Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Themafora > Staatsinrichting
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Staatsinrichting Vlaanderen versus Wallonië? Een unitaire, federale, confederale staat of meteen Vlaanderen onafhankelijk. Dit is het forum bij uitstek voor discussies over de Belgische staatsinrichting.

Bekijk resultaten enquête: Wat verkies jij?
België 3 8,33%
Democratie 33 91,67%
Aantal stemmers: 36. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 26 juli 2007, 23:37   #81
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door MaGNiFiCaT Bekijk bericht
Trouwens, leer mijn naam eens juist schrijven, de naam is MaGNiFiCaT, en niet Magnificat.
Ow yEAh BaBY, BreEzAH-StYLe!

Metternich is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 23:38   #82
baseballpolitieker

baseballpolitieker's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar baseballpolitieker
Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Metternich Bekijk bericht
Ow yEAh BaBY, BreEzAH-StYLe!
(met dit te lezen het ik het luidst gelachen van de laatste 24 uur)

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
De nieuwe Vlaamse Partij! Vrij Vlaanderen
of neem eens een kijkje op ons geüpdate forum:Forum Vrij Vlaanderen
baseballpolitieker is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 juli 2007, 23:39   #83
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Jan van den Berghe's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ik heb niets met die Ruben te maken. Trouwens, waarom vraagt u niet aan een moderator om dit via ip-adres te onderzoeken? Hij zal moeten vaststellen dat dit mijn eerste account is.

Trouwens, leer mijn naam eens juist schrijven, de naam is MaGNiFiCaT, en niet Magnificat.
Waarom schrijft u dan "vorst" met hoofdletter en wil u meer macht geven aan de koning?

Dat retrograde bubbels dergelijke opvattingen erop nahouden, is nog enigszins te duiden, maar anderen...
Jan van den Berghe is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2007, 00:02   #84
evilbu

evilbu's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jan van den Berghe Bekijk bericht
In België bestaat er geen evenwichtsoefening tussen nationaal vlak (door het federaal parlement en regering) en de deelstaten. In Zwitserland wel. Bondswetten moeten immers ook goedgekeurd worden door speciale afgevaardigden van de verschillende kantons (ieder kanton heeft daarbij evenwel afgevaardigden - met enkele uitzonderingen -). Hierbij kunnen de verschillende evenwichten behouden blijven zonder dat er een probleem ontstaat zoals in België het geval is.

Als het van mij afhangt, zou men onmiddellijk het Zwitsers systeem hier mogen invoeren. Maar ja, ik heb dan ook een mateloze bewondering voor de Zwitserse politieke ordening.
Maar de Duitstaligen zullen daar in beide raden toch in de meerderheid zijn? Dat laat hen toch nog altijd toe om er iets door te duwen tegen de zin van de anderen?
Oud 27 juli 2007, 00:04   #85
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Eenvoudiger maken we het door onze 7 of 6 of kweenie hoeveel da we er nu al hebben weg te laten vallen. De walen moeten hun parlementen ook maar eens samenbrengen. (ik blijf bewust in een belgische context en ga niet naar een vlaamse).
Wij hebben er zeven in theorie, zes als je het parlement van de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest als hetzelfde beschouwt.
Wil jij ze allemaal weg of wat? En welke Walen moeten wat samenvoegen?
Citaat:
Zetels moeten worden behaald op aantal personen die er voor stemmen. enz... Maar dat is hier toch al duizend keer aangehaald vermoed ik...
Ook daar bestaat geen eenduidig systeem voor (een halve zetel bestaat niet) maar soit, ik snap u wel ongever.

Laatst gewijzigd door evilbu : 27 juli 2007 om 00:04.
evilbu is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2007, 00:10   #86
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door evilbu Bekijk bericht
Maar de Duitstaligen zullen daar in beide raden toch in de meerderheid zijn? Dat laat hen toch nog altijd toe om er iets door te duwen tegen de zin van de anderen?
In Zwitserland denkt men niet op die manier. En d�*t is nu juist een van die punten die heel het systeem daar van bij ons onderscheidt.
Oud 27 juli 2007, 00:13   #87
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Wij hebben er zeven in theorie, zes als je het parlement van de Vlaamse Gemeenschap en het Vlaamse Gewest als hetzelfde beschouwt.
Wil jij ze allemaal weg of wat? En welke Walen moeten wat samenvoegen?
Dat van de franstalige gemeenschap en dat van het waalse gewest.

