Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 8 mei 2007, 08:39   #81
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ja inderdaad, Albanezen voelen zich onder mekaar erg verbonden door taal.
Maar wat ik me vooral afvraag is, hoe zit het met de andere partij? Serviërs en Kroaten, verschillende godsdienst, wel dezelfde taal? Vormen zij, op die plek en in de huidige situatie dan wel een front?
Kroaten en Serviërs spreken eigenlijk dezelfde taal, maar dat kun je politiek niet meer verkopen. Voortaan zijn er dus zogezegd twee talen: het Kroatisch en het Servisch. Het ene wordt met Latijnse lettertekens geschreven, het andere voornamelijk met Cyrillische (maar ook soms met Latijnse tekens, dezelfde spelling als het Kroatisch dan). Veel verschil is er niet, en uit zich vooral in de woordenschat. Kroatisch heeft veel woorden uit het Frans, Duits en Latijn geleend, terwijl het Servisch uit het Russisch. Daarnaast is er ook een verkroatisering en verservisering aan de gang: men probeert verschillen te accentueren en bij nieuwe woorden eigen varianten te laten invoeren, om natuurlijk de ene taal uit elkaar te laten groeien. Serviërs zijn in absolute meerderheid orthodox, Kroaten katholiek.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2007, 08:40   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Kan je de Esten wel een "Baltisch volk" noemen? Hun taal/genen/cultuur zijn toch veel meer zoals de Finnen?
Is het niet zo dat Esten bijvoorbeeld wel wat Fins begrijpen en naar Finse televisie kijken?
Ests en Fins zijn wederzijds begrijpbaar. In de tijd van de Sovjetunie was het een nationale sport van de Esten om naar de Finse tv te kijken! Officieel een strafbaar vergrijp!
Oud 8 mei 2007, 08:42   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door tomm Bekijk bericht
Misschien heb je wel gelijk, dat overvloedig drinken zorgt ook altijd voor problemen als werkverzuim en dergelijke. Maar het is wel leuk en schept een band, mensen worden sociaal en emotioneel. Over het algemeen vind ik Slavische volkeren socialer, emotioneler, gastvrijer en meer hedonistisch dan de koele Balten, zelfs zonder drank.
Het is ook niet zo dat ze zich constant zat drinken (behalve sommigen natuurlijk), maar eens ze beginnen gaan ze door tot het bittere einde. Toch blijft het verfijnd (in tegenstelling tot zatte Britten of Hollanders) en worden de tradities gerespecteerd. (toasten op iets of iemand, met grote woorden als "vriendschap tussen de volkeren", Lenin, familie, vrede, etc. , veel dubbelzinnige grapjes, op een bepaald moment worden ook meestal de liedjes uit het leger van stal gehaald, en vloeien er tranen)
Eerlijk gezegd laat ik die band liever groeien door muziek en dans dan door overvloedig drinken. En juist de Baltische volkeren zijn echte muziekliefhebbers die een heel uitgebreid folkloristisch zangrepertorium hebben en dat ook nog steeds met veel liefde beoefenen.

Verfijnde dronken Russen? Ja, hallo?! Ik heb er eens meegemaakt op een orthodoxe paasviering, en neen, dat wil ik nooit meer meemaken. Als dat uw "verfijning" is...
Oud 8 mei 2007, 10:05   #84
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Waarom zou Europa iets ondernemen? Ze doen toch ook niets aan Turkije dat Cyprus gedeeltelijk bezet?
Oud 8 mei 2007, 11:09   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Waarom zou Europa iets ondernemen? Ze doen toch ook niets aan Turkije dat Cyprus gedeeltelijk bezet?
Toen Turkije het land binnenviel, was Cyprus nog geen lid van de EU...
Oud 8 mei 2007, 12:19   #86
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Als ik me niet vergis hebt U vroeger eens verklaard dat U een staatsambtenaar bent en in die functie vele buitenlandse reizen 'moest' doen...
Of klopt dat niet?

