Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Partijpolitiek en stromingen
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Partijpolitiek en stromingen In dit forum kun je discussiëren over (standpunten van) politieke partijen. en (standpunten van) politieke stromingen, al dan niet vertegenwoordigd door een (niet-partijpolitieke) organisatie.

Antwoord

Discussietools
Oud 3 juni 2007, 00:06   #81
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie Bekijk bericht
leer dan maar snel frans hé zou ik zeggen dan heb je geen taalprobleem meer.

En als de franstalige zo'n uitbreiding willen, so what, wat weerhoud ons om hetzelfde te doen in franstalige gebieden en laten we anders direct in heel het land 2 taligheid invoeren dan is heel die kwestie direct van de baan.
ik zou het in ieder geval helemaal niet erg vinden, jij wel en waarom?
Ik kan me behoorlijk goed uitdrukken in het Frans, niet perfect, maar het gaat

Als u de geschiedenis van België kent, dan weet u ongetwijfeld dat er eerst een voorstel was om van België een groot tweetalig gebied te maken, dat voorstel werd destijds afgewezen door de Franstaligen.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 00:07   #82
slegie
Staatssecretaris

slegie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hellfigger Bekijk bericht
Het gaat hier niet op reclame maar om polieke boodschappen die in een ander taal zijn dan die van de kieskring.

Door een politieke boodschap te versturen in het Frans in een Nederlandstalige kieskring geeft cap een voorbeeld dat ze de scheiding tussen de taalregio's niet respecteerd.

Hierdoor werken ze ook mee aan de verfransing van de randgemeenten.
Taalgrenzen zijn fictieve grenzen omdat mensen verhuizen en nemen dan hun taal mee, ook evolueren talen naar andere talen toe of andersom.

Als je echt uw taalgrens wilt houden dan zou ik maar beginnen te bouwen met een berlijnse muur en aan elke poort een wachtwoord invoeren van een zeer moeilijk uit te spreken nederlands woord misschien kan je dan je taal beschermen alhoewel ik vraag me af hoe west of oostvlamingen en antwerpenaren door deze poort zullen geraken
slegie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 00:08   #83
slegie
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Ik kan me behoorlijk goed uitdrukken in het Frans, niet perfect, maar het gaat

Als u de geschiedenis van België kent, dan weet u ongetwijfeld dat er eerst een voorstel was om van België een groot tweetalig gebied te maken, dat voorstel werd destijds afgewezen door de Franstaligen.
fijn dat u de geschiedenis goed kent, maar helaas is dit voorbij en de mensen van toen liggen ergens 2 meter onder de grond. het is het heden en de toekomst van morgen die telt.
de franstaligen van toen zijn niet meer die van nu
Oud 3 juni 2007, 00:09   #84
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Taalgrenzen zijn fictieve grenzen omdat mensen verhuizen en nemen dan hun taal mee, ook evolueren talen naar andere talen toe of andersom.
Taalgrenzen zijn verre van fictief, net als staatsgrenzen. Ze bestaan en ze zijn wettelijk vastgelegd. Aan alleen die komen en gaan om die grenzen dan ook te respecteren.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 00:10   #85
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
fijn dat u de geschiedenis goed kent, maar helaas is dit voorbij en de mensen van toen liggen ergens 2 meter onder de grond. het is het heden en de toekomst van morgen die telt.
de franstaligen van toen zijn niet meer die van nu
Dat is juist: ze zijn nog arroganter geworden dan voorheen, nu met een flinke portie bitterheid erbij.
Oud 3 juni 2007, 00:21   #86
slegie
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Taalgrenzen zijn verre van fictief, net als staatsgrenzen. Ze bestaan en ze zijn wettelijk vastgelegd. Aan alleen die komen en gaan om die grenzen dan ook te respecteren.
dan wil ik wel dat alle vreemdtalige woorden worden in het nederlands gezet of het nu gaat om politieke of commerciële boodschappen of wat dan ook.
Döner kebap kan dan bijvoorbeeld broodje turk worden of zoiets

