![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
Bekijk resultaten enquête: De wet op schijnhuwelijken leidt tot willekeur | |||
Ja |
![]() ![]() ![]() |
11 | 50,00% |
Neen |
![]() ![]() ![]() |
2 | 9,09% |
Ja, maar ... |
![]() ![]() ![]() |
3 | 13,64% |
Neen, maar ... |
![]() ![]() ![]() |
0 | 0% |
'k weet het niet, geen mening ... |
![]() ![]() ![]() |
6 | 27,27% |
Aantal stemmers: 22. Je mag niet stemmen in deze enquête |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 |
Minister
|
![]() Er staat trouwens een (vaag) hoofdstukje over de aanpak van schijnhuwelijken in de formateursnota van Leterme, p. 50.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Staat die ergens online, die formateursnota?
![]() |
![]() |
![]() |
#83 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Secretaris-Generaal VN
|
![]() Ik ga me amuseren.
Merci.
![]() |
![]() |
![]() |
#85 |
Minister
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#86 |
Minister
|
![]() Inderdaad. Als het huwelijk een kind voortbrengt dan dient men normaal gezien de vraag te stellen of men dan nog van "schijn" kan spreken...
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Gouverneur
|
![]() Momenteel is de wetgeving op schijnhuwelijken te vaag. Het kan niet de bedoeling zijn dat iemand in één gemeente wordt geweigerd om te trouwen en in de andere niet. Er zijn in Vlaanderen gemeentes waar het momenteel zeer moeilijk is om met een buitenlandse partner te trouwen, de bekendste voorbeelden zijn Antwerpen en Mechelen.
Dat schijnhuwelijken dienen vermeden te worden, daar zal niemand aan twijfelen. Kan men echter een beter systeem vinden om ze op voorhand te dedecteren ? M.a.w. is het mogelijk om i.p.v.de idiote vragenlijst een systeem te vinden. Ik denk van wel. Zelf heb ik ook het hele molentje van onderzoeken moeten doorlopen. Ik heb het bewuste interview dus ook ondergaan, hier in Mechelen. Eerst moest mijn vrouw bij een ambtenaar van de burgerlijke stand wat vragen gaan beantwoorden. Ik zat buiten in de gang te wachten en kon al haar antwoorden horen en kon ze trouwens zien door de glazen wanden. Vlak hierna heb ik het interview afgelegd. Veel van de vragen die gesteld worden zijn echter niet zwart/wit. Er is een ruime mogelijkheid tot interpretatie. BIjvoorbeeld de vraag: "Waar heb je elkaar voor het eerst ontmoet ?". Als ik op die vraag antwoord Keyserlei, Antwerpen en zij antwoord aan het centraal station in Antwerpen, hebben we dan hetzelfde geantwoord ? Een begrijpende ambtenaar/politie-agent zal dit aanvaarden, wil men echter je een kl**t afdraaien dan heeft men hier een houvast. Dit is willekeur en daarom is die vragenlijst niet afdoende. Waarom ik de procedure moest doorlopen is mij een raadsel. Wij woonden al ongeveer 9 maanden officieel samen. Dit was gecontroleerd door de wijkagent. Ik had een omvangrijk dossier samengesteld, allemaal direct of indirect bewijs dat we een duurzaam koppel vormden: foto's, telefoonrekeningen, rekeninguittreksels, betalingsbewijzen, ... Ik had aan mijn directe buren de toestemming gevraagd om hen te vermelden als getuigen van ons duurzaam samenleven en eveneens een aantal vrienden. Heel dit dossier heeft men zelfs niet willen bekijken. Uiteindelijk heeft een goede vriend van mij die de schepen van burgerlijke stand kende een duwtje kunnen geven zodat we toch getrouwd zijn geraakt en natuurlijk een (dure) advocaat om indien nodig tegen de schenen te schoppen van de ambtenaars. Wat is nu het betere systeem om schijnhuwelijken te dedecteren. Controleer dit niet zozeer voor het huwelijk, maar na het huwelijk. De buitenlandse partner bekomt sowieso een tijdelijk verblijfsdocument (oranje kaart), in deze periode kan er gecontroleerd worden. Bij ons is dit welgeteld één keer gebeurd, net