Vroeger was U, tijdens de koude oorlog, wsl een door de staat betaalde dubbelagent...
Nee, dat klopt niet, dat hebt U dan verkeerd gelezen. Ik ga wel veel naar het buitenland voor mijn job, maar dan vooral naar Nederland en Frankrijk (en Wallonië, ook buitenland voor sommigen hier). Tijdens de koude oorlog las ik vooral strips en keek ik vooral naar tiktak en "plons", soms naar merlina, maar dat was toch meer voor de grote kinderen. (m'n kort verblijf in de Sovjet-Unie uitgezonderd)
tomm is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2007, 12:31   #87
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Kroaten en Serviërs spreken eigenlijk dezelfde taal, maar dat kun je politiek niet meer verkopen. Voortaan zijn er dus zogezegd twee talen: het Kroatisch en het Servisch. Het ene wordt met Latijnse lettertekens geschreven, het andere voornamelijk met Cyrillische (maar ook soms met Latijnse tekens, dezelfde spelling als het Kroatisch dan). Veel verschil is er niet, en uit zich vooral in de woordenschat. Kroatisch heeft veel woorden uit het Frans, Duits en Latijn geleend, terwijl het Servisch uit het Russisch. Daarnaast is er ook een verkroatisering en verservisering aan de gang: men probeert verschillen te accentueren en bij nieuwe woorden eigen varianten te laten invoeren, om natuurlijk de ene taal uit elkaar te laten groeien. Serviërs zijn in absolute meerderheid orthodox, Kroaten katholiek.
Het verschil zit hem vooral in de cultuur, bijvoorbeeld Servische muziek is helemaal anders dan Kroatische, en de mentaliteit is ook anders. Serviërs zijn meer een echt Balkan-volk dan de meer Midden-Europese Kroaten (aan de kust kun je ook een sterke Italiaanse invloed onderscheiden). De Serven hebben veel meer Turkse, en ook Russische en zigeunerinvloed ondergaan. De taal is inderdaad dezelfde, ondanks de artificiële pogingen om beide uit elkaar te laten groeien. Serviërs en Kroaten zijn traditioneel aartsvijanden, hoewel er ook veel persoonlijk vriendschappen zijn. Serviërs hebben wel veel meer gemeen met Kroaten dan met Russen, ondanks de gemeenschappelijke religie.
Oud 8 mei 2007, 12:39   #88
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eerlijk gezegd laat ik die band liever groeien door muziek en dans dan door overvloedig drinken. En juist de Baltische volkeren zijn echte muziekliefhebbers die een heel uitgebreid folkloristisch zangrepertorium hebben en dat ook nog steeds met veel liefde beoefenen.

Verfijnde dronken Russen? Ja, hallo?! Ik heb er eens meegemaakt op een orthodoxe paasviering, en neen, dat wil ik nooit meer meemaken. Als dat uw "verfijning" is...
Dat klopt, Balten zijn muziekliefhebbers, vroeger tijdens de Sovjet-Unie had je het beroemde liedjesfestival van Talinn. Ook Russen zijn muziekliefhebbers, zowel traditionele oogstliederen, oorlogsliedjes, klassieke muziek, de Sovjetikonen als Pugacheva, als hedendaagse Russische popmuziek zijn erg populair in de meeste voormalige Sovjet-republieken. (zelfs, gek genoeg, in de Baltische)
Oud 8 mei 2007, 13:36   #89
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ests en Fins zijn wederzijds begrijpbaar. In de tijd van de Sovjetunie was het een nationale sport van de Esten om naar de Finse tv te kijken! Officieel een strafbaar vergrijp!
Wel handig, want met zoveel zijn de Esten niet.
Citaat:
Kroaten en Serviërs spreken eigenlijk dezelfde taal, maar dat kun je politiek niet meer verkopen.
Mooi, kunnen ze toch een front vormen in Kosovo? Of is dat onvoorstelbaar?

Citaat:
Voortaan zijn er dus zogezegd twee talen: het Kroatisch en het Servisch. Het ene wordt met Latijnse lettertekens geschreven, het andere voornamelijk met Cyrillische (maar ook soms met Latijnse tekens, dezelfde spelling als het Kroatisch dan). Veel verschil is er niet, en uit zich vooral in de woordenschat. Kroatisch heeft veel woorden uit het Frans, Duits en Latijn geleend, terwijl het Servisch uit het Russisch. Daarnaast is er ook een verkroatisering en verservisering aan de gang: men probeert verschillen te accentueren en bij nieuwe woorden eigen varianten te laten invoeren, om natuurlijk de ene taal uit elkaar te laten groeien. Serviërs zijn in absolute meerderheid orthodox, Kroaten katholiek.
Als er bijvoorbeeld katholieke Serviërs zijn, tot welke groep rekenen die zich dan? Ik vraag me soms af hoe men bij de etnische zuiveringen te werk ging in de Balkan.
Ik ken zelf iemand die een tijd in de federatie in Bosnië is gaan werken in het kader van een project, en die beaamt dat men er dezelfde taal spreekt maar dat men meer en meer opzettelijk de verschillen vergroot. Voor de rest vond hij het er verrevan aangenaam, omdat de spanning er blijkbaar nog steeds te snijden was terwijl hij met mensen van de verschillende groepen moest samenwerken. Hij was blij dat hij er snel weg was, en ik spreek over iemand die bijvoorbeeld in Kisangani gewerkt heeft, nog tijdens de burgeroorlog en een paar maanden nadat het op de frontlinie viel..

