Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Antwoord

Discussietools
Oud 18 juli 2007, 20:16   #81
evilbu
Perm. Vertegenwoordiger VN

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Nederlandse Leeuw Bekijk bericht
Aha, dus als ik het goed begrijp zijn de Walen de slaafjes van de Franstalige Brusselaars wanneer hen dat uitkomt, en verder kijken ze op hen neer? Ik had al berichten gelezen op www.vvb.org dat ze de Franse Gemeenschap willen splitsen, en dat lijkt mij prima!
Voor ons is het percentage Brusselse Vlamingen (of Nederlandstalige Brusselaars met de Belgische nationaliteit, om Jaani blij te maken ) erg weinig (6 op 124 is een overschatting). Maar er zijn minder Walen dan Vlamingen, en veel meer Franstalige Brusselaars dan Vlaamse. Zij voelen dat dus echt dat die wat te zeggen hebben over die bevoegdheden...
Alleen vraag ik me af hoe je dat praktisch gaat regelen, als je de Franse Gemeenschap splitst. Je kan een stad op zich niet alleen onderwijs, openbare televisie, enz... laten regelen?
Oud 18 juli 2007, 20:27   #82
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Nederlandse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Voor ons is het percentage Brusselse Vlamingen (of Nederlandstalige Brusselaars met de Belgische nationaliteit, om Jaani blij te maken ) erg weinig (6 op 124 is een overschatting). Maar er zijn minder Walen dan Vlamingen, en veel meer Franstalige Brusselaars dan Vlaamse. Zij voelen dat dus echt dat die wat te zeggen hebben over die bevoegdheden...
Alleen vraag ik me af hoe je dat praktisch gaat regelen, als je de Franse Gemeenschap splitst. Je kan een stad op zich niet alleen onderwijs, openbare televisie, enz... laten regelen?
Niet? Volgens mij kan zelfs een halve stad dat, kijk maar naar voormalig West-Berlijn!

Maar stel je het eens voor: de Franse gemeenschap splitst. Dan moeten enkel het Vlaamse en Brusselse Gewest fuseren, en je hebt een kopie van Wallonie! Kijk maar:

Wallonie: 1 gewest, 2 gemeenschappen
Duitse Gemeenschap beslist over Oostkantons, 'Waalse' Gemeenschap over de rest van Wallonie
Vlaanderen: 1 gewest, 2 gemeenschappen
'Brusselse Franstalige' Gemeenschap beslist (grotendeels) over Brussel, Vlaamse Gemeenschap over de rest van Vlaanderen.

En het Brussels gewest kunnen we met Vlaanderen fuseren door dat referendum. Ziedaar het plan van de CD&V voor een confederaal Belgie!
Nederlandse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2007, 21:06   #83
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
om Jaani blij te maken

Citaat:
Je kan een stad op zich niet alleen onderwijs, openbare televisie, enz... laten regelen?
De Duitstaligen kunnen het wel, en zij zijn met slechts 10% van het aantal Franstalige Brusselaars.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2007, 21:09   #84
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Duitse Gemeenschap beslist over Oostkantons
Over twee van de drie Oostkantons. De Oostkantons bestaan immers uit het Waalse/Franstalige kanton Malmédy, en de Duitse/Duitstalige kantons Eupen en Sankt-Vith. Enkel die twee laatste behoren tot de Duitstalige Gemeenschap.

Ik zou bovendien die benaming aanpassen, en ze omvormen tot "de Duitse Gemeenschap". Puur om de belgiscisten te jennen...

Citaat:
En het Brussels gewest kunnen we met Vlaanderen fuseren door dat referendum. Ziedaar het plan van de CD&V voor een confederaal Belgie!
Dat is de reden waarom Philippe Moureaux zei dat het confederalisme gevaarlijker is dan het separatisme (en Laurette Onkelinkx sprak over "un homme dangereus").
Als de CD&V écht zou gaan voor het confederalisme (met twee), dan zouden ze gevaarlijker zijn dan de separatistische partijen, omdat het confederalisme al op korte termijn een oplossing heeft voor Brussel. Separatisme minder.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".

