![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Ik snap eigenlijk het probleem totaal niet. In internationale stations lijkt het me niet meer dan normaal dat aankondigingen in meerdere talen gebeuren. Waar zitten de nadelen?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of versnelde slijtage van het gehoor van de wachtenden? Ik zou het eigenlijk ook niet weten. Zijn hier mensen op het forum met een voldoende medische kennis om ons een betrouwbaar antwoord op deze vragen te kunnen geven? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Waarom niet? Om de eenvoudige reden dat het niet werkbaar is. Een mededeling omroepen in vierentwintig - om maar iets te zeggen - is gewoon niet werkbaar. Misschien in een klein stationnetje als Zedelgem, maar niet in grote stations waar treinen op- en afkomen. Dat is gewoon gezond verstand.
Om te vermijden dat de een of de ander zich geminacht voelt, is het bijgevolg het gemakkelijkst de mededelingen in Vlaanderen te beperken tot het Nederlands, Frans in Wallonië, Duits in Eupen en in twee talen in de Brusselse stations. Alleen voor de internationale treinen kan er dan Engels, als meest verbreide taal, bij komen. |
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Frans is geen internationale taal, beste vriend. In Azië kun je er niets mee doen. In heel Oost-Europa, met uitzondering van Roemenië, sta je met Frans hulpeloos. Frans is nutteloos in Amerika, met uitzondering van Québec en enkele plukjes. Kortom, naast enkele West-Europese landen blijven alleen bepaalde Afrikaanse landen over waar het Frans ambtelijke taal is en voor een aantal mensen tweede taal. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Of ooit al eens de trein of metro genomen in Athene? Geen toeristischer stad? Denkt u dat de mededelingen in een andere taal dan het Grieks gebeuren? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wanneer het gaat over aankondigingen in een reeds rijdende trein, verdwijnt het probleem grotendeels. Een speciale omroeper (of desnoods een team van omroepers) heeft ruimschoots de tijd om de berichten in tientallen talen kond te maken. Mocht ik ooit besluiten treinconducteur te worden, dan zou ik niet kunnen garanderen dat ik aan de verleiding zou kunnen weerstaan mijn mededelingen in meerdere talen te doen. West-Vlaams, Nederlands, Frans, Engels, Duits, Spaans en Baskisch zouden 'mijn' passagiers zeker kunnen verwachten, en ik zou louter voor het plezier ook �*ndere talen uitproberen. Het valt natuurlijk te verwachten dat ik vrij snel een andere job zou mogen zoeken. ![]() |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
En in de stille Zuidzee zijn er ook nog wel enkele eilanden/staatjes waar kennis van het Frans niet zeldzaam is. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | |
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Treinreizigers zullen het echt niet appreciëren wanneer er voor ieder station iedere keer een lange mededeling komt in een tiental talen... Wees gerust.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Niet haalbaar, zeker niet in grote stations met veel op- en afrijdende treinen. Ga maar eens naar Brussel-Noord: nu is het al een voortdurend geschal van tweetalige mededelingen op bepaalde momenten. Laat staan dat het in nog meer talen gebeurd...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
Volgens mij: blijkbaar wel, want de taalregels worden slechts eenzijdig gerespecteerd. Vlamingen zijn 2-3-* talig, Franstaligen zijn meestal ééntalig, en sommigen weigeren echt hun kennis van de tweede landstaal te gebruiken. Dat zijn vooral Brusselse toestanden. En politiekers toestanden Mijn ervaring tegenwoordig in Wallonie is, dat ze daar meer en meer respect opbrengen voor Vlaanderen en ernstige pogingen doen om het weinige Nederlands dat ze kennen, ten toon te spreiden. Meestal zijn dat wel mensen die al werk hébben.
![]() |
![]() |
#94 | |
Europees Commissaris
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#95 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() U had het over het besturen van 'Vlaanderen' in het Nederlands. Voor zover ik weet gebeurt dat nu ook al. Enkel in de Rand (de faciliteitengemeenten) zijn er problemen, maar die zullen in een onafhankelijk Vlaanderen zeker niet verdwijnen. Het is best mogelijk dat de problemen daar nog groter zullen worden. Maar ik heb natuurlijk geen glazen bol die mij daarover uitsluitsel kan geven.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Ik geef wel toe dat het Frans voor 'de man in de straat' geen onmiddellijk nut meer heeft, en dan ook nauwelijks nog wordt geleerd. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
|
![]() Citaat:
Dat sommige andere landen het omgekeerde niet doen, is geen reden om zelf ook zo ongastvrij te zijn richting internationale reizigers. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |