Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 10 februari 2004, 17:20   #81
Dies
Europees Commissaris

Dies's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader
kan ik toch vaststellen dat er van "het gezin" in onze tijd niet veel meer overblijft. LAT-relaties, (v)echtscheidingen, carrièredrang zowel bij man als vrouw, hebben juist het verdwijnen van het gezin als instituut of "primaire groep" doen verdwijnen
Nah, de fout die u hier maakt is dat u vergelijkt met datgene dat reeds bestond en met het idee dat daaromtrent bestaat of bestond. Het gezin bestaat inderdaad niet meer in de vorm zoals het vroeger bestond, maar werd langzaam omgevormd tot het moderne (gevarieerde) gezin. En in tegenstelling tot het traditionele gezin (dat onterecht een hele hoop waarden en positieve zaken wordt toegedicht) benadert dit moderne gezin veel meer de kenmerken van de 'primaire groep'. Zelfs indien dit een eenoudergezin betreft of andere alternatieve vorm.

Citaat:
Ik citeer "Gemeinschaft was natuurlijk, het had wortels in het verleden, het was verbonden met het rurale en het authentieke, met het gevoel en de kunstzin, met het verzorgende en het koesterende. (dit wordt bijzonder mooi geuit in een hele hoop teksten die hier op het forum te lezen staan) "
En er toch eventjes op wijzen dat dit slechts de negatieve connotaties waren die Tönnies eraan verbond.
Met dank aan: TomB, Supe®Staaf, Brabo, Sato, boer_bavo, @lpha, Knuppel, Raf, Antoon, Tantist, Distel, Pelgrim, Paulus, nou nou, Bobke, Griffin, Spetsnaz, oriana, C uit W, Seba, ingenious, Zeno!, zorroaster, alpina, dejohan, circe, Kotsmos, S., luc broes, Aangebrande, solidarnosc, maddox,Tzuvar Raemborr, Spelev, Mieke 79, DaBlacky, numarx,Vlaanderen Boven, bartje, Turkje, ossaert, Fribre, de Vexille, Groot Bakkes, Jos Verhulst, Bece, Babeth, Nynorsk, driewerf, wb, cuboidz, sancho, Dimitri, e.a.
Dies is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2004, 17:23   #82
Darwin
Banneling

Darwin's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door TomB
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Alvader's onderschrift
In 1845 werd Vlaanderen geteisterd door hongersnood. Enkelen richtten hun blikken naar Brussel voor een behulpzame hand.

Dat de Vlamingen Frans leren, was Rogiers' antwoord, dan kunnen zij in Wallonië hun kost verdienen als knecht en meid ; zolang zij geen Frans kennen geven wij geen frank.
Conclusie: Brussel was toen al Frans en heel dat verfransingsgezever is dik gezwam.
Ik dacht dat rond 1830 Antwerpen meer verfranst was dan Brussel.
Darwin is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2004, 17:36   #83
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Celebfin
Tolkien verafschuwde de Nazi's.
Het is niet omdat een acteur uit de film deze dubiueze sympathien heeft, dat de auteur van het boek een fascist is.
Links zal Tolkien wel niet geweest zijn, hij was zeer katholiek, vaderlandslievend, ...
nope,

Tolkien is iemand van de denkers in de "Prieure De Sion".
Was ook een zeer groot vrijmetselaar.

In zijn boek "A Glossary of the Eldarin Tongues" spreekt hij in het genre van mozarts Toverfluit. Hij verspreekt zich (bewust?) zijn relatie met de Prieure de Sion en de vrijmetselarij.

Mensen die denken dat het Blok zijn gedachten kunnen claimen zijn er lelijk naast.
giserke is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2004, 20:42   #84
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door k9
Citaat:

Mis, Ik beweer gewoon dat Tolkien elementen bevat die rechtstreeks in gaan tegen het huidige sociaal-liberaal en individualistisch denken in onze maatschappij
En dat is complete onzin want het is fantasy, de schrijver zelf zegt dat er geen verband is en het is 50 jaar geleden geschreven.

Jij maakt er gewoon van wat je wil en negeert al de rest.
Kijk, "Utopia" van Thomas Morus is ook "fantasy", maar elk werk, fantasie of niet , is toch steeds opgebouwd uit delen van de "leefxereld" en gedachtenwereld van de auteur. Ook al heeft Tolkien misschien helemaal geen sympathie voor Gondor, Aragorn, de Elfen enz, dan nog mag IK vaststellen dat de leefwereld die in de boeken van Tolkien voorkomt, blijkbaar de lezers niet shockeerd, noch onsympathiek of weerzinwekkend overkomt. Ik zeg niet dat Tolkien een kritiek op onze maatschappij schrijft, noch dat we hem als leidraad moeten gebruiken. Ik contrasteer gewoon tussen de leefwereld van het boek en onze tijd.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Alvader is offline   Met citaat antwoorden
Oud 10 februari 2004, 20:53   #85
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dies
Citaat:
kan ik toch vaststellen dat er van "het gezin" in onze tijd niet veel meer overblijft. LAT-relaties, (v)echtscheidingen, carrièredrang zowel bij man als vrouw, hebben juist het verdwijnen van het gezin als instituut of "primaire groep" doen verdwijnen
Nah, de fout die u hier maakt is dat u vergelijkt met datgene dat reeds bestond en met het idee dat daaromtrent bestaat of bestond. Het gezin bestaat inderdaad niet meer in de vorm zoals het vroeger bestond, maar werd langzaam omgevormd tot het moderne (gevarieerde) gezin. En in tegenstelling tot het traditionele gezin (dat onterecht een hele hoop waarden en positieve zaken wordt toegedicht) benadert dit moderne gezin veel meer de kenmerken van de 'primaire groep'. Zelfs indien dit een eenoudergezin betreft of andere alternatieve vorm.