Laatst gewijzigd door Jaani_Dushman : 19 juli 2007 om 21:12.
Oud 19 juli 2007, 21:17   #85
evilbu

Standaard

Citaat:
De Duitstaligen kunnen het wel, en zij zijn met slechts 10% van het aantal Franstalige Brusselaars.
Goed dan, maar hoe dan ook zal er toch een Franstalige cultuurraad moeten gevormd en dus ook verkozen geraken?
Hoe ga je dat doen, als Brussel weer bij Vlaanderen is?

Citaat:
Ik zou bovendien die benaming aanpassen, en ze omvormen tot "de Duitse Gemeenschap". Puur om de belgiscisten te jennen...
Tja, de Franse Gemeenschap, wat moesten wij van die naam denken?
Citaat:
Dat is de reden waarom Philippe Moureaux zei dat het confederalisme gevaarlijker is dan het separatisme (en Laurette Onkelinkx sprak over "un homme dangereus").
Als de CD&V écht zou gaan voor het confederalisme (met twee), dan zouden ze gevaarlijker zijn dan de separatistische partijen, omdat het confederalisme al op korte termijn een oplossing heeft voor Brussel. Separatisme minder.
Confederaal zal niet maken dat Brussel sneller van ons is uiteindelijk, hoor.
Oud 19 juli 2007, 21:22   #86
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Goed dan, maar hoe dan ook zal er toch een Franstalige cultuurraad moeten gevormd en dus ook verkozen geraken?
Hoe ga je dat doen, als Brussel weer bij Vlaanderen is?
Ik zie niet waar het probleem zich stelt.
De CoCoF wordt gewoon omgedoopt tot de Brusselse Franstalige Gemeenschap.

Citaat:
Confederaal zal niet maken dat Brussel sneller van ons is uiteindelijk, hoor.
Als de CD&V er écht zou voor durven gaan, wel.
Oud 19 juli 2007, 21:29   #87
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Ik zie niet waar het probleem zich stelt.
De CoCoF wordt gewoon omgedoopt tot de Brusselse Franstalige Gemeenschap.
Hoe, natuurlijk is er een probleem. Nu heeft men het opgelost door de verkiezingen voor Vlaams Gewest, Brusselse Geweest, Waals Gewest, Duitstalige Gemeenschap, Franse Gemeenschap, Vlaamse Gemeenschap... allemaal te koppelen aan mekaar.

Maar hoe zou jij dat willen doen? Je kan niet zomaar de Franstalige verkozenen in het Vlaams Gewest een cultuurraad laten vormen (zijn dat er wel genoeg?)
En je kan ook niet zomaar een aparte verkiezing gaan houden daarvoor, want dan kunnen Vlamingen meestemmen (zullen ze wel niet willen).

Citaat:
Als de CD&V er écht zou voor durven gaan, wel.
Kan je dat verduidelijken?
Oud 19 juli 2007, 21:56   #88
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Stel je eens voor dat CD&V eist dat België hervormd wordt naar een confederatie met twee. Met als stok achter de deur, het dreigende separatisme (aangezien confederalisme inhoudt dat de deelstaten soeverein worden) en bijgevolg een dichtgedraaide geldkraan.

Het FDF zal dan lijnrecht tegenover de PS komen te staan. De Waalse PS heeft het Vlaamse geld nodig, en zal dus voor het confederalisme kiezen, als minste kwaad. De Franstalige Brusselaars, opgezweept door het FDF zullen aandringen op het separatisme omdat zij dan hun droom kunnen waarmaken: een eentalig Brussel, los van Vlaanderen.

De overwinning ligt voor de CD&V dan maar voor het rapen: ze kunnen samen met de Waalse PS België omvormen tot een confederatie. En de Franstalige Brusselaars blijven verweesd achter.
Oud 19 juli 2007, 22:15   #89
evilbu

Standaard

Citaat:
Stel je eens voor dat CD&V eist dat België hervormd wordt naar een confederatie met twee. Met als stok achter de deur, het dreigende separatisme (aangezien confederalisme inhoudt dat de deelstaten soeverein worden) en bijgevolg een dichtgedraaide geldkraan.

Het FDF zal dan lijnrecht tegenover de PS komen te staan. De Waalse PS heeft het Vlaamse geld nodig, en zal dus voor het confederalisme kiezen, als minste kwaad. De Franstalige Brusselaars, opgezweept door het FDF zullen aandringen op het separatisme omdat zij dan hun droom kunnen waarmaken: een eentalig Brussel, los van Vlaanderen.

