Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Buitenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Buitenland Internationale onderwerpen, de politiek van de Europese lidstaten, over de werking van Europa, Europese instellingen, ... politieke en maatschappelijke discussies.

Antwoord

Discussietools
Oud 25 november 2007, 11:33   #81
styllo_ben
Minister-President

styllo_ben's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door willem1940NLD Bekijk bericht
@styllo_ben: ik denk niet dat "racisme" hier een toepasselijk woord is; graag de taal zo zuiver mogelijk houden.

Eigenaardigheden zitten er zeker wel in de Turkse aanpak: Koerden krijgen zonder probleem een Turks paspoort en als ik mij juist herinner, mogen zij zelfs hun naam laten veranderen/aanpassen .... ?
Wel typisch, dat in alle Turkse paspoorten (werd mij verteld door Turken/Koerden) onwijzigbaar staat aangegeven: "moslim", iets waarmee tamelijk veel Turkse Koerden of Koerdische Turken niet echt blij schijnen te zijn.
Neen!

De woorden van uw landgenoot zijn doorspekt met racisme. Dat is nu racisme. Dat jij dit niet zo ziet, zegt veel over jou...

Wat namen betreft, zij mogen absoluut niet hun namen veranderen. Ouders kunnen bv. geen koerdische namen geven aan hun kinderen. Alle woorden/namen die W X Z bevatten, worden sowieso geweerd. Maar ook andere koerdische namen zonder deze letters kunnen niet geven worden aan kinderen. Hoe vaak komt het niet voor dat ouders hun kinderen niet kunnen noemen naar hun grootouders. Deze ouderen hebben destijds hun naam gekregen toen veel meer mocht. Tegenwoordig kan je je kind niet naar je eigen ma of pa noemen.

Dit is een zeer mooie illustratie hoe 'fucked up' Turkije wel niet is.

En jij kan je beter informeren zodat je hier niet uit uw nek komt lullen.

Laatst gewijzigd door styllo_ben : 25 november 2007 om 11:39.
styllo_ben is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 16:36   #82
willem1940NLD
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door styllo_ben Bekijk bericht
Neen!

De woorden van uw landgenoot zijn doorspekt met racisme. Dat is nu racisme. Dat jij dit niet zo ziet, zegt veel over jou...

Wat namen betreft, zij mogen absoluut niet hun namen veranderen. Ouders kunnen bv. geen koerdische namen geven aan hun kinderen. Alle woorden/namen die W X Z bevatten, worden sowieso geweerd. Maar ook andere koerdische namen zonder deze letters kunnen niet geven worden aan kinderen. Hoe vaak komt het niet voor dat ouders hun kinderen niet kunnen noemen naar hun grootouders. Deze ouderen hebben destijds hun naam gekregen toen veel meer mocht. Tegenwoordig kan je je kind niet naar je eigen ma of pa noemen.

Dit is een zeer mooie illustratie hoe 'fucked up' Turkije wel niet is.

En jij kan je beter informeren zodat je hier niet uit uw nek komt lullen.
"Racisme" heeft alleen met RAS te maken; ik vermoed dat je in de war bent met een woord "discriminatie" dat op veel zaken meer toepasbaar is.

Ik bedoel dat ik ooit opving dat Koerden de "optie" zouden hebben om zich officiëel te verturksen en als ik het goed onthouden heb, inclusief naamswijziging.

Natuurlijk heb ik er alle begrip voor dat veel mensen niet gecharmeerd zullen zijn van een dergelijke "keus". De Turkse cultuur staat sinds eeuwen bekend als imperialistisch en geschiedkundig nog niet zo heel lang geleden probeerden ze o.a zelfs Oostenrijk in te pikken; ook Hongaren en enige Slavische volkeren herinneren zich nog wel zoiets.

Zeer veel Turken dromen nog steeds van "Turan" en de zowaar in Nederland nog steeds niet verboden "grijze wolven" staan niet echt afkerig van zulke enge ideologie. Zeker de Koerden met hun overwegend Perzische (dus Indo-europese) taalkundige en culturele achtergrond hebben hier weet van.

http://nl.wikipedia.org/wiki/Turan

http://nl.wikipedia.org/wiki/Grijze_Wolven

Dit neemt echter allemaal niet weg dat de "gewone" momenteel in o.a Nederland verblijvende Turken qua gedrag gemiddeld tamelijk beschaafd afsteken tegen de eveneens helaas geïmporteerde Koerdische Turken / Turkse Koerden, dit ondanks het feit dat het aanleren van Europese talen voor de meeste Koerden veel makkelijker is dan voor Turken (tamelijk veel oer-woorden hebben wij gemeenschappelijk).

http://nl.wikipedia.org/wiki/Koerd
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koerdisch
http://www.koerdischetaal.nl/koerdisch.html

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 25 november 2007 om 16:43.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 25 november 2007, 19:04   #83
styllo_ben
Minister-President

Standaard

Bedankt voor uw interessante bijdrage en de links die het waard zijn om opgeslagen te worden in de map favorieten.

