Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 april 2007, 22:39   #81
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dat mag u dan eens bewijzen en dus mag u eens een antwoord geven op de gestelde vraag over CdM versus Kurth...
Ik antwoord op uw vraag als U antwoordt opdeze vraag "Beschouw U Menen, Wervik & Rekkem als Franstalig?"
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2007, 23:03   #82
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In de Voerense dorpen wordt er maar één dialect gesproken, nl. het "Veurs", een vorm van Oost-Limburgs dat op zijn beurt verwant is met de dialecten van de naburige Nederlandse gemeenten, met de (vroegere) dialecten van Aubel en Bleiberg.
Ten eerste Moeskroen of Aubel & Komen-Waasten of Bleiberg in alle vier spreekt men een nederlands dialect.

Ten tweede Remersdaal & Teuven (2 voergemeenten spreekt men Platdiets ook in Aubel, Bleiberg, Welkenraat, Balen en zelfs Eupen.

Ten derde geef me toch gelijk dat men in Waregem meer Oost-Vlaams spreekt dan West-Vlaams

Ten vierde antwoord op mijn vraag of Wervik, Menen & Rekkem verfranst zijn

Ten vijfde Romanisering komt van zeer ver de taalgrens heeft ooit gelegen op de lijn Stapel (aan de rivier de Kwinte) - Monsterhole - Frusje - Betun Rijsel (M. Gysseling, Germanist) en onder die lijn tweetalig Diets of Picardisch tot de Zomme (rivier) Zoom is een Nederlands woord en betekent grens.

Ten zesde Moeskroen is volgens U Romaans verklaar me dat Steenput (Estaimpuis), een gemeente tussen Doornik en Moeskroen in de 12de eeuw geschreven werd als "Stemput" of "Steinputs" en in de 13de eeuw als "Stempuch". Dit is analoog voor de deelgemeente Steenburg (Estaimbourg).

Ten zevende in de 14de eeuw waren er geen Bourgondische Nederlanden

Ten achtste verklaar het gebruik van Novis portius & Ghistelles i.p.v. Nieuwpoort & Gistel in de middeleeuwen of zijn deze gemeenten ook Romaanstalig geweest. (Ik help U voor 476)

Ten negende als U zo voor Romaanshoudend verfranst gebied bent waarom woont U in Waregem en niet in Kiel (N-Duitsland) want de taalgrens heeft ook ooit tussen Het Romaanse rijk & Germania gelegen

Ten tiende Slaapt U al?
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 april 2007, 23:26   #83
Keats
Gouverneur

Keats's schermafbeelding

Standaard

Ik weet niet of JvdB al slaapt maar ik niet en ik heb erg genoten van de uitleg Ik had altijd al het gevoel dat Somme iets Nederlands was. Ook als je door Noord-Frankrijk rijdt kun je zien dat het landschap precies hetzelfde is als over de grens.
Oud 10 april 2007, 05:27   #84
stab
Perm. Vertegenwoordiger VN

