Politics.be Registreren kan je hier.
Problemen met registreren of reageren op de berichten?
Een verloren wachtwoord?
Gelieve een mail te zenden naar [email protected] met vermelding van je gebruikersnaam.

Ga terug   Politics.be > Diverse > Archief > Verkiezingen 2007
Registreer FAQForumreglement Ledenlijst

Verkiezingen 2007 Hier kunt u discussiëren over de uitslag, de coalitiebesprekingen en meer...

Discussietools
Oud 17 augustus 2007, 21:31   #81
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

solidarnosc's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Jaani_Dushman Bekijk bericht
Veel mensen hebben de gemeentefusies van eind jaren '70 anders nog niet verwerkt.

Terecht want er zijn daar veel vreemde beslissingen genomen.
solidarnosc is offline  
Oud 17 augustus 2007, 21:32   #82
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Jaani_Dushman's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door solidarnosc Bekijk bericht
Of het een gewest of een hoofdstad is doet trouwens helemaal niets ter zake.
Dat doet juist alles ter zake. Een hoofdstad is immers een stad die zich ten dienste stelt van een heel land of een hele natie.
Als Brussel een hoofdstad is, dan belangt haar toekomst niet alleen haar eigen inwoners aan, maar het gehele land of de gehele natie.

Is Brussel de hoofdstad van België? En dus zowel de hoofdstad van Vlaanderen als Wallonië? Cultureel gezien, misschien wel. Dan is het de taak van de federale (of hopelijk in de toekomst: confederale) overheid om zich over Brussel te ontfermen.
Is Brussel de hoofdstad van Vlaanderen? Sociaal-economisch gezien leidt dat geen twijfel: Brussel is de motor van de Vlaamse economie en onlosmakelijk verbonden met het Vlaams weefsel. De Brusselse industrie en infrastructuur ligt in het Vlaams Gewest, en de Vlaamse diensteneconomie is geconcentreerd in Brussel. Dan is het de taak van de Vlaamse overheid om Brussel te leiden.
Is Brussel een aparte identiteit? Met eigen economie en eigen cultuurgemeenschap? Los van wat de pseudo-culturele yuppie's proberen te zeggen: neen! De realiteit toont elke dag dat Brussel (in tegenstelling tot Vlaanderen én Wallonië) niet instaat is om een eigen beleid te voeren. De werkloosheid groeit stelselmatig, en het aandeel van Brussel in de Belgische economie daalt elk jaar. En dat ondanks dat onze economie steeds meer naar een diensteneconomie evolueert (en dus meer werkgelegenheid creëert in de hoofdstad).

Voor de twee eerste opties valt beide iets te zeggen. Alhoewel in mijn ogen de tweede optie meer doorweegt.
Maar je moet ofwel blind zijn, ofwel dwepen met het FDF, om de derde optie te gaan verdedigen.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Volksfront voor de Bevrijding van Palestina
Jaani_Dushman is offline  
Oud 17 augustus 2007, 21:35   #83
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door stropdrager Bekijk bericht
Ik ben dan ook geen voorstander van een onafhankelijk Kosovo.
Ik heb er alleszins ernstige bedenkingen bij.
De Kosovaarse kwestie heeft intussen niets meer met nationalisme te maken, maar alles met de geopolitieke belangen van de VS en Rusland in de Balkan.
The right of a people under occupation to resist through all means, including armed struggle, is fundamental and inviolable, and we will not allow our rights to be liquidated under the slogan of "security" or "stability".
Jaani_Dushman is offline  
Oud 17 augustus 2007, 21:38   #84
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Franstaligen die vandaag naar de rand verhuizen/wonen zijn helemaal geen verfranste Vlamingen maar gewoon franstalige Brusselaars
Dat zeg ik toch? Franstalige Vlamingen.

