Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Immigratie en integratie
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Immigratie en integratie Het forum bij uitstek voor discussies over thema's zoals vreemdelingenbeleid, integratie versus assimilatie, (verplichte) inburgering,...

Bekijk resultaten enquête: Vindt u dat iedereen op het werk de taal moet kunnen spreken die hij/zij wil?
ja tuurlijk 19 21,59%
neen, zeker niet 69 78,41%
Aantal stemmers: 88. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 19 april 2007, 13:49   #81
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

vlijmscherp's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nynorsk Bekijk bericht
het gaat hier om talen, niet per sé om culturen.
Maar natuurlijk: interactie tussen de culturen. Ik heb daar op het werk nooit problemen mee gehad, ook niet met de mensen die onderling hun moedertaal bleven spreken, ook al verstond ik die taal niet. Ik heb altijd met die mensen geïnterageerd. Meer nog, je leert al eens iets uit een andere taal ook. Ik heb er zelfs nog mensen voor opgebeld ('hoe zeg je dit, hoe zeg je dat') .
Om nog maar te zwijgen van de keren dat ik mee wou praten in hun taal (en daar niet in slaagde, wat ze blijkbaar enorm hilarisch vonden).
Ik zou absoluut niet willen werken in een omgeving waar dit alles niet zou kunnen.
jamaar, daar gaat het ook niet over hé, het gaat over mensen die willen dat ze Turks praten ook als er anderen bijzijn. dat is je zelf opsluiten, dat is apartheid creëren.
Oud 19 april 2007, 13:55   #82
Laya
Minister

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Duupje Bekijk bericht
Als ik in Turkije werk wil, moet ik ook de taal machtig zijn, en zou ik eens willen zien wat de gevolgen waren indien ik daar als een echte die-hard Nederlands blijf praten.
Btw, het gaat om werk, niet om hun privé, op werk hoor je trouwens niet aan cultuur te doen. Daar verdien je je boterham, that's it !
En als je daar nu in Turkije een Vlaamse collega hebt en ze verbieden jullie onderling tijdens de pauze Nederlands te praten, vind je dat dan nog geoorloofd?
Laya is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 13:59   #83
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Naar mijn gevoel moet het verplicht Nederlands op de werkvloer wel kunnen, en is ergens vanzelfsprekend! Bij het in dienst nemen kan men toch ook eisen dat men het Nederlands voldoende machtig is om aan de slag te kunnen gaan, al was het maar om veiligheidsoverwegingen.
Dat men dan Turks praat in de refter, dat moet wellicht nog kunnen.
Het is echter een belangrijk onderdeel van de integratie van vreemdelingen dat ze de taal leren en die ook gebruiken in het dagelijks leven van het land waarvoor ze gekozen hebben. Velen vegen daar hun voeten aan, doen er geen of te weinig moeite voor, als de centen maar blijven komen...
Een bedrijf moet kunnen bepaalde eisen stellen op dat gebied. Indien er op de werkvloer problemen en wrijvingen ontstaan omdat groepjes zich onnodig via hun taal gaan afzonderen, dan mag daar wel op gereageerd worden. Indien "vriendelijk vragen" niet helpt, ja dan...
Het zijn niet de Vlamingen die zich moeten aanpassen aan de Turken, maar omgekeerd.
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 14:05   #84
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
En als je daar nu in Turkije een Vlaamse collega hebt en ze verbieden jullie onderling tijdens de pauze Nederlands te praten, vind je dat dan nog geoorloofd?
Dat zou ongeoorloofd zijn, die Turken mogen onderling dus ook Turks spreken hé, het is enkel als er iemand anders bij is, dat ze Nederlands moeten spreken.
Oud 19 april 2007, 14:15   #85
Nynorsk
Secretaris-Generaal VN

Nynorsk's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door vlijmscherp Bekijk bericht
jamaar, daar gaat het ook niet over hé, het gaat over mensen die willen dat ze Turks praten ook als er anderen bijzijn. dat is je zelf opsluiten, dat is apartheid creëren.
ben je nu echt zo naïef om te denken dat mensen zich niet kunnen opsluiten als men ze verbied een andere taal te spreken?
Oud 19 april 2007, 14:17   #86
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
ben je nu echt zo naïef om te denken dat mensen zich niet kunnen opsluiten als men ze verbied een andere taal te spreken?
Dan zwijgen ze ook maar hé, net zoals de vlaamse werknemer nu zal zwijgen omdat al de rest in het turks staat te ratelen.
Als ze geen Nederlands kunnen praten, dat ze dan zwijgen en hun verhaal 's avonds doen.