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Neen, afgezien van Marke en Edingen (en natuurlijk ook de Vlaamse gemeenten rond Brussel en Brussel zelf) is er nauwelijks een verschuiving gebeurd. Ik kan u in dat verband de studie van professor Kurth ten stelligste aanraden. In zijn studie valt de toenmalige taalgrens (eind 19e eeuw) bijna volledig samen met de huidige, officiële grens (met uitzondering van Nieuwkerke, Herstappe en Sint-Martens-Voeren).
En wat dan met de Jekervallei en Overmaas, ik kan mij moeilijk voorstellen dat die in 1830 een Franstalige meerderheid hadden.
Oud 10 april 2007, 07:19   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Welk gebied???? Rijsel was ooit ook een Nederlandse stad en Steenput (Estaimpuis) een gemeente tussen Doornik en Moeskroen was ook tot zeker de 14de eeuw Nederlandstalig. Moeskroen werd in de 12de eeuw vermeld als "mosgeron" en niet "moskeron" of iets dergelijks omdat picardiërs geen sch-klank kunnen uitspreken. Moeskroen wordt in de Westhoek als Moeschroen uitgesproken. Een belangrijk verschil tussen het West-Vlaams de Westhoek is de sch-klank en het West-Vlaams (overgang met het Oost-Vlaams) in Kortrijk is SK-klank dus moet Moeskroen zeker een Vlaamse stad geweest zijn
Ik wil wel eens dat tekstueel bewijs zien dat Moeskroen in de 14e eeuw nog Nederlandstalig was... Met de etymologie van een plaatsnaam kunt u dit immers niet bewijzen (daarmee kunt u hoogstens de oorsprong duiden maar niet de latere taalsituatie).
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 07:22   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ten eerste Moeskroen of Aubel & Komen-Waasten of Bleiberg in alle vier spreekt men een nederlands dialect.
Vooreerst spreekt de meerderheid in Moeskroen en Waasten geen Nederlands dialect. Dat kan ik als nabije streekgenoot getuigen. Dat was ten tijde van de vastlegging van de taalgrens ook niet het geval. Reeds in de middeleeuwen waren beide gebieden Romaanstalig en vielen dan ook voor de rechtszaken bij de Romaanstalige kasselarijen.
Oud 10 april 2007, 07:25   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
En wat dan met de Jekervallei en Overmaas, ik kan mij moeilijk voorstellen dat die in 1830 een Franstalige meerderheid hadden.
Terechte opmerking en door mij even uit het oog verloren. In deze gebieden sprak men inderdaad Nederlands.
Oud 10 april 2007, 07:27   #88
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ten tweede Remersdaal & Teuven (2 voergemeenten spreekt men Platdiets ook in Aubel, Bleiberg, Welkenraat, Balen en zelfs Eupen.
"Platdiets" is geen taalkundige benaming. Taalkundig spreekt men over Limburgs met Ripuarische kenmerken ofwel over Maaslands dialect. "Platdiets" zult u in geen enkel boek over de Nederlandse dialecten aantreffen.

Ik heb ook al gesteld wie het woord "Platdiets" in de mond neemt en waarom. Bijgevolg onthoudt men als Vlaamsgezinde zich dit woord te gebruiken.
Oud 10 april 2007, 07:28   #89
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ten derde geef me toch gelijk dat men in Waregem meer Oost-Vlaams spreekt dan West-Vlaams
???

Heb ik dit ergens ontkend?

Neen, bijgevolg moet ik u niet gelijk geven. 't Was nooit een onderwerp van discussie.
Oud 10 april 2007, 07:28   #90
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ten vierde antwoord op mijn vraag of Wervik, Menen & Rekkem verfranst zijn
Dat zou ik moeten nakijken.
Oud 10 april 2007, 07:29   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ten vijfde Romanisering komt van zeer ver de taalgrens heeft ooit gelegen op de lijn Stapel (aan de rivier de Kwinte) - Monsterhole - Frusje - Betun Rijsel (M. Gysseling, Germanist) en onder die lijn tweetalig Diets of Picardisch tot de Zomme (rivier) Zoom is een Nederlands woord en betekent grens.
Ja, dat klopt maar daarvoor moet je heel ver teruggaan in de geschiedenis. Vele eeuwen voor de Bourgondische tijd die u blijkbaar als groot moment aanduidt waarop hele gebieden zijn verfranst (foutieve stelling ten andere die historisch niet onderbouwd kan worden).
Oud 10 april 2007, 07:31   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ten zesde Moeskroen is volgens U Romaans verklaar me dat Steenput (Estaimpuis), een gemeente tussen Doornik en Moeskroen in de 12de eeuw geschreven werd als "Stemput" of "Steinputs" en in de 13de eeuw als "Stempuch". Dit is analoog voor de deelgemeente Steenburg (Estaimbourg).
Moeskroen was in de middeleeuwen reeds een Romaanstalige gemeente. Geef mij maar eens een tekstueel bewijs dat het anders was! Ik heb reeds uitgelegd waarom de etymologie van een plaatsnaam geen bewijs is voor de latere taaltoestand.
Oud 10 april 2007, 07:45   #93
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ten zevende in de 14de eeuw waren er geen Bourgondische Nederlanden
Waar heb ik dat beweerd? Ik reageerde op uw bericht waarin u Bourgondische tijd met de 17e eeuw verbindt.
Oud 10 april 2007, 07:46   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ten negende als U zo voor Romaanshoudend verfranst gebied bent waarom woont U in Waregem en niet in Kiel (N-Duitsland) want de taalgrens heeft ook ooit tussen Het Romaanse rijk & Germania gelegen
???
Oud 10 april 2007, 07:49   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Keats Bekijk bericht
Ik weet niet of JvdB al slaapt maar ik niet en ik heb erg genoten van de uitleg Ik had altijd al het gevoel dat Somme iets Nederlands was. Ook als je door Noord-Frankrijk rijdt kun je zien dat het landschap precies hetzelfde is als over de grens.
???