talen evolueren en god mag weten hoe het vlaams er over 100 jaar uit zal zien, hoe kun je dan in godsnaam taalgrenzen behouden?
en ga je elke fransman tegenhouden die in vlaanderen wilt komen wonen?
en 2 taligheid biedt niks als voordelen.vlaamse jongeren die het frans onder de knie hebben kennen hierdoor al gauw 4 tot 5 talen. want met het vlaams kun je gemakkelijk engels en duits leren en als je frans goed kent ligt het italiaans en spaans binnen hand bereik dus niks als voordelen aan 2 taligheid.
en ook hebben jongeren te mogelijkheid om uit te wijken naar frankrijk en andere franstalige landen wat hun meer mogelijkheden bied.
ik snap dus echt niet wat je hier tegen kunt hebben, ben je racist dan op basis van een taal?
Oud 3 juni 2007, 00:31   #87
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
talen evolueren en god mag weten hoe het vlaams er over 100 jaar uit zal zien, hoe kun je dan in godsnaam taalgrenzen behouden?
en 2 taligheid biedt niks als voordelen.vlaamse jongeren die het frans onder de knie hebben kennen hierdoor al gauw 4 tot 5 talen. want met het vlaams kun je gemakkelijk engels en duits leren en als je frans goed kent ligt het italiaans en spaans binnen hand bereik dus niks als voordelen aan 2 taligheid.
en ook hebben jongeren te mogelijkheid om uit te wijken naar frankrijk en andere franstalige landen wat hun meer mogelijkheden bied.
ik snap dus echt niet wat je hier tegen kunt hebben, ben je racist dan op basis van een taal?
Meertaligheid is zeker een troef, maar daar het gaat het hier niet over. Het gaat over het respecteren van het grondgebied. Als ik morgen in Slovakije ga wonen, leer ik Slovaaks; als ik in Estland ga wonen, leer ik Ests. Mensen die in Vlaanderen komen wonen, leren Nederlands. Dat heeft gewoon te maken met elementaire beleefdheid voor het gastvolk.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 00:35   #88
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
probeer toch eens samen te leven mensen.
Zegt de persoon die een avatar heeft van een partij die voor een harde klassenstrijd is...

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 07:10   #89
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Waarom hebben zoveel vlamingen toch zo moeilijk met de 2 taligheid van dit land.
Ze blijven maar zeiken over het feit dat in vlaams gebied geen enkele letter frans mag komen maar ondertussen kunnen de vlaamse jongeren beter engels dan nederlands en zien ze niet dat in onze taal steeds meer en meer engelse woorden kruipen.

Taalgrenzen bestaan niet, talen evolueren dus probeer u dan ook niet op te sluiten in een fictieve grens.
trouwens om beter samen te kunne leven is communicatie noodzakelijk en dus is tweetaligheid toch een pluspunt.
ook is frans nog steeds een wereldtaal en met deze taal kun je in tal van landen terecht om te communiceren dus ook in dit opzicht is 2 taligheid een pluspunt.
Waarom dan zo moeilijk doen over die taalgrens en 2 taligheid??
Het is al te belachelijk - zelfs crimineel zouden sommigen zeggen - om de Vlamingen te vragen tweetalig te zijn...

Waarom vraagt U dat niet aan de Walen en voornamelijk aan de Franstaligen in Brussel en de rand?... En aan het personeel in de Brusselse ziekenhuizen?

Dat Vlamingen Frans zouden moeten kennen, dat vraagt U aan een gemeenschap die eeuwen geleefd heeft onder de minachting van de Franstaligen...

Hoeveel Federale ministers spreken fatsoenlijk Nederlands? Eeuwen na de oprichting van België? Over de ministers van het Waalse gewest etc zullen we maar zwijgen...

Pas maar op dat CAP kortelings niet beschouwd wordt als het verraad van Vlaanderen...

Mijn minachting voor dit partijtje, waarvan de boegbeelden oude knarren zijn (Sleeckx, Debunne...), wordt maar groter en groter...

In feite te gek om los te lopen...

