Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 12 mei 2007, 21:54   #81
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Ik zag een paar dagen geleden iets op de televisie over een eilandje dat nu onbewoond was omdat het water steeg?
Dat is Tiengemeten, het enige echte eiland dat nog over is in Zuidwest-Nederland. Daar wordt sinds de jaren negentig een natuurontwikkelingsprogramma uitgevoerd. Het eiland wordt dus kunstmatig 'vernat' om de natuur te stimuleren.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2007, 21:56   #82
Essevee_VL
Minister-President

Essevee_VL's schermafbeelding

Standaard

Weet U waarom ze zo tegen deze spoorlijn zijn? Omdat de Walen vrezen dat deze spoorlijn een vernederlandsing en verduitsing van de Voerstreek, Jekervallei en de Platdietse streek zou kunnen veroorzaken. Trouwens de hier boven aangehaalde gebieden zijn deels verfranst en zijn in een niet zo ver verleden volledig Germaans geweest. Happart heeft de Ijzeren Rijn als een vorm van pangermanisme veroordeelt want het zou een verbinding vormen van Vlaanderen met Duitsland. Hij wil de aanhechting van het Nederlandstalige en dus Germaanse Voerstreek aan Limburg omkeren die hij rechtlijnig ook als pangermanistisch beschouwt.
Deze keer hebben de Walen wel hun huiswerk gemaakt want men heeft geleerd dat een spoorlijn ook de verfransing heeft bevorderd. Dus waarom kan een spoorlijn geen vernederlandsing of verduitsing van de bovenvermdelde gebieden die van oudsher volledig Germaans waren veroorzaken.
Ik zal nu met een voorbeeld duidelijk maken dat een spoorlijn de verfransing heeft bevorderd. In de 18de eeuw werd er in het zuiden van de Franse Westhoek in de buurt van de kleine industriestad Armentiers een spoorlijn aangelegd. Hierdoor kwamen er massaal Franstaligen wonen in het zuiden van de Franse Westhoek om te kunnen werken in Armentiers met de snelle treinverbinding. Hierdoor werd het platteland in het zuiden van de Franse Westhoek tweetalig. U moet rekening houden dat de grote steden al verfranst werden. Door het anti-Vlaams klimaat in de Franse Westhoek dat in uiting kwam in bvb. het onderwijs dat sinds 1853 verplicht Franstalig was ging de plaatselijke Vlaamse bevolking geleidelijk aan Frans praten m.a.w. de streek werd eentalig Frans. In het taalgrensonderzoek van Coquebert de Montbret in 1806 tot 1810 bleek al dat de gemeenten Blaringem, Boezegem, Tienen, Haverskerke, Meregem, De Gorge, Stegers, Nieuw-Berkijn, Steenwerk en Niepkerke die allen gelegen zijn in het zuiden van de Franse Westhoek eentalig Frans waren geworden.
Essevee_VL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2007, 21:59   #83
Brandaan
Minister