Echter, dit neemt niet weg dat de uitspraken van Turkse Nederlander niet racistisch/discriminerend zouden zijn ten op zichte van de koerden.

Bovendien zeg jij zelf dat de Turken beschaafder zijn dan de koerden. Wist jij dat de Turken dit ook vinden en juist hierin een soort van justificatie vinden om koerdistan te koloniseren en over hen te heersen. Zo beetje dus zoals onze missionarissen destijds (nu nog?) vonden dat ze de zwarten in Afrika wat beschaving moesten bijbrengen. Vandaar dus dat ik nu het idee heb dat jij denkt dat de Turken hiermee goed doen en dat ze het recht hebben om dit te doen. Dat zal ook de reden zijn waarom jij steeds weer diezelfde post over eerwraak in iedere discussie binnenloodst. Vandaar dus dat ik je een ongelofelijke zak vind!

maar toch bedankt.
Oud 25 november 2007, 19:09   #84
styllo_ben
Minister-President

Standaard

o ja en dit nog:

Citaat:
Ik bedoel dat ik ooit opving dat Koerden de "optie" zouden hebben om zich officiëel te verturksen en als ik het goed onthouden heb, inclusief naamswijziging.
Wat een eer dat je het recht om je te mogen 'verturksen'

Die stommeriken van een Grieken, Bulgaren, Serviërs, Macedoniërs, Armeniërs, Cyprioten, Arabieren en koerden zijn echt wel kiekens omdat ze geen gebruik willen maken van dit zeer eervolle recht.

Weet ge wat, doe jij dit maar. Wordt Turk!

Laatst gewijzigd door styllo_ben : 25 november 2007 om 19:12.
Oud 25 november 2007, 19:10   #85
styllo_ben
Minister-President

Standaard

en bovendien is dit geen optie maar een dwang omdat al de andere mogelijkheden zwaar onderdrukt worden.
Oud 25 november 2007, 20:17   #86
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
.......... dat jij denkt dat de Turken hiermee goed doen ............
Geen idee waarom jij denkt dat ik denk dat Turken iets goeds (kunnen/willen) doen maar minstens in Nederland leveren zij minder ergernis op dan (in de media Turk genoemde) Koerden.
Citaat:
.......... en dat ze het recht hebben om dit te doen ..........
Dat is niet aan mij om te bepalen, daar bestaan in allerlei landen min of meer aanvaarde regels voor; echter zelfs in Nederland wordt ook wel en mijns inziens niet geheel zonder reden en noodzaak, aangedrongen op INBURGERING.
Citaat:
...... Vandaar dus dat ik je een ongelofelijke zak vind! ......
Off topic.
====

Ik volg dit Turks/Koerdisch gebeuren voornamelijk omdat het zich mede en naar mijn indruk zelfs met voorrang, op Nederlandse bodem afspeelt; ik ben benieuwd naar een oplossing die hopelijk bewerkt dat beide groepen graag terug gaan naar Turkije om uitsluitend dáár hun mij afschuw inboezemende hobbies uit te leven.
Oud 26 november 2007, 13:34   #87
styllo_ben
Minister-President

Standaard

Citaat:
Geen idee waarom jij denkt dat ik denk dat Turken iets goeds (kunnen/willen) doen maar minstens in Nederland leveren zij minder ergernis op dan (in de media Turk genoemde) Koerden.
Dat is niet aan mij om te bepalen, daar bestaan in allerlei landen min of meer aanvaarde regels voor; echter zelfs in Nederland wordt ook wel en mijns inziens niet geheel zonder reden en noodzaak, aangedrongen op INBURGERING.
Off topic.
====

Ik volg dit Turks/Koerdisch gebeuren voornamelijk omdat het zich mede en naar mijn indruk zelfs met voorrang, op Nederlandse bodem afspeelt; ik ben benieuwd naar een oplossing die hopelijk bewerkt dat beide groepen graag terug gaan naar Turkije om uitsluitend dáár hun mij afschuw inboezemende hobbies uit te leven.
ok ja, nu weet ik hoe jij denkt over de Koerden. Barbaren die het verdienen om onder de Turkse juk te leven.

genoteerd!

