![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Het is niet omdat 1 onschuldig moet sterven, dat God niet goed is. Het valt mij zeer goed op dat je nog veel moet leren en compleet misleid wordt door jou wereld, je redeneert dat het kwaade bestaat dus kan God niet bestaan. Te oppervlakkig en te kort door de bocht. Jij bent het levende bewijs dat God inderdaad wel moet bestaan. Groet Ronny |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Het was in het weekend een congres van de getuigen, en wat mij daar opvielt dat waren allemaal gelukkige mensen en het was geen gesloten gemeenschap zoals hier al gezegd is. En te slotte wat wil je weten over die bloedstransfusie ik denk toch dat ik al een duidelijk argument gegeven hebt. Groet Ronny |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() drosophila:
Citaat:
![]() |
![]() |
#85 | |
Eur. Commissievoorzitter
|
![]() Citaat:
1) beschouwt u de oproep door God zelf om kinderen af te slachten, vrouwen te verkrachten en dorpen plat te branden, ook als 'het Woord van God'? 2) zo ja, hoe kunt u dan nog volhouden dat God goed is? 3) zo nee, waarom niet? Wat is in de Bijbel dan wél 'woord van God' en wat niet? En hoe verantwoordt u het onderscheid? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() drosophila:
Citaat:
![]() |
![]() |
#87 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
De oorzaak van ellende ligt bij Satan en het eerste mensenkoppel met vrije wil. Wet van gerechtigheid zegt dat als Adam en Eva hadden gekozen voor God, alle mensen eeuwig leven hadden gehad met Jehovah God aan het hoofd van zijn organisatie. Indien nu Adam en Eva het tegenoverstelde kiezen (dat is spijtig genoeg gebeurd) moeten alle sterven, maar Jehovah God voorzien in redding. Toegegeven soms ben ik ook heel kwaad op God, is menselijk. Maar dat is dan de wanhopige mens die spreekt vol met machteloze woede (tegen God win je nooit zie Job. 9:4). Om toch positief te blijven en alles in de juiste evenwichtige proporties te blijven zien is er, ja geestelijk voedsel nodig, er zijn ook dagen dat ik God dan weer dankbaar kan zijn. Het is vooral de onzekerheid die ons parten speelt. Onzekerheid over onze redding en over Gods goedkeuring die ons het meeste angst bezorgd. Het feit dat Jullie hier zijn en vragen stellen over God en in hem geïntersseerd zijn, is zeer positief. Dus laten we ons geen zorgen maken. Wat komen zal, dat moet. Wie heeft er een betere oplossing in gedacht dan God om op al deze vragen een andere te bieden. Wat moest God dan wel doen volgens Jullie? Indien Hij zomaar zonder basis alle ellende weg neemt zonder gerechtigheid dan staan er altijd opnieuw opstandelingen op die Gods manier van regeren in twijfels trekken en of we maar niet zonder hem kunnen worden. Groet Ronny |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Laatst gewijzigd door system : 19 maart 2007 om 19:42. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Verwacht dus ook geen "simpel" antwoord. "Geloven" is een werkwoord, en dat bedoel ik letterlijk. Als "gelovige" kies je niet voor een simpele kijk op de zaak. Mijn Schepper gaf me zo'n 1,2 kg witte massa tussen mijn oren opdat ik die zou gebruiken. En voor "simpele" aangelegenheden heb ik die witte massa nu eenmaal niet van node. Alleen wie bereid is om met zijn witte massa, en méér nog met zijn hart, te werken zal antwoorden krijgen. Daarmee ben ik nu al bijna 42 jaar bezig, en ik vrees dat ik er nog wel heel wat jaartjes zal moeten bijdoen vooraleer alles me zo duidelijk is dat ik in vrede met mezelf mijn dood tegemoet kan zien. Alles is me dus nog lang niet duidelijk, maar in die 42 jaar begint het me dan toch te dagen. Voor mij reden genoeg om op die weg verder te gaan. Maar "simpel"? Vergeet het, Drosophila. Tenzij je dezelfde bereidheid tot werken aan de dag legt als de meeste diepgelovigen, zal je op je honger blijven zitten... jammer maar helaas. Als kleine jongen raakte ik gefascineerd toen ik toevallig een organist aan het werk zag (én hoorde) in zijn "cockpit". Hoewel ik verre van een begenadigd organist ben, beleef ik enorm veel genoegdoening aan het orgelspel. Om dat te kunnen, daarvoor heb ik ook moeten werken. Musiceren is ook niet "simpel". Bijna dagelijks oefen ik een uurtje op het kerkorgel. In de zomer is dat minder erg, maar 's winters in een koude kerk... er zijn leukere dingen. Toch doe ik het. Mijn baas is zeer nauw familie aan de voetballer Timmy Simons, en in zijn jonge jaren was hij geen onverdienstelijk voetballer. De familie Simons is redelijk bekend in Schoonderbuken, een gehucht vlakbij het bekende Scherpenheuvel. Insiders daar weten dat die familie meerdere goeie voetballers telde (en telt) en dat Timmy eigenlijk één van de "mindere" talenten is. Wat het verschil maakte: Timmy heeft met zijn talent gewerkt, zijn neven minder, hoewel sommigen van hen méér getalenteerd waren volgens kenners. Denk maar niet dat werken "simpel" is. Niemand uit "Schunnebroek" (zo noemt men dat dorpje hier) die Timmy zijn positie bij PSV benijdt. Hij heeft er tenslotte voor gewerkt. Daarom nogmaals: ook "geloven" is een werkwoord. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik zal het nog eens herhalen: hypothese. Een kind uit uw gemeenschap is dodelijk ziek en dokter zegt dat het kan gered worden door een bloedtransfusie (we gaan ervan uit dat de dokter de waarheid spreekt). Staat uw geloofsgemeenschap deze transfusie toe of niet? Want men zegt zoveel over de Getuigen. Daarom wil ik het eens van u horen. Geef ons uw visie eens als jehova getuige. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
