Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 13 juni 2007, 16:53   #81
I amsterdam
Minister-President

I amsterdam's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door kaap Bekijk bericht
Een weldenkend mens, lijkt me wel ja. Helaas die zijn relatief in de minderheid
Daarom ben ik voorstander van selectieve partieel directe democratie. Het is toch belachelijk als je ziet hoeveel mensen op internetfora over van alles en nog wat discussiëren, maar dat er geen officieel parlementair forum is. Ik zou die onzin die veel kamerleden vaak uit slaken graag wat vaker keihard afgeknald zien.

De partij die een commissie voorstelt om de functie van internet voor de vernieuwing van de democratie te onderzoeken, is al ver op weg mijn stem te krijgen.
Je hebt gelijk
I amsterdam is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2007, 16:54   #82
kaap
Burger

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri Bekijk bericht
Ik mag 'm toch wel invullen?
NEIN, am strengsten verboten!

Citaat:
Ik heb geen Stemwijzer nodig om te weten waar ik politiek gezien thuishoor. Even de programma's doornemen en luisteren naar wat de verschillende politici te zeggen hebben is veel leerzamer.
Inderdaad.
kaap is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2007, 16:55   #83
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Hertog van Gelre Bekijk bericht
Voorspelling:
Binnen zes maanden liggen Rutte en Verdonk voor apegapen (betrekking aangeboden gekregen in het bedrijfsleven of zo) en is Kamp de nieuwe partijleider.
Dat zie ik niet zo snel gebeuren. Verdonk is een stemmentrekker, die laat zich niet wegwerken met wat commissariaatjes. Ik vrees eerder dat ze vroeg of laat uit de partij wordt gezet en dan, eventueel met enkele medestanders uit de fractie, een rechtsliberale partij begint. Of samenwerkt met Wilders, als diens ego dat toelaat.
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2007, 17:02   #84
Hertog van Gelre

Hertog van Gelre's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door liberalist_NL Bekijk bericht
Een soort progressieve Bolkestein?
Wiegel, Bolkestein, zeg maar de AVRO-liberalen.
Veronica-liberalen als Nijpels, De Grave en Rutte hebben te weinig 'vleugelbereik'.
Voorhoeve had geen charisma, Van Aartsen had een te los leiderschap.

Zélf ben ik meer voorstander van mensen als Laetitia Griffith of Geert Dales maar ook zij zouden het niet redden. Van Wilders ben ik blij dat hij is opgedonderd en Verdonk moet met pek en veren het land worden uitgejaagd.

Voor de VVD is op dit moment Kamp de beste keus. Rechts imago, stevig maar diplomatiek politicus, voorstander van de liberale vrijheden.
Hertog van Gelre is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2007, 17:05   #85
Hertog van Gelre

Standaard

Citaat:
Dat zie ik niet zo snel gebeuren. Verdonk is een stemmentrekker, die laat zich niet wegwerken met wat commissariaatjes. Ik vrees eerder dat ze vroeg of laat uit de partij wordt gezet en dan, eventueel met enkele medestanders uit de fractie, een rechtsliberale partij begint. Of samenwerkt met Wilders, als diens ego dat toelaat.
Ik ben bang dat je gelijk hebt maar mijn brein wil die mogelijkheid niet toestaan.

Toch maakt ze het, hoe dan ook, niet lang meer in de VVD. Evenals Rutte trouwens.
Oud 13 juni 2007, 17:20   #86
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door I amsterdam Bekijk bericht
Dat zou kunnen, alleen wat denk je dat dan hun kiezers, de hoger opgeleide jongen mensen met goede banen zullen doen ,als de PvdA samengaat met de SP?
ik zie geen reden waarom de PvdA zou samnegaan met de SP. De Pvda is een links-populistische partij die de minderbedeelden met uitkeringen probeert te paaien en als het het land voor de wind gaat en zich achter de rechtse partijen schuilt als er bezuinigd moet worden ("we hebben een toegeving moeten doen om het land regeerbaar te houden") en verder niets structureels doet aan de economie. Ook is dat de partij die het onderwijs mede heeft verkwanseld. De SP draagt oplossingen aan om ervoor te zorgen dat mensen geen beroep hoeven te doen op een uitkering (toegang tot goede opleidingen voor iedere belangstellende, steun voor MKB).

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 13 juni 2007 om 17:21.
Cunning linguist is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2007, 19:17   #87
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

liberalist_NL's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik ben bang dat je gelijk hebt maar mijn brein wil die mogelijkheid niet toestaan.