Laatst gewijzigd door evilbu : 8 mei 2007 om 13:36.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 8 mei 2007, 13:45   #90
tomm
Secretaris-Generaal VN

tomm's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Wel handig, want met zoveel zijn de Esten niet.

Mooi, kunnen ze toch een front vormen in Kosovo? Of is dat onvoorstelbaar?

Als er bijvoorbeeld katholieke Serviërs zijn, tot welke groep rekenen die zich dan? Ik vraag me soms af hoe men bij de etnische zuiveringen te werk ging in de Balkan.
Ik ken zelf iemand die een tijd in de federatie in Bosnië is gaan werken in het kader van een project, en die beaamt dat men er dezelfde taal spreekt maar dat men meer en meer opzettelijk de verschillen vergroot. Voor de rest vond hij het er verrevan aangenaam, omdat de spanning er blijkbaar nog steeds te snijden was terwijl hij met mensen van de verschillende groepen moest samenwerken. Hij was blij dat hij er snel weg was, en ik spreek over iemand die bijvoorbeeld in Kisangani gewerkt heeft, nog tijdens de burgeroorlog en een paar maanden nadat het op de frontlinie viel..
De wonden uit de oorlog zijn nog lang niet geheeld, het Westen heeft hierin ook een zeer kwalijke rol gespeeld door volledig de anti-Servische kaart te spelen, waardoor die laatsten zich nu als slachtoffers voordoen. Er zal zich slechts een langzame dooi inzetten als het bestuur en de Bosniërs de Respublika Srpska echt gaan erkennen als evenwaardige partner, en hen evenveel steun en subsidies toekent als de rest, en het VN-bestuur zich niet langer moeit in interne aangelegenheden van de Serviërs. Tenslotte moet de economie terug op gang komen, wat nog lang niet het geval is. Het lijkt me niet uitgesloten dat de Serviërs zich op termijn bij Servië aansluiten, als dat gebeurt zonder vergeldingen tegen niet-serviËrs zie ik niet waarom dat niet zou kunnen. Als Montenegro zich uit Joegoslavië kan terugtrekken, dan Srpska ook uit Bosnië.

Laatst gewijzigd door tomm : 8 mei 2007 om 13:47.
Oud 8 mei 2007, 13:53   #91
evilbu

Standaard

Citaat:
De wonden uit de oorlog zijn nog lang niet geheeld, het Westen heeft hierin ook een zeer kwalijke rol gespeeld door volledig de anti-Servische kaart te spelen, waardoor die laatsten zich nu als slachtoffers voordoen. Er zal zich slechts een langzame dooi inzetten als het bestuur en de Bosniërs de Respublika Srpska echt gaan erkennen als evenwaardige partner, en hen evenveel steun en subsidies toekent als de rest, en het VN-bestuur zich niet langer moeit in interne aangelegenheden van de Serviërs. Tenslotte moet de economie terug op gang komen, wat nog lang niet het geval is. Het lijkt me niet uitgesloten dat de Serviërs zich op termijn bij Servië aansluiten, als dat gebeurt zonder vergeldingen tegen niet-serviËrs zie ik niet waarom dat niet zou kunnen.
Ik weet het niet hoor, dan gaan we weer dezelfde weg op, kan dan ook elk gehucht binnen Srpska zich afscheuren als hen dat niet aanstaat?
Citaat:
Als Montenegro zich uit Joegoslavië kan terugtrekken, dan Srpska ook uit Bosnië.
Srpska was wel geen administratieve eenheid binnen de federatie Joegoslavië, Montenegro wel.
Oud 8 mei 2007, 14:52   #92
lantjes
Eur. Commissievoorzitter