Nog een vraag: wil dit nu zeggen dat de Koerden maar hun onafhankelijkheidsstrijd moeten opgeven? suggereer je dat?
Oud 26 november 2007, 14:16   #88
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
ok ja, nu weet ik hoe jij denkt over de Koerden. Barbaren die het verdienen om onder de Turkse juk te leven.

genoteerd!

Nog een vraag: wil dit nu zeggen dat de Koerden maar hun onafhankelijkheidsstrijd moeten opgeven? suggereer je dat?
Doe iets aan je taalzwakte annex leesproblemen.

In mijn eerdere postings had je kunnen lezen dat voor mij ieder volk recht heeft op zelfstandigheid.

Het zal je misschien niet bevallen dat ik vind dat zulk recht ook geldt voor Nederlanders.

Laatst gewijzigd door willem1940NLD : 26 november 2007 om 14:19.
willem1940NLD is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2007, 14:20   #89
styllo_ben
Minister-President

Standaard

Citaat:
In mijn eerdere postings had je kunnen lezen dat van mij ieder volk recht heeft op zelfstandigheid.
ben niet overtuigd! Toch niet als je dit zegt:

Citaat:

Citaat:
Het zal je misschien niet bevallen dat ik vind dat zulk recht ook geldt voor Nederlanders.
zever toch niet. wie heeft hier iets over nederlanders gezegd.

Oud 26 november 2007, 14:31   #90
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
ben niet overtuigd! Toch niet als je dit zegt:

zever toch niet. wie heeft hier iets over nederlanders gezegd.

Bijvoorbeeld vind ik dat Nederlanders geen Turken/Koerden en hun bizarre "culturen" moeten hoeven opgedrongen te krijgen in het toch al zo kleine en volle land.
Oud 26 november 2007, 15:22   #91
styllo_ben
Minister-President

Standaard

Citaat:
Bijvoorbeeld vind ik dat Nederlanders geen Turken/Koerden en hun bizarre "culturen" moeten hoeven opgedrongen te krijgen in het toch al zo kleine en volle land.
bingo.

'rasechte' racist.
Oud 26 november 2007, 15:23   #92
styllo_ben
Minister-President

Standaard

maar ik ga niet meer in discussie treden met je omdat je absoluut niet on-topic kunt blijven. Kijk eens hoever we afgedwaald zijn van het topic onderwerp
Oud 26 november 2007, 15:31   #93
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
bingo.

'rasechte' racist.
Nee, "ras" maakt me hooguit nieuwsgierig maar sommige culturen ervaar ik als verderfelijk. Uit thuislanden van zulke culturen blijf ik dus weg en het valt mij tegen dat zulke beleefdheid in andersomrichting zeldzaam is.
Oud 26 november 2007, 16:33   #94
Pelgrim
Secretaris-Generaal VN

Pelgrim's schermafbeelding

Standaard

Bizarre culturen?

En dat komt dan van het volk dat Heineken zuipt...
Pelgrim is offline   Met citaat antwoorden
Oud 26 november 2007, 16:56   #95
willem1940NLD

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Pelgrim Bekijk bericht
Bizarre culturen?

En dat komt dan van het volk dat Heineken zuipt...
Inderdaad ook niet mijn favoriete biermerk, maar in Nederland en vooral smal-Limburg hebben wij nog wat vrije keus èn 2 grenzen nabij.
Oud 28 november 2007, 02:46   #96
Samuray
Schepen

Samuray's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Ten eerste, de ETA en IRA zijn van een heel andere orde dan Al Qaida en zijn helemaal niet te vergelijken met elkaar. RAF is dan weer iets totaal anders.

Maar goed. Wie zegt dat het handelen van Spanje, Frankrijk en Groot-Brittannië juist is? Het is niet omdat ergens iets fout gedaan wordt door een staat, dat dit een justificatie is voor een ander om het ook te doen.

Trouwens, in uw lijstje vermeld je geen Palestijnse organisaties die vechten tegen de Israelische staat. Vergeten? Neen hoor, hun zaak vind je wel gerechtvaardigd (terecht ook) en beschouw je hen niet als terroristen die best weleens de staat over zich mogen krijgen.

