Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Algemeen > Binnenland
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Binnenland Onderwerpen omtrent de binnenlandse politiek kunnen hier terecht. Let er wel op dat dit subforum enkel over dergelijk algemene zaken gaat die niet thuishoren in de themafora.

Bekijk resultaten enquête: Mogen homofielen bloed doneren?
Nee 33 63,46%
Ja 19 36,54%
Aantal stemmers: 52. Je mag niet stemmen in deze enquête

Antwoord

Discussietools
Oud 16 februari 2004, 17:50   #81
Dimitri
Perm. Vertegenwoordiger VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Yann
Het moet maar haalbaar zijn om alles te controleren! Niet alleen op HIV, maar ook op Hepatitis B en talrijke andere overdraagbare ziektes.
Citaat:
Ik weet niet hoe lang men bloed kan bewaren, maar stel dat het mogelijk is om het zes maanden bij te houden, om het dan aan grondige tests te onderwerpen. Het risico op besmet bloed zal meer afnemen, dan dat men homo's de donatie ervan weigert. Waarom doen ze dat dan niet?
Er is weer iemand zichzelf belachelijk aan het maken...

Het moet maar haalbaar zijn om alles te controleren, ja. Het moet maar haalbaar zijn om elke bloeddonor te behandelen als een oplichter en bij elke donatie bloed, sperma, slijm en urine te controleren, uiteraard door het Rode Kruis zelf te betalen. Waar halen ze dat geld vandaan, en de mensen om al die controles uit te voeren? En hoe lang denk je dat het duurt om al die zaken na te lopen? Je kunt bloed namelijk maar 5 weken bewaren, en bloedplaatjes zelfs maar 5 dagen. Alleen bloedplasma is 2 jaar te bewaren, maar dan gaat het net als bij bloedplaatjes om een hele kleine groep geschikte donoren.

Als het haalbaar was geweest om al die controles uit te voeren, denk je dan niet dat ze allang toegepast waren? Of ben jij ook zo'n idioot die denkt dat het Rode Kruis graag minder veilig werkt of minder bloed verzamelt dan feitelijk mogelijk is? Wees blij d�*t ze het doen en d�*t ze zo veilig mogelijk werken. Of ga jij straks een bloedtransfusie weigeren omdat de donatie niet helemaal naar jouw zin verloopt?
Dimitri is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2004, 17:53   #82
Yann
Eur. Commissievoorzitter

Yann's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Dimitri
Citaat:
Het moet maar haalbaar zijn om alles te controleren! Niet alleen op HIV, maar ook op Hepatitis B en talrijke andere overdraagbare ziektes.
Citaat:
Ik weet niet hoe lang men bloed kan bewaren, maar stel dat het mogelijk is om het zes maanden bij te houden, om het dan aan grondige tests te onderwerpen. Het risico op besmet bloed zal meer afnemen, dan dat men homo's de donatie ervan weigert. Waarom doen ze dat dan niet?
Er is weer iemand zichzelf belachelijk aan het maken...

Het moet maar haalbaar zijn om alles te controleren, ja. Het moet maar haalbaar zijn om elke bloeddonor te behandelen als een oplichter en bij elke donatie bloed, sperma, slijm en urine te controleren, uiteraard door het Rode Kruis zelf te betalen. Waar halen ze dat geld vandaan, en de mensen om al die controles uit te voeren? En hoe lang denk je dat het duurt om al die zaken na te lopen? Je kunt bloed namelijk maar 5 weken bewaren, en bloedplaatjes zelfs maar 5 dagen. Alleen bloedplasma is 2 jaar te bewaren, maar dan gaat het net als bij bloedplaatjes om een hele kleine groep geschikte donoren.

Als het haalbaar was geweest om al die controles uit te voeren, denk je dan niet dat ze allang toegepast waren? Of ben jij ook zo'n idioot die denkt dat het Rode Kruis graag minder veilig werkt of minder bloed verzamelt dan feitelijk mogelijk is? Wees blij d�*t ze het doen en d�*t ze zo veilig mogelijk werken. Of ga jij straks een bloedtransfusie weigeren omdat de donatie niet helemaal naar jouw zin verloopt?
Ik ben geen idioot.

Ik maak mij niet belachelijk.

En uw medische bijdrage had ik al enkele berichten eerder vermeld.

