![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
|||||||
| Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
| Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
|
Discussietools |
|
|
#81 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Blijf toch eens gewoon van de keuzes van andere mensen af.
|
|
|
|
#82 |
|
Perm. Vertegenwoordiger VN
|
|
|
|
|
|
|
#83 |
|
Parlementsvoorzitter
|
In de komende week is dat spelleje proberen.
|
|
|
|
#84 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Ook de ouders, die blijkbaar volgens sommige, niet verantwoordelijk zijn voor hun kinderen. Zagen dat hun kinderen geweldadige games spelen, maar met kerstmis geven ze doom 3 aan hun spruit van 10 jaar oud. Ik reageerde er ooit eens op, toen ik een vader naar een +16 spel zag grijpen voor zijn jonge zoon die erbij was, reactie : 'Gij moet mij niet komen zeggen wat ik moet kopen voor mijn kinderen'... verantwoordelijke ouders, niet? Voor films gebruikt men al JAREN hetzelfde systeem van aanduiding, nog nooit iemand horen zagen dat die of gene horrorfilm niet zou mogen uitkomen, maar daar nemen ouders de +14/+16/+18 aanduiding wel aan... Ook is het verbieden de slechtste zaak dat je kan doen, je houd het spel NIET mee tegen, binnen de korste keren gaat het via illegale copy rond via internet of eveneens op dvd-cd(s). En dan kunnen er weer anderen zagen dat ze geld verspelen door de illegale copy'en... Met games is het m.a.v net zoals met wapens of horrofilms, je geeft deze ook niet aan kinderen die er de ouderdom niet voor hebben, doe dat dan ook nit met games. Men maakt het zelfs gemakkelijk, en duid het aan op de verpakking. En thuis onder je eigen dak moet je zelf controleren wat je kinderen uitvreten op de pc, of moet ook daar iemand anders het maar doen? het komt neer op verantwoordelijkheidsgevoel bij ouders...En de wil om te controleren... |
|
|
|
|
|
|
#85 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Het valt me trouwens op dat films wel zo goor mogelijk mogen zijn, maar als er een beetje naakt in voorkomt, er meteen een "KNT"-aanduiding bij te pas komt (ik herinner me nog de tijd dat ik als K "Devil's Advocate" ging zien).
Zo zag ik eergisteren op BBC de nieuwe aflevering van "Rome", waar een seksscène uit geschrapt was. Je krijgt wel tien doden en enkele vechtpartijen, tot een afgehakt hoofd toe, op je bord, maar o wee dat je eens een vrouw ziet die "op een man zit" (om het met de woorden van Marcus Antonius te zeggen). Bij spelletjes lijkt het wel tegenovergesteld te zijn. Een borst of een prostituée hier en daar is fijn, maar als virtuele mensen (geen afbeelding van échte mensen, zoals in films) een beetje goor behandeld (kunnen) worden, komt er steevast geroep en "Think of the children"-aangesteldheid van onnozele lobbygroepen die niets beter te doen hebben.
Laatst gewijzigd door lombas : 22 juni 2007 om 12:17. |
|
|
|
|
|
#86 | |
|
Lokaal Raadslid
|
Citaat:
Trouwens, de grootste groep gamers zijn niet langer de jeugd maar de volwassenen. Opvoeding is alles. |
|
|
|
|
|
|
#87 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Ik negeer geen enkele post met opzet. Ik weet niet of ze dit keer een goede reden hebben gehad? Volgens mij hangt het gewoon af van de mening van de betreffende politici en wie het hardst roept. GTA heeft mji nooit het idee gegeven om auto's te gaan stelen. Na de film "gone in 60 seconds"...niet dat ik het wilde doen maar cool om zoveel auto's te kunnen stelen was het al zeker wel.
|
|
|
|
|
#88 | ||
|
Secretaris-Generaal VN
|
Citaat:
Doet een tv toestel dat, doet een auto dat...?
|
|
|
|
|
#89 |
|
Burgemeester
|
Kijk van mij mogen alle spelletjes verkocht worden, zolang er maar een quotering qua leeftijd op gezet wordt en de handelaars dit 'moeten' respecteren.
En idd een tienjarige kan er zijn zeventienjarige broer om laten gaan, of ze vinden er idd misschien iets op, maar het is toch een kleine drempel die ze over moeten. Verder weten door de quotering de ouders ook wat voor soort spel ze in hun handen hebben, want sommige ouders zijn ook echt naiëf, en laten zich door hun jonge kinderen wijsmaken dat bijvoorbeeld mortal kombat een spelletje is met mooie chinese/japanse/oosterse vechtstijlen waarbij je coole moves moet proberen maken, het zou niet de eerste keer zijn dat vb een negenjarige op die manier mortal kombat in huis haalt, als er daar dan opstaat 16+ weet je als ouder toch al iets meer. Probleem is dat tegenwoordig de ouders niet echt meer mee zijn met hetgeen waar kinderen mee bezig zijn. |
|
|
|
|
|
#90 | |
|
|
Citaat:
En verder, er zijn wel oudercontrole systemen voor de PC enzo maar ja, de kinderen weten er dan vaak meer van maar ja, ik denk dan proberen en ontdekken kan geen kwaad zolang ze beseffen dat het geen realiteit is ed. |
|
|
|
|
|
|
#91 |
|
|
Doorgaans zijn zo'n spellen zo saai als iets.
|
|
|
#92 |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Die ratings maken zo'n spelletjes enkel nog populairder.
|
|
|
|
|
|
#93 | |
|
Minister
|
Citaat:
Zijn de ratings tegenwoordig al niet bindend? Zijn handelaars wettelijk strafbaar als ze pc-games verkopen onder de aangegeven leeftijdsgrens? Ik weet het eigenlijk niet. |
|
|
|
|
|
|
#94 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
al er in de hoek van het doosje, en dan nog echt niet in het piepklein, +18 staat.... moet je dan 'mee' zijn om dat te begrijpen? Ik veronderstel dat je geen universiteitsdiploma moet hebben om te weten wat dat +18/+16+14 logotje betekent... |
|
|
|
|
|
|
#95 |
|
|
ge kunt bijv. ook zonder doosje met dat getalletje op zo'n spel spelen zyp
|
|
|
|
|
|
#96 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
Het spelen gebeurt op een pc, waar staat die? onder het dak van... de ouders... wie is er dan verantwoordelijk om zulke zaken in het oog te houden? idd ... de ouders... Men geeft de mogelijkheden om te controleren of een bepaald spel voor een bepaalde leeftijd is, maar men moet het ook WILLEN gebruiken... en komt de zoon met een game zonder doosje of zoiets thuis, dan volstaat even de naam van het spel in google in te kloppen en de game site te checken... Laatst gewijzigd door Zyp : 22 juni 2007 om 15:08. |
|
|
|
|
|
|
#97 | |
|
Burgemeester
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#98 | |
|
Parlementslid
|
Citaat:
en 9 op de tien ook op de game-website, en in heel veel gevallen zelfs bij de intro/loading screen net voor de game start... Je zal niet direct nog games zonder aanduiding vinden... En als je zoon of dochter toch met een game zonder aanduiding thuiskomt, kijk dan eens over de schouder mee naar welk spel het eigenlijk is... Wat verantwoordelijke ouders van tijd tot tijd zowiezo doen, of ze nu 'leeftijds-correcte' spelletjes spelen of niet... |
|
|
|
|
|
|
#99 | |
|
Burgemeester
|
Citaat:
|
|
|
|
|
|
|
#100 | |
|
Secretaris-Generaal VN
|
Neenee, JIJ vind deze spellen doorgaans saai.
|
|
|