Toch maakt ze het, hoe dan ook, niet lang meer in de VVD. Evenals Rutte trouwens.
Rutte die is toch ook niet een jongen zonder politiek strafblad binnen de VVD? Het zou me niets verbazen als de VVD haar conclusies trekt (n.a.v. dat rapport van Dekker) en beide naar huis stuurt.
liberalist_NL is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2007, 19:20   #88
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Cunning linguist Bekijk bericht
ik zie geen reden waarom de PvdA zou samnegaan met de SP. De Pvda is een links-populistische partij die de minderbedeelden met uitkeringen probeert te paaien en als het het land voor de wind gaat en zich achter de rechtse partijen schuilt als er bezuinigd moet worden ("we hebben een toegeving moeten doen om het land regeerbaar te houden") en verder niets structureels doet aan de economie. Ook is dat de partij die het onderwijs mede heeft verkwanseld. De SP draagt oplossingen aan om ervoor te zorgen dat mensen geen beroep hoeven te doen op een uitkering (toegang tot goede opleidingen voor iedere belangstellende, steun voor MKB).
Als een van de twee populistisch is dan is dat de SP wel. Alleen maar protesteren waar het volk dat doet, nee tegen alles, nee tegen regeringsdeelname, en niet te vergeten; revolutionaire plannen. De PvdA is juist niet populistisch omdat ze alles om de rug van de kiezer om doen. Ze appeleren niet aan het ''Nederlandse'' gevoel dat de mensen hebben, iets wat de SP wel doet. Desondanks blijft het dat de PvdA een principeloze, machtsgeile partij is.

Laatst gewijzigd door liberalist_NL : 13 juni 2007 om 19:20.
Oud 13 juni 2007, 20:20   #89
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Als een van de twee populistisch is dan is dat de SP wel. Alleen maar protesteren waar het volk dat doet, nee tegen alles, nee tegen regeringsdeelname, en niet te vergeten; revolutionaire plannen. De PvdA is juist niet populistisch omdat ze alles om de rug van de kiezer om doen. Ze appeleren niet aan het ''Nederlandse'' gevoel dat de mensen hebben, iets wat de SP wel doet. Desondanks blijft het dat de PvdA een principeloze, machtsgeile partij is.
Van je hele betoog ben ik het alleen met je laatste zin eens. De SP is niet in de regering gestapt omdat ze geen mogelijkheid zag om maar iets van zijn standpunten te vewezenlijken. Verder was het trieste voorbeeld van de D66-mislukte regeringsdeelname nog vers in het geheugen. Zoals je weet, steunden die partij tegen zijn wil, maart wel in de geest van het regeerakkoord, de initiatieven van de mederegeringspartijen zonder dat ze er iets voor terugkregen. Als gevolg heeft de partij zwaar aan zijn populariteit ingeboet. Ik kan me heel goed voorstellen dat de SP dat voorbeeld niet wilde volgen.

Laatst gewijzigd door Cunning linguist : 13 juni 2007 om 20:30.
Oud 13 juni 2007, 22:15   #90
Bovenbuur

Bovenbuur's schermafbeelding

Standaard

Hier wat plaatjes om ongeveer de positie van de SP op te bepalen...

Hé gaaf, ik ben liberaler geworden in de tussentijd.
Heb zelf overigens de laatste keer groenlinks gestemd. (heb het kompas toen ook een keer gedaan met wat vaker 'zeer eens' en 'zeer oneens' kiezen en wat minder vaak weet niet, toen kwam ik wel wat minder neutraal uit...)

Riep daar iemand d66? Het zou een hele goede partij kunnen zijn, als het d66 niet was. Ze bezetten een goede plek in het spectrum, maar ze hebben het alleen maar over 'bestuurlijke vernieuwing'...

In het Nederlandse plaatje staat trouwens wel best een grote fout, de sgp hoort ongeveer 3 meter onder het plaatje te staan...
Bijgevoegde afbeelding(e)

Laatst gewijzigd door Bovenbuur : 13 juni 2007 om 22:20.
Bovenbuur is offline   Met citaat antwoorden
Oud 13 juni 2007, 22:25   #91
Hertog van Gelre

Standaard

Dan zal ik de volgende keer maar eens MR stemmen...
Oud 13 juni 2007, 22:47   #92
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dan zal ik de volgende keer maar eens MR stemmen...
De MR, dat nauw samenwerkt met het FDF. Durf dat niet of er hangt iets boven je hoofd.
stropdrager is offline   Met citaat antwoorden
Oud 14 juni 2007, 06:26   #93
liberalist_NL
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Van je hele betoog ben ik het alleen met je laatste zin eens. De SP is niet in de regering gestapt omdat ze geen mogelijkheid zag om maar iets van zijn standpunten te vewezenlijken. Verder was het trieste voorbeeld van de D66-mislukte regeringsdeelname nog vers in het geheugen. Zoals je weet, steunden die partij tegen zijn wil, maart wel in de geest van het regeerakkoord, de initiatieven van de mederegeringspartijen zonder dat ze er iets voor terugkregen. Als gevolg heeft de partij zwaar aan zijn populariteit ingeboet. Ik kan me heel goed voorstellen dat de SP dat voorbeeld niet wilde volgen.
Dat kan, maar zo'n grote hoeveelheid zetels brengt wel verantwoordelijkheid mee.
Oud 14 juni 2007, 08:52   #94
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bovenbuur Bekijk bericht
Hier wat plaatjes om ongeveer de positie van de SP op te bepalen...