Citaat:
Ook daar bestaat geen eenduidig systeem voor (een halve zetel bestaat niet) maar soit, ik snap u wel ongever.
Laat het aantal zetels evolueren dan...

Het volk dient de stem van de partijen te zijn, en de partijen niet de stem van het volk!
Oud 27 juli 2007, 00:14   #88
evilbu

Standaard

Citaat:
In Zwitserland denkt men niet op die manier. En d�*t is nu juist een van die punten die heel het systeem daar van bij ons onderscheidt.
Dan snap ik niet waarom u dat systeem erbij sleurt? Of heeft elke afgevaardigde van elk kanton op zich al een vetorecht of zo?
Oud 27 juli 2007, 00:17   #89
evilbu

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door baseballpolitieker Bekijk bericht
Dat van de franstalige gemeenschap en dat van het waalse gewest.
Zelfde vraag als altijd : hoe?
Oud 27 juli 2007, 00:18   #90
Knuppel
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Ik heb niets met die Ruben te maken. Trouwens, waarom vraagt u niet aan een moderator om dit via ip-adres te onderzoeken? Hij zal moeten vaststellen dat dit mijn eerste account is.
Je gaat mij toch niet wijsmaken dat je niet weet hoe aan een nieuw ip-nummer te geraken?

Citaat:
Ik hoor geen verschil en zie geen fout, Magnificat.
Hoofdletters zijn voor mij iets dat je aan het begin van een zin en een naam gebruikt.
Enkel bubbels maken er veelvuldiger gebruik van. Jij moet dus wel een superbubbel zijn.
Oud 27 juli 2007, 00:18   #91
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Dan snap ik niet waarom u dat systeem erbij sleurt? Of heeft elke afgevaardigde van elk kanton op zich al een vetorecht of zo?
En dan maar nog eens uitleggen: in België is er geen toetsingsmogelijkheid van de deelstaten op het federale vlak, in Zwitserland wel. Een bondswet moet immers ook goedgekeurd worden door de Standenrat. In België wordt een federale wet alleen aangenomen door het federaal parlement. Dit is dus een heel belangrijke gegevenheid, daar de toetsing ook door de kantons (deelstaten) gebeurt. Dit vermijdt veel problemen waarmee we in België geconfronteerd worden. 't Systeem ondersteunt dus het vormen van een juiste mentaliteit.
Oud 27 juli 2007, 00:19   #92
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Zelfde vraag als altijd : hoe?
Op dezelfde manier als in Vlaanderen. Tegelijkertijd moet het Waals Gewest evenwel afstand doen van zijn bevoegdheid en die doorspelen aan de Duitse Gemeenschap (zoals het trouwens al voor een aantal gewestbevoegdheden heeft gedaan). Dit kan volkomen overeenkomstig de wet.
Oud 27 juli 2007, 00:24   #93
evilbu

Standaard

Citaat:
Op dezelfde manier als in Vlaanderen. Tegelijkertijd moet het Waals Gewest evenwel afstand doen van zijn bevoegdheid en die doorspelen aan de Duitse Gemeenschap (zoals het trouwens al voor een aantal gewestbevoegdheden heeft gedaan). Dit kan volkomen overeenkomstig de wet.
Het is eigenlijk al raar wat Vlaanderen doet, met twee parlementen (met zes parlementsleden verschil) en toch maar een regering. Voor de Franse Gemeenschap is dat nog groter. Ik zie niet hoe je het praktisch voor mekaar gaat krijgen.
Oud 27 juli 2007, 00:27   #94
baseballpolitieker

Standaard

Citaat:
Het is eigenlijk al raar wat Vlaanderen doet, met twee parlementen (met zes parlementsleden verschil) en toch maar een regering. Voor de Franse Gemeenschap is dat nog groter. Ik zie niet hoe je het praktisch voor mekaar gaat krijgen.
Maak u vooral niet ongerust dat de politiekers zich gaan overwerken.

Oud 27 juli 2007, 00:30   #95
Jan van den Berghe
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
De praktijk heeft in Vlaanderen uitgewezen dat het geen enkel probleem vormt. In de praktijk bestaat er gewoon één parlement; slechts bij de stemming van gewestdecreten moeten de Vlaamse afgevaardigden uit Brussel zich onthouden deel te nemen.

Er is geen enkel probleem dit ook door te voeren aan Franstalige kant. Nu al is er trouwens heel wat doorgeschoven. De Franstalige Gemeenschap heeft immers een pak bevoegdheden afgestaan aan het Waals Gewest, terwijl het Waals Gewest gewestbevoegdheden heeft doorgeschoven naar de Duitse Gemeenschap. Men zou uit deze warrige toestand een heel samenhangend geheel kunnen vormen, net zoals in Vlaanderen.