En dan is één van de voornaamste programmapunten nog:
Invoering van 32 uren werkweek met behoud van loon en verworven rechten, zonder flexibiliteit en stress en verplichte aanwervingen...
En men vindt nu al geen personeel... (of hebt U daarvan nog niets vernomen)?
Men moet de 'discussie' eens volgen onder <<persmededelingen>>..

CAP en het ander extreem-links partijtje voeren daar een strijd op leven en dood over het marxisme, leninisme, stalinisme, trotskisme...
En dat in 2007...

Elke Vlaming, die zichzelf respecteert, zal wsl - als hij dat al van plan was - cappen met cap...

Laatst gewijzigd door Chipie : 3 juni 2007 om 07:27.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 07:12   #90
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
dan wil ik wel dat alle vreemdtalige woorden worden in het nederlands gezet of het nu gaat om politieke of commerciële boodschappen of wat dan ook.

Tjnge, tjonge...

Wat gaat een Vlaming doen die in Frankrijk gaat wonen?
Frans leren...
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 07:13   #91
Vorenus
Banneling

Vorenus's schermafbeelding

Standaard

Cap gaat met zulke gedrag zich niet populair maken bij de bevolking. bovendien maken ze ook nog één kapitale fout. Ze gaan nog vanuit de klasse stelling burgerij VS arbeiders. Ze vergeten echter dat de burgerij en arbeiders de dag vandaag hetzelfde zijn. Namelijk de middenklasse.
Vorenus is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 07:17   #92
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht
Het is al te belachelijk - zelfs crimineel zouden sommigen zeggen - om de Vlamingen te vragen tweetalig te zijn...

Waarom vraagt U dat niet aan de Walen en voornamelijk aan de Franstaligen in Brussel en de rand?... En aan het personeel in de Brusselse ziekenhuizen?

Dat Vlamingen Frans zouden moeten kennen, dat vraagt U aan een gemeenschap die eeuwen geleefd heeft onder de minachting van de Franstaligen...

Hoeveel Federale ministers spreken fatsoenlijk Nederlands? Eeuwen na de oprichting van België? Over de ministers van het Waalse gewest etc zullen we maar zwijgen...

Pas maar op de CAP kortelings niet beschouwd wordt als het verraad van Vlaanderen...

Mijn minachting voor dit partijtje, waarvan de boegbeelden oude knarren zijn (Sleeckx, Debunne...), wordt maar groter en groter...

In feite te gek om lost te lopen...

En dan is één van de voornaamste programmapunten nog:

Invoering van 32 uren werkweek met behoud van loon en verworven rechten, zonder flexibiliteit en stress en verplichte aanwervingen...
En men vindt nu al geen personeel... (of hebt U daarvan nog niets vernomen)?

Men moet de 'discussie' eens volgen onder de persmededelingen..

CAP en het ander extreem-links partijtje voeren daar een strijd op leven en dood over het marxisme, leninisme, stalinisme, trotskisme...
En dat in 2007...

Elke Vlaming, die zichzelf respecteert, zal wsl - als hij dat al van plan was - cappen met cap...

Zelf over het overplakken van 1 verkiezingsaffiche is er een zware rel uitgebroken tussen de twee broederpartijen CAP&PVDA,echt niet meer om aan te horen
Oud 3 juni 2007, 07:33   #93
duveltje382
Secretaris-Generaal VN

duveltje382's schermafbeelding

Standaard

Een ding moet van mijn hart chipie
CAP Chipie, driewerf, Jonas Elossov, pinbag, Raf, Samsa, slegie, solidarnosc
8 9,20%

Rare peiling he
Oud 3 juni 2007, 07:33   #94
driewerf

driewerf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Dan moeten er taalwetten komen zoals in Québec of in Graubünden in Zwitserland. Daar zijn opschriften in bepaalde talen strikt verboden. Ook voor commerciële doeleinden.
allé, de echte regelneven komen boven.
driewerf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 08:10   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:

Helder denken en redeneren is er duidelijk bij u niet bij. Wat heeft het bestaan van taalgrenzen nu te maken met de beïnvloeding van talen? Niets.