Dag Dimitri.
Oud 16 februari 2004, 17:55   #83
Dimitri

Standaard

Citaat:
Een homo die persé bloed wilt geven, verklaart toch gewoon dat hij hetero is?
Zit er dan een draadje bij je los of niet?!
Citaat:
En is het geen zonde dat het bloed van een gezonde homo geweigerd wordt?
Het risico dat mensen besmet raken door een bloedtransfusie is belangrijker.
Citaat:
Ik ben tweemaal van het Rode Kruis geschrokken. Ten eerste omdat ze niet weten wat voor bloed ze in de kuip hebben, en ten tweede omdat ze bewust aan discriminatie doen.
Ja, en ze weigeren ook al bloed van drugsverslaafden of zij die het zijn geweest, en van mensen die ten zuiden van de Sahara zijn geweest. Racisme! Ondertussen worden lesbische vrouwen wel toegelaten als donor, dus er is duidelijk sprake van mannendiscriminatie!
Oud 16 februari 2004, 17:59   #84
Dimitri

Standaard

Citaat:
Ik ben geen idioot.
Wat een geruststelling.
Citaat:
Ik maak mij niet belachelijk.
Ah, je ziet nu in dat een 100%-controle niet haalbaar is?
Citaat:
En uw medische bijdrage had ik al enkele berichten eerder vermeld.
Dan is die onwetendheid ook opgelost. Prachtig.
Citaat:
Dag Dimitri.
Dag Yann.
Oud 16 februari 2004, 18:08   #85
Omar Fathi
Vreemdeling

Omar Fathi's schermafbeelding

Standaard

overbodige discussie wat mij betreft... naar goeie gewoonte trekken de fascisten (=aanhangers van het Blok voor alle duidelijkheid) bepaalde zaken uit hun context voor zover het hun visie bevestigt.

Wie echt ongerust is om de risico's zal gewoon een andere oplossing zoeken die effectief iets doet aan de bloed-controles dan een halve of zelfs zogenaamde oplossing door een groep te stigmatiseren. Toen ik de discussie las, dacht ik meermaals dat de fascisten er van uit gingen dat bloed van homofielen besmettelijk was in de zin dat ze zelf aan mannelijkheid zouden inboeten indien ze zo'n bloed zouden krijgen.

Maak de controles waterdicht, dat is de enige manier om te kunnen garanderen dat de ontvangers geen risico's lopen.
Omar Fathi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2004, 18:18   #86
alpina
Europees Commissaris

alpina's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Omar Fathi
overbodige discussie wat mij betreft... naar goeie gewoonte trekken de fascisten (=aanhangers van het Blok voor alle duidelijkheid) bepaalde zaken uit hun context voor zover het hun visie bevestigt.

Wie echt ongerust is om de risico's zal gewoon een andere oplossing zoeken die effectief iets doet aan de bloed-controles dan een halve of zelfs zogenaamde oplossing door een groep te stigmatiseren. Toen ik de discussie las, dacht ik meermaals dat de fascisten er van uit gingen dat bloed van homofielen besmettelijk was in de zin dat ze zelf aan mannelijkheid zouden inboeten indien ze zo'n bloed zouden krijgen.

Maak de controles waterdicht, dat is de enige manier om te kunnen garanderen dat de ontvangers geen risico's lopen.
Lees toch eerst wat er hier staat voor je de ontwetende komt uithangen! Dat is nu al de tweede die hier onzin komt uitkramen, onzin die in dit topic al meermaals duidelijk is ontkracht.
alpina is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2004, 18:27   #87
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Men zal het niet willen controleren omdat de kostprijs te hoog is.
Ik wil indien nodig wel wat meer betalen voor gecontrolleerd bloed dan bij wijze van gratis bloed met een risico van 50%.
Het aantal aids patienten zal niet enkel in Afrika blijven stijgen maar zal ook hier snel als een speer de lucht in schieten indien men enkel het autoverkeer blijft controleren.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2004, 18:28   #88
illwill
Secretaris-Generaal VN

illwill's schermafbeelding

Standaard

Citaat:

Kruip jij maar terug onder je steentje met AEL erop. Deze discussie heeft helemaal niets te maken met blokstemmers of anderen.
Het zijn trouwens moslims die niets van homofielen moeten weten.
illwill is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2004, 18:32   #89
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Ik wil indien nodig wel wat meer betalen voor gecontrolleerd bloed dan bij wijze van gratis bloed met een risico van 50%.
Het aantal aids patienten zal niet enkel in Afrika blijven stijgen maar zal ook hier snel als een speer de lucht in schieten indien men enkel het autoverkeer blijft controleren.
Het probleem is niet alleen dat de kostprijs te hoog is, het probleem is vooral dat het onmogelijk is om een garantie te geven voor veilig bloed.
Oud 16 februari 2004, 18:33   #90
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door alpina
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door illwill
Het probleem is niet alleen dat de kostprijs te hoog is, het probleem is vooral dat het onmogelijk is om een garantie te geven voor veilig bloed.
En die garantie is er evenmin voor het bloed van hetero's.
Stuyckisme 1: "Positieve discriminatie is immers ook racisme"
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door duveltje382 Bekijk bericht
Als daar ne knappe gast zit mss,lieft met een strak kontje ......
De langverwachte outing van duveltje382
Raf is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2004, 18:35   #91
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Raf
Citaat:

Inderdaad, MAAR het risico op besmetting is bij homo's x-aantal keren hoger dan bij hetero's, ik veronderstel dat jij ook geen voorstander bent om extra onnodige risico's te nemen.
Oud 16 februari 2004, 18:40   #92
Omar Fathi
Vreemdeling

Omar Fathi's schermafbeelding

Standaard

zoals ik al zei, de gezondheid van mogelijke slachtoffers staat niet centraal hier dan wel de stigmatisering van sexueel 'anders-geaarden'.