Zie je wat ik wil zeggen: het is niet omdat je vecht tegen een staat, dat je per definitie slecht zijt.

Of je kan natuurlijk ook zeggen dat de palestijnen ook terroristen zijn en het verdienen om door de Israeilische staat onderdrukt te worden. Dan weten we tenminste dat je consequent bent.
Nu je over de Palestijns-Israelische kwestie begint:
Het heeft enigszins iets te maken met de Koerdische zaak.
Palestijns-Israelische kwesties krijg je als mensen Lawrences of Arabia’s na hollen en nu genaaid blijken te zijn door Europese bedriegers (Balfour-verklaring).

Wie naar europeanen (of hun nazaten zoals de VS) luistert, die heeft 1 garantie: belazerd worden.
Europeanen vroegen de Armenen om tegen de Turken mee te vechten in WO1 en zouden in ruil daarvoor land van de Turken krijgen. Die zitten nu met een trauma omdat ze genaaid zijn (Europa kwam haar beloftes niet na).
Idem voor de Arabieren. Die hebben als cadeau voor hun onnozelheid van de Europeanen, de Palestijns-Israelische kwestie gekregen (zijdelings: pasgeleden kregen ze Irak erbij).
Hetzelfde is met de inhalige deel van de Koerden uitgehaald. Zonder steun van de Sovjets (Europeanen), was er geen pkk. In de Koude oorlog was het af en aan vliegen van pkk-leiders naar Moskou.

Ik raaad iedereen aan die belazerd wil worden en erna met trauma’s opgescheept wil raken, om vooral naar Europeanen te luisteren.

Kijk ook naar de EU-toetredingsgesprekken met Turkije.
Van hetzelfde kaliber. Alleen die Turken blijken zich niet zo makkelijk een oor te laten aannaaien, misschien dat de Europeanen daarom van deze lastige klant proberen af te raken met de truc van “open-einde”gesprekken.

By the way:
Israel is pas 60 jaar oud. In Anatolie hebben we het over een regio waar de de Turken bijna 1000 jaar de lakens uitdelen.
Samuray is offline   Met citaat antwoorden
Oud 28 november 2007, 11:58   #97
styllo_ben
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Samuray Bekijk bericht
Nu je over de Palestijns-Israelische kwestie begint:
Het heeft enigszins iets te maken met de Koerdische zaak.
Palestijns-Israelische kwesties krijg je als mensen Lawrences of Arabia’s na hollen en nu genaaid blijken te zijn door Europese bedriegers (Balfour-verklaring).

Wie naar europeanen (of hun nazaten zoals de VS) luistert, die heeft 1 garantie: belazerd worden.
Europeanen vroegen de Armenen om tegen de Turken mee te vechten in WO1 en zouden in ruil daarvoor land van de Turken krijgen. Die zitten nu met een trauma omdat ze genaaid zijn (Europa kwam haar beloftes niet na).
Idem voor de Arabieren. Die hebben als cadeau voor hun onnozelheid van de Europeanen, de Palestijns-Israelische kwestie gekregen (zijdelings: pasgeleden kregen ze Irak erbij).
Hetzelfde is met de inhalige deel van de Koerden uitgehaald. Zonder steun van de Sovjets (Europeanen), was er geen pkk. In de Koude oorlog was het af en aan vliegen van pkk-leiders naar Moskou.

Ik raaad iedereen aan die belazerd wil worden en erna met trauma’s opgescheept wil raken, om vooral naar Europeanen te luisteren.

Kijk ook naar de EU-toetredingsgesprekken met Turkije.
Van hetzelfde kaliber. Alleen die Turken blijken zich niet zo makkelijk een oor te laten aannaaien, misschien dat de Europeanen daarom van deze lastige klant proberen af te raken met de truc van “open-einde”gesprekken.

By the way:
Israel is pas 60 jaar oud. In Anatolie hebben we het over een regio waar de de Turken bijna 1000 jaar de lakens uitdelen.
Daar ben je weer met de voor Turken zo typische psychose van "het zijn altijd de buitenlandse agenten die problemen uit het niets creeren om zo de o zo goede en rechtvaardige en machtige Turken tegen de schenen te stampen".

get over it.