Brandaan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Essevee_VL Bekijk bericht
Weet U waarom ze zo tegen deze spoorlijn zijn? Omdat de Walen vrezen dat deze spoorlijn een vernederlandsing en verduitsing van de Voerstreek, Jekervallei en de Platdietse streek zou kunnen veroorzaken. Trouwens de hier boven aangehaalde gebieden zijn deels verfranst en zijn in een niet zo ver verleden volledig Germaans geweest. Happart heeft de Ijzeren Rijn als een vorm van pangermanisme veroordeelt want het zou een verbinding vormen van Vlaanderen met Duitsland. Hij wil de aanhechting van het Nederlandstalige en dus Germaanse Voerstreek aan Limburg omkeren die hij rechtlijnig ook als pangermanistisch beschouwt.
Deze keer hebben de Walen wel hun huiswerk gemaakt want men heeft geleerd dat een spoorlijn ook de verfransing heeft bevorderd. Dus waarom kan een spoorlijn geen vernederlandsing of verduitsing van de bovenvermdelde gebieden die van oudsher volledig Germaans waren veroorzaken.
Ik zal nu met een voorbeeld duidelijk maken dat een spoorlijn de verfransing heeft bevorderd. In de 18de eeuw werd er in het zuiden van de Franse Westhoek in de buurt van de kleine industriestad Armentiers een spoorlijn aangelegd. Hierdoor kwamen er massaal Franstaligen wonen in het zuiden van de Franse Westhoek om te kunnen werken in Armentiers met de snelle treinverbinding. Hierdoor werd het platteland in het zuiden van de Franse Westhoek tweetalig. U moet rekening houden dat de grote steden al verfranst werden. Door het anti-Vlaams klimaat in de Franse Westhoek dat in uiting kwam in bvb. het onderwijs dat sinds 1853 verplicht Franstalig was ging de plaatselijke Vlaamse bevolking geleidelijk aan Frans praten m.a.w. de streek werd eentalig Frans. In het taalgrensonderzoek van Coquebert de Montbret in 1806 tot 1810 bleek al dat de gemeenten Blaringem, Boezegem, Tienen, Haverskerke, Meregem, De Gorge, Stegers, Nieuw-Berkijn, Steenwerk en Niepkerke die allen gelegen zijn in het zuiden van de Franse Westhoek eentalig Frans waren geworden.
U herhaalt uzelf......
Oud 12 mei 2007, 22:04   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Weet U waarom ze zo tegen deze spoorlijn zijn? Omdat de Walen vrezen dat deze spoorlijn een vernederlandsing en verduitsing van de Voerstreek, Jekervallei en de Platdietse streek zou kunnen veroorzaken.
Wat is me dat voor onzin. De IJzeren Rijn gaat helemaal niet door Voeren of de Overmaas.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2007, 22:19   #85
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Wat is me dat voor onzin. De IJzeren Rijn gaat helemaal niet door Voeren of de Overmaas.
Ik zal wellicht mis zijn en een andere spoorlijn bedoelen. ik bedoel namelijk de spoorlijn die door de Voerstreek loopt die aangelegd is door de Duitsers in 1916-1917. Het verbond de Antwerpse haven met het Duitse Ruhr-gebied.
Oud 12 mei 2007, 22:21   #86
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Brandaan Bekijk bericht
U herhaalt uzelf......
Ik ben al een oude mens hoor! Ik zal wellicht aan alzheimer leiden.
Oud 12 mei 2007, 22:22   #87
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zal wellicht mis zijn en een andere spoorlijn bedoelen. ik bedoel namelijk de spoorlijn die door de Voerstreek loopt die aangelegd is door de Duitsers in 1916-1917. Het verbond de Antwerpse haven met het Duitse Ruhr-gebied.
Die bestaat nog altijd en werd onlangs zelfs nog gemoderniseerd. Juist de prioriteit van die spoorlijn willen de Walen behouden.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2007, 22:28   #88
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Die bestaat nog altijd en werd onlangs zelfs nog gemoderniseerd. Juist de prioriteit van die spoorlijn willen de Walen behouden.
Waarom moet zo'n spoorlijn dan een verfransing in het zuiden van de Franse Westhoek veroorzaken en geen hernederlandsing van de Jekervallei, Voerstreek en de Platsietse streek?
Oud 12 mei 2007, 22:34   #89
Zwartengeel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Waarom moet zo'n spoorlijn dan een verfransing in het zuiden van de Franse Westhoek veroorzaken en geen hernederlandsing van de Jekervallei, Voerstreek en de Platsietse streek?
De spoorlijn die door de Voerstreek loopt wordt enkel gebruikt voor goederenverkeer. Er is geen enkel reizigersstation langs deze lijn, dus ze kan op demografisch vlak geen enkele invloed uitoefenen.
Zwartengeel is offline   Met citaat antwoorden
Oud 12 mei 2007, 22:35   #90
Essevee_VL
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zwartengeel Bekijk bericht
De spoorlijn die door de Voerstreek loopt wordt enkel gebruikt voor goederenverkeer. Er is geen enkel reizigersstation langs deze lijn, dus ze kan op demografisch vlak geen enkele invloed uitoefenen.
Over het hoofd gezien! Bedankt voor de opmerking.
Oud 12 mei 2007, 22:54   #91
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Mijn vraag is dan nu: is de heropening van de IJzeren Rijn of andere ontsluitingsdossiers dan geen zaak tussen Vlaanderen en Nederland, eerder dan tussen België en Nederland? Mobiliteit en de daaraan verbonden dossiers liggen toch bij de deelstaten? Daarnaast is het zo dat de deelstaten de bevoegdheid hebben verdragen te sluiten met andere landen.
Volgens mij zijn die bevoegdheden officieel nog federaal geregeld. Ik weet wel dat Leterme onlangs uitgebreid met Balkenende heeft gesproken over deze en andere infrastructurele zaken, of hij nu bevoegd is of niet.
Het zou wel het meest logische zijn. Vlaanderen heeft er ook direct belang bij.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2007, 09:45   #92
andev
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Tot zover dus de dankbaarheid van Wallonië voor de jaarlijkse miljardentransfers vanuit Vlaanderen: betaal en zwijg. En vraag zeker zelf niets dat eventueel tegen de Waalse of Franstalige belangen zou kunnen ingaan.
Een beetje zoals de "wafelijzerpolitiek" waar ze zo goed in zijn/waren...
Wanneer er in Vlaanderen stukken autosnelweg werden aangelegd omdat dit dringend nodig was, moest er per se ook geld in Wallonië worden uitgegeven, al was het voor een stuk autosnelweg waar twintig wagens per dag over reden...
Dus ook nu, iets uitgeven dat vooral Vlaanderen ten goede komt, daar heeft de Waalse profitariaatsstaat nog altijd problemen mee...
andev is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 mei 2007, 11:23   #93
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Derk de Tweede's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is zelfs een Duitstalige website over deze lijn.
Gek dat daar de Voerstreek nog steeds Franstalig is.

