Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Godsdienst en levensovertuiging
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Godsdienst en levensovertuiging In dit forum kan je discussiëren over diverse godsdiensten en levensovertuigingen.

Antwoord

Discussietools
Oud 15 juli 2007, 12:43   #81
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Laya Bekijk bericht
Die 7 wordt niet enkel gebruikt bij de naam van de profeet maar in alle woorden waar die diepe h-klank in voorkomt. Ik zie dat vaak wanneer mijn man zijn familie contact heeft op msn of smst.

Ze gebruiken ook regelmatig een 3. Is dat voor die diepe a-klank Lincoln? (mijn man ligt plat van't lachen als ik die probeer uit te spreken)
Die 3 en 7 worden gebruikt voor klanken die wij in ons alfabet niet kennen.

Niets achter zoeken system
Ik weet dat de koran ook een soort heilige taal is, die zeer strikt moet worden gelezen. Het kon dus zijn dat het juist uitspreken van de naam Mohammed een verplichting was. Nu, ik zie nog altijd het nut niet in van die 7. Het is hier toch Nederlands dat geschreven wordt. Waarom dat gedoe dan allemaal?

Laatst gewijzigd door system : 15 juli 2007 om 12:49.
system is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2007, 12:48   #82
Lincoln
Perm. Vertegenwoordiger VN

Lincoln's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Lincoln
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door system Bekijk bericht
Ik weet dat de koran ook een soort heilige taal is, die zeer strikt moet worden gelezen. Het kon dus zijn dat het juist uitpreken van de naam Mohammed een verplichting was. Nu, ik zie nog altijd het nut niet in van die 7. Het is hier toch Nederlands dat geschreven wordt. Waarom dat gedoe dan allemaal?
Het internet wereld is een heel gedoe opzich...
Oud 15 juli 2007, 12:51   #83
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door lincoln Bekijk bericht
Het internet wereld is een heel gedoe opzich...
Toch niet in het schrijven van namen.
Oud 15 juli 2007, 12:52   #84
Lincoln

Standaard

Citaat:
Toch niet in het schrijven van namen.
Dat is nu een rare gedoe.
Oud 15 juli 2007, 12:53   #85
Lincoln

Standaard

Voor degene die nog niet weten wat Tajwid is kunnen op deze pagina video's bekijken waarop de koran gereciteerd wordt :

http://www.castarr.com/tags1/tajweed...on.mysql-query

Hier is bv hoe de "fati7a"; opening (voor system fatiha) gereciteerd wordt:

http://www.castarr.com/sports-videos56503.htm

Laatst gewijzigd door Lincoln : 15 juli 2007 om 12:57.
Lincoln is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2007, 12:58   #86
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Voor degene die nog niet weten wat Tajwid is kunnen op deze pagina video's bekijken waarop de koran gereciteerd wordt :

http://www.castarr.com/tags1/tajweed...on.mysql-query

Hier is bv hoe de "fati7a"; opening (voor system fatiha) gereciteerd wordt:

http://www.castarr.com/sports-videos56503.htm
Straks gaat u ons hier allemaal nog bekeren. Ik vind het anders maar een triestige bedoening. Indien er in het paradijs van Allah zulke sfeer heerst, dan gaan we er allerminst op vooruit. Er zijn veel aangenamere recitaties van de fatiha.

Laatst gewijzigd door system : 15 juli 2007 om 13:01.
Oud 15 juli 2007, 13:14   #87
Lincoln

Standaard

Citaat:
Straks gaat u ons hier allemaal nog bekeren. Ik vind het anders maar een triestige bedoening. Indien er in het paradijs van Allah zulke sfeer heerst, dan gaan we er allerminst op vooruit. Er zijn veel aangenamere recitaties van de fatiha.
Dit is maar voor de tajwid natuurlijk, of het nu aangenaam is of niet maakt niet uit indien men wenst om de tajwid te leren,. En euh u bekeren dat doe ik zeker niet, freedom of speech je weet wel eh...