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
circe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 14:21   #87
Edina
Perm. Vertegenwoordiger VN

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
aan de mensen die ja hebben gestemd: wat willen jullie? apartheidsysteem of multiculturele samenleving?
Wat een onnozele vraag! Een multiculturele samenleving natuurlijk. En dat is helemaal niet in strijd met vinden dat mensen op het werk de taal moeten kunnen spreken die ze willen. Dreigen met ontslag wanneer je 3x geen Nederlands praat, is er echt wel over!
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 14:23   #88
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zou ongeoorloofd zijn, die Turken mogen onderling dus ook Turks spreken hé, het is enkel als er iemand anders bij is, dat ze Nederlands moeten spreken.
En hoe wordt het onderscheid gemaakt? Stel dat je met 4 Turken aan een tafel zit in de refter en aan de tafel daarnaast zitten Belgen: mag je dan nog Turks praten? En wie stelt die overtredingen vast? Sorry, maar ik vind dit echt te belachelijk voor woorden.
Oud 19 april 2007, 14:43   #89
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Wat een onnozele vraag! Een multiculturele samenleving natuurlijk. En dat is helemaal niet in strijd met vinden dat mensen op het werk de taal moeten kunnen spreken die ze willen. Dreigen met ontslag wanneer je 3x geen Nederlands praat, is er echt wel over!
Multicultureel zijn wil niet betekenen dat je 1001 talen door elkaar laat praten.

wat dit bedrijf doet, is gewoon vermijden dat ze de zoveelste toren van Babylon worden.

En hun eis om zich aan te passen naar de sociale normen van het bedrijf of opkrassen is een heel normale eis onder een heel normale dwang; maar ja. Het stoot de linkse extremen natuurlijk weer tegen de borst, want dit bedrijf stop met de bepampering van hun en dat zind de extreem linkse niet. Voor hen is dit immers een beroving van de taalvrijheid van hun allochtone vrienden.

Maar zonder deze dwang en bestraffing zijn de allochtone blijkbaar niet bereid om zich taalkundig aan te passen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 14:47   #90
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En hoe wordt het onderscheid gemaakt? Stel dat je met 4 Turken aan een tafel zit in de refter en aan de tafel daarnaast zitten Belgen: mag je dan nog Turks praten? En wie stelt die overtredingen vast? Sorry, maar ik vind dit echt te belachelijk voor woorden.

Nee Edina, jij zoekt belachelijke voorbeelden.

JIJ zit met drie turken aan tafel in de cafetaria: blijf je zitten als ze elke middag in het Turks ratelen? of ga je ergens anders zitten waar je een tafelgesprek kan voeren?

vind je het aangewezen dat in één bedrijf apartheid ontstaat omdat een deel van de werknemers erop staan om een vreemde taal te spreken?

Vind je het nodig dat mensen die nederlands praten in een Nederlandstalig gebied in een nederlandstalige firma zich moeten aanpassen aan het taalgebruik van de verplicht aangenomen werknemers (verplicht want indien niet aangenomen worden ze veroordeeld voor racisme)?

wilt U dat er in uw firma een leuke werksfeer en gezamenlijke groepsgeest is, of verkiest U het zuid afrikaanse apartheidsregime?

vind U het dan nodig om aan sommige werknemers duidelijk te maken dat men bij teamspirit weldegelijk een gezamenlijke communicatietaal gebruikt.

Vind U het aanvaardbaar om als deze gezamenlijke communicatietaal het Nederlands op te leggen?

Betaalt U ook mee de religieuze halal taks die het terrorisme financiert? Kijk hoeveel er verdiend wordt met halal certificatie van dingen die totaal niet hoeven gecertificeerd te worden. https://www.youtube.com/watch?v=YVPngzSE94o
Oud 19 april 2007, 14:48   #91
D.Nibelung
Lokaal Raadslid

