![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 16 maart 2007 om 09:31. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik heb de indruk dat u dit verkeerd interpreteert. Dat Grieks was niet de dagelijkse omgangstaal van het gewone volk in Rome, maar was een tussentaal geworden. Een hulptaal waarmee men kon communiceren met mensen die anderstalig waren. Terecht kan men het vergelijken met het Basic English.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Rodney Stark(The rise of Christianity p.66) schuift hier een verrassende hypothese naar voren. Hij oppert zelfs dat de hele beweging van Marcion in feite terug te brengen is tot een verzet van deze laatste tegen de overweldigende joodse invloed (en dominantie) binnen de nieuwe christelijke beweging. Marcion verwierp immers het Oude Testament als deel uitmakende van de nieuwe leer. De God van het Oude Testament was immers een wraakzuchtig opperwezen dat zich alleen bekommerde om het volk Israël en die louter de joden begunstigde. Marcion ging hier heel ver in. Hij nam afstand van de schrijvers van het Nieuwe Testament die naar zijn overtuiging te zeer de joodse lezers vleiden, zoals Mattheüs, Marcus, Handelingen en de Hebreeën. Alleen het gezuiverde Lucas-evangelie (zonder de geboorteverhalen) en tien brieven van Paulus nam hij aan. M.a.w. Marcion zou zich verzet hebben zich tegen een toenemende 'judaïzering' van het christendom. Stark voert nog aan dat het antisemitisme dat wij terugvinden in de geschriften van Johannes Chrysostomos er eigenlijk op zou wijzen dat joodse bekeerlingen nog steeds - en vrij laat - bleven toestromen. Laatst gewijzigd door system : 16 maart 2007 om 10:10. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 16 maart 2007 om 12:56. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Johnny De Mot over engagement voor kwetsbare mens
’Kerk moet bezig zijn met mensen, niet met stenen’ (Bron: Tertio) BRUSSEL (RKnieuws.net) - ‘Meer sociale woningen bouwen helpt niet als je niet doet aan gemeenschapsopbouw voor iedereen,’ vindt Johnny De Mot, pastoor van de Onze-Lieve-Vrouw van Goede Bijstandskerk in Brussel. Hij droomt ervan met zijn kerkgemeenschap een café te openen om ‘het leven te vieren’, meldt het christelijk opinieweekblad Tertio.
![]() |
#90 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Bisschop richt zich tot politiek en kerkelijke achterban
Mgr. Van den Berghe scherp voor migratie- en asielbeleid ANTWERPEN (RKnieuws.net) - In Kerk+Leven van morgen/woensdag doet de bisschop van Antwerpen, mgr. Paul Van den Berghe, rake uitspraken over migratie en asielbeleid. Niet alleen neemt hij de overheid op de korrel omdat na een jaar kerkasiel weinig of niets veranderd is, waarbij hij stelt dat "de minister weliswaar in stilte heel wat dossiers heeft geregulariseerd, maar de regels er beslist niet edelmoediger op zijn geworden". Hij richt zich ook tot de eigen kerkelijke achterban en nodigt de gelovigen uit hun angst onder ogen te zien en de ‘vreemde’ te ontmoeten. "Migratie is een mensenrecht. Als Kerk vind ik het heel belangrijk dat we werken aan die morele bewustmaking". Verder steltde bisschop ook zonder omwegen dat de christelijke solidariteit niet louter theorie mag blijven, maar dat "we bereid moeten zijn omwille van die solidariteit armer te worden. Rijker van geest wellicht, maar armer in de portemonnee. Dat is de consequentie". Het artikel in Kerk+Leven kadert in een serie naar aanleiding van de verkiezingen die enkele hete hangijzers vanuit christelijk perspectief benadert. In een pastoraal document met als titel Het fenomeen van de migratie gaat de bisschop verder in op dit thema. (tb) bron:Kerk+Leven
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 22 mei 2007 om 16:28. |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Banneling
|
![]() het ENIGE dat ik hier lees is Brussel sans-papiers en andere doelgroepen maar weinig tot GEEN spreken over het eigen volk .
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Een christen hoort geen verschil te maken tussen een vreemde of een niet-vreemde, net zoals de barmhartige Samaritaan geen verschil maakte tussen jood of niet-jood.
![]() |
#93 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Mensen zonder papieren bezetten al een jaar Brusselse kerk
BRUSSEL (RKnieuws.net) - Mensen zonder papieren bezetten nu al een jaar de Sint-Bernarduskerk in Sint-Gillis (Brussel). Aan vertrekken denken zij nog niet. De parochianen hopen inmiddels dat er binnenkort een oplossing komt voor de bezetting. De meeste parochianen waren voor de bezetting gewonnen. De bezetters hebben de afgelopen maanden verscheidene projecten opgezet in het kerkgebouw zoals tentoonstellingen en concerten. De bezetters hopen nog steeds dat de Overheid op hun eis tot legalisatie ingaat. Zij hebben al verscheiden betogingen georganiseerd om hun eisen kracht bij te zetten, voorlopig zonder resultaat. De Sint-Bernarduskerk wordt bezet door een twaalftal personen. (tb)
![]() |
#95 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Het herbergen van vreemdelingen is voor katholieken een werk van barmhartigheid. Wie een onbekende herbergt, herbergt Christus.
Abraham, de voorvader van het christendom, herbergde een groep van drie vreemden. Dit verhaal is altijd allegorisch geïnterpreteerd als het gastvrij zijn voor vreemden=drieëne God (drie personen ~ triniteit) zoals gesymboliseerd op de icoon van Rublev. ![]()
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 2 juni 2007 om 18:21. |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Als christen ben ik voorstander van het zoeken van een goede oplossing voor hun schrijnende en vaak onmenselijke situatie.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 2 juni 2007 om 18:26. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat zegt en verwoord u & ik kan wel mijn eigen christen zijn reflecteren daar heb ik u als pseudo les gever ni veur nodig ![]() Verschil maakte ik niet in mijn verwoordingen en beschrijvingen ik schreef ENKEL waarheid dat wat het volk ziet en merkt . Ik schreef dat men niet kijkt naar het eigen volk de eigen burgers ! Der staat dus geen reet over kleur geur uiterlijkheden facsisme en rascisme zoals u DENKT en TRACHT weer te geven . gelieve eerst is goe te lezen voorge wijst ![]() PLUS ik WERK mé veel kleur en als I K schrijf EIGEN volk pippo dan bedoel ik daar OOK mee blank en zwart ...ALLE kleurtjes van de regenboog . Hebt u misschien problemen in zake reflectieve dialoog voering ; bent u soms verzuurdt in dit leven & tegenover eigen volk . Uw loons inkomsten hoef ik alvast niet te weten lol maar denkt is eerst goe na hé - dank u . ZELFS bepaalde belgen adopteren uit het buitenland waar het kind BELG is pippo ....en die vinden OOK geen job of huis gelijk vele jongere generaties de ouw hebben huizen genoeg de rest ni . Over Brussel spreekt men en de rest niet .....allochtonen ook maar autochtonen/ eigen volk niet . P.S. ik speel graag zwarte muziek = gospel /soul / bleus........en zing dan ook graag voor gelijkheid en het denken en spreken in gelijkheid EN NIET het aanwijzen of verwijzen tenzij ge uw imago wilt besmeuren moetge zekers veel wijzen naar mijn persoon oké ![]() DOEN ![]() * wie ZONDER zonde is werpen den eersten steen |
|
![]() |
![]() |