![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Minister-President
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Minister-President
|
![]() Citaat:
Ten tweede Remersdaal & Teuven (2 voergemeenten spreekt men Platdiets ook in Aubel, Bleiberg, Welkenraat, Balen en zelfs Eupen. Ten derde geef me toch gelijk dat men in Waregem meer Oost-Vlaams spreekt dan West-Vlaams Ten vierde antwoord op mijn vraag of Wervik, Menen & Rekkem verfranst zijn Ten vijfde Romanisering komt van zeer ver de taalgrens heeft ooit gelegen op de lijn Stapel (aan de rivier de Kwinte) - Monsterhole - Frusje - Betun Rijsel (M. Gysseling, Germanist) en onder die lijn tweetalig Diets of Picardisch tot de Zomme (rivier) Zoom is een Nederlands woord en betekent grens. Ten zesde Moeskroen is volgens U Romaans verklaar me dat Steenput (Estaimpuis), een gemeente tussen Doornik en Moeskroen in de 12de eeuw geschreven werd als "Stemput" of "Steinputs" en in de 13de eeuw als "Stempuch". Dit is analoog voor de deelgemeente Steenburg (Estaimbourg). Ten zevende in de 14de eeuw waren er geen Bourgondische Nederlanden Ten achtste verklaar het gebruik van Novis portius & Ghistelles i.p.v. Nieuwpoort & Gistel in de middeleeuwen of zijn deze gemeenten ook Romaanstalig geweest. (Ik help U voor 476) Ten negende als U zo voor Romaanshoudend verfranst gebied bent waarom woont U in Waregem en niet in Kiel (N-Duitsland) want de taalgrens heeft ook ooit tussen Het Romaanse rijk & Germania gelegen ![]() Ten tiende Slaapt U al? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Gouverneur
|
![]() Ik weet niet of JvdB al slaapt maar ik niet en ik heb erg genoten van de uitleg
![]()
![]() |
#84 | |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Vooreerst spreekt de meerderheid in Moeskroen en Waasten geen Nederlands dialect. Dat kan ik als nabije streekgenoot getuigen. Dat was ten tijde van de vastlegging van de taalgrens ook niet het geval. Reeds in de middeleeuwen waren beide gebieden Romaanstalig en vielen dan ook voor de rechtszaken bij de Romaanstalige kasselarijen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik heb ook al gesteld wie het woord "Platdiets" in de mond neemt en waarom. Bijgevolg onthoudt men als Vlaamsgezinde zich dit woord te gebruiken. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Landschap heeft toch niets te maken met de taalsituatie... De geschiedenis van de toponiemen is tamelijk complex en weerspiegelt zelden of niet welke taal er dominant was in latere tijden. Mijn vraag is trouwens of dergelijke geschiedkundige vorsing enige zin heeft met betrekking tot de politieke situatie van vandaag de dag. Mijns inziens niet. Historische argumentatie om bepaalde gebieden "op te eisen" is een verkeerde weg. Laten we de taalgrens houden zoals ze is en daarop staan wanneer de Franstaligen voor de zoveelste keer die in vraag stellen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat een land!
![]() Laatst gewijzigd door Derk de Tweede : 10 april 2007 om 08:05. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
|
![]() Citaat:
Men moet uitgaan van de later ontstane min of meer gestandardiseerde taalvormen om enige conclusie te trekken aangaande taal (of politieke) grenzen. De zog verloren gebieden situeren zich dan in een stukje Fr-VL en in het Limburgse.
![]() |
![]() |
#98 | |
|
![]() Citaat:
De taalgrens ligt onwrikbaar vast. En of men in SGR 10 of 50 of 100% Franstaligen heeft , speelt geen rol.
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#100 |