Het is onaanvaardbaar dat er een risico is, d�*t moet men wegwerken en niet gewoon gissen naar zogenaamde kleinere kansen. Maak het dus waterdicht, dat is een oplossing.
Omar Fathi is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2004, 18:42   #93
Groentje19
Burger

Groentje19's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Bobke
Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Groentje19

Wat een zever ik zit niet in de woestijn lol

Bart.L
Je wacht ook niet op een bloedtransfusie hoop ik. 8)
Nee maar goed ook anders kreeg ik U bloed misschien?

Bart.L
Groentje19 is offline   Met citaat antwoorden
Oud 16 februari 2004, 18:42   #94
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
zoals ik al zei, de gezondheid van mogelijke slachtoffers staat niet centraal hier dan wel de stigmatisering van sexueel 'anders-geaarden'.

Het is onaanvaardbaar dat er een risico is, d�*t moet men wegwerken en niet gewoon gissen naar zogenaamde kleinere kansen. Maak het dus waterdicht, dat is een oplossing.

Men krijgt het niet volledig waterdicht daarom kan men niet anders dan risicogroepen uit te sluiten hoe spijtig dit ook is. Denkt u nu echt dat ik het leuk vind dat homo's, druggebruikers of weet ik veel wie geen bloed mogen geven? Neen, natuurlijk niet maar als het de veiligheid van het bloed kan verhogen dan moet het maar.
Oud 16 februari 2004, 18:47   #95
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Inderdaad, MAAR het risico op besmetting is bij homo's x-aantal keren hoger dan bij hetero's, ik veronderstel dat jij ook geen voorstander bent om extra onnodige risico's te nemen.
Een homo die bloed wil gaan geven is volgens mij verstandig genoeg om te weten dat hij niet langer bloed mag geven als hij zich blootstelt aan risicogedrag, net zoals dat ook voor een hetero geldt. Een homo die ten minste 6 maanden geen seksuele contacten had, en wiens bloed na controle gezond blijkt, moet in staat zijn bloed te geven, net zoals een gezonde hetero die in een onbewaakt moment eens een scheve schaats reed, moet uitgesloten worden.

Met andere woorden: de "veiligheid" is niet gediend met de uitsluiting van een volledige groep, maar wel met de uitsluiting van individuen die risicogedrag vertonen, of die nu homo of hetero zijn.
Stuyckisme 2: "Iemand op mijn werk probeerde me wijs te maken dat onze prins in Wallonië altijd al als prince Philippe door het leven ging."

Citaat:
Oud 16 februari 2004, 18:48   #96
Groentje19
Burger

Standaard

Citaat:
Citaat:

Een homo die bloed wil gaan geven is volgens mij verstandig genoeg om te weten dat hij niet langer bloed mag geven als hij zich blootstelt aan risicogedrag, net zoals dat ook voor een hetero geldt. Een homo die ten minste 6 maanden geen seksuele contacten had, en wiens bloed na controle gezond blijkt, moet in staat zijn bloed te geven, net zoals een gezonde hetero die in een onbewaakt moment eens een scheve schaats reed, moet uitgesloten worden.

Met andere woorden: de "veiligheid" is niet gediend met de uitsluiting van een volledige groep, maar wel met de uitsluiting van individuen die risicogedrag vertonen, of die nu homo of hetero zijn.
Mooi mooi dat is gepraat maar volgens mij zijn homo's meer risco gevallen dan hetro's!

Bart.L
Oud 16 februari 2004, 18:51   #97
alpina
Europees Commissaris

Standaard

Citaat:
Hier geef ik je volledig gelijk. Maar hoe ga je elk individu met zijn eigen situatie appart bekijken? Dit valt gewoon niet te organiseren en is praktisch gewoon onuitvoerbaar.
Oud 16 februari 2004, 18:51   #98
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:

Mooi mooi dat is gepraat maar volgens mij zijn homo's meer risco gevallen dan hetro's!

Bart.L
Alleen als ze zich blootstellen aan risicogedrag, anders niet.

Citaat:
Oud 16 februari 2004, 18:52   #99
Groentje19
Burger

Standaard

Citaat:
Citaat:

Bart.L
Alleen als ze zich blootstellen aan risicogedrag, anders niet.
Volgens mij doen ze dat omdat ze denken die zal toch geen kinderen kunnen krijgen van mij lololololol

Bart.L
Oud 16 februari 2004, 18:52   #100
Raf
Secretaris-Generaal VN

Raf's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Citaat:
Hier geef ik je volledig gelijk. Maar hoe ga je elk individu met zijn eigen situatie appart bekijken? Dit valt gewoon niet te organiseren en is praktisch gewoon onuitvoerbaar.
Hoezo? Hoe denk je dat het Rode Kruis dat nu doet?

Citaat:
Antwoord

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 23:21.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be