De koerden voeren hun onafhankelijkheidsstrijd. Daarbij gaan ze over de grenzen heen uitkijken naar potentiele bondgenoten voor hulp. Dat is de normaalste zaak voor personen die in het land waarin ze leven, onderdrukt worden. Staten vestigen of ten onder laten gaan kan je niet als je de internationale context niet voor ogen houdt en er geen rekening mee houdt.

Laatst gewijzigd door styllo_ben : 28 november 2007 om 12:00.
Oud 28 november 2007, 12:01   #98
styllo_ben
Minister-President

Standaard

Jullie moeten de koerden niet zien als een stel domoren die zich voor de kar laten spannen van de imperialisten.

Erken nu eens dat de koerden voor hun eigen soevereiniteit aan het strijden zijn.
Oud 12 december 2007, 21:36   #99
styllo_ben
Minister-President

Standaard

ik heb een overzicht gevonden van de gesloten politieke partijen in turkije van de afgelopen 50 jaar:

http://www.kurdish-info.net/modules....ticle&sid=9128

Citaat:
Constitutional Court Closed 24 Parties in 44 Years

23.11.2007 In the light of the threatened closure of the pro-Kurdish Democratic Society Party (DTP), it is enlightening to look back at Turkey's political history.

Before the Constitutional Court was formed in 1963, parties were closed by criminal or civil courts of first instance.

Two parties closed pre-1963

When Turkey entered the multi-party phase after 1950, the Nation Party (Millet Partisi), which was then formed, was clsoed by the Ankara Criminal Court of First Instance in 1954. Another party, the Democrat Party (DP), was closed by the Ankara Civil Court of First Instance after the government was overturned by the army on 27 May 1960.

1963-1980: Six parties closed

The Constitutional Court closed six parties until the military coup of 12 September 1980:

* Workers' and Farmers' Party (ICP): 1968
* National Order Party (MNP): 20.05.1971
* Turkish Progressive Ideal Party (TIÜP): 24.06.1971
* Turkish Workers' Party (TIP): 20.07.1971
* Great Anatolia Party (BAP): 19.12.1972
* Turkish Labourers' Party (TEP): 08.05.1980

After 1980: Eighteen parties closed

After the military coup of 1980, there was a ban on forming political parties until 1983. From that period until now, the Constitutional Court has closed eighteen parties:

* Peace Party (Huzur Partisi): 25.10.1983
* Turkish United Communist Party (TBKP): 16.07.1991
* Republican People's Party (CHP): 24.09.1991
* Socialist Party (SP): 10.07.1992
* People's Labour Party (HEP): 14.07.1993
* Freedom and Democracy Party (ÖDP): 23.11.1993
* Socialist Turkey Party (STP): 30.11.1993
* Green Party (Yesiller Partisi): 10.02.1994
* Democracy Party (DP): 16.06.1994
* Democrat Party (DP): 13.09.1994
* Socialist Unity Party (SBP): 19.07.1995
* Democracy and Change Party (DDP): 19.03.1996
* Labour Party (EMEP): 14.02.1997
* Revival Party (Dirilis Partisi): 18.02.1997
* Welfare Party (Refah Partisi): 16.01.1998
* Democratic Mass Party (DKP): 26.02.1999
* Virtue Party (Fazilet Partisi): 22.06.2001
* People's Democracy Party (HADEP): 13.03.2003

And those that were not closed down...

There were attempts to close another sixteen parties in the period form 1983 until 2004. In the case of seven of them, closure demands were made because the parties had not entered general elections twice. However, the Constitutional Court rejected all the demands. (TK/AG)
er is dus wel iets fundamenteels mis in Turkije. op een andere manier kan dit niet verklaard worden. zoveel politieke partijen die verboden werden...

Zoals jullie weten loopt momenteel de procedure om de DTP te sluiten.

DTP is de Koerdische partij die langs parlementaire weg een oplossing willen voor de Koerdische kwestie.

Normaal gezien zou de regering deze unieke kans moeten grijpen om de gewapende conflict te beeindigen en en bv. de dezelfde toer op te gaan als in Noord-Ierland.

maar nee, wat is de antwoord van de Turkse staat: jullie zijn terroristen, we gaan jullie partij laten verbieden en jullie parlementaire ambt afpakken.

Oud 12 december 2007, 21:39   #100
styllo_ben
Minister-President

Standaard

maar die journalist kan precies niet tellen. Het zijn er 26 ipv 24 zoals in de titel aangegeven wordt.
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 20:08.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be