http://www.bernd-boeckmann.de/ligne24/
Oud 13 mei 2007, 11:59   #94
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Derk de Tweede Bekijk bericht
Er is zelfs een Duitstalige website over deze lijn.
Gek dat daar de Voerstreek nog steeds Franstalig is.

http://www.bernd-boeckmann.de/ligne24/
De invloed van Franstalig Belgique zal daar wel voor iets tussenzitten.
Oud 13 mei 2007, 12:21   #95
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Knuppel Bekijk bericht
De invloed van Franstalig Belgique zal daar wel voor iets tussenzitten.
Ook bekende merken van modeltreinen, Fleischmann, Roco, etc (mijn hobby) praten nog steeds over SNCB ipv NMBS.
Hoewel, de laatste tijd worden soms beiden genoemd.
Oud 13 mei 2007, 12:39   #96
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ook bekende merken van modeltreinen, Fleischmann, Roco, etc (mijn hobby) praten nog steeds over SNCB ipv NMBS.
Oud 13 mei 2007, 12:41   #97
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Er kwam mij ooit een Schotse intelligence-officer bezoeken die ik in Londen had leren kennen. Hij logeerde tijdens zijn tripjes naar Belgique altijd in hotel Queen Ann In Brussel. De man vocht tijdens de oorlog mee in de Ardennen maar ook in Arnem. Groot was zijn verbazing toen hij mij 'Dutch' hoorde praten tegen mijn kinderen. Hij wist nog altijd niet beter of Belgique was een compleet Franstalig land.
Oud 13 mei 2007, 13:07   #98
evilbu

Standaard

Citaat:
Er kwam mij ooit een Schotse intelligence-officer bezoeken die ik in Londen had leren kennen. Hij logeerde tijdens zijn tripjes naar Belgique altijd in hotel Queen Ann In Brussel. De man vocht tijdens de oorlog mee in de Ardennen maar ook in Arnem. Groot was zijn verbazing toen hij mij 'Dutch' hoorde praten tegen mijn kinderen. Hij wist nog altijd niet beter of Belgique was een compleet Franstalig land.
http://forum.politics.be/showpost.ph...0&postcount=53
Hier rapporteerde ik al dat myspace voor ons blijkbaar gewoon Franstalig mag zijn. Blijkbaar hebben ze dat reeds gewijzigd?
Gelukkig probeerde minister Anciaux het beter te doen
Oud 13 mei 2007, 13:24   #99
Derk de Tweede
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En Frankrijk beweert dat in de twee Europese hoofdsteden (Brussel en Straatsburg) uitsluitend Frans wordt gesproken.
Oud 13 mei 2007, 13:27   #100
evilbu

Standaard

Citaat:
En Frankrijk beweert dat in de twee Europese hoofdsteden (Brussel en Straatsburg) uitsluitend Frans wordt gesproken.
En in Luxemburg........

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 22:09.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be