Citaat:
Ik citeer "Gemeinschaft was natuurlijk, het had wortels in het verleden, het was verbonden met het rurale en het authentieke, met het gevoel en de kunstzin, met het verzorgende en het koesterende. (dit wordt bijzonder mooi geuit in een hele hoop teksten die hier op het forum te lezen staan) "
En er toch eventjes op wijzen dat dit slechts de negatieve connotaties waren die Tönnies eraan verbond.
Met andere woorden, het begrip "primaire groep" is een lege doos, evenals het begrip "gemeinschaft".

Vraag blijft echter of de "gemeinschaftsidee" die zoals u stelt ( meestal ) "historisch" wordt ingekleed en gesitueerd, ook daadwerkelijk historisch moet zijn terug te voeren. ideologie, levensvisie enz behoren immers net tot het niet-wetenschappelijke domein ( niet de exacte-wetenschappen, maar ook niet de zuivere feitelijke geschiedenis ). Mythen en oerbeelden kunnen echter dienen als leidraad en inspiratiebron daar ze ons iets vertellen over het wezen van de wereld en de mens. Ik weet dat ik me hier op glad ijs begeef en dat men onmiddellijk kan schreeuwen: bewijs dat eens. Maar laat ik een neutrale figuur nemen waaraan het huidige sociaal-liberalisme toch wel schatplichtig is: J.J. Rousseau. Zijn idee van de harmonische natuurtoestand, waarin de mens perfect gelukkig was, gaat hij gebruiken als streefdoel voor de redelijke mens. De redelijke mens zal zich via de rede bevrijden uit het juk van een verkeerde maatschappij om aldus op een hoger plan een samenleving te stichten geleid door de rede, maar naar het model van de natuurtoestand ( "terug naar de natuur, zo vaak slecht begrepen ). Heeft Rousseau gelijk ? Historisch, nee; antropologisch ? Nee. Maar toch vind je veel van zijn ideeën nog steeds terug. Ideologieën zijn nu immers eenmaal onbewijsbaar, maar we kunnen niet zonder.
Geef toe dat het toch wel vreemd is dat er een éénmalige som van 10 miljard volstaat om de gevolgen van een uitzonderlijk zware natuurramp te verhelpen, terwijl met een jarenlange donatie van dezelfde som, nog geen bal vooruitgegaan werd geboekt in een streekje dat, vergeleken bij de rampgebieden in Azië, maar een speldekopje groot is....
Oud 11 februari 2004, 08:41   #86
k9
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:

Kijk, "Utopia" van Thomas Morus is ook "fantasy",
Nee utopia is science fiction niet fantasy

Citaat:
maar elk werk, fantasie of niet , is toch steeds opgebouwd uit delen van de "leefxereld" en gedachtenwereld van de auteur.
Nee volgens tolkien is zijn boek in het niets gebaseerd op de realiteit. Als je de autheur zelf al niet gelooft ...
k9 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2004, 10:09   #87
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Ik vind het wel nogal oneerlijk dat jullie allerlei politieke meningen zitten te verkondigen over deze boeken terwijl Tolkien zelf niet meer in staat is zichzelf te verdedigen. Hetzelfde hebben ze Orwell hier ook al eens gelapt.

Lord of the rings is gewoon een fictie verhaal (én nog een goed ook), geen politiek manifest.
Oud 11 februari 2004, 10:41   #88
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim
Ik vind het wel nogal oneerlijk dat jullie allerlei politieke meningen zitten te verkondigen over deze boeken terwijl Tolkien zelf niet meer in staat is zichzelf te verdedigen. Hetzelfde hebben ze Orwell hier ook al eens gelapt.

Lord of the rings is gewoon een fictie verhaal (én nog een goed ook), geen politiek manifest.
Wat ze dan nog vertellen over Tolkien is platte zever, want hij heeft NIKS met extreem rechtse sympathieën te maken.
Oud 11 februari 2004, 10:52   #89
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Ik vind toch dat de film weldegelijk de begrippen volk, trouw, traditie, eer, bondgenootschap, ... naar vorene brengt.

Misschien geen politiek statement, maar toch vind iedereen dit "tof".

Tot ze in het reële leven zo zouden moeten denken ...
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2004, 11:00   #90
giserke
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Philips
Ik vind toch dat de film weldegelijk de begrippen volk, trouw, traditie, eer, bondgenootschap, ... naar vorene brengt.

waarom worden die begrippen onmiddelijk toegeschreven aan extreem rechts?
In de vrijmetselarij worden die ook gebruikt!
Oud 11 februari 2004, 11:10   #91
Philips Inc.
Minister-President

Philips Inc.'s schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Philips Inc.
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Citaat:

Ik schreef dit niet hé

Ik heb het over de begrippen.

Extree-links gebruikt dezelfde terminologie.
« Ciò che ci divide non è il fatto che noi non troviamo nessun Dio, né nella storia, né nella natura, né dietro la natura, - ma che quello che è stato adorato come Dio noi non lo troviamo affatto "divino", ma al contrario pietoso, assurdo, dannoso, non solo perché è un errore, ma perché è un crimine contro la vita... »

(Friedrich Nietzsche)
Philips Inc. is offline   Met citaat antwoorden
Oud 11 februari 2004, 16:43   #92
Alvader
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door giserke
Citaat:

U schrijft die begrippen toe aan extreem-rechts. Ik zeg dat nergens.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 08:19.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be