Laatst gewijzigd door Lincoln : 15 juli 2007 om 13:14.
Oud 15 juli 2007, 13:15   #88
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Dit is maar voor de tajwid natuurlijk, of het nu aangenaam is of niet maakt niet uit indien men wenst om de tajwid te leren,. En euh u bekeren dat doe ik zeker niet, freedom of speech je weet wel eh...
En de tajwid is niet gemakkelijk. Nu moet ik zeggen, er zijn voorzangers die dat ontzettend knap reciteren en volgens mij ook wat improviseren,(niet in de woorden natuurlijk, maar wel in de toonzetting; deze verschilt ook van streek tot streek heb ik zo de indruk). Maar geloven? Neen, dat is niet aan mij besteed. Met alle respekt voor de gelovigen natuurlijk voorzover dat respect wederzijds is. Want het is wel eens zo geweest dat niet-gelovigen beschouwd werden als 'ketters' of als 'honden'. Met alle gevolgen vandien voor de betrokkenen.

Alles wat mensen aangaat op deze aarbol is des mensen. Ook de godsdiensten.

Laatst gewijzigd door system : 15 juli 2007 om 13:30.
Oud 15 juli 2007, 22:19   #89
system
Banneling

Standaard

Citaat:
En de tajwid is niet gemakkelijk. Nu moet ik zeggen, er zijn voorzangers die dat ontzettend knap reciteren en volgens mij ook wat improviseren,(niet in de woorden natuurlijk, maar wel in de toonzetting; deze verschilt ook van streek tot streek heb ik zo de indruk). Maar geloven? Neen, dat is niet aan mij besteed. Met alle respekt voor de gelovigen natuurlijk voorzover dat respect wederzijds is. Want het is wel eens zo geweest dat niet-gelovigen beschouwd werden als 'ketters' of als 'honden'. Met alle gevolgen vandien voor de betrokkenen.

Alles wat mensen aangaat op deze aarbol is des mensen. Ook de godsdiensten.
Tot verdoken spijt van wie het benijdt. Maar, helaas, niets van om het even welke godsdienst ook, kan gesubstantieerd worden, ofte, kan duidelijk bewezen worden. Maar tevens staat niets het geloven in een mogelijke waarheid in de weg natuurlijk. Dat wil zeggen,in het Westen, en dit men in bepaalde islam-landen geëxecuteerd wordt, omdat men een ongelovige is of tot een ander geloof is overgegaan, zoals dit vroeger bij ons gebeurede door onze westerse grote boosdoener: de katholieke kerk.
De kerk van Rome, de apostolische traditie van Petrus en Paulus, wat dit ook moge inhouden.

Godsdiensten? Niet altijd, maar vaak een pest voor de mensheid in de loop van de geschiedenis:martelingen bij overvloed en in alle perfiede nuances, vele brandstapels van de inquisitie, het zwaard van Mohammed, vele 'christen honden', veel bloedige oorlogen, vele verminkten voor het leven, veel haat en onverdraagzaamheid, obscurantisme in de wetenschappen, haat tegen de democratie, censuur, dwang, veel aanslagen, broodroof, racisme, homofobie, angst, kortom, veel pijn, menselijk lijden en leed, veel menselijke vernederingen, gebroken mensen...

Kortom: allles wat godsdiensten niet horen te zijn. Daarom: godsdiensten kunnen niet waar zijn. Misschien zijn ze zelfs des duivels. Tenminste, het lijkt op het werk van Satan, Lucifer, Iblis of Sjejtan indien we de geschiedenis nader en objectief beschouwen. Wie sprak er over het Beest 666.

Johannes??

Laatst gewijzigd door system : 15 juli 2007 om 22:48.
Oud 15 juli 2007, 23:32   #90
slobodan
Provinciaal Gedeputeerde

slobodan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Eerst een vooral ik op uw vraag inga zal ik bepaalde aspecten eerst moeten verduidelijken !

