commissaris
Locatie: Samenkomst van de schrale, mijmerende Kempen en het overvloedige, spekbuikige Brabant
|
![]() Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Kan u voorbeelden van adviezen van de koning aan de premier geven nog niet, nee ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() Nu gaan we het krijgen! Meneer gelooft blijkbaar nog in de middeleeuwse sprookjes van de Nobelen van de adel! Meneer, uw ideeën zijn gebaseerd op [size=6]BLOED EN BODEM[/size]!
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | ||
|
![]() Citaat:
Een monarch is niet makkelijker te vereenzelvigen met een Staat, laat staan met een Natie (twee begrippen die voor uw Jacobijnse denken ongetwijfeld hetzelfde zijn). Dat slaat nergens op. Bij België denk ik aan corruptie, bij Spanje aan toerisme,... Ik denk nergens aan de koning, of ik zie dat nergens als symbool. Geen enkel staatshoofd trouwens, president of koning. Zoals ik reeds zei: uw subjectieve mening heeft u tot opperste objectieve waarheid verklaard.
![]() |
![]() |
#95 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Bij Franco was Spanje trouwens een republiek met de "generalissimo" in Madrid aan het hoofd. Victor Emmanuel heeft geen gebruik gemaakt van zijn prerogatieven teneinde Mussolini te blokkeren in diens greep naar de macht. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | ||
|
![]() Citaat:
U met uw antidemocratische personencultus draait de redenering gewoon om.
![]() |
![]() |
#97 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | ||||
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
![]() |
#99 | ||
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#100 | ||
|
![]() Citaat:
Of nee, hier toch een advies gevonden: ![]()
![]() |