![]() |
Registreren kan je hier. Problemen met registreren of reageren op de berichten? Een verloren wachtwoord? Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam. |
|
Registreer | FAQ | Forumreglement | Ledenlijst |
Maatschappij en samenleving Dit subforum handelt over zaken die leven binnen de maatschappij en in die zin politiek relevant (geworden) zijn. |
![]() |
|
Discussietools |
![]() |
#81 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
![]() En op deze manier wordt gewoon de markt vergroot met miljoenen mensen waar wij ook uiteindelijk van gaan profiteren als ze onze producten beginnen te kopen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#82 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Wat bedoel je met de Bubble? |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#83 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Enkel voor het artwork zitten we met een firma uit Zuid-Frankrijk, maar dat is dan veeleer te wijten aan het feit dat je met die kerels sneller en goedkoper kan inspelen op marktveranderingen, omdat het communicatie- en administratiekanaal een pak korter is. Laatst gewijzigd door Sfax : 24 juli 2007 om 20:08. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#84 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Het behoeft dus helemaal geen legertje ambtenaren en wordt wel daadwerkelijk gecontroleerd. Is ook één van de onderdelen waaraan bedrijven volgens hun mileunormen aan moeten voldoen, alléén is het heel spijtig dat als die bedrijven er niet geraken ze "propere" lucht elders kunnen kopen en zo is alles dan weer opgelost. Dat het probleem hier bij ons daarmee niet verdwijnt vinden we weer de normaalste zaak natuurlijk.
Wim Verrecyken, Roeland Raes, Luc Vermeulen, Xavier Buisseret, Frieda Van Temsche, Francis Van den Eynde, Johan Vanslambrouck, Roeland van Walleghem, Johan Demol, Karel Dillen,... -------------------------------------------------- Een hoopje om als Vlaming echt trots op te zijn... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#85 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Zo is de befaamde intocht van interim arbeid vanuit Nederland naar Vlaanderen ook begonnen. Ik maak een uitzendkantoor in Polen, maak een vestiging in Nederland en stuur vandaar mijn Poolse werknemers door naar arbeidplaatsen alwaar zij zullen werken aan Poolse loonnormen want dat is waar ze belast worden, in Polen. Geweldig toch ! Eigenlijk wil men geen gekwalificeerd personeel maar goedkoop personeel dat wil springen als erom gevraagd wordt.
Wim Verrecyken, Roeland Raes, Luc Vermeulen, Xavier Buisseret, Frieda Van Temsche, Francis Van den Eynde, Johan Vanslambrouck, Roeland van Walleghem, Johan Demol, Karel Dillen,... -------------------------------------------------- Een hoopje om als Vlaming echt trots op te zijn... |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#86 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#87 |
Banneling
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
#88 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Ik lieg niet, maar U of U vrienden bij Shell, BASF, etc... wel. Maar nietes welles dat is iets voor op de speelplaats en daar ga ik mijn tijd niet aan verschieten.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#89 | ||
Banneling
|
![]() Citaat:
Citaat:
![]() |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#90 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Dat is toch niet slecht dat men goedkoop personeel wil, voor hoe minder een product kan worden gemaakt, hoe groter onze koopkracht wordt |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#91 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
|
![]() |
![]() |
![]() |
#92 | |
Partijlid
|
![]() Citaat:
Ja ik vind dat een goede zaak omdat 1) De polen verdienen hier meer dan dat ze in hun eigen land verdienen, de koopkracht is groter. Dus als ze terug naar hun land gaan zullen ze daar zelf aan kapitaalvorming doen zodanig dat de prijs van het kapitaal daar zal dalen==> meer mensen een eigen zaak zal kunnen beginnen. Of dat ze allerlei dingen kunnen kopen in hun eigen land die daar de industrie meer Daarom dat men soms zegt dat immigratie de beste ontwikkelingshulp is wanneer de arbeiders terug weggaan hé. Zelfs al wint de werkgever hiermee, het geld dat hij hierdoor extra verdient zal hij ook een bestemming aangeven. Misschien terug op de bank zetten dan vermindert hij ook de kostprijs van een lening voor andere mensen. |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#93 | |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
U kan zich toch nog voor de geest halen dat men dit in België al geprobeerd heeft toen er een staking bezig was, die "poolse" interim arbeiders bedoel ik dan. Om even duidelijk et zijn, die lonnen liggen dus wel een pak lager dan digene waar wij aan werken, en ik denk dat dit niet goed is.
|
![]() |
![]() |
![]() |
#94 |
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Omzetten in aandelen, uitkeren aan de aandeelhouders,... eerder van die zaken.
