![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora. |
Bekijk resultaten enquête: Stemplicht | |||
Ja,houden zo |
![]() ![]() ![]() |
34 | 33,01% |
Nee,het moet verdwijnen |
![]() ![]() ![]() |
69 | 66,99% |
Aantal stemmers: 103. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | ||
Vreemdeling
|
![]() Citaat:
![]() Citaat:
1. Je stelt dat het de burgerplicht is van elke burger om zijn stem te laten horen. Je stelt ook dat deelname aan de verkiezingen (om te stemmen) niet verplicht moet worden. In de wetenschap dat een afschaffing van de stemplicht ertoe zal leiden dat er mensen zullen zijn die niet zullen stemmen - en dus niet hun morele burgerplicht vervullen - zet dit dan niet (onrechtstreeks) aan tot immoraliteit? Of is het niet onze schuld dat we een klimaat creëeren waar men gemakkelijker immoreel kan handelen? 2. Persoonlijk ben ik van mening dat niemand een morele verplichting heeft om te stemmen. Niet iedereen is op moreel vlak 'verplicht' om bij te dragen aan de werking van de politiek. Zoals we weten (van andere landen) kan, zelfs als een groot aantal van de stemgerechtigden niet komen opdagen, de politiek wel functioneren. Er is uiteraard nood aan mensen die stemmen, maar die zijn er hoedanook. Dit is gelijk aan het kiezen van een leider voor een vereniging of een club. Niet iedereen voelt zich geroepen, maar er dient zich altijd wel iemand aan. Zo ook bij stemmen; niet iedereen is 'moreel verplicht' te stemmen (als zij hun stem niet willen laten horen, is dat hun keuze) of misschien menen zij dat er genoeg waarde gehecht zal worden aan hun stemgerechtigde 'stilzwijgen'. 3. Ik kan wel de reden inzien waarom de (wettelijke) stemplicht misschien afgeschaft moet worden, maar zijn er geen alternatieven? 'Foert'-stemmen kunnen opgevangen worden door blanco te stemmen (mits de blanco stemmen anders toegewend worden dan nu). De 'ondoordachte stemmen' lost het uiteraard wel niet op, wat een afgeschafde stemplicht waarschijnlijk wel zou doen. 4. Dan is er nog een kwestie van betrouwbaarheid. Simpelweg het stemlokaal even verplaatsen kan potentieel een redelijke politieke verschuiving teweegbrengen (op lokaal vlak, weliswaar). Om een extreem voorbeeld te geven: zet maar eens een stemlokaal in het 'ghetto' van de stad, en kijk dan hoe fel de links/rechts verhouding op zijn kop gezet wordt. Nochtans gaat het hier om precies dezelfde stad met precies dezelfde inwoners! Of - en dit is weliswaar een verwaarloosbare reden - het weer. Ik kan me wel voorstellen dat veel mensen niet geneigd zijn om te gaan stemmen als het hard regent. Hoewel dit de harde kern niet zal stoppen, gaat dit toch zijn stempel op de verkiezingen drukken. En dat terwijl stemmen toch wel een belangrijke kwestie is. |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
7% verschil tussen blanken en zwarten. 20 % verschil tussen blanken en Latino's. Het verschil tussen blanken en Afro-Amerikanen zou nog groter zijn als je de interraciale kiezers uit de Afro-Amerikaanse groep zou lichten waar ze meestal worden in ondergebracht. Dit zijn toch al substantiële verschillen (onthoud dat deze verschillen vroeger groter waren). En de participatie is niet lager omdat deze mensen te dom zijn. Dit wordt enkel verklaard door de socio-economische realiteit waarin zij zich bevinden. Die staat verder af van de politiek. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Citaat:
Wat als je overigens niemand vindt die jouw stem kan vertegenwoordigen?
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Banneling
|
![]() ook bij opkomstplicht zal een of andere prof wel een verschil kunnen engineeren waarbij een of andere groep meer blanco stemt dan een andere.
En dan? Wat ga je daaraan doen? |
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Kom kom.. Toch wel voor stempicht zeker? Hoe kan je nu niet voor stempicht zijn? Stempicht is belangrijk hoor! Nee, serieus, stempicht mag zeker niet afgeschaft worden!