De overwinning ligt voor de CD&V dan maar voor het rapen: ze kunnen samen met de Waalse PS België omvormen tot een confederatie. En de Franstalige Brusselaars blijven verweesd achter.
Tja, de eenheid breken tussen Franstalige Brusselaars en Walen zou ons wel gunstig uitkomen. Maar het lijkt me niet gemakkelijk.
Maar ik heb het al een keer hier geschreven, een paar weken geleden zag ik in een debat dat iemand als deal voorstelde : financiering van Brussel, en er was een Franstalige die verontwaardigd reageerde dat de Walen daar niks aan zouden hebben.

Laatst gewijzigd door evilbu : 19 juli 2007 om 22:15.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2007, 22:40   #90
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Misschien een wat verwarrende titel, maar wat ik bedoel is: zouden de Vlaamse en Waalse Bewegingen niet samen moeten werken om Belgie te doen splitsen? Een echte bilaterale beweging tegen de Belgische orde.

Want het lijkt wel alsof beiden niets van elkaar moeten hebben, terwijl ze allebei onafhankelijkheid willen. Natuurlijk, samenwerking zal niet makkelijk zijn, maar hierdoor zou de anti-Belgische stem wel krachtiger worden. Zo kunnen we de wereld ook laten zien dat niet enkel de Vlamingen onafhankelijkheid wensen.

In mijn gedachten zie ik een gezamelijke mars op Brussel: Uit het zuiden komen groepen Waals-nationalisten met Hanenvlaggen aangemarcheerd, vanuit het noorden komt er een lange optocht Vlamingen met Leeuwenvlaggen aangelopen. Ze komen samen op een plek in Brussel (waar heb ik nog niet bedacht) en houden omstebeurt speeches om te verklaren dat het beter is om Belgie te splitsen. Na afloop dient de Belgische vlag te worden gestreken en de Vlaamse Leeuw en de Waalse Haan te worden gehesen.

Een scenario voor de toekomst, of een utopie?

PS: Het moet een vreedzame demonstratie worden, zonder verwijten naar de andere bevolkingsgroep, enkel naar de Belgische Staat. Liever geen vlaggen verbranden.
In theorie zou dat perfect mogelijk moeten zijn.

De Vlaamse beweging heeft dat echter zélf onmogelijk gemaakt. Steevast gezeik over de luie en corrupte Walen, dat maakt ons niet bepaald populair.

Ik wil trouwens even opmerken dat de weinige Vlaams- Waalse inter-nationalistische contacten voornamelijk uit links-flamingante hoek kwamen/komen. En het zal diezelfde links-nationalistische hoek zijn die een Waals-Vlaamse samenwerking op poten moet zetten, want de rechterzijde wil noch kan dat. Net zoals het de linkse nationalisten waren die er eindelijk in geslaagd zijn een doorbraak te creëren bij de allochtonen in Brussel, waar de rechtse separatisten nooit verder geraken dan kakken op de makakken.

Laatst gewijzigd door Pelgrim : 19 juli 2007 om 22:41.
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 19 juli 2007, 22:43   #91
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht

Ik wil trouwens even opmerken dat de weinige Vlaams- Waalse inter-nationalistische contacten voornamelijk uit links-flamingante hoek kwamen/komen. En het zal diezelfde links-nationalistische hoek zijn die een Waals-Vlaamse samenwerking op poten moet zetten, want de rechterzijde wil noch kan dat. Net zoals het de linkse nationalisten waren die er eindelijk in geslaagd zijn een doorbraak te creëren bij de allochtonen in Brussel, waar de rechtse separatisten nooit verder geraken dan kakken op de makakken.
Is NVA dan niet rechts voor jou?
Oud 19 juli 2007, 22:47   #92
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

n-va beweert van zichzelf centrum te zijn. En er zitten inderdaad niet-rechtsen bij die partij. Maar de congfolezen gingen niet elf juli vieren met N-VA'ers, maar met Meervoud.
Oud 19 juli 2007, 22:58   #93
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
n-va beweert van zichzelf centrum te zijn. En er zitten inderdaad niet-rechtsen bij die partij. Maar de congfolezen gingen niet elf juli vieren met N-VA'ers, maar met Meervoud.
[fluistermodus, zodat de rest van het forum het niet hoort]Linda is een N-VA'ster[/fluistermodus]
Oud 20 juli 2007, 11:41   #94
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Maar hoe zou jij dat willen doen? Je kan niet zomaar de Franstalige verkozenen in het Vlaams Gewest een cultuurraad laten vormen (zijn dat er wel genoeg?)
En je kan ook niet zomaar een aparte verkiezing gaan houden daarvoor, want dan kunnen Vlamingen meestemmen (zullen ze wel niet willen).