Citaat:
Je kan evengoed zeggen dat de inwoners van Rijsel verfranste Vlamingen zijn en dan heb je ook gelijk.
Rijsel is al eeuwen een Franstalige, of op z'n minst een tweetalige stad. Rijsel bewijst dat je niet Nederlandstalig hoeft te zijn, om je Vlaming te noemen.
Duinkerken daarentegen was wél Nederlandstalig en is op een schandalige wijze verfranst.
Jaani_Dushman is offline  
Oud 17 augustus 2007, 21:39   #85
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
De Kosovaarse kwestie heeft intussen niets meer met nationalisme te maken, maar alles met de geopolitieke belangen van de VS en Rusland in de Balkan.
Ik ben voor een onafhankelijk Baskenland, Catalonië, Schotland, Québec, Wales, Transdnjestrië, Tibet, de hereniging van Ierland enz...
Maar voor een onafhankelijk Kosovo sta ik niet meteen te springen; ook omwille van de reden die jij aanhaalt en ook omdat ik denk dat de Servische Kosovaren als tweederangsburgers zullen behandeld worden eenmaal Kosovo onafhankelijk is.
stropdrager is offline  
Oud 17 augustus 2007, 21:42   #86
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Lenin sprak dan ook enkel van het zelfbeschikkingsrecht der NATIES. Maar sommige zelfverklaarde marxisten luisteren liever naar Maingain dan naar Lenin.
Het is blijkbaar in om iedereen die het niet met vlaams-nationalisten eens is op een hoopje te gooien met een figuur als Maingain. Als u Lenin op die manier leest dan heb je maar een zeer enge interpretatie van Lenin's opvattingen over het nationaliteitenvraagstuk.
solidarnosc is offline  
Oud 17 augustus 2007, 21:42   #87
stropdrager
Minister-President

stropdrager's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Dat zeg ik toch? Franstalige Vlamingen.

Rijsel is al eeuwen een Franstalige, of op z'n minst een tweetalige stad. Rijsel bewijst dat je niet Nederlandstalig hoeft te zijn, om je Vlaming te noemen.
Duinkerken daarentegen was wél Nederlandstalig en is op een schandalige wijze verfranst.
Rijsel lag (en ligt) vlakbij de taalgrens; maar was altijd een Franstalige stad.
De supporters van de plaatselijke voetbalploeg voelen zich in elk geval Vlaming.
stropdrager is offline  
Oud 17 augustus 2007, 21:44   #88
Gun
Perm. Vertegenwoordiger VN

Gun's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door De schoofzak Bekijk bericht
Leterme behoudt mijn volle steun, via de man (het Weverke dus) van de partij op wie ik gestemd heb, en die hem moet blijven ondersteunen om op het goed pad te blijven.
Same here
Oud 17 augustus 2007, 21:46   #89
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En de Koerden in Irak en Iran zijn ook beste maatjes met de VS maar is dat as such een reden om hun het recht op een eigen staat te ontzeggen.
solidarnosc is offline  
Oud 17 augustus 2007, 21:51   #90
the outlaw torn
Minister

the outlaw torn's schermafbeelding

Standaard

Citaat:
En de Koerden in Irak en Iran zijn ook beste maatjes met de VS maar is dat as such een reden om hun het recht op een eigen staat te ontzeggen.
wat er met de koerden gebeurt is een schande.

wat te doen eigenlijk met al die volkeren die over meerdere landen leven, zoals de koerden, en jawel, waarom niet, de joden ?

ik bedoel, moet ieder volk, ook diegene die niet echt een thuisland hebben zoals wij ( de vlamingen hebben vlaanderen), een eigen staat krijgen of moet het anders aangepakt worden ?

http://www.indiancountrytoday.com/

Laatst gewijzigd door the outlaw torn : 17 augustus 2007 om 21:53.
the outlaw torn is offline  
Oud 17 augustus 2007, 21:53   #91
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Het is blijkbaar in om iedereen die het niet met vlaams-nationalisten eens is op een hoopje te gooien met een figuur als Maingain. Als u Lenin op die manier leest dan heb je maar een zeer enge interpretatie van Lenin's opvattingen over het nationaliteitenvraagstuk.
Eén of andere politieke partij in ons land schreef ooit:

"Marxisten verdedigen het recht van naties op zelfbeschikking, tot en met het recht op politieke afscheiding en het vormen van een nieuwe nationale staat. Die eis is eerst en vooral een democratische eis, de erkenning van het recht van de volkeren om te beslissen - vrij en zonder enige vorm van vreemde interventie - over de manier waarop ze hun economisch, politiek en cultureel leven willen organiseren. In die zin is ze reeds een belangrijke mobilisatiekracht onder die volkeren die decenialang en soms eeuwenlang beroofd zijn van dit elementaire recht."