1) De profeet was zelf analfabeet en de koran werd door gegeven van "mond" tot "mond" (beginfase), men noemt dat "7ilaqo a 'dikr" (bestaat uit een groep van metgezellen die de openbaring samen reciteerden, bestaat nu nog in vele "marokkaanse" moskeeen alleen is de traditie min of meer een beetje aangepast )
2) De koran werd geschreven maar niet gebundeld tot één boek, dat werd pas later gedaan,.
3) De arabische taal in de tijd van de profeet bestaan uit meer dialecten (de taal van banu tammim is niet het zelfde als het dialect van banu sulaim of Quraish) je kunt dat bv vergelijken met het arabische marokkaans met het arabisch uit egypte of andere arabische landen,.
4) met het verschil in dialect bedoel ik; bepaalde accenten die voorkomen in de dialecten maar niet in andere dialecten te vinden zijn (bv; de imala in sommige uiteinden van bepaalde woorden, in het libanees arabisch vind je daar veel van), bepaalde woorden die gebruikt worden voor een betekenis ( bv in sommige dialecten gebruikt men al jamal voor de betekenis van kameel, in een andere dialect gebruikt men "naaqa" ), bepaalde woorden of klanken worden gerrekt of verkort,.
5) het arabische gechrift die gebruikt werd om de koran te schrijven is oorspronkelijk uit een nabateese handelsgeschrift, die gebruikt werd door handelaars van quraish (het is een geimporteerde schrift),. Dit geschrift bestaat niet uit klinkers of enige verduidelijking in het woord zoals we die nu kennen in het moderne arabisch geschrift (Skellet vormige letters), de letters zijn met de tijd geevolueerd !

De koran die samengesteld werd in de tijd van abu bakr verschilt niet in "uitgesproken" koran, maar wel in letters, echter is het arabische letter na de verspreiding van de acht boeken die de derde khalief verstuurd heeft naar islmaitische-regios geevolueerd,.
Zo heb je de kufi script, de naskh, de farisi,. Deze zijn de hoofd scrift die opzich weer geevolueerd zijn tot veel verschillende scripts,.
De punten en de streepjes werden pas in de late tijd toegevoegd om de klinkers aan te duiden, zo heb je vroeger voor DRB meer dan 6 werkwoorden (waarop men het woord niet kan uitspreken zonder de aangevoegde substantieven, bv HW DRB ,door HW aan te voegen weten we dat DRB=daraba uitgesproken wordt omdat HW mannelijk is en niet vrouwelijk !)
De "mus7afs" of de boeken die uitgegeven worden bij verschillende uitgeverijen zijn niet hetzelfde naargelang de perfectionering die men in het script gebruikt, wat niet zegt dat de "uitgesproken" koran niet hetzelfde is,. De uitgesproken koran is hetzelfde ! Dus conclusie; de "uitgesproken" koran is hetzelfde, het script niet en het skellet is onveranderd gebleven !

Ik weet dat er veel vragen zullen rijzen, want elke antwoord opent tien deuren van vragen,.
Heb jij niets constructievers te doen dan het navlooien van tekstjes uit de 7de eeuw?
slobodan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 15 juli 2007, 23:49   #91
system
Banneling

Standaard

Citaat:
Tot verdoken spijt van wie het benijdt. Maar, helaas, niets van om het even welke godsdienst ook, kan gesubstantieerd worden, ofte, kan duidelijk bewezen worden. Maar tevens staat niets het geloven in een mogelijke waarheid in de weg natuurlijk. Dat wil zeggen,in het Westen, en dit men in bepaalde islam-landen geëxecuteerd wordt, omdat men een ongelovige is of tot een ander geloof is overgegaan, zoals dit vroeger bij ons gebeurede door onze westerse grote boosdoener: de katholieke kerk.
De kerk van Rome, de apostolische traditie van Petrus en Paulus, wat dit ook moge inhouden.

Godsdiensten? Niet altijd, maar vaak een pest voor de mensheid in de loop van de geschiedenis:martelingen bij overvloed en in alle perfiede nuances, vele brandstapels van de inquisitie, het zwaard van Mohammed, vele 'christen honden', veel bloedige oorlogen, vele verminkten voor het leven, veel haat en onverdraagzaamheid, obscurantisme in de wetenschappen, haat tegen de democratie, censuur, dwang, veel aanslagen, broodroof, racisme, homofobie, angst, kortom, veel pijn, menselijk lijden en leed, veel menselijke vernederingen, gebroken mensen...

