![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Dat is Tiengemeten, het enige echte eiland dat nog over is in Zuidwest-Nederland. Daar wordt sinds de jaren negentig een natuurontwikkelingsprogramma uitgevoerd. Het eiland wordt dus kunstmatig 'vernat' om de natuur te stimuleren.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 |
Minister-President
|
![]() Weet U waarom ze zo tegen deze spoorlijn zijn? Omdat de Walen vrezen dat deze spoorlijn een vernederlandsing en verduitsing van de Voerstreek, Jekervallei en de Platdietse streek zou kunnen veroorzaken. Trouwens de hier boven aangehaalde gebieden zijn deels verfranst en zijn in een niet zo ver verleden volledig Germaans geweest. Happart heeft de Ijzeren Rijn als een vorm van pangermanisme veroordeelt want het zou een verbinding vormen van Vlaanderen met Duitsland. Hij wil de aanhechting van het Nederlandstalige en dus Germaanse Voerstreek aan Limburg omkeren die hij rechtlijnig ook als pangermanistisch beschouwt.
Deze keer hebben de Walen wel hun huiswerk gemaakt want men heeft geleerd dat een spoorlijn ook de verfransing heeft bevorderd. Dus waarom kan een spoorlijn geen vernederlandsing of verduitsing van de bovenvermdelde gebieden die van oudsher volledig Germaans waren veroorzaken. Ik zal nu met een voorbeeld duidelijk maken dat een spoorlijn de verfransing heeft bevorderd. In de 18de eeuw werd er in het zuiden van de Franse Westhoek in de buurt van de kleine industriestad Armentiers een spoorlijn aangelegd. Hierdoor kwamen er massaal Franstaligen wonen in het zuiden van de Franse Westhoek om te kunnen werken in Armentiers met de snelle treinverbinding. Hierdoor werd het platteland in het zuiden van de Franse Westhoek tweetalig. U moet rekening houden dat de grote steden al verfranst werden. Door het anti-Vlaams klimaat in de Franse Westhoek dat in uiting kwam in bvb. het onderwijs dat sinds 1853 verplicht Franstalig was ging de plaatselijke Vlaamse bevolking geleidelijk aan Frans praten m.a.w. de streek werd eentalig Frans. In het taalgrensonderzoek van Coquebert de Montbret in 1806 tot 1810 bleek al dat de gemeenten Blaringem, Boezegem, Tienen, Haverskerke, Meregem, De Gorge, Stegers, Nieuw-Berkijn, Steenwerk en Niepkerke die allen gelegen zijn in het zuiden van de Franse Westhoek eentalig Frans waren geworden. |
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Minister
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#84 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Wat is me dat voor onzin. De IJzeren Rijn gaat helemaal niet door Voeren of de Overmaas.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Minister-President
|
![]() Ik zal wellicht mis zijn en een andere spoorlijn bedoelen. ik bedoel namelijk de spoorlijn die door de Voerstreek loopt die aangelegd is door de Duitsers in 1916-1917. Het verbond de Antwerpse haven met het Duitse Ruhr-gebied.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Minister-President
|
![]() Ik ben al een oude mens hoor! Ik zal wellicht aan alzheimer leiden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Die bestaat nog altijd en werd onlangs zelfs nog gemoderniseerd. Juist de prioriteit van die spoorlijn willen de Walen behouden.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Minister-President
|
![]() Waarom moet zo'n spoorlijn dan een verfransing in het zuiden van de Franse Westhoek veroorzaken en geen hernederlandsing van de Jekervallei, Voerstreek en de Platsietse streek?
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() De spoorlijn die door de Voerstreek loopt wordt enkel gebruikt voor goederenverkeer. Er is geen enkel reizigersstation langs deze lijn, dus ze kan op demografisch vlak geen enkele invloed uitoefenen.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Minister-President
|
![]() Over het hoofd gezien! Bedankt voor de opmerking.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
|
![]() Citaat:
Het zou wel het meest logische zijn. Vlaanderen heeft er ook direct belang bij. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wanneer er in Vlaanderen stukken autosnelweg werden aangelegd omdat dit dringend nodig was, moest er per se ook geld in Wallonië worden uitgegeven, al was het voor een stuk autosnelweg waar twintig wagens per dag over reden... Dus ook nu, iets uitgeven dat vooral Vlaanderen ten goede komt, daar heeft de Waalse profitariaatsstaat nog altijd problemen mee... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Gek dat daar de Voerstreek nog steeds Franstalig is. http://www.bernd-boeckmann.de/ligne24/
![]() |
![]() |
#94 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#95 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Hoewel, de laatste tijd worden soms beiden genoemd.
![]() |
![]() |
#96 | |
|
![]() Citaat:
![]()
![]() |
![]() |
#97 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Er kwam mij ooit een Schotse intelligence-officer bezoeken die ik in Londen had leren kennen. Hij logeerde tijdens zijn tripjes naar Belgique altijd in hotel Queen Ann In Brussel. De man vocht tijdens de oorlog mee in de Ardennen maar ook in Arnem. Groot was zijn verbazing toen hij mij 'Dutch' hoorde praten tegen mijn kinderen. Hij wist nog altijd niet beter of Belgique was een compleet Franstalig land.
![]() |
#98 | |
|
![]() Citaat:
Hier rapporteerde ik al dat myspace voor ons blijkbaar gewoon Franstalig mag zijn. Blijkbaar hebben ze dat reeds gewijzigd? Gelukkig probeerde minister Anciaux het beter te doen ![]() ![]()
![]() |
![]() |
#99 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
#100 |
|
![]() En in Luxemburg........