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 |
Staatssecretaris
|
![]() Dan zal je hem toch eerst moeten invoeren. Er is op dit moment nog steeds opkomstplicht en geen stemplicht.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | ||||||
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
![]() Citaat:
Niet ter bevordering van de opkomst, wel beroemd geworden: Stem Rou(voet, ChristenUnie) Citaat:
Citaat:
![]() Citaat:
Ik zie eigenlijk alleen in opkomstbevorderende campagnes, een divers politiek landschap en 'open' verkiezingen een middel om de opkomst hoog te houden. Citaat:
Citaat:
http://www.knmi.nl/VinkCMS/explained...il.jsp?id=2721 |
||||||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Daar ging het dan ook niet over.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme" ![]() Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging." ![]() De langverwachte outing van duveltje382 |
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | ||
|
![]() Citaat:
Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Niemand de moeite, dan stem je blanco. Eén van de volgende keren zullen slimme politiekers je stem wel oppikken als ze in de vijver van de blanco's gaan vissen. Idee: Als je moedwillig niet bent gaan stemmen, verlies je het recht om de gekozen bestuursploeg bij volgende verkiezing af te straffen / te belonen. Betekent dus beurt overslaan. De verkiezingen daarop mag je terug mee doen. Als het je geen reet kan schelen in eerste instantie wie er verkozen wordt, dan moet je concequent zijn en de resultaten van dat beleid ook niet gaan beoordelen. Stemrecht voor hen die het stemrecht koesteren en niet voor hen die het enkel gebruiken als het goed uitkomt. Als er geen stemplicht (~opkomstplicht) is dan maar bovenstaand idee. Stemrecht zonder stemplicht (~opkomstplicht) is veel te vrijblijvend. Laatst gewijzigd door Ferre : 17 juni 2007 om 20:14. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
|
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Mensen die stemmen niet belangrijk vinden zijn asociaal. Als je binnen een maatschappij niet deelneemt aan de hoogmis van de democratie, zet je jezelf buiten de maatschappij en hoef je voor mijn part ook geen beroep te doen op diezelfde maatschappij. Verantwoordlijkheid opnemen daar gaat het over, en dit doe je enkel als je gaat stemmen. Laatst gewijzigd door Ferre : 17 juni 2007 om 20:22. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | |
|
![]() Citaat:
Maar dat betekent niet dat stemmen ook een wettelijke verplichting moet zijn. Wie namelijk verzaakt een politieke mening te vormen, kan ook geen beredeneerde stem uitbrengen. Als je diegene dan toch wettelijk verplicht een stem uit te brengen, krijg je een non-stem, een stem die niets zegt en waar je dus niets aan hebt. Laatst gewijzigd door Dimitri : 17 juni 2007 om 20:27. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | |
Parlementslid
|
![]() Citaat:
Je verwijt dat voorstanders van de opkomstplicht mensen dom vinden. Zelf loop je echter niet hoog op met je medemensen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | ||
|
![]() Citaat:
Maar ik zal het u kort en bondig uitleggen. Het Mattheüs-effect is een sociologische constante die zegt dat wanneer een beleid, een dienst of een overheidsinstrument (wat verkiezingen dus zijn), zonder sociale correctie worden aangeboden aan een groep mensen, met het oog op de sociale, politieke of economische vertegenwoordiging of promotie van die groep mensen, dan winnen zij die sociologisch gezien al het meest genieten van dat beleid/dienst/instrument relatief gezien meer dan zij op wie het in feite gericht is. Stemrecht is een sociaal niet-gecorrigeerde dienst aan de gemeenschap georganiseerd met het oog op de representatieve en democratische vertegenwoordiging van deze gemeenschap op een politiek forum. Stemplicht is daar de sociaal gecorrigeerde variant van en maakt daardoor het verschrikkelijke Mattheüs-effect ongedaan. Wat uiteraard zeer belangrijk is wanneer het gaat om zoiets als de democratie. Sociologen zouden zeggen dat landen met stemrecht eigenlijk geen democratieën zijn, precies omwille van dat zo zwaar doorwegende effect. Citaat:
|
||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 |
Banneling
|
![]() Nee Raf, het ging erover dat jij hier strijd kwam voeren tegen de afschaffing van iets wat niet bestaat.
Zalig. ![]() ![]() ![]() Laatst gewijzigd door born2bewild : 17 juni 2007 om 20:45. |
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |
Burger
|
![]() Citaat:
Ik ben daat niet zo zeker van. Moest dit waar zijn, zou ik voor het afschaffen van de stemplicht zijn. Ik vind het een dubbele problematiek... (maar eerst even de 4 volgende bladzijden lezen om te zien of ik nog iets nieuws te vertellen heb).
![]() |
![]() |
#100 |
|
![]() Dan heb je toch niet helemaal begrepen. Ik zeg dat je mensen die geen politieke mening hebben gevormd, niet wettelijk moet dwingen een onberedeneerde stem uit te brengen. Daarmee zeg ik niet dat "vele anderen" geen beredeneerde stem uitbrengen. Wel dat je met een opkomstplicht stemmen meetelt die eigenlijk geen stemmen zijn: non-stemmen, en die moet je niet in de uitslag willen hebben.
|
![]() |
![]() |