Bijvoorbeeld (ik ben maar aan het denken, terwijl ik typ... Vergeef mij dus als er fouten inzitten.)

Je hebt een Vlaams Parlement (VP) en een Vlaamse Franstalige Raad (VFR). Het VP telt 120 leden en de VFR 30.

Bij de verkiezingen krijg je dan twee lijsten: één Nederlandstalige lijst die opkomt in heel Vlaanderen, en één Franstalige lijst die enkel opkomt in Brussel. De Nederlandstaligen verkiezen dan (pakweg) 110 verkozenen, en de Franstaligen kiezen 30 leden van voor hun VFR, waarvan zij 10 leden mogen afvaardigen naar het VP. De verhouding van geldige stemmen tussen de Nederlandstalige lijst en de Franstalige lijst kan gebruikt worden om de verhouding Nederlandstaligen/Franstaligen in het VP te bepalen. Maar je kan er ook de dotatie van de Vlaamse Franstalige Cultuurgemeenschap aan vastkoppelen.
Het VP is bevoegd voor alles, behalve voor de Franstalige scholen en cultuurinitiatieven in Brussel. Dat is een bevoegdheid van de VFR.
Oud 20 juli 2007, 16:39   #95
Ambiorix

Standaard

Citaat:
Is NVA dan niet rechts voor jou?
voornamelijk economisch rechts. Het is ook op dat vlak dat de tegenstelling links-rechts z�*n heeft.
Ambiorix is offline   Met citaat antwoorden
Oud 20 juli 2007, 18:06   #96
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
[fluistermodus, zodat de rest van het forum het niet hoort]Linda is een N-VA'ster[/fluistermodus]
'k weet het, ze was zelfs te gast in 't Vlaams Huis op elf juli
Oud 1 augustus 2007, 14:10   #97
Henry Wilder
Burger

Henry Wilder's schermafbeelding

Standaard Waalse en Vlaamse autonomisten hand in hand

Waalse en Vlaamse autonomisten die de handen in mekaar slaan is zeker mogelijk. Het is trouwens al eens gebeurd in 1954 toen België nog volop unitair was en mensen uit de Vlaamse en Waalse Beweging rond de tafel zijn gaan zitten om een voorstel tot staatshervorming uit te schrijven op de maat van Wallonië en Vlaanderen ( "het Vlaams Comité voor Federalisme, een studie- en drukkingsgroep die in 1954, in samenwerking met Waalse federalisten, een voorstel van federale grondwet voor België publiceerde. " bron : Wikipedia)
In de Waalse Beweging heb je ook altijd mensen gehad die sympathie hadden voor de Vlaamse Beweging en dat al heel lang. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een Elie Baussart (°1887 + 1965) die het volgende schreef in "La Terre wallonne": "N’ayons de parti pris contre quoi que ce soit, contre qui que ce soit. Je pense spécialement, en disant cela, �* notre attitude vis-�*-vis des Flamands qui, de bonne foi, comme nous d’ailleurs, cherchent �* réaliser l’ensemble des conditions les plus favorables �* l’épanouissement de leur peuple. Assez de querelles, de préjugés et de malentendus nous séparent pour que nous netentions pas un effort réciproque de compréhension et de sympathie. N’est-ce pas le chemin le plus droit pour le bien des deux peuples et du pays ?"

Op de vraag via welke organisaties zo'n samenwerking anno 2007 zou kunnen verlopen denk ik aan Meervoud (www.meervoud.org) en aan Toudi (www.toudi.org). De eerste is een linkse autonomistische groep uit de Vlaamse Beweging en de tweede een linkse autonomistische groep uit de Waalse Beweging. Zij hebben in het verleden al wederzijdse contacten gelegd en lijken mij de ideale bouwmeesters in spé van een gezamenlijk autonomistisch en republikeins sociaal waals-vlaams platform.

