![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Maar waarschijnlijk ben je er wèl voorstander van dat "Kuifje in Afrika" verboden wordt, wegens het woord "luilakken"? Ondertussen heeft ook Geert Wilders opgeroepen tot een verbod op het publiceren van de koran, maar die werd daarvoor aangeklaagd wegens "aanzetten tot haat". Blijkbaar mag je wel in een moskee oproepen om ongelovigen een kopje kleiner te maken, maar zet je als ongelovige aan tot haat als je vraagt dat ze dit niet meer zouden zeggen? Ik kan alvast niet meer volgen. Doki begrijpt het echter allemaal wel neem ik aan.
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o Laatst gewijzigd door circe : 10 augustus 2007 om 11:20. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Minister
|
![]() Wil jij dat dan gaan uitleggen aan al die mensen die er onwrikbaar in geloven dat alle waarheid in dat meer dan duizend jaar oude boek staat?
![]() |
#83 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Het doet me altijd denken aan de Nazi-deportaties. Alleen, die gebruiken de trein voor hun wegvoeringen. ![]() Laatst gewijzigd door system : 10 augustus 2007 om 11:55. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Waarom islam"fobie"? Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat is wat ik noteer. En dat noteer niet alleen: dat onthou ik. Laatst gewijzigd door system : 10 augustus 2007 om 12:13. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | ||||||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Maar blijkbaar wil men dat niet aannemen: Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Support the people of Herouxville, Quebec, Canada: http://municipalite.herouxville.qc.ca/avispublic.htm Version francaise:http://municipalite.herouxville.qc.ca/normes.pdf | English version : http://municipalite.herouxville.qc.ca/Standards.pdf Send an email to: [email protected] (*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel |
||||||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Zie naar alle moslim landen, die die al eeuwen onder moslim dictatuur 'floreren' en die uit de recente geschiedenis:
Support the people of Herouxville, Quebec, Canada: http://municipalite.herouxville.qc.ca/avispublic.htm Version francaise:http://municipalite.herouxville.qc.ca/normes.pdf | English version : http://municipalite.herouxville.qc.ca/Standards.pdf Send an email to: [email protected] (*) rmp: rovershoofdman, moordenaar en pedofiel |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En 'de handelingen van rmp(*) mohamed', de ahadit?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
Gouverneur
|
![]() Citaat:
ah zo.. de christenen werden in recent verleden vermoord... ![]() Ik dacht eeder dat de Palestijnen er werden vermoord (wat zowel Christen en Moslims zijn) in Sabra/Shatila.... En waren de moordenaars geen Christenen... ![]() ![]() ![]() ![]() maar tja zoals we weten ziet hermanvk alles met een andere bril... ps: kzou eens van bril verwisselen want met een lasbril zie je niet veel.... ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dit gezegd zijnde, dit alles is vaak het gevolg van dat verderfelijke kantje en het fanatieke, eigen aan dogmatische godsdiensten en dat we terugvinden zowel de in christelijke godsdienst als in de islamitische en omgekeerd. Laatst gewijzigd door system : 11 augustus 2007 om 12:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Minister
|
![]() Citaat:
Robbespierres fanatisme inzake Liberté, Égalité en Fraternité was ook niet bepaald de fraaiste bladzijde uit de (in principe zeker niet onterechte) Franse Revolutie. En het voorstel van Wilders om de Koran meteen maar te verbieden is evengoed fanatisme. Hoe bestaat het, om in naam van de vrijheid van meningsuiting diezelfde vrijheid aan perken te leggen, terwijl een oude uitspraak dienaangaande (vaak aan Voltaire toegeschreven) die vrijheid zó hoog stelde dat men zelfs vrij mocht zijn om de ergerlijkste, achterlijkste en verderfelijkste meningen tot uiting te brengen. Bovendien neigt de grenzeloze verering voor onze Vrije Meningsuiting - en ik schrijf dit opzettelijk met hoofdletter, omdat ze bijna een nieuwe godheid geworden is ter vervanging van onze oude godheden - ons tot slaaf ervan te maken. Waarom moéten wij zo nodig onze mening uiten? Zouden wij dat niet veeleer mogen. De vrije meningsuiting is weliswaar een recht dat ik tenvolle onderschrijf, zonder welke beperking dan ook. Maar geenszins mag het een plicht worden. Want anders verwordt ook zij tot bron van... fanatisme. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