Landschap heeft toch niets te maken met de taalsituatie...

De geschiedenis van de toponiemen is tamelijk complex en weerspiegelt zelden of niet welke taal er dominant was in latere tijden. Mijn vraag is trouwens of dergelijke geschiedkundige vorsing enige zin heeft met betrekking tot de politieke situatie van vandaag de dag. Mijns inziens niet. Historische argumentatie om bepaalde gebieden "op te eisen" is een verkeerde weg. Laten we de taalgrens houden zoals ze is en daarop staan wanneer de Franstaligen voor de zoveelste keer die in vraag stellen.
Oud 10 april 2007, 07:56   #96
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht

http://www2.vrtnieuws.net/cm/vrtnieu...eren_Ambulance

Ambulanciers laten vrouw achter

ma 09/04/07 - In de faciliteitengemeente Voeren hebben Franstalige ambulanciers geweigerd om een gewonde vrouw naar een Nederlandstalig ziekenhuis te brengen.

De vrouw was gevallen tijdens een wandeling en had haar arm gebroken.

Via de 100-centrale in Hasselt was een ambulance opgeroepen, maar de ambulanciers, die alleen Frans spraken, wilden de vrouw niet naar een Nederlandstalig ziekenhuis brengen en lieten haar achter op straat.

Burgemeester Huub Broers (Voerbelangen) tilt zwaar aan de zaak.
Het achterlaten van een gewonde is in Nederland ook voor niet-ambulance personeel strafbaar!
Wat een land!

Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 10 april 2007 om 08:05.
Derk de Tweede is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 april 2007, 07:58   #97
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ja, dat klopt maar daarvoor moet je heel ver teruggaan in de geschiedenis. Vele eeuwen voor de Bourgondische tijd die u blijkbaar als groot moment aanduidt waarop hele gebieden zijn verfranst (foutieve stelling ten andere die historisch niet onderbouwd kan worden).
Het heeft geen zin de Frankische - Romaanse tegenstelling te vertalen naar de Diets/NLse - Franse taalsituatie.
Men moet uitgaan van de later ontstane min of meer gestandardiseerde taalvormen om enige conclusie te trekken aangaande taal (of politieke) grenzen.
De zog verloren gebieden situeren zich dan in een stukje Fr-VL en in het Limburgse.
Oud 10 april 2007, 08:01   #98
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Laten we de taalgrens houden zoals ze is en daarop staan wanneer de Franstaligen voor de zoveelste keer die in vraag stellen.
Dit is politiek het enige verstandige dat men kan doen.
De taalgrens ligt onwrikbaar vast. En of men in SGR 10 of 50 of 100% Franstaligen heeft , speelt geen rol.
Oud 10 april 2007, 08:03   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stab Bekijk bericht
Het heeft geen zin de Frankische - Romaanse tegenstelling te vertalen naar de Diets/NLse - Franse taalsituatie.
Men moet uitgaan van de later ontstane min of meer gestandardiseerde taalvormen om enige conclusie te trekken aangaande taal (of politieke) grenzen.
De zog verloren gebieden situeren zich dan in een stukje Fr-VL en in het Limburgse.
Inderdaad. Binnen de huidige situatie en de daarmee verbonden geschiedenis moet men die gebieden situeren, niet door terug te gaan naar een onnoemelijk ver verleden. Dergelijke redeneringen leiden juist tot balkanisering waarbij Grieken stukken Macedonië opeisten omdat daar indertijd het rijk van Alexander de Grote lag, terwijl de Bulgaren het opeisen omdat er de hoofdplaats van het eerste Grootbulgaarse rijk was gevestigd. En dan halen de Serviërs ook nog eens een historische claim uit de hoek... En hop, daar begint het.
Oud 10 april 2007, 08:08   #100
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Het achterlaten van een gewonde is in Nederland ook voor niet-ambulance personeel strafbaar!
Wat een land!
In Belgie zal dit toch ook strafbaar zijn neem ik aan.
Ontslag voor het personeel lijkt me wel het minste wat er moet gebeuren.
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be