Standaard

"Best company to work for"

http://www.youtube.com/watch?v=IzRiTMlPlXk

Wel uitermate ongeschikt voor degenen die niet in het Engels (=voertaal) willen communiceren, jammer.
D.Nibelung is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 14:48   #92
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Heel eerlijk ? Ja.
Als ik ginder woon/werk, gedraag ik mij daar naar de normen die ginder gelden. Wat ik thuis verder doe met mijn gezin is mijn zaak.
I'll just kill myself now.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 14:50   #93
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Wees gerust de kans dat een Belg de overtredingen vaststelt is in dat bedrijf heel klein, trouwens de meeste werknemers zijn Belgen maar van allochtoon-se origine. Dus dat dit bedrijf eist dat men nederlands spreek binnen de bedrijfsmuren of buiten vliegt is heel normaal. De Belgische regering zou deze regel beter overnemen, eens men op openbare en publieke plaatsen komt, nederland of frans spreken als men de Belgische nationaliteit heeft of die nationaliteit terug af geven en het land verlaten.
De problemen met de aanpassingen van de allochtonen zullen heel snel veel minder zijn.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 14:50   #94
vlijmscherp
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
toch wel, als ze weigeren (want daar gaat het over) om Nederlands te spreken dan zetten ze zich dus appart, maw je creëert apartheid.
Oud 19 april 2007, 14:52   #95
Duupje
Secretaris-Generaal VN

Duupje's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom in godsnaam is het zo moeilijk om Nederlands te praten bij een Nederlandstalig bedrijf in het Vlaams gedeelte van het land ? Wat is daar nu zo veel aan gevraagd ? Ze zoeken zelf apartheid op deze manier, maar zo wil jij het niet zien.
1. ze leren er zelf van bij
2. stuk aangenamer voor iedereen in het bedrijf
3. veiliger, minder misverstanden => draagt bij tot betere sfeer
I'll just kill myself now.

Laatst gewijzigd door Duupje : 19 april 2007 om 14:53.
Duupje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 14:54   #96
circe
Secretaris-Generaal VN

circe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door D.Nibelung Bekijk bericht
Wel uitermate ongeschikt voor degenen die niet in het Engels (=voertaal) willen communiceren, jammer.
Genen enkele Turk te bespeuren!

En raar genoeg spreken die aziaten allemaal Engels... hoe zou dat nu komen?

Edina???? moeten die aziaten geen chinees spreken van jou? nu doen ze toch afbreuk aan jouw multicul wereldje? Ga het hen eens vertellen meid! In het turks natuurlijk!

Laatst gewijzigd door circe : 19 april 2007 om 14:58.
Oud 19 april 2007, 15:05   #97
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Sorrie maar kopje koffie is Hollands, en ik ben in het Vlaams opgevoed.

Zelfs het zo verketterde verkavelingsVlaams vind ik stukken beter dan "kopje koffie".
Een appelsien is veel lekkerder dan een sinaasappel.

Een Schot spreekt ook niet gelijk iemand uit Londen enzovoorts.

Maar het ging hier over dat Limburgs bedrijf.
En daar is zowat alles over gezegd, en na dat gelezen te hebben: ik zou hetzelfde doen in mijn bedrijf (mocht ik er een hebben).
"Kopje koffie" is AN. Geen Hollands. "Vlaams" bestaat als dusdanig niet, tenzij u een Vlaams dialect bedoelt (en daar bestaan allerlei vormen voor "kopje koffie" - in Waregem is dat "nen pot k�*�*ffie" of "e tasse k�*�*ffie".

Appelsien en sinaasappel zijn beide AN.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 april 2007, 15:06   #98
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom lijken zoveel mensen zo krampachtig met taalverschillen om te gaan?
Omdat ze de communicatie niet bevorderen. Daarom.
Oud 19 april 2007, 15:08   #99
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Indien 50 van de 120 werknemers Vlamingen zijn en de twintig Turken alsook de Turkse directie moet vaststellen dat er tijdens de pauzes een taalonderscheid komt, dan zal er ook ingegrepen worden. Dan is het ook bijzonder onbeschoft een taal te spreken die de rest van de arbeiders niet begrijpt.
Oud 19 april 2007, 15:45   #100
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Niets mis met vragen dat ze Nederlands spreken. Ik ben er van overtuigd dat ze dat ook wel zullen doen als je dat vraagt. Het probleem is dat 3 "overtredingen" aanleiding kunnen zijn voor ontslag. En er is niks mis mee dat je onder elkaar al eens je eigen taal spreekt. Mensen die trouwens denken dat door de verplichting om Nederlands te praten er geen groepen meer gevormd zullen worden, zijn ongelooflijk naïef. Ik vind dit belachelijke regelneverij.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 15:41.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be