Kortom: allles wat godsdiensten niet horen te zijn. Daarom: godsdiensten kunnen niet waar zijn. Misschien zijn ze zelfs des duivels. Tenminste, het lijkt op het werk van Satan, Lucifer, Iblis of Sjejtan indien we de geschiedenis nader en objectief beschouwen. Wie sprak er over het Beest 666.

Johannes??

Sorry, ik vergat: vaak miskenning, onderwaardering, mindermenselijk statuut van de vrouw in het algemeen (kerkvaders -hebben vrouwen een eigenlijk een ziel??-, islam). Nu nog.

Het is me wat, die godsdiensten...

Men zegt vaak in het Westen: Attila, de Hun, was de gesel Gods.

De praktijk (de geschiedenis) leert ons dat het de godsdiensten, helaas, een gesel gods voor de mensheid zijn geweest. En dan zou ik de goede verwezenlijkingen van eender welke godsdienst, op het eerste zicht, zeker niet willen verdoezelen. Maar, tot mijn spijt, kan ik , in alle objectiviteit, (niettegenstaande hun 'goede werken' op vele vlakken) dit voorrecht niet gunnen voor de 'godsdiensten van het Boek'. Deze waren een ramp voor de vooruitgang van de mensheid.

Zeker weten!

Laatst gewijzigd door system : 16 juli 2007 om 00:15.
Oud 16 juli 2007, 08:18   #92
cor
Minister

Standaard

Citaat:

Het waarom wordt eigenlijk zeer kernachtig gegeven door Dave Brocatus in een andere draad:
Citaat:
... de volgende vraag: Als er geen centraal leergezag is, wie bepaalt dan welke interpretatie van de Bijbel de juiste is?
In plaats van 'doorleving' van hetgeen men bezighoudt, richt men zich op 'interpretatie' en 'de juiste'. Een armzalige eng-mentale kramp i.p.v. een rijke diepmenselijke doorleving van hetgeen innerlijk ervaren wordt.
cor is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 08:37   #93
cor
Minister

Standaard

En eigenlijk komt het neer op wat ik aanhaalde in post 352 van de draad "Astrologie, wetenschap of boerenbedrog" i.v.m. 'event-oriented vs. person-centered'.
(Sorry, ik weet niet hoe een rechtstreekse link naar deze post te maken).
Oud 16 juli 2007, 09:07   #94
cor
Minister

Standaard

En dit heeft er natuurlijk ook mee te maken:
Citaat:
Cultivation or culture requires not only the recognition of the presence of form and rhythm in the universe but also of a deep, at first unclear, feeling that man exists in a special and significant relationship to this natural environment which provides him with the possibility of agriculture and cattle-raising, and later on of industry. Man senses that there is a meaning and purpose in this relationship. Alas, in trying to formulate this meaning and purpose man, reaching the intellectual and egocentric phase of his development, often came to the conclusion that all nature is made for his sustenance and enjoyment. He proudly saw himself as the divinely intended master of nature; and he conveniently embodied such a conclusion in his religious "revelations"; God telling him that everything in the world was made for man, and therefore that the purpose of the whole universe is to provide man with food, raw materials, and experiences enabling him gradually to develop faculties so transcending the rhythms and the forms of nature that they can be called "divine".
Is it God's "Creative Intention" that earth-nature and what is more, the whole solar system, and galaxy, should be subjected to the proud will of man, doing with nature just as he sees fit, or is this concept, repeated today in various ways, a basic falsification of the meaning and the purpose of man's existence? …
The Western Christian approach to existence implies that man is alien to the Earth, an angelic being "fallen" into this tragic and dark earth-nature and whose only valid purpose is to ascend to his original divine state. This approach gives a definitely negative meaning to the relationship between man and nature; and because it is so basic it has had and still has immense repercussions upon every human activity and every aspect of man's consciousness and personal development.
A humanistic, holistic and harmonie approach has a totally different character. According to it, mankind belongs to the planet Earth, as closely as the nervous system and the brain belong to the body. This nervous system has a definite function to fill in the total operation of this system of activities which we call a human being. In a somewhat similar sense, but of course not literally so, mankind is to fulfill a definite function in the total operation of this vast, yet closely integrated, system of activities which we call the planet Earth …