Ik sta voor de volle honderd procent achter deze paragraaf. Maar ik vrees dat de leden van die bewuste politieke partij dit stukje tekst systematisch vergeten.
Jaani_Dushman is offline  
Oud 17 augustus 2007, 21:55   #92
Jaani_Dushman
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
En de Koerden in Irak en Iran zijn ook beste maatjes met de VS
Geloof dat maar niet!
Jaani_Dushman is offline  
Oud 17 augustus 2007, 22:07   #93
Kaal
Minister-President

Standaard

Citaat:
Oorspronkelijk geplaatst door Max van Dietschland Bekijk bericht
Wat vinden jullie eigenlijk van Leterme, vinden jullie dat hij openlijke steun moet krijgen van de bevolking om zo verder te doen ?
JA. Tot nu toe heeft hij inderdaad woord gehouden. En hij speelt het heel slim, geeft het beraad alle kansen, zodat er meer Vlamingen overtuigd kunnen worden (is misschien zaijn bedoeling niet, maar is mooi meegenomen).

We mogen de deur pas definitief dichtslaan als er een meerderheid in Vlaanderen daarmee akkoord gaan. Leterme is die meerderheid aan het opbouwen.
Kaal is offline  
Oud 18 augustus 2007, 00:09   #94
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Eén of andere politieke partij in ons land schreef ooit:

"Marxisten verdedigen het recht van naties op zelfbeschikking, tot en met het recht op politieke afscheiding en het vormen van een nieuwe nationale staat. Die eis is eerst en vooral een democratische eis, de erkenning van het recht van de volkeren om te beslissen - vrij en zonder enige vorm van vreemde interventie - over de manier waarop ze hun economisch, politiek en cultureel leven willen organiseren. In die zin is ze reeds een belangrijke mobilisatiekracht onder die volkeren die decenialang en soms eeuwenlang beroofd zijn van dit elementaire recht."

Ik sta voor de volle honderd procent achter deze paragraaf. Maar ik vrees dat de leden van die bewuste politieke partij dit stukje tekst systematisch vergeten.
Haal me één citaat aan van (iemand van) LSP waar we zeggen dat Vlamingen geen recht zouden hebben op een eigen staat. Het enigste wat ik wel lees en dan van u is dat u systematisch het recht aanvalt of miskent van Brusselaars en van mensen uit de rand om over hun toekomst te beslissen. Het citaat dat u aanhaalt telt voor iedereen of voor niemand. Vlamingen hebben inderdaad het fundamenteel recht om hun toekomst te bepalen en een eigen staat op te richten maar niet het recht om anderen te dwingen om deel uit te maken van die toekomst. Als een meerderheid van de Vlamingen een eigen staat wensen zal ik die keuze respecteren. Als een meerderheid van Brusselaars en eventueel aanpalende gemeenten daar geen deel van wenst uit te maken dan zal ik die keuze respecteren. In welk scenario ook zal ik de taal en culturele rechten van de nederlandstalige en franstalige minderheden waar ze ook wonen verdedigen. Als u dat niet erkent dan ben je het niet waard om zichzelf marxist te noemen.

Laatst gewijzigd door solidarnosc : 18 augustus 2007 om 00:19.
solidarnosc is offline  
Oud 18 augustus 2007, 00:14   #95
Metternich
Perm. Vertegenwoordiger VN

Metternich's schermafbeelding

Locatie: Dietsland-Europa Ideologie: Solidarisme en corporatisme
Standaard

Citaat:
Haal me één citaat aan van (iemand van) LSP waar we zeggen dat Vlamingen geen recht zouden hebben op een eigen staat.
Citaat:
Ik wil helemaal geen onafhankelijke Vlaamse Republiek, hoe realistisch dat ook mag zijn.