Meer mogelijkheden in Frankrijk? Daarom dat er zoveel Fransen in West-Vlaanderen komen werken, zeker?! Er gaan bijna 20.000 Belgen in Nederland werken; ongeveer 11.000 trekken naar Duitsland. Slechts 5.000 Belgen werken in Franrijk, terwijl er zomaar eventjes 25.000 Fransen in België werken. 't Plaatje is wel heel duidelijk!
Oud 3 juni 2007, 08:15   #96
groene flamingant
Banneling

groene flamingant's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Als u zo moeilijk doet over 1 poster dan vind ik ook dat u alle reclame spotjes of boodschappen waar engelse woorden en of teksten in voor komen moet verbieden.
ik vind mensen die zagen over die 2 taligheid nogal bekrompen van geest.
Het gaat om het prinicipe. Kom mij niet vertellen dat het hier ging om één postertje en verder heb ik niet het alleenrecht om te beslissen over al die idiote reclamespotjes van bedrijven, die denken zich interessant te maken door er een paar Engelstalige zinnetjes aan toe te voegen.
groene flamingant is offline   Met citaat antwoorden
Oud 3 juni 2007, 08:22   #97
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
leer dan maar snel frans hé zou ik zeggen dan heb je geen taalprobleem meer.
Besef je dat je op die manier jezelf en je partij belachelijk maakt en de indruk creëert bitter weinig inzicht te hebben in communautaire politiek?

Misschien denk je met zulke opmerkingen grappig te zijn, maar vergeet niet dat je hier post met het logo van een politieke partij en dat je met zulke uitspraken zeer weinig sympathie voor je partij zal winnen.
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slegie
En als de franstalige zo'n uitbreiding willen, so what, wat weerhoud ons om hetzelfde te doen in franstalige gebieden en laten we anders direct in heel het land 2 taligheid invoeren dan is heel die kwestie direct van de baan.
Wat weerhoud 'ons' om 2 taligheid in te voeren in heel het land? Dat de Franstaligen er nooit mee zullen akkoord gaan natuurlijk.
Oud 3 juni 2007, 08:24   #98
groene flamingant
Banneling

Standaard

Citaat:
ja en waar eindig je dan? probeer toch eens samen te leven mensen.
We starten tegenwoordig ik weet niet hoeveel cursussen op voor mensen om chinees te leren onder het mom van dat dit de taal van de toekomst is maar ondertussen zitten we te zeiken over onze buren en hun taal
Je begrijpt het echt niet hé? Zie je nu echt niet in dat er een verschil is tussen de taal van je buren te leren enerzijds of je die taal te laten opdringen door een agressieve taalpolitiek anderzijds?
Oud 3 juni 2007, 08:35   #99
stab

stab's schermafbeelding

Standaard

Zo zie je maar dat het nieuwbakken links-progressieve capclubje er een op en top negentiende-eeuws Belgisch taalconservatisme op na houdt.
'Pour les flamands la meme chose' zou hun strijdkreet moeten zijn.
Oud 3 juni 2007, 10:32   #100
slegie
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Meertaligheid is zeker een troef, maar daar het gaat het hier niet over. Het gaat over het respecteren van het grondgebied. Als ik morgen in Slovakije ga wonen, leer ik Slovaaks; als ik in Estland ga wonen, leer ik Ests. Mensen die in Vlaanderen komen wonen, leren Nederlands. Dat heeft gewoon te maken met elementaire beleefdheid voor het gastvolk.

Ik denk niet dat iedere fransman die in vlaanderen komt wonen weigert om nederlands te leren. dus we mogen niet alle franstaligen over 1 kam scheren. Er zullen ongetwijfeld franstaligen zijn die een zulke grote arrogantie hebben en weigeren om nederlands te spreken maar zo heb je ook vlamingen en ga zo maar door.
maar het is een feit dat we in een 2 talig land wonen en we moeten dus samenleven met mekander. mar waarom zoveel ophef voor 1 franstalige poster in een vlaamse gemeente? Er zijn andere zaken waar ge u meer in kunt opjagen denk ik dan.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 17:54.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be