In casu het christendom en de islam. Ik zeg dit trouwens niet. De geschiedenis vertelt ons dat. Laatst gewijzigd door system : 11 augustus 2007 om 13:17. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Minister
|
![]() Citaat:
En dan? Fanatisme vind je zowat overal terug waar mensen een antwoord pogen te formuleren op wat hun bezighoudt, tot zelfs in de wetenschap toe. Niet alle wetenschappers gaan even scrupuleus om met hun kennis, hoor. Ergo: fanatisme is niet typisch iets voor godsdiensten, en zelfs niet voor dogmatische godsdiensten. Ik zeg dat ook niet, de geschiedenis vertelt het ons immers meermaals; ja zelfs uit ons dagelijkse leven kunnen we die les trekken. Omdat bepaalde aanhangers van Liberté, Égalité en Fraternité fanatiek waren in hun streven daarnaar, moeten we het erfgoed van de Franse Revolutie maar laten voor wat het is? Omdat bepaalde autobestuurders zo fanatiek opgaan in hun "hobby" om te laag en te snel over onze wegen te vliegen, en daarbij hun eigen en vooral andermans leven in gevaar brengen, moeten we allemaal onze auto maar aan de kant laten staan? Omdat wetenschappelijke fanatiekelingen de creatie van de perfecte mens nastreven m.b.v. genetische manipulatie en kloontechnieken, moeten we de wetenschap maar terzijde schuiven? Omdat fanatieke voetbalsupporters zichzelf indertijd in de Heizel niet een klein beetje konden bedwingen, moeten we maar van het voetbal thuisblijven? Omdat moslimfanatici op 11 september 2001 de Twin Towers neerhaalden, moeten we de islam meteen maar veroordelen, en in één moeite - waarom niet? - ook het christendom en alle andere (al dan niet dogmatische) godsdiensten? Tussen twee haakjes: voor het geval dat je niet-dogmatische godsdiensten wilde vrijpleiten van fanatisme, raad ik je aan om je eens wat te informeren over de achtergronden tussen de Tamil Tijgers en hun - boeddhistische! - Singalese tegenstanders. Of hoe zelfs een niet zo dogmatische religie zich wel eens van haar minder fraaie kant laat kennen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Fanatiek met je sport bezig zijn, is zelfs positief... tot dat je doping gebruikt waardoor de wet wordt overtreden... Een misdaad blijft een misdaad ook al is die in "naam van een god"... Oproepen om misdaden te begaan is strafbaar... dus als in bepaalde georganiseerde kringen (al dan niet fanatiek) door de leiders van die organisatie, opgeroepen wordt om te moorden, dan zijn niet enkel de daders maar de hele organisatie in min of meerdere mate schuldig aan de te plegen of gepleegde misdaden. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Dat niet-gelovige seculiere ideologieën (communisme bijvoorbeeld) ook fanatiek kunnen zijn, heb ik nooit ontkend. Maar nu ging de discussie even over de koran en de verspreiding van dit boek. In de koran staan zeer onverdraagzame fanatieke uitspraken. Nu was de katholieke kerk ook zeer fanatiek in het doen toepassen van haar leer. Iedereen die geen katholiek was, werd beschouwd als ketter, als outcast. U kunt zeggen: dit is voorbij, voltooid verleden tijd. Ok. Misschien. Maar het is nog niet voorbij voor de islam. En daarom moeten we waakzaam blijven voor deze godsdienst. We willen niet meer in onze streken hetzelfde aan de hand krijgen wat we vroeger hebben meegemaakt met de kerk van Rome. Niet alle moslims op zichzelf zijn fanatiekers natuurlijk, maar de koran is nu eenmaal niet altijd een vreedzaam boek. En het moeilijke in deze is dat de koran -volgens de islamieten- het woord van Allah is. Het Woord van God zelf dus. Laatst gewijzigd door system : 11 augustus 2007 om 21:52. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Minister
|
![]() Citaat:
DE VERWOESTING VAN LIBANONAls je die gelezen hebt krijg je er nog een andere, van een christene die uit Libanon gered werd.
![]() |
![]() |
#97 | ||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Tekst zonder bronvermelding, vol met leugens. Ik heb veel christelijke Libanezen als vrienden en zij haten inderdaad alle andere etnische en religieuze groepen hartsgrondig, maar nooit zouden zij dergelijke eenzijdige visie van de feiten geven. Zij weten heel goed, en veel beter dan jij, dat het dergelijke leugenachtige propaganda is die aan de basis gelegen heeft van de burgeroorlog.
Citaat:
Citaat:
Citaat:
Laatst gewijzigd door Kallikles : 11 augustus 2007 om 21:51. |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Ik denk echter dat het veel gecompliceerder en genuanceerder in mekaar steekt. Men moet er geboren zijn om echt te vatten hoe die verschillende gevoeligheden liggen. Wij in onze streken, hebben de neiging om de gebeurtenissen veel te zwart-wit te beschrijven in de voormalige pays d'outermer. Laatst gewijzigd door system : 11 augustus 2007 om 22:04. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |||||||
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]()
Citaat:
Citaat:
Citaat:
|
|||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |||||||
Minister
|
![]() Citaat:
Citaat:
Nog altijd heb je me niet duidelijk kunnen maken waarom je uitgerekend (dogmatische) godsdiensten viseert, en niet de wetenschap, niet het humanisme en niet elk ander domein waarop fanatisme zich kan manifesteren. Citaat:
Het is mijn diepe geloof dat het christendom méér waarheid bevat dan de islam. Toch belet dit niet mijn respect jegens (eveneens niet fanatieke) moslims. Ben ik dan een fanaticus? En zo ja, veroorzaakt mijn houding dan veel ellende? Citaat:
En kom niet af met sloganeske betogen als "ik stel vast", of "de geschiedenis bewijst het". Want met evenveel gemak stel ik daar gelijkaardige pasmunt tegenover, waarbij ik precies het tegendeel "vaststel", of geschiedenis aanhaal die precies het tegendeel aantoont. Citaat:
Dacht je dat alle 1 miljard moslims fanatici waren? Mocht dat het geval geweest zijn, dan was de derde wereldoorlog al minstens tien keer uitgebroken. Een moslim die roept dat niet-moslims dood moeten is nog altijd 100 keer minder fanatiek dan een moslim die de daad bij het woord voegt. Er bestaan gradaties inzake fanatisme - en nog niet weinig ook. Meestal geldt het oude spreekwoord: de soep wordt niet zo heet gegeten als... juist! Citaat:
De vrije meningsuiting moet zelfs kunnen toestaan dat mensen verkeerde meningen verkondigen, en dat er vergissingen voor waarheid worden aangenomen. En de vrije meningsuiting maar ook niemand verplichten om zijn mening kenbaar te maken. Mogen zwijgen maakt óók deel uit van dat recht. Citaat:
Wilders mag dus verkondigen dat de Koran door en door slecht is, en hij mag voor een verbod erop ijveren. Daartoe heeft hij het recht. Of we daarom de daad bij het woord moeten voegen is nog een heel ander paar mouwen, en dan zijn we het stadium van recht op vrije meningsuiting (= het woord) voorbij. Dan komt het recht op ageren en reageren (= de daad) op de proppen. En met dat laatstgenoemde recht moet vele malen voorzichtiger omgegaan worden dan met het recht op vrije meningsuiting; het is aan veel meer beperkingen onderhevig. |
|||||||
![]() |
![]() |