Metternich is offline  
Oud 18 augustus 2007, 00:17   #96
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Heb ik gezegd dat Vlamingen geen recht hebben op een eigen staat? Het is niet omdat ze het recht hebben om die keuze te maken dat ik er daarom voor ben.
solidarnosc is offline  
Oud 18 augustus 2007, 00:18   #97
Eddy B
Europees Commissaris

Eddy B's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar Eddy B
Standaard

Citaat:
Haal me één citaat aan van (iemand van) LSP waar we zeggen dat Vlamingen geen recht zouden hebben op een eigen staat. Het enigste wat ik wel lees en dan van u is dat u systematisch het recht aanvalt of miskent van Brusselaars en van mensen uit de rand om over hun toekomst te beslissen. Het citaat dat u aanhaalt telt voor iedereen of voor niemand. Vlamingen hebben inderdaad het fundamenteel recht om hun toekomst te bepalen en een eigen staat op te richten maar niet het recht om anderen te dwingen om deel uit te maken van die toekomst. Als een meerderheid van de Vlamingen een eigen staat wensen zal ik die keuze respecteren. Als een meerderheid van Brussen en eventueel aanpalende gemeenten daar geen deel van wenst uit te maken dan zal ik die keuze respecteren. In welk scenario ook zal ik de taal en culturele rechten van de nederlandstalige en franstalige minderheden waar ze ook wonen verdedigen. Als u dat niet erkent dan ben je het niet waard om zichzelf marxist te noemen.
Dat Brussel kan kiezen is al een hele toegeving van de Vlamingen. Het gaat namelijk over origineel Vlaamse grond, die trouwens nog altijd in Vlaanderen ligt. De rand? Nee hoor. Daar mogen de Franstaligen kiezen om te blijven of te verhuizen...

.
Eddy B is offline  
Oud 18 augustus 2007, 00:26   #98
solidarnosc
Secretaris-Generaal VN

Standaard

Citaat:
Geloof dat maar niet!
Het enigste tussen de Turken en de Koerdische winkel in Irak is het Amerikaanse leger. Ik neem het niemand kwalijk dat ze kiezen voor hun winkel.
solidarnosc is offline  
Oud 18 augustus 2007, 00:30   #99
Burry
Parlementsvoorzitter

Standaard

Citaat:
De Franstaligen zijn geen inwijkelingen, maar Vlamingen die Frans gaan praten zijn, omdat ze bij de hogere klasse hoorden. De verfransing van de Rand is in de eerste plaats klassestrijd, en slechts in bijzaak een communautaire aangelegenheid. Alleen kiest een groot deel van radicaal links de zijde van de bourgeoisie.
De verfransing van de Rand is wel vooral inwijking hoor.
Er is een 'klasse' smaakje aan omdat het natuurlijk wel de rijken waren die het geld hadden om uit Brussel wegtrokken en zo de prijzen in de rand opdreven en de eigen bevolking uit haar rand wegdreef.
Burry is offline  
Oud 18 augustus 2007, 03:58   #100
maddox
Secretaris-Generaal VN

maddox's schermafbeelding

Stuur een bericht via MSN naar maddox
Standaard

Ook de Noord Afrikaanse inwijkelijken zijn voornamelijk Franstalig, voor zover het Frans genoemd kan worden. Ik heb hiervan genoeg voorbeelden als buur.

Regels voor berichten
Je mag niet nieuwe discussies starten
Je mag niet reageren op berichten
Je mag niet bijlagen versturen
Je mag niet jouw berichten bewerken

vB-code is Aan
Smileys zijn Aan
[IMG]-code is Aan
HTML-code is Uit
Forumnavigatie

Alle tijden zijn GMT +1. Het is nu 13:36.

Forumsoftware: vBulletin®
Copyright ©2000 - 2025, Jelsoft Enterprises Ltd.
Content copyright ©2002 - 2020, Politics.be