![]() |
![]() |
![]() |
#95 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Maar ze liggen wel hoger dan in Polen en dat schept juist groeimogelijkheden zoals in de vorige post uitgelegd |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#96 | ||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Citaat:
Nee de officiële (bij de inetrim set-ups) liggen niet hoger, op shepen ed. wel natuurlijk en nog hoger voor diegen die in het zwark werken. En dat is een stukje van de knelpuntberoepen natuurlijk (waar ook al veel interim arbeid is !)
||
![]() |
![]() |
![]() |
#97 | ||
Partijlid
|
![]() Citaat:
Citaat:
Als je hetzelfde kan verdienen als bij een vast contract dan is er toch geen probleem. Of is interimarbeid een schande zoals je het stelt? Je gaat toch niet ontkennen dat de Polen hier meer verdienen dan dat ze in hun eigen land zouden doen. Anders waarom zouden ze naar hier komen? Voor het mooie weer? |
||
![]() |
![]() |
![]() |
#98 | |
Banneling
|
![]() Citaat:
Of een ethische loon-heraanpassing. Of een belasting van 9O% |
|
![]() |
![]() |
![]() |
#99 | |||
Provinciaal Gedeputeerde
|
![]() Citaat:
Citaat:
En natuurlijk willen vakbonden dat niet en weinige werknemers willen dit ook, wat velen wel willen is zekerheid. Ik wil je nogmaals vragen of je werknemer of werkgever bent ? Citaat:
En dat zijn voor U allemaal pluspunten ?
|||
![]() |
![]() |
![]() |
#100 | |
Parlementsvoorzitter
|
![]() Citaat:
Stijging van de koopkracht licht wel degelijk op één lijn met de syndicale strijd in Belgie. Ga maar eens kijken in de geschiedenis boeken. Hoe meer er BWP stemden hoe hoger de standaart. Hoe hoger die standaart geduuwd kon worden hoe meer er zich bij de vakverenigingen aansloten. Maar een discussie zoals deze is een moeilijke om te voeren. De koopkracht gaan vergelijken van een tussenperiode met enerzijds een industriele samenleving en anderzijds een samenleving waarin mensen deels voor hun eigen behoeftes konden zorgen vereist wel wat kanttekeningen. Nu de cirkel, ik houw mij niet voor ogen een goed economisch denker te zijn. Maar ik vrees dat u redenering voornamelijk in het begin fout liep. Meer vraag naar arbeid is zeker en vast geen garantie om betere lonen/koopkracht. Eén van de voornaamste redenenen hiervoor is het onvermogen van de vrije markt om de reeds aanwezige koopkracht te verspreiden onder de juiste industrie takken, de consumptie goederen/diensten waar het hardste vraag naar is. Ik zou hierbij de sluiting van volkswagen als goed voorbeeld kunnen gebruiken. Wat was de rede voor de sluiting? Juist, overcapaciteit. Waneer een tiental bedrijven op de chaos van de vrije markt beslist om hun productiviteit x aantal procent te verhogen zonder rekening te kunnen houden met de concurentie of de daadwerkelijke noden van het volk zal je uitijndelijk terecht komen bij een overcapaciteit of erger nog overproductie. Nu zullen de prijzen nog zoveel dalen als ze willen, jij weet evengoed als mij dat het niet zal lijden tot meer vraag naar arbeid laat staan een verhoging in koopkracht. Het is verder ook interessant om te lezen wat je zegt over de Belgische productiviteit. Ze is niet enkel hoger als de Poolse maar ook hoger dan een heleboel rijke westerse landen. Zo hoog zelfs dat ze onze loonkosten meer dan compenseert. Het is gewoon een feit dat het patronaat van hier bij ons, over polen, tot in Pakistan redennen genoeg weet te vinden om het een land slechter kwa investeringsklimaat te doen uitschijnen tegenover het andere. Als je wilt kan ik hierond een paar citaten zoeken van kapitalisten en regerings leiders. Laatst gewijzigd door GaRnaaLBeeR : 26 juli 2007 om 13:01. |
|
![]() |
![]() |