Kijk ieder mens is anders, bij de getuigen en zoals bij elke religie zitten er fanatieken mensen die alles letterlijk nemen in het geloof , zo zijn er mensen die geen lever of een stukje vlees eten omdat ze denken dat het sap bloed vervatten. Ik denk toch dat je weet als een dier geslacht wordt dat ze eerst laten uitbloeden, en je weet dat er altijd nog bloed achterblijft . En zo is dat ook om maar een naam te geven met het kunstmatigbloed waar er een minimun aan bloedcellen in zit. En daar laat de Jehovah's Getuigen ons de vrije keus in. En zoals ik denk dat er een verschil is tussen bloed en varkens vlees eten, zoals een bloedworst die gemaakt is van zuiver bloed en varkensvlees is gewoon maar vlees. Zelfs als bloedtransfusie terzijde geschoven konden worden als de gevaarlijke en overbodige produkten van een maar al te vaak hebzuchtige bedrijfstak, dan zou dat nog niet verklaren waarom JG bloedtransfusie weigeren. Hun redenen liggen in totaal ander vlak en zijn veel belangrijker. Een druppel bloed wordt zo licht als iets vanzelfsprekends beschouwd. Hij welt op uit een schram of speldeprik, als een minuscuul, glanzend rood koepeltje, dat wij wegspoelen of afgeven zonder erbij na te denken. De Getuigen bezien de bijbel als een brief van onze Schepper waarin hij te kennen geeft hoe wij het beste kunnen leven; het is een boek dat ook van deze bloedkwestie gewaagt. In Leviticus 17:14 staat: "De ziel van elke soort vlees is zijn bloed" --- niet letterlijk, want de bijbel zegt ook dat het levende organisme zelf een ziel is. Het leven van alle zielen hangt echter zo onlosmakelijk samen met het bloed erin en wordt er dermate door in stand gehouden dat bloed terecht wordt beschouwd als een heilige vloeistof die het leven vertegenwoordigt. Voor sommige is dat moeilijk te begrijpen. Wij leven in een wereld die maar heel weinig heilig acht. Het leven zelf wordt zelden naar waarde geschat. Het is dan ook geen wonder dat bloed wordt gekocht en verkocht als elk ander goed. Maar wie de wensen van de Schepper respecteert, gaat er niet zo mee om." Gij moogt geen bloed eten", luide Gods gebod tot Noach en zijn nakomelingen --- de hele mensheid (Gen.9:4). Acht eeuwen later nam Hij dat gebod op in zijn Wet aan de Israëlieten. Weer vijftien eeuwen later bevestigde hij opnieuw voor de christelijke gemeente: "Onthoud u van bloed" Hand.15:20. De Getuigen houden zich in de eerste plaats aan die Wet omdat zij hun Schepper willen gehoorzamen. Door middel van de offerandelijke dood van zijn eigen geliefde Zoon heeft de Schepper de mensheid al van levendreddend bloed voorzien. Het kan het leven niets slechts voor een paar maanden of jaren, maar voor eeuwig verlengen. Joh.3:16; Efez.1:7. God is niet veranderd. In deze tijd is de wetenschap al ver gevorderd zoals met dat kunstbloed, dus ik zal mij laten behandelen met Kunstmatig bloed maar niet met zuiver bloed. En als ik dan niet goedgekeurd bent door God dan heb ik pech gehad. Groet Ronny |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Het probleem van die vrije wil is dat het de oorzaak is van leed die mensen onder elkaar aanrichten. Maar de vrijheid is fundamenteel van de mens. God is trouwens dogmatisch gezien niet 'almachtig', want dat is een slechte vertaling uit het Grieks. In het Credo staat (van Nicea-Chalcedon) "Ik geloof in ho theos, pater pantokrator (= God, Vader, Al-beheerser)." In het Latijn is dat dan slordig vertaald als pater omnipotens (Al-machtig), wat niet hetzelfde is. Dus kan theologische geschiedenis nog interessant zijn om het oorspronkelijke godsbeeld te herontdekken.
pAx Et BoNuM Laatst gewijzigd door Judokus : 19 maart 2007 om 23:11. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
God pantokreator: waarom heeft men deze vertaling dan nooit rechtgezet? De kerk heeft toch altijd zeer strikt gewaakt over correcte vertalingen volgens sommige katholieken alhier. Laatst gewijzigd door system : 20 maart 2007 om 09:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Provinciaal Statenlid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Moeten we daar dan verder over discussiëren? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het woord van God valt soms een beetje zwaar, zoals die keer dat hij Mozes belastte met die stenen tabletten op de top van de berg. Hij had ze hem beter in de vallei gegeven... Met zo'n zware tabletten afdalen, dat is levensgevaarlijk. Laatst gewijzigd door eno2 : 20 maart 2007 om 11:57. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Dat gebeurd altijd aan een profeet op de top van een berg, in een grot enz. maar nooit waar getuigen bij zijn. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Lokaal Raadslid
|
![]() bobke:
Citaat:
![]() |
![]() |
#100 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar die honderden en duizenden mensen begonnen hem pas eeuwen later te geloven. Waar waren zijn volgelingen toen hij aan het kruis hing ? |
|
![]() |
![]() |