Laatst gewijzigd door cor : 16 juli 2007 om 09:09.
Oud 16 juli 2007, 10:37   #95
DeMarokkaan
Banneling

DeMarokkaan's schermafbeelding

Standaard

fout

Laatst gewijzigd door DeMarokkaan : 16 juli 2007 om 10:43.
DeMarokkaan is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 10:37   #96
DeMarokkaan
Banneling

Standaard

Citaat:
Sorry, ik vergat: vaak miskenning, onderwaardering, mindermenselijk statuut van de vrouw in het algemeen (kerkvaders -hebben vrouwen een eigenlijk een ziel??-, islam). Nu nog.

Het is me wat, die godsdiensten...

Men zegt vaak in het Westen: Attila, de Hun, was de gesel Gods.

De praktijk (de geschiedenis) leert ons dat het de godsdiensten, helaas, een gesel gods voor de mensheid zijn geweest. En dan zou ik de goede verwezenlijkingen van eender welke godsdienst, op het eerste zicht, zeker niet willen verdoezelen. Maar, tot mijn spijt, kan ik , in alle objectiviteit, (niettegenstaande hun 'goede werken' op vele vlakken) dit voorrecht niet gunnen voor de 'godsdiensten van het Boek'. Deze waren een ramp voor de vooruitgang van de mensheid.

Zeker weten!
Laat mij raden, zaterdag avond zat je aan de fles, niet ?
Oud 16 juli 2007, 10:42   #97
DeMarokkaan
Banneling

Standaard

Citaat:

Johannes??
Je kunt dat ook anders stellen, verander het woord "islamisme" naar het woord "humanisme" en de aap is uit de mouw, natuurlijk een boefje uit borgerhout steelt niet meer dan een sjakosche of dergelijke maar geloof mij degene die de wereld besturen in europa en elders zijn niet minder vies, dit is maar een kleine detailtje indien we elke detail willen laten uitschijnen om het duivelse aan te geven van de islaam !

Ik dacht dat u zei dat alles wat er hier in de wereld gebeurt "des mensen" is ??
Oud 16 juli 2007, 10:45   #98
Lincoln

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door slobodan Bekijk bericht
Heb jij niets constructievers te doen dan het navlooien van tekstjes uit de 7de eeuw?
En wat ga je me aanraden te doen...en heb je niets anders te zeggen dan wat je hier boven neergepent heeft ?

Laatst gewijzigd door Lincoln : 16 juli 2007 om 11:06.
Oud 16 juli 2007, 13:32   #99
godisanidiot
Provinciaal Statenlid

Standaard

Citaat:
http://www.zoomin.tv/videoplayer/ind...y=2&pid=vumstd

Als tegen reactie van de zoveelste demonisering van onze eerbiedwaardige cultuur !
Die pe verdient er wel goed aan.
Zijn methode, LOL wat een pretentie.
:: Religion is an insult to human dignity. With or without it you would have good people doing good things and evil people doing evil things. But for good people to do evil things, that takes religion. -- Steven Weinberg
:: Religion is mankind's "original sin" -- Christopher Hitchens
:: Religions are fossilized philosophies -- Simon Blackburn
godisanidiot is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 juli 2007, 13:33   #100
slobodan
Provinciaal Gedeputeerde

slobodan's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En wat ga je me aanraden te doen...en heb je niets anders te zeggen dan wat je hier boven neergepent heeft ?
Wel je zou kunnen beginnen om eens voor jezelf na te denken en niet altijd in dat haatboekje te neuzen.
slobodan is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 00:56.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be