Hierbij smelten Franse gemeenschapsraad en Waals gewestraad samen tot één parlement (met de interne regeling voor de gemeenschapsvertegenwoordigers uit Brussel net zoals in het Vlaams parlement). Alle bevoegdheden van het Waals Gewest in de gemeenten van de Duitse Gemeenschap worden vervolgens doorgeschoven naar de Duitse gemeenschapsraad. De leden van deze raad die ook in de Waalse gewestraad zitten, nemen hun dubbelmandaat dan niet meer waar.
Oud 27 juli 2007, 08:25   #96
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De praktijk heeft in Vlaanderen uitgewezen dat het geen enkel probleem vormt. In de praktijk bestaat er gewoon één parlement; slechts bij de stemming van gewestdecreten moeten de Vlaamse afgevaardigden uit Brussel zich onthouden deel te nemen.
Al wordt dit niet altijd correct opgevolgd...

Een decreet dient altijd als eerste artikel een bepaling van de bevoegdheid te bevatten...

"dit decreet betreft een gewestaangelegenheid" of "dit decreet betreft een gemeenschapsaangelegenheid".

Soms vindt men evenwel ook "dit decreet bevat een gewest- en gemeenschapsaangelegeneheid"

de Raad van State maakt echter in dat geval de opmerking dat een decreet niet gewest en gemeenschapsaangelegenheden mag mengen daar dit een bevoegheidsoverschirijding vormt en toch gebeurd dit vaak (programmadecreten, begrotingsdecreten,...) en wordt het advies van de Raad consequent genegeerd door het Parlement.

Laatst gewijzigd door Wiley E Coyote : 27 juli 2007 om 08:25.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2007, 08:27   #97
Wiley E Coyote
Minister

Wiley E Coyote's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Er is geen enkel probleem dit ook door te voeren aan Franstalige kant. Nu al is er trouwens heel wat doorgeschoven. De Franstalige Gemeenschap heeft immers een pak bevoegdheden afgestaan aan het Waals Gewest, terwijl het Waals Gewest gewestbevoegdheden heeft doorgeschoven naar de Duitse Gemeenschap. Men zou uit deze warrige toestand een heel samenhangend geheel kunnen vormen, net zoals in Vlaanderen.

Hierbij smelten Franse gemeenschapsraad en Waals gewestraad samen tot één parlement (met de interne regeling voor de gemeenschapsvertegenwoordigers uit Brussel net zoals in het Vlaams parlement). Alle bevoegdheden van het Waals Gewest in de gemeenten van de Duitse Gemeenschap worden vervolgens doorgeschoven naar de Duitse gemeenschapsraad. De leden van deze raad die ook in de Waalse gewestraad zitten, nemen hun dubbelmandaat dan niet meer waar.
Nog eenvoudiger zou zijn het "opwaarderen" van de Duitse gemeenschap tot een gewest.
Wiley E Coyote is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2007, 08:58   #98
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik wil er wel even op wijzen dat het niet zo zwart wit is he, in het Brussels Parlement zijn de Vlamingen oververtegenwoordigd. Zijn jullie bereid dat op te geven?
ik heb nog niemand gehoord over de pariteit ?! in de federale regering ... en daar ligt toch de macht hé
Anna List is offline   Met citaat antwoorden
Oud 27 juli 2007, 09:02   #99
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Ik wil er wel even op wijzen dat het niet zo zwart wit is he, in het Brussels Parlement zijn de Vlamingen oververtegenwoordigd. Zijn jullie bereid dat op te geven?
Brussel als gewest is zo één van die constructies uitgevonden om de Vlamingen te minoriseren in België (gewest Vlaanderen komt dan steeds met gewest Brussel en gewest Wallonië aan tafel)

onlogisch. in de Belgische federaliteit (met bevoegdheden gesplitst in plaatsgebonden en persoonsgebonden materies) heeft een Brussels gewest geen noodzaak ... afschaffen die afzeik.
Oud 27 juli 2007, 09:06   #100
Anna List
Banneling

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Zeno! Bekijk bericht
Eerst lezen, dan stemmen.

Belgie rijmt niet met democratie. Daarom deze poll: waarvoor kies jij? Belgie of de democratie?

schrijft "De Roover" ook onder pseudoniem "J.K." of werd er duchtig gecopieerd ?
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 19:03.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be