lantjes's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Toen Turkije het land binnenviel, was Cyprus nog geen lid van de EU...
Nu wel, sedert 2004 net zoals Estland. We hebben er dus blijkbaar geen probleem mee dat een Europees land wordt bezet.
Oud 8 mei 2007, 15:25   #93
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lantjes Bekijk bericht
Nu wel, sedert 2004 net zoals Estland. We hebben er dus blijkbaar geen probleem mee dat een Europees land wordt bezet.
Maar daarmee is die andere discussie eindelijk wel van de baan : Turkije is wel degelijk Europees.
Oud 8 mei 2007, 15:36   #94
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het verschil zit hem vooral in de cultuur, bijvoorbeeld Servische muziek is helemaal anders dan Kroatische, en de mentaliteit is ook anders. Serviërs zijn meer een echt Balkan-volk dan de meer Midden-Europese Kroaten (aan de kust kun je ook een sterke Italiaanse invloed onderscheiden). De Serven hebben veel meer Turkse, en ook Russische en zigeunerinvloed ondergaan. De taal is inderdaad dezelfde, ondanks de artificiële pogingen om beide uit elkaar te laten groeien. Serviërs en Kroaten zijn traditioneel aartsvijanden, hoewel er ook veel persoonlijk vriendschappen zijn. Serviërs hebben wel veel meer gemeen met Kroaten dan met Russen, ondanks de gemeenschappelijke religie.
Culturele verschillen lijken me niet echt onoverkomelijk te zijn. Als ik bijvoorbeeld kijk naar de Griekse cultuur, dan stellen we daar een gelijkaardige verschil aan. De Grieken op Corfu en omliggende eilanden hebben een heel verschillende volksmuziek in vergelijking met de eiland-Grieken; de muziek van de eerste is bijzonder Italiaans en heeft weinig of niets van wat de meeste westerlingen als typisch Grieks zouden bestempelen. Muziek van Corfu klinkt gewoon zo Italiaans als wat. Ga je naar het nabijgelegen Epiros, dan krijg je daar pure Balkanmuziek dat gaat van dat typische jachtige, schetterende naar het bijzonder melodramatische. Gelijkaardig is de volksmuziek van Grieks-Macedonië die op zijn beurt sterk verwant is met die van Servië, Slavisch-Macedonië en zuidelijke Bulgarije. Dan hebben we uiteindelijk de muziek die door ons als "typisch Grieks" wordt beschouwd, maar dat is de muziek van Sterea Ellada en de eilanden. Niet van de rest van Griekenland. En dan hebben we nog Kreta. Tja, dat is dan weer eens heel wat anders. Kortom, ik denk dat muziekverschillen niet onmiddellijk een echte natievormende of -verdelende factor vormen.
Oud 8 mei 2007, 15:42   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik denk dat katholieke Serviërs van de Latijnse ritus gewoon witte raven zijn. Bij mijn is de enige echt doorwegende katholieke aanwezigheid te vinden in Vojvodina, maar daar wonen dan ook veel Hongaren, Kroaten en nog wat plukjes Volksduitsers.

Als ik me goed herinner zijn er wel katholieke Serviërs van de Byzantijnse ritus. Uiterlijk is er dus niet zoveel verschil met hun orthodoxe broeders: ze vieren de feesten op dezelfde dagen, met dezelfde liturgie, in dezelfde taal, enz.
Oud 8 mei 2007, 19:57   #96
evilbu

Standaard

Citaat:
Ik denk dat katholieke Serviërs van de Latijnse ritus gewoon witte raven zijn. Bij mijn is de enige echt doorwegende katholieke aanwezigheid te vinden in Vojvodina, maar daar wonen dan ook veel Hongaren, Kroaten en nog wat plukjes Volksduitsers.

Als ik me goed herinner zijn er wel katholieke Serviërs van de Byzantijnse ritus. Uiterlijk is er dus niet zoveel verschil met hun orthodoxe broeders: ze vieren de feesten op dezelfde dagen, met dezelfde liturgie, in dezelfde taal, enz.
Maar in het algemeen, ook bijvoorbeeld Bosniaks en Kroaten, had je daar mensen bij van een andere godsdienst? Die moeten zo toch een beetje uitgespuwd zijn door iedereen op een gegeven moment?

Voor de rest, vandaag was er in Vilnius een "mini Baltic way" om de steun van de Baltische Staten aan Estland duidelijk te maken:

Rechts de premier van Litouwen:

Die laten mekaar ten minste niet in de steek!

Laatst gewijzigd door evilbu : 8 mei 2007 om 19:58.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 14:32.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be