voor het verstrijken van de 5 maanden die de oranje kaart geldig was. Waarom komt men in die periode niet meer langs ? Op dat moment zou men bv. een buurtonderzoek kunnen doen om te bepalen of het koppel effectief samenwoont. Verder kunnen er een aantal indicatoren zijn die er op wijzen, voor de voltrekking van het huwelijk, dat er weinig kans is op een schijnhuwelijk. Wettelijke samenwoonst voor het huwelijk kan er zo één zijn. Verder heb ik er problemen mee dat de huidige regeltjes voor schijnhuwelijken worden toegepast voor 'sommige' nationaliteiten. Indien men deze regeltjes gebruikt zou men ze voor alle andere nationalitieten moeten toepassen. Ik vrees echter dat er geen enkele Israëlische Jood in Antwerpen meer getrouwd zou geraken. Deze hebben elkaar als ze geluk hebben voor het huwelijk slechts enkele uren kunnen spreken. Niet dat ik hier een anti-semitisch standpunt wil poneren. Ik gebruik het slechts als voorbeeld omdat ik deze situatie per toeval ken. |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
U vermeldt Joodse mensen, daar kan ik niet over meespreken, maar ik weet wel (uit een rapport van een ledinggevend consulair ambtenaar in Marokko) dat Marokkaanse burgers die een visum gezinshereniging hebben aangevraagd (meestal natuurlijk om hun Belgische man of vrouw van Marokkaanse afkomst te komen vervoegen) een onvoorstelbare voorkeursbehandeling krijgen van de onstaat België. Er is nauwlijks controle door de Belgische diplomatie, en van de negatieve adviezen die men Brussel dan toch toezendt wordt meer dan 80 % genegeerd door Brussel. De betrokken ambtenaar verwijst als tegenvoorbeeld trouwens naar Nigeria, waar de situatie net omgekeerd is: daar wordt iedere aanvrager van een visum als mogelijke oplichter gezien en worden de mensen jarenlang aan het lijntje gehouden. Opmerkelijk is dan ook dat zowel de federale ombudsdienst als het Centrum voor gelijkheid enz....., vooral hebben geijverd voor Marokkaanse klachtendossiers en deze zelfs hebben samengesteld tot één groot dossier waarmee dan naar de betrokken ministeries werd gestapt. Klachten van andere nationaliteiten worden inderdaad veel minder tot zelf niet behandeld door deze frauduleuze instellingen. En het erge is natuurlijk dat door deze zo goed als ongecontroleerde instroom van Marokkaanse 'nationals', die dikwijls uit achterlijke gebieden komen in Marokko, onze samenleving verder ontwricht wordt, zeker in bepaalde wijken. Dat kun je in ieder geval niet beweren van Joodse inwijkelingen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 |
Gouverneur
|
![]() Ik had bewust gezwegen over de voorkeursbehandeling van de Marokanen. Maar nu je het vermeld, kan ik je zeggen dat onze advocaat dit ook vermeldde. Marokanen hebben beduidend minder last hier in Mechelen dan andere nationaliteiten.
Op de DVZ in Brussel blijkt er trouwens iemand te zitten die Chinezen haat en het hen graag moeilijk maakt. Dat hebben we ook aan den lijve mogen ondervinden. Als ik het achteraf bekijk was het huwelijk met mijn vrouw natuurlijk voor mij een goede situatie. Voor België is het echter ook geen slechte situatie. Ze brengt een Chinees master diploma binnen, hier in België heeft ze een Belgisch master behaald. Het is dus iemand waar behoorlijk wat geld ingekropen is qua studies. Nu ze deze diploma's hier ook gebruikt in haar job voor een grote multinational, samen met haar goede kennis van het Nederlands, denk ik dat er weinig tegen haar verblijf in België is. Ze wil trouwens de Belgische nationaliteit niet. Het behoud van haar Chinese nationaliteit is voor ons een verzekering dat we eventueel Absurdistan kunnen verlaten. Iets wat ik trouwens nog wel zie gebeuren. |
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
![]() |
|
![]() |
![]() |