Hé gaaf, ik ben liberaler geworden in de tussentijd.
Heb zelf overigens de laatste keer groenlinks gestemd. (heb het kompas toen ook een keer gedaan met wat vaker 'zeer eens' en 'zeer oneens' kiezen en wat minder vaak weet niet, toen kwam ik wel wat minder neutraal uit...)

Riep daar iemand d66? Het zou een hele goede partij kunnen zijn, als het d66 niet was. Ze bezetten een goede plek in het spectrum, maar ze hebben het alleen maar over 'bestuurlijke vernieuwing'...

In het Nederlandse plaatje staat trouwens wel best een grote fout, de sgp hoort ongeveer 3 meter onder het plaatje te staan...
Van het Nederlandse plaatje klopt niets.
Het is gebaseerd op te traditionele analyse en te weinig variabelen.
Het geeft wel aan hoe de verhouding tussen kiezers en partijen volkomen
is verouderd.
Zelfs politici die een stemwijzer invullen schrikken van het niet kloppend resultaat.

Laatst gewijzigd door I amsterdam : 14 juni 2007 om 08:53.
Oud 14 juni 2007, 09:01   #95
stropdrager
Minister-President

Standaard

Een vraagje: hoe komt het eigenlijk dat er hier zoveel Nederlanders zitten op dit forum? Ik dacht altijd dat de Nederlanders niet geïnteresseerd waren in de Belgische communautaire discussies. Maar als ik dit forum lees, heb ik het blijkbaar mis.
Oud 14 juni 2007, 09:04   #96
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Een vraagje: hoe komt het eigenlijk dat er hier zoveel Nederlanders zitten op dit forum? Ik dacht altijd dat de Nederlanders niet geïnteresseerd waren in de Belgische communautaire discussies. Maar als ik dit forum lees, heb ik het blijkbaar mis.
Zoals je ziet, zien een aantal Nederlanders de Vlamingen als familie.
Oud 14 juni 2007, 09:21   #97
stropdrager
Minister-President

Standaard

Citaat:
Zoals je ziet, zien een aantal Nederlanders de Vlamingen als familie.
En ik zie de Nederlanders ook als familie.

Leve Groot-Nederland
Oud 14 juni 2007, 09:26   #98
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Dat kan, maar zo'n grote hoeveelheid zetels brengt wel verantwoordelijkheid mee.
Dat is precies het argument waarmee D66 de zitting nam in Balkenende-2, met rampzalige gevolgen. Als je als partij deel gaat uitmaken van een regering, moet je dat niet doen omwille van de macht, de postjes en het onzalige argument "het land moet geregeerd worden", maar omdat je je stempel op het beleid (mede) kunt drukken. Kijk maar naar de Vlaamse partijen die telkens in het Belgische regeringsbootje stappen met Franstalige partijen, met de voor Vlaanderen rampzalige gevolgen.
Oud 14 juni 2007, 09:42   #99
I amsterdam
Minister-President

Standaard

Citaat:
Dat is precies het argument waarmee D66 de zitting nam in Balkenende-2, met rampzalige gevolgen. Als je als partij deel gaat uitmaken van een regering, moet je dat niet doen omwille van de macht, de postjes en het onzalige argument "het land moet geregeerd worden", maar omdat je je stempel op het beleid (mede) kunt drukken. Kijk maar naar de Vlaamse partijen die telkens in het Belgische regeringsbootje stappen met Franstalige partijen, met de voor Vlaanderen rampzalige gevolgen.
Naast mijn politieke visie en analyse kijk ik ook met de ogen van mijn vak.
Mensen gaan naar de HEMA omdat ze weten dat de HEMA goede producten verkoopt en omdat het bedrijf de veranderingen op de markt kent en haar producten daarop richt.
Als een partij door een coalitie ineens andere , onduidelijke en in de ogen van de klanten, slechte producten gaat aanbieden ,dan komen de klanten niet meer en dan krijgt de zaak een slechte naam.
Oud 14 juni 2007, 10:16   #100
Cunning linguist
Staatssecretaris

Standaard

Citaat:
Naast mijn politieke visie en analyse kijk ik ook met de ogen van mijn vak.
Mensen gaan naar de HEMA omdat ze weten dat de HEMA goede producten verkoopt en omdat het bedrijf de veranderingen op de markt kent en haar producten daarop richt.
Als een partij door een coalitie ineens andere , onduidelijke en in de ogen van de klanten, slechte producten gaat aanbieden ,dan komen de klanten niet meer en dan krijgt de zaak een slechte naam.
Zo is het.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 03:47.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be