En voor het slapen gaan : vergeet niet het artikel te lezen op Wikipedia over de plannen van een Waalse separatistische regering in ... 1950 (!) : http://fr.wikipedia.org/wiki/Gouvern...n_séparatiste
Bijgevoegde afbeelding(e)

Laatst gewijzigd door Henry Wilder : 1 augustus 2007 om 14:32.
Henry Wilder is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 22:08   #98
Nederlandse Leeuw
Burgemeester

Nederlandse Leeuw's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Henry Wilder Bekijk bericht
Waalse en Vlaamse autonomisten die de handen in mekaar slaan is zeker mogelijk. Het is trouwens al eens gebeurd in 1954 toen België nog volop unitair was en mensen uit de Vlaamse en Waalse Beweging rond de tafel zijn gaan zitten om een voorstel tot staatshervorming uit te schrijven op de maat van Wallonië en Vlaanderen ( "het Vlaams Comité voor Federalisme, een studie- en drukkingsgroep die in 1954, in samenwerking met Waalse federalisten, een voorstel van federale grondwet voor België publiceerde. " bron : Wikipedia)
In de Waalse Beweging heb je ook altijd mensen gehad die sympathie hadden voor de Vlaamse Beweging en dat al heel lang. Ik denk dan bijvoorbeeld aan een Elie Baussart (°1887 + 1965) die het volgende schreef in "La Terre wallonne": "N’ayons de parti pris contre quoi que ce soit, contre qui que ce soit. Je pense spécialement, en disant cela, �* notre attitude vis-�*-vis des Flamands qui, de bonne foi, comme nous d’ailleurs, cherchent �* réaliser l’ensemble des conditions les plus favorables �* l’épanouissement de leur peuple. Assez de querelles, de préjugés et de malentendus nous séparent pour que nous netentions pas un effort réciproque de compréhension et de sympathie. N’est-ce pas le chemin le plus droit pour le bien des deux peuples et du pays ?"

Op de vraag via welke organisaties zo'n samenwerking anno 2007 zou kunnen verlopen denk ik aan Meervoud (www.meervoud.org) en aan Toudi (www.toudi.org). De eerste is een linkse autonomistische groep uit de Vlaamse Beweging en de tweede een linkse autonomistische groep uit de Waalse Beweging. Zij hebben in het verleden al wederzijdse contacten gelegd en lijken mij de ideale bouwmeesters in spé van een gezamenlijk autonomistisch en republikeins sociaal waals-vlaams platform.

En voor het slapen gaan : vergeet niet het artikel te lezen op Wikipedia over de plannen van een Waalse separatistische regering in ... 1950 (!) : http://fr.wikipedia.org/wiki/Gouvern...n_séparatiste
Geweldig! Dat wist ik niet eens . Ziedaar dat de Walen heus wel separatistisch (kunnen) zijn! Ik denk dat ze nu minder separatistisch zijn vanwege de economische crisis. Stel dat ze geen cent zouden krijgen van Vlaanderen, dan zal er Waals nationalisme en separatisme opkomen als nooit tevoren, denk ik. En dat is goed. Zolang ze niet imperialistisch meer worden of Brussel opeisen, mogen ze zo nationalistisch worden als ze willen. Ik weet zeker dat Wallonie onafhankelijk op zal bloeien, als de Walen de PS dan laten vallen.

Vlaams-nationalisten en Waals-nationalisten zouden moeten samenwerken om Belgie te laten barsten. Een eenzijdige onafhanklijkheidsverklaring van Vlaanderen (of Wallonie), zoals de RTBf graag laat zien, zie ik maar half zoveel in als een 'Tsjechoslowaakse' oplossing: samen tegen de huidige staat, en dan alleen verder met de nieuwe, eigen staat.
Nederlandse Leeuw is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 22:22   #99
Burkide
Europees Commissaris

Burkide's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Geweldig! Dat wist ik niet eens . Ziedaar dat de Walen heus wel separatistisch (kunnen) zijn!
Antoon Roosens (bekend van o.m. het Vlaams Marxistisch Tijdschrift) schreef:

Citaat:
De Waalse politieke klasse kent het klappen van de weep. Zij werd gevormd in een honderdjarige traditie van harde politieke strijd tegen het Belgisch establishment. Het is onder haar leiding dat de Waalse arbeidersklasse een heroïsche en dikwijls bloedige strijd heeft gevoerd, voor politieke democratie en sociale rechtvaardigheid. In die strijd heeft Vlaanderen nauwelijks méér gedaan dan hulptroepen leveren, en dan nog dikwijls aan het verkeerde kamp. Er is in de Belgische geschiedenis steeds een waardevol politiek transfer van Zuid naar Noord geweest.
Laten we niet vergeten dat de roep om zelf de macht (de economische macht dus) in handen te krijgen, historisch vooral uit Wallonië komt. Wie heeft er immers aangedrongen om de creatie van de Gewesten?

Vandaar dat ik een sterke sympathie koester voor het Waalse regionalisme/nationalisme, dat veel minder dan het Vlaamse de neiging heeft om zich te beperken tot symbooldossiers en ook amper verleid is geweest door extreem-rechtse escapades.

Laatst gewijzigd door Burkide : 4 augustus 2007 om 22:23.
Burkide is offline   Met citaat antwoorden
Oud 4 augustus 2007, 22:53   #100
Henry Wilder
Burger

Henry Wilder's schermafbeelding

Standaard Geschiedenis van de Waalse Beweging

Citaat:
Geweldig! Dat wist ik niet eens . Ziedaar dat de Walen heus wel separatistisch (kunnen) zijn!
Op Wikipedia vind je (voornamelijk in het Frans) weinig bekende maar zeer interessante informatie over de geschiedenis van de Waalse Beweging. Zoals dat Waals Congres van 1912 (!) waar volledig achter de rug van België om een Waals parlement wordt samengesteld. Een zeer revolutionaire daad in die tijd!

Lees hier:

Le congrès wallon de 1912 est alors l'occasion de revendiquer clairement la séparation administrative et l'existence d'une Wallonie. Cette proposition politique, déj�* avancée timidement dès 1897 et 1898 respectivement par Albert Mockel et Julien Delaite, devient une des revendications principales du mouvement wallon �* partir de ce «Congrès de combat» comme le définissent ses organisateurs. Et c'est durant ce congrès de 1912 que le nationalisme wallon nait réellement : une Assemblée wallonne est constituée comme parlement wallon officieux (...).
L'Assemblée wallonne est le premier organisme wallon unifié et il acquiert rapidement une grande influence dans le mouvement wallon qu'il garde jusqu'au début des années 30. Ce parlement wallon officieux sera le symbole du combat pour l'autonomie de la nation wallonne, il définira le drapeau wallon et la manière dont devra être divisé administrativement le pays en deux comme le choix de Namur comme capitale et la division de la province de Brabant. (...) Malgré la défense des thèses unionistes, les politiques du mouvement wallon se montrent destinées �* diviser la Belgique de manière irrévocable.
C'est aussi dans l'esprit de ce congrès que le socialiste Jules Destrée écrit sa "Lettre au Roi sur la séparation de la Wallonie et de la Flandre" qui avec l'Assemblée wallonne représente parfaitement cette période du mouvement wallon. Période fort agitée de radicalisation comme le montrent les faits arrivés lors de la "Joyeuse-Entrée" du roi Albert Ier �* Liège le 13 juillet 1913 où il est accueilli par des maniifestations autonomistes : Lorsque, entre le palais provincial et l'Hôtel de Ville, la foule rompt les cordons policiers protégeant le roi, les wallonisants exaspérés profitent du désarroi pour manifester �* la famille royale leurs aspirations d'indépendance. Brandissant le drapeau wallon au coq rouge, ils se précipitent vers le landau et balancent sous le nez du roi les couleurs nouvelles. Le journal ajoute que tandis que des fleurs tombent des étages monte le cri dominant "Vive la Wallonie!"

bron:
http://fr.wikipedia.org/wiki/Histoir...uvement_wallon

Laatst gewijzigd door Henry Wilder : 4 augustus 2007 om 22:57. Reden: Foto toegevoegd
Henry Wilder is offline   Met citaat antwoorden
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 18:34.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be