Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Maatschappij en samenleving
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn.

Antwoord

Discussietools
Oud 9 juli 2007, 12:31   #81
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door franke fritz Bekijk bericht
Vreemd dat hier nog niemand het idee van "liften" heeft geopperd.

Wat mij vooral frustreert is dat 80% van de auto's leeg rond rijden. juist de chauffeur. dat wil dus zeggen dat er 3 (als je comfortabel wil zitten) plaatsen totaal onbenut blijven. Dat is een totale verspilling van energie (olie), milieu en tijd (files). Bovendien is het vaak aangenamer om met meer in een auto te zitten dan alleen. dan kan ne mens nog eens een klapke doen.
Ik doe dagelijks het traject Leuven-Mechelen (en terug) en soms al liftend. Ik moet zeggen dat ik nog nooit bedrogen ben uitgekomen en nog nooit te laat ben geweest op mijn werk. gemiddeld sta ik 2minuten (meestal zelfs nog niet) te wachten op een lift en ik heb gemiddeld 4liften nodig om er te geraken. Netto verlies door liften= 8minuten. het gaat dus veel sneller dan een bus, tis gezelliger en het kost niks; bovendien nog goed voor het milieu ook.

Vrijdag al liftend naar Firenze, ne keer zien hoe lang ik daar ga over doen.
In mijn jonge jaren verplaatste ik mij idd ook bijna altijd al liftend, maar de dag van vandaag is het niet meer te doen.
Men rijd je liever dood dan te stoppen en jongeren lopen de kans om gewoon verkracht en vermoord te worden.

Maar idd de meeste auto's rijden leeg, en dit terwijl mensen vaak het zelfde traject afleggen van thuis naar hun werk en terug.
Maar niet samen rijden omdat hun statuuts binnen het bedrijf dit niet toelaat.
Zelf heb ik een paar jaar lang met de baas/eigenaar mee gereden van thuis naar het werk en terug.

En de meeste mensen zouden het dus zonder auto kunnen stellen als men meer samen reed. Maar ook kunnen de meeste mensen het stellen met een veel kleinere auto dan deze waar ze nu mee rijden, omdat ze zich toch enkel alleen verplaatsen. Een kleine éénzitter is in veel gevallen dus reeds voldoende om alle verplaatsingen te kunnen doen.
Jantje is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 12:35   #82
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Edina Bekijk bericht
Alsof wegenbouw en -onderhoud de enige kosten zijn die auto's met zich meebrengen.
U kunt toch niet loochenen dat de verdeling van de wegenbelasting en taksen allerhande die te maken hebben met het wagengebruik in dit land niet besteed worden zoals het zou moeten. Bestaat er een verdeelsleutel waarbij, op basis van het aantal kilometer wegen, ook de gemeenten een deel krijgen om zo hun wegen te onderhouden of aan te leggen? De opdeciemen voor de gemeenten zijn zo laag dat het bedrag dat ze aldus krijgen, belachelijk laag is. De federale staat gaat dus met het grootste deel lopen, en investeert dat niet in wegenonderhoud. Ook al niet omdat de gewesten daar voor bevoegd zijn geworden. En die halen dat dan uit hun dotatie, maar die komt dan weer uit de grote federale pot en is niet gekoppeld aan de wegenbelasting.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 12:39   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jantje Bekijk bericht
En de meeste mensen zouden het dus zonder auto kunnen stellen als men meer samen reed. Maar ook kunnen de meeste mensen het stellen met een veel kleinere auto dan deze waar ze nu mee rijden, omdat ze zich toch enkel alleen verplaatsen. Een kleine éénzitter is in veel gevallen dus reeds voldoende om alle verplaatsingen te kunnen doen.
Ik zou de eerste zijn om je gelijk te geven. Alleen driewerf helaas. Zodra je een gezin hebt, zijn die kleine autootjes nutteloos geworden. Hoe wil je immers vrouw en kind(eren) vervoeren met dan nog eens het nodige materiaal als een buggy bijvoorbeeld, in die kleine wagentjes die nu fiscaal aantrekkelijk worden gemaakt. Ook hier stel ik vast dat de federale overheid heel selectief is. Geen enkele gezinswagen valt onder de 5% of 3% belastingsvermindering. Alleen de heel kleine auto's als een Smart (maar in godsnaam wat ben je daarmee als je een gezin met twee kinderen hebt) alsook de kleinere wagens (maar die zijn dan weer enkel goed voor koppels). Ook hier merk ik geen gezinsvriendelijk beleid.
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 12:46   #84
franke fritz
Schepen

franke fritz's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
In mijn jonge jaren verplaatste ik mij idd ook bijna altijd al liftend, maar de dag van vandaag is het niet meer te doen.
Men rijd je liever dood dan te stoppen en jongeren lopen de kans om gewoon verkracht en vermoord te worden.
van dat dood rijden heb ik nog maar weinig gemerkt maar er is natuurlijk een kans dat je de verkeerde tegen komt. Maar dat kan je altijd tegenkomen en die kans is eerder klein. Zeker voor mij als 26-jarig mannelijk individu
Citaat:
Maar idd de meeste auto's rijden leeg, en dit terwijl mensen vaak het zelfde traject afleggen van thuis naar hun werk en terug.
Maar niet samen rijden omdat hun statuuts binnen het bedrijf dit niet toelaat.
Zelf heb ik een paar jaar lang met de baas/eigenaar mee gereden van thuis naar het werk en terug.
Als je inderdaad wat schrik hebt om met vreemden mee te rijden, dan is car-poolen zeker ook een oplossing. er zijn zeker mensen te vinden die bij jouw in de buurt wonen en in dezelfde buurt werken.
Nu al liftend ben je minder afhankelijk van de uren van de chauffeur. ik steek mijn duim uit en wie mij wil meepakken doet dat maar. er zijn chauffeurs die mij altijd meepakken als ze mij nog zien staan op weg naar het werk. daar kweek je een band mee, zonder daar afhankelijk van te worden. Meestal zijn mensen die lifters mee pakken ook nog aan de sociale kant en dat is altijd aangenaam om een babbeltje mee te doen.

Citaat:
volledig mee eens

trouwens, nog iets over de autobelastingen. In tegenstelling tot belastingen op arbeid is deze belasting te vermijden. Als je tegen de hoge belastingen bent (ik ook hoor), zoek dan naar een alternatief ipv zonder meer te beginnen zagen op de overheid. vergeet niet dat de auto ook een enorme kost betekent voor de overheid. ergens wel logisch dat ze dat terug willen halen.
Oud 9 juli 2007, 12:48   #85
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Ik zou de eerste zijn om je gelijk te geven. Alleen driewerf helaas. Zodra je een gezin hebt, zijn die kleine autootjes nutteloos geworden. Hoe wil je immers vrouw en kind(eren) vervoeren met dan nog eens het nodige materiaal als een buggy bijvoorbeeld, in die kleine wagentjes die nu fiscaal aantrekkelijk worden gemaakt. Ook hier stel ik vast dat de federale overheid heel selectief is. Geen enkele gezinswagen valt onder de 5% of 3% belastingsvermindering. Alleen de heel kleine auto's als een Smart (maar in godsnaam wat ben je daarmee als je een gezin met twee kinderen hebt) alsook de kleinere wagens (maar die zijn dan weer enkel goed voor koppels). Ook hier merk ik geen gezinsvriendelijk beleid.
Ik heb zelf 4 kids.
Je moet mij de problemen dus niet uitleggen.
Maar ik kan je verzekeren dat je zelfs met 4 kids een auto kan kopen en gebruiken die kleiner is dan de huidige gebruikte voertuigen.
Het gaat echter in veel gevallen over prestige vertoon aan de buitenwereld en niet om gebruiksvriendelijkheid en geldbeugel bewust gebruik en aanschaf van het voertuig.
Oud 9 juli 2007, 12:49   #86
franke fritz
Schepen

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
Veel gezinnen hebben een tweede auto. En dat hoeven dus geen twee grote gezinswagens te zijn. een klein beetje organisatie ipv gemakzucht kan al veel leed verhelpen.
Oud 9 juli 2007, 13:01   #87
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
van dat dood rijden heb ik nog maar weinig gemerkt maar er is natuurlijk een kans dat je de verkeerde tegen komt. Maar dat kan je altijd tegenkomen en die kans is eerder klein. Zeker voor mij als 26-jarig mannelijk individu
Ik ben wel 47 en zie er dus ook niet meer uit als een sportieve student.
Daar zit mss het verschil.
Citaat:
Als je inderdaad wat schrik hebt om met vreemden mee te rijden, dan is car-poolen zeker ook een oplossing. er zijn zeker mensen te vinden die bij jouw in de buurt wonen en in dezelfde buurt werken.
Ik heb geen angst om met vreemde mee te rijden hoor, maar vertrouw het niet meer als mijn kids dit nu zouden doen; de oudste is pas 16 jaar.
Citaat:
Nu al liftend ben je minder afhankelijk van de uren van de chauffeur. ik steek mijn duim uit en wie mij wil meepakken doet dat maar. er zijn chauffeurs die mij altijd meepakken als ze mij nog zien staan op weg naar het werk. daar kweek je een band mee, zonder daar afhankelijk van te worden. Meestal zijn mensen die lifters mee pakken ook nog aan de sociale kant en dat is altijd aangenaam om een babbeltje mee te doen.
Klopt, maar aan carpolen heb ik nu niets meer hoor.
Ik werk thuis en heb verder geen ander werk meer.
Als ik mijn auto gebruik is het om mijn kids naar hun moeder te brengen of om een grote verplaatsing naar ergens te doen.
Verder gebruik ik mijn fiets en fietskar.

Citaat:
volledig mee eens
Valt ook niet te ontkennen.
Citaat:
trouwens, nog iets over de autobelastingen. In tegenstelling tot belastingen op arbeid is deze belasting te vermijden. Als je tegen de hoge belastingen bent (ik ook hoor), zoek dan naar een alternatief ipv zonder meer te beginnen zagen op de overheid. vergeet niet dat de auto ook een enorme kost betekent voor de overheid. ergens wel logisch dat ze dat terug willen halen.
De auto word nu te veel gezien als een statussymbool in plaats van als een transportmiddel.

Veel mensen lachen je dan ook gewoon uit als je een voertuig koopt of gebruikt naar je behoefte en noodzaak en niet naar je bankrekening.
Ja, zelfs mensen hier op het forum doen dat, zelfs al kennen zij je niet.
Maar de meeste mensen betalen idd veel te veel enkel omdat ze hun status willen kunnen tonen.
Voor mij tonen ze echter enkel een gebrek aan verstand.
Oud 9 juli 2007, 13:01   #88
Chipie
Banneling

Chipie's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb zelf 4 kids.
Je moet mij de problemen dus niet uitleggen.
Maar ik kan je verzekeren dat je zelfs met 4 kids een auto kan kopen en gebruiken die kleiner is dan de huidige gebruikte voertuigen.
Het gaat echter in veel gevallen over prestige vertoon aan de buitenwereld en niet om gebruiksvriendelijkheid en geldbeugel bewust gebruik en aanschaf van het voertuig.
Prestige... dat is iets wat men (godzijdank) moeilijk kan uitbannen...

Zelfs in de DDR, waar men 5 jaar moest wachten op een aartslelijk en enorm duur Trabantje, had het bezit van een wagen met prestige te maken...

Binnenkort gaat men 'ambitie' nog verbieden, minstens zwaar belasten...

Laatst gewijzigd door Chipie : 9 juli 2007 om 13:03.
Chipie is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 13:05   #89
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Veel gezinnen hebben een tweede auto. En dat hoeven dus geen twee grote gezinswagens te zijn. een klein beetje organisatie ipv gemakzucht kan al veel leed verhelpen.
Veel gezinnen hebben twee grote zware wagens, omdat mijnheer niet met een kleinere auto wil rijden dan mevrouw die wel alle verplaatsingen met de kinderen en boodschappen moet doen, terwijl hij zijn auto enkel gebruikt om te gaan werken en voor de familie-uitstapjes, want dan wil hij rijden en moet zij haar auto laten staan.
De auto aanschaf en het wagen gebruik is dus meer een mentaliteitsprobleem dan iets anders.
Oud 9 juli 2007, 13:07   #90
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Chipie Bekijk bericht

Zelfs in de DDR, waar men 5 jaar moest wachten op een aartslelijk en enorm duur Trabantje, had het bezit van een wagen met prestige te maken...

Prestige en ambitie zijn nog steeds iets heel anders dan uiterlijk vertoon van status.
Veel mensen vertonen een grote status terwijl ze zich dat niet kunnen veroorloven en binnen hun eigen muren in armoede leven om het uiterlijk vertoon te kunnen betalen.
Oud 9 juli 2007, 13:13   #91
franke fritz
Schepen

Standaard

Citaat:

Prestige en trots mag. Maar stoef dan met wat je bereikt hebt of kan. En niet met wat je hebt. Mensen die mij kennen schatten mij naar waarde en de rest kan eerlijk gezegd de pot op. Ik ben iemand die dingen koopt voor zijn nut. mijn autoke (ford fiesta '97) is droog en verbruikt niet veel, lage verzekering etc. en het bolt. Wat ben ik in godsnaam met een BMW? Mijn GSM kost 50€ en gaat mee tot hij bijna kapot is (dan krijg ik er nog 10€ voor in Phone House ).
Als ik mijn heel leven bij mijn moeke en vaken zou blijven wonen, bij voorkeur kinderloos en vrijgezel. Dan kon ik mij ook probleemloos een Porche GT (bijvoorkeur 3) kopen. Stoer he
Oud 9 juli 2007, 13:15   #92
franke fritz
Schepen

Standaard

Citaat:
Veel gezinnen hebben twee grote zware wagens, omdat mijnheer niet met een kleinere auto wil rijden dan mevrouw die wel alle verplaatsingen met de kinderen en boodschappen moet doen, terwijl hij zijn auto enkel gebruikt om te gaan werken en voor de familie-uitstapjes, want dan wil hij rijden en moet zij haar auto laten staan.
De auto aanschaf en het wagen gebruik is dus meer een mentaliteitsprobleem dan iets anders.
ik denk dat wij in hetzelfde kamp zitten

Goederen zijn er om te gebruiken. Ieder rationeel, economisch denkend wezen heeft het godganse tijd over "kostenefficiëntie". tot het gaat over zijn eigen kar, dan is elke vorm van ratio totaal verdwenen.
Oud 9 juli 2007, 13:43   #93
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
ik denk dat wij in hetzelfde kamp zitten

Goederen zijn er om te gebruiken. Ieder rationeel, economisch denkend wezen heeft het godganse tijd over "kostenefficiëntie". tot het gaat over zijn eigen kar, dan is elke vorm van ratio totaal verdwenen.
Niet alleen hun kar hoor, veel mensen lopen ook met merk kleren rond die ze zich niet kunnen veroorloven en waarvoor ze dus besparen opvoeding en gezondheid(medische verzorging) en op meubelen binnenshuis.

Ben ooit in een paar woningen geweest waar van de verzekering brandbeveiliging moest zijn, omdat de verzekering ze anders niet wilde verzekeren.
Meerdere grote auto's voor de deur, een duur leren saloon in de voor kamer, en appelsienkisten als stoelen en tafel achter de gesloten keukendeur en de matrassen op de grond in de slaapkamers, de kleren aan een touw tussen twee muren gespannen.
En dit echt niet in één woning maar dat kwam ik als brandbeveiliger meer tegen dan men zich kan inbeelden.

Als het om uiterlijk vertoon gaat verliezen de meeste mensen elk waarde besef.
Oud 9 juli 2007, 13:47   #94
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik zie niet in waarom je niet naar je buurdorp kan fietsen. Het is nu niet alsof de dorpen in België mijlenver uit elkaar liggen...
Zeker als je je 3 kinderen en een bak tuingroenten wil meenemen naar een zus in dat buurdorp.
Oud 9 juli 2007, 13:48   #95
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Diegenen die de auto verband willen zien, zijn steeds de eersten die furieus reageren als een autofabrikant personeel afdankt...
Oud 9 juli 2007, 13:51   #96
Gun

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Vreemd dat hier nog niemand het idee van "liften" heeft geopperd.

Wat mij vooral frustreert is dat 80% van de auto's leeg rond rijden. juist de chauffeur. dat wil dus zeggen dat er 3 (als je comfortabel wil zitten) plaatsen totaal onbenut blijven. Dat is een totale verspilling van energie (olie), milieu en tijd (files). Bovendien is het vaak aangenamer om met meer in een auto te zitten dan alleen. dan kan ne mens nog eens een klapke doen.
Ik doe dagelijks het traject Leuven-Mechelen (en terug) en soms al liftend. Ik moet zeggen dat ik nog nooit bedrogen ben uitgekomen en nog nooit te laat ben geweest op mijn werk. gemiddeld sta ik 2minuten (meestal zelfs nog niet) te wachten op een lift en ik heb gemiddeld 4liften nodig om er te geraken. Netto verlies door liften= 8minuten. het gaat dus veel sneller dan een bus, tis gezelliger en het kost niks; bovendien nog goed voor het milieu ook.

Vrijdag al liftend naar Firenze, ne keer zien hoe lang ik daar ga over doen.
Heb in mijn studententijd veel (minstens 1 keer per week om naar huis te komen van kot) gelift en ben begin de jaren 90 liftend naar Milaan getrokken.

Toen ik met de wagen begon te rijden nam ik nog regelmatig een lifter mee, maar nu niet meer ... want er zijn er gewoon geen meer.
Oud 9 juli 2007, 14:23   #97
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Diegenen die de auto verband willen zien, zijn steeds de eersten die furieus reageren als een autofabrikant personeel afdankt...
Alsof autofabrikanten personeel afdanken omdat ze minder auto's verkopen
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 14:29   #98
AdrianHealey
Secretaris-Generaal VN

AdrianHealey's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door 2004gun Bekijk bericht
Heb in mijn studententijd veel (minstens 1 keer per week om naar huis te komen van kot) gelift en ben begin de jaren 90 liftend naar Milaan getrokken.

Toen ik met de wagen begon te rijden nam ik nog regelmatig een lifter mee, maar nu niet meer ... want er zijn er gewoon geen meer.
Ik lift nog regelmatig.
"Anyone who denies the law of non-contradiction should be beaten and burned until he admits that to be beaten is not the same as not to be beaten, and to be burned is not the same as not to be burned."
AdrianHealey is offline   Met citaat antwoorden
Oud 9 juli 2007, 14:48   #99
Jantje
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Alsof autofabrikanten personeel afdanken omdat ze minder auto's verkopen
Nee, omdat ze de mensen uit de derde wereld economie willen brengen en naar een zelfde levensstandaard willen brengen als de onze.

Hier hebben de mensen reeds een gegarandeerd inkomen en kan iedereen hun auto's kopen, in de ontwikkelingslanden( lage loonlanden) is deze zekerheid er niet en ze moeten dus zorgen dat de mensen daar ook auto's kunnen kopen, zodat ze niet meer naar hier moeten komen om geld te verdienen.
Oud 9 juli 2007, 14:51   #100
Edina

Edina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Nee, omdat ze de mensen uit de derde wereld economie willen brengen en naar een zelfde levensstandaard willen brengen als de onze.

Hier hebben de mensen reeds een gegarandeerd inkomen en kan iedereen hun auto's kopen, in de ontwikkelingslanden( lage loonlanden) is deze zekerheid er niet en ze moeten dus zorgen dat de mensen daar ook auto's kunnen kopen, zodat ze niet meer naar hier moeten komen om geld te verdienen.
Dat geloof je nu